"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger
Konspirationer
Om jag skulle skriva de konspirationer jag tror på skulle ju folk tro att jag är galen :/ . Men det var ju en rolig tråd ändå
Om jag skulle skriva de konspirationer jag tror på skulle ju folk tro att jag är galen :/ . Men det var ju en rolig tråd ändå
Du är redan busted
Läste det här och kom och tänka på konspirations-tramset kring klimatförändringarna i den här tråden: http://news.mongabay.com/2013/0328-hance-climate-missing-heat...
Diskussion om rimligheten i att en konspiration låg bakom 9/11
Det är bra att fler öppnar upp ögonen och accepterar den hemska sanningen. Men det finns otroligt mycket mer för er foliehatt-hånare att lära er om och oroa er över än bara NSA's övervakning.
Det stora och mest skrämmande problemet ligger inte i själva insamlingen, utan för vem och varför som datan samlas in; USA's regering och alla dessa hemska säkerhetsbyråer. Ett av Edward Snowdens läckta dokument har visat att NSA av någon anledning är väldigt intresserade utav vad filantroper, frihetskämpar, aktivister och Obama-kritiker håller på med samtidigt som Obama själv och alla dessa byråer ljuget om det under hela tiden. Det har inget som helst med folkets säkerhet att göra, utan endast om sin egen säkerhet FRÅN folket. Flera av de personer som sagt att de har bevis som kan störta Obama har blivit jagade av dessa lögnare och hittats döda i "hjärtattacker" och bilkrascher snart efter. CIA har för flera decennier sedan visat att de har ett vapen med vilket de kan döda vem som helst med en hjärt-attack som inte lämnar några spår.
T.o.m. Obamas egna Kenyanska familjemedlemmar som i intervjuer sagt att han föddes i Kenya (och därmed inte får vara USA's president ö.h.t) har dött under mystiska förhållanden. Faktum är att Obamas födelseattest är en så dålig förfalskning att han inte ens skulle kunna skaffa ett ID-kort med det.
Vita huset och alla dess underställda är endast intresserade utav en sak: total makt. Och de gör precis vad som helst för att behålla den, medan de förstör både sitt egna folk [1][2][3][4][5][6] och andra länder som på räls. Som en aktivist själv med stora planer för framtiden så har jag all anledning i världen att vara orolig för vad världs-hjältar som Edward Snowden har visat sig vara sant.
Här är förresten en käck lista som summerar de aktiviteter och tankesätt som USA's regering har visat att de ogillar och håller extra koll på: http://www.infowars.com/you-know-you-are-a-conspiracy-theoris... . Enligt Obama är jag både konspirationsteorist och terrorist.
Agenda 21, mina damer och herrar. Har ni sett filmen "The Thaw", tro? Antagonisten som i slutet försöker sprida parasiten vidare eftersom han anser att människan är för lat för att fixa den globala uppvärmningen och därför måste uppleva en nästan total utrotning för att vakna upp och börja jobba, han har samma grundläggande ideologi som världens ledare idag har, fast om mycket mer än bara global uppvärmning. Ni har kanske hört talas om Bilderberg-gruppen, a.k.a. den nya världsordningen? Ledarna för denna grupp, som bjuder in ledarna för länder och organisationer, varav flera tillsammans med Carl Bildt är Svenska politiker(!), har själva erkänt att de tycker det bästa för människan vore om vi minskade populationen med 80%. Jag tror personligen att denna grupp antingen har fått det som uppgift utav politikerna under mötet som skapade Agenda 21-förordningen att utföra den under alla omständigheter, eller att de helt enkelt tagit sig an denna uppgift på eget bevåg.
Foliehatt-hånarna får säga vad de vill; Agenda 21 är på riktigt, och USA är det hittils största och mest explosiva experimentet för denna agenda. Och för så mycket hemskheter som måste ske för att befolkningen ska acceptera Agenda 21 så krävs det extremt mycket spaning, så att alla uppstickare kan stoppas. Det är en hemsk tanke, men det är absolut inte orealistiskt med tanke på allt som hänt med USA sedan GWB tog makten. Och det är ju alltid lätt att släppa bomber och förgifta när man alltid kan skylla det på Al-Qaida!
Jag gör honnör åt er som vågar. Knowledge is power. I detta fall kraften att överleva den hemska framtid som planeras för oss och som foliehatt-hånare kommer gå rakt in i och inte förstå vad som händer förren det är för sent. Det tar åratal av forskning för att lära sig om det som jag från Matrix kallar att ta det röda pillret, och det är därför det är så få som känner till allt detta. Ni ska vara jävligt glada för dagens tjänster där ni kan lera er och hålla koll på allt det här genom att bara besöka några hemsidor varje dag. Natural News och InfoWars är två av de mest aktiva, största och mest respekterade självständiga nyhetscentrumen. Foliehatt-hånarna har för lite intresse för att spendera tiden det krävs, och därför kommer de aldrig att förstå. Tack och lov har tydligen Snowden's läckor åtminstone gett några av er intresse nog att läsa mer. Det är ett hårt arbete som förstör den värld som samhället målat upp. Men ärligt talat tycker jag att man måste ta reda på allt man kan för att kunna skydda sina barn mot framtidens utmaningar.
Diskussion om rimligheten i att en konspiration låg bakom 9/11
Det är bra att fler öppnar upp ögonen och accepterar den hemska sanningen. Men det finns otroligt mycket mer för er foliehatt-hånare att lära er om och oroa er över än bara NSA's övervakning.
Det stora och mest skrämmande problemet ligger inte i själva insamlingen, utan för vem och varför som datan samlas in; USA's regering och alla dessa hemska säkerhetsbyråer. Ett av Edward Snowdens läckta dokument har visat att NSA av någon anledning är väldigt intresserade utav vad filantroper, frihetskämpar, aktivister och Obama-kritiker håller på med samtidigt som Obama själv och alla dessa byråer ljuget om det under hela tiden. Det har inget som helst med folkets säkerhet att göra, utan endast om sin egen säkerhet FRÅN folket. Flera av de personer som sagt att de har bevis som kan störta Obama har blivit jagade av dessa lögnare och hittats döda i "hjärtattacker" och bilkrascher snart efter. CIA har för flera decennier sedan visat att de har ett vapen med vilket de kan döda vem som helst med en hjärt-attack som inte lämnar några spår.
T.o.m. Obamas egna Kenyanska familjemedlemmar som i intervjuer sagt att han föddes i Kenya (och därmed inte får vara USA's president ö.h.t) har dött under mystiska förhållanden. Faktum är att Obamas födelseattest är en så dålig förfalskning att han inte ens skulle kunna skaffa ett ID-kort med det.
Vita huset och alla dess underställda är endast intresserade utav en sak: total makt. Och de gör precis vad som helst för att behålla den, medan de förstör både sitt egna folk [1][2][3][4][5][6] och andra länder som på räls. Som en aktivist själv med stora planer för framtiden så har jag all anledning i världen att vara orolig för vad världs-hjältar som Edward Snowden har visat sig vara sant.
Här är förresten en käck lista som summerar de aktiviteter och tankesätt som USA's regering har visat att de ogillar och håller extra koll på: http://www.infowars.com/you-know-you-are-a-conspiracy-theoris... . Enligt Obama är jag både konspirationsteorist och terrorist.
Agenda 21, mina damer och herrar. Har ni sett filmen "The Thaw", tro? Antagonisten som i slutet försöker sprida parasiten vidare eftersom han anser att människan är för lat för att fixa den globala uppvärmningen och därför måste uppleva en nästan total utrotning för att vakna upp och börja jobba, han har samma grundläggande ideologi som världens ledare idag har, fast om mycket mer än bara global uppvärmning. Ni har kanske hört talas om Bilderberg-gruppen, a.k.a. den nya världsordningen? Ledarna för denna grupp, som bjuder in ledarna för länder och organisationer, varav flera tillsammans med Carl Bildt är Svenska politiker(!), har själva erkänt att de tycker det bästa för människan vore om vi minskade populationen med 80%. Jag tror personligen att denna grupp antingen har fått det som uppgift utav politikerna under mötet som skapade Agenda 21-förordningen att utföra den under alla omständigheter, eller att de helt enkelt tagit sig an denna uppgift på eget bevåg.
Foliehatt-hånarna får säga vad de vill; Agenda 21 är på riktigt, och USA är det hittils största och mest explosiva experimentet för denna agenda. Och för så mycket hemskheter som måste ske för att befolkningen ska acceptera Agenda 21 så krävs det extremt mycket spaning, så att alla uppstickare kan stoppas. Det är en hemsk tanke, men det är absolut inte orealistiskt med tanke på allt som hänt med USA sedan GWB tog makten. Och det är ju alltid lätt att släppa bomber och förgifta när man alltid kan skylla det på Al-Qaida!
Jag gör honnör åt er som vågar. Knowledge is power. I detta fall kraften att överleva den hemska framtid som planeras för oss och som foliehatt-hånare kommer gå rakt in i och inte förstå vad som händer förren det är för sent. Det tar åratal av forskning för att lära sig om det som jag från Matrix kallar att ta det röda pillret, och det är därför det är så få som känner till allt detta. Ni ska vara jävligt glada för dagens tjänster där ni kan lera er och hålla koll på allt det här genom att bara besöka några hemsidor varje dag. Natural News och InfoWars är två av de mest aktiva, största och mest respekterade självständiga nyhetscentrumen. Foliehatt-hånarna har för lite intresse för att spendera tiden det krävs, och därför kommer de aldrig att förstå. Tack och lov har tydligen Snowden's läckor åtminstone gett några av er intresse nog att läsa mer. Det är ett hårt arbete som förstör den värld som samhället målat upp. Men ärligt talat tycker jag att man måste ta reda på allt man kan för att kunna skydda sina barn mot framtidens utmaningar.
Infowars drivs av en av USAs mest kända foliehattar, Alex Jones som är känd för att hitta på trams som Loose Change. Hur kan man ta någon på allvar som hävdar att USA själva låg bakom 9/11 och Oklahoma City-bomben? Inte ens den Amerikanska extremhögern vill veta av honom och hans galna ultrakonservativa idéer. Låter det här som en vettig kille?
http://www.theguardian.com/media/video/2013/jan/08/alex-jones...
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Du har verkligen hoppat på konspirationståget. Tror du på allt du läser på nätet? Lite kritiskt tänkande kanske?
Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.
Infowars drivs av en av USAs mest kända foliehattar, Alex Jones som är känd för att hitta på trams som Loose Change. Hur kan man ta någon på allvar som hävdar att USA själva låg bakom 9/11 och Oklahoma City-bomben? Inte ens den Amerikanska extremhögern vill veta av honom och hans galna ultrakonservativa idéer. Låter det här som en vettig kille?
http://www.theguardian.com/media/video/2013/jan/08/alex-jones...
Med tanke på hur mycket tid som jag lägger ner på att undervisa personer som dig så tycker jag att du skulle kunna ta och göra mig tjänsten att titta på den här 5 minuter långa videon som förklarar så mycket på kort tid som du inte hade någon aning om att du förmodligen inte kommer att förstå hälften av det som sägs. Om du sedan säger att du inte är det minsta intresserad av att ta reda på mer så ska jag berätta för dig vem som inte låter som en vettig kille häromkring.
Du talar om Alex som om han är den enda som föreslagit något sådant. Miljontals människor är helt säkra på att 9/11 var ett inside-job eftersom det finns så extremt mycket som talar för det. Människor som du kommer aldrig att kunna ta honom på allvar eftersom du redan har bestämt dig att inte lyssna. Man kan ta attentaten du nämner på allvar om man gör lite jävla forskning, slutar sitta på arslet för att få reda på allt om attentaten från Aftonbladet och TV4 nyheterna, och till slut lär sig den bakomliggande anledningen till varför USA's regering själva skulle kunna göra något så vidrigt. Om man inte förstår varför något skulle kunna hända så kommer man självfallet aldrig att kunna tro på det, hur mycket fakta man än får.
En annan anledning är att du aldrig kommer att orka läsa igenom allt det här eftersom du som sagt redan har bestämt dig för vad du ska tro. Problemet med att känna till sanningen är att man måste läsa 100 gånger mer än det man får reda på via nyheterna i tidningarna. Och det är det väldigt få som bryr sig om att göra.
Det som InfoWars rapporterar om rapporterar på hundratals andra hemsidor. Jag vet mycket mer om Alex Jones än vad du gör, och även jag håller med om att han är onödigt vild och så begravd i sin tro att han måste vara jävligt svår att ha en konversation med. InfoWars är dock en riktig nyhetsbyrå med många anställda där de flesta nyheter varken skrivs eller levereras utav honom. Det är de hundratals experter som han intervjuar som är de riktigt intressanta. Och hemsidan är, som jag skrev, en av de mest aktiva och respekterade nyhetskällorna, varav ni som inte vill vara helt bakom flötet borde besöka den. Tiotals miljoner lyssnar på Alex Jones show varje dag. Han är knappast ensam i sin tro.
Tusentals demoleringsexperter, politiker och arbetare i media har även officiellt gått med i 911 Truth Movement. Om du hellre tror på de få "experter" som USA's regering tillät göra en utredning om attacken än på de tusentals fristående experter från hela världen så är det snarare du som är den konstiga.
Självfallet ska man vara cynisk till ALL information. Men det du gör är att påhoppa andra för att tro på något som du inte ens är intresserad i att ta reda på om det är sant eller inte. Och det är ditt fel, inte mitt eller Alex Jones.
Du har verkligen hoppat på konspirationståget. Tror du på allt du läser på nätet? Lite kritiskt tänkande kanske?
Ett typiskt svar från en foliehatt-hånare som A) inte vet ett smack om hur och varför man blir konspirationsteorist och B) inte har något intresse i att ta reda på detta. Du tror att jag tror på allt jag läser. Att den enda chansen i världen som någon kan tro på konspirationsteorier är att de är dumma och inte kan tänka kritiskt. Du ska veta att jag har 145 i IQ och förmodligen är mycket mer cynisk till information än vad du är. Jag tror på VÄLDIGT lite som jag läser och hör. Jag kollar alltid upp allt jag läser med många olika källor. Att skriva om det jag skriver har inget som helst att göra med att vara lättlurad. Faktum är att det är med kritiskt tänkande som konspirationsteorism föds. Vi läser så mycket skit som inte verkar logiskt, läser material från andra källor, får reda på helt andra fakta (tack wikileaks), och skapar vår egen bild utav vad som förmodligen försiggår.
För ett par månader sedan så var det ett samhällsfaktum att vi inte spionerades på. För några hundra år sedan så var det ett samhällsfaktum att Jorden var platt. Dessa "fakta" är (och skulle varit om du levde på den tiden) lika inbakade i dig som du tror att falska teorier är i mig. Du tror på saker och ting för att du läst och hört om det i många år. Men du har ingen aning om det faktiskt är sant. Och trots detta har personer som du väldigt lite intresse i att ta reda på om det som samhället lär ut faktiskt stämmer eller ej.
Det är precis lika idiotiskt att vägra tro på allt man läser som det är att tro på allt man läser. Så att du kommer här och hånar mig för att tro på allt jag läser, när du förmodligen inte tror på något utav det jag sagt, är rent pinsamt.
Jag kan precis lika gärna vända dina egna ord mot dig: Vägrar du tro på allt du läser på nätet? Varför sjutton skulle alla dessa människor som riskerar sina liv och jobbar stenhårt för att avslöja korruption för världen göra allt detta om de inte visste att det var sant? Tror du ärligt talat att allt jag länkade till är 100 % falskt? Du borde skämmas ordentligt.
Nej du. Jag tror på fakta. Och fakta får du inte mycket av om du lyssnar på orden som kommer ur Obamas mun. Fakta är det som finns mellan raderna, och på platser som personer som du aldrig kommer att bry dig om att leta i. Om personer som du skulle spendera lite egen tid på att forska om det här så skulle du komma fram till precis samma slutsatser som jag förr eller senare. Men eftersom det är för svårt för dig att tänka utanför kollektivet så kommer du aldrig att egentligen känna till någonting av det här. Det är lättare att bara tro på vad alla andra tror på.
Men här har du ett härligt talesätt: If a billion people say a stupid thing, it is still a stupid thing. -- Bob Leone
Faktum är att det bara är de dumma och lättlurade som fortfarande tror att all fakta som går emot det som de stora nyhetskällorna rapporterar måste vara falskt eftersom det kommer från folk som samma nyhetskällor kallar för foliehattar. Edward Snowdens läckor är bara ett av de tusentals bra exempel på detta. Folk tror att allt är frid och fröjd tills någon bevisar motsatsen. Och sedan så finns det de personer som A) studerat läckorna från visselblåsare, B) studerat historia, C) hänger med i politiken i länder där korruptionen är hög (som USA), och därför har hjärna nog att kunna se räkna ut vad detta tillsammans mycket väl skulle kunna betyda. Saker och ting som händer i vår värld är inte så slumpvisa som du tror.
Min flickvän och blivande fru är en utav de personer som utav en vän som kände Aaron Russo fick reda på att det skulle ske något i New York i mitten av September 2001, och att hon skulle varna alla sina vänner om det. Mycket riktigt hände det något ganska explosivt. När man har varit med om något så stort som detta så förstår man. Här är en intressant video med en intervju av Aaron.
Robin2, bekymret med slentrianövervakning och ändamålsglidning är alldeles för allvarligt och problematiskt för att frågan ska svärtas ner av konspirationsteorier och argumentum ad youtube. Så lägg av. Sluta brösta dig över att du "tror på fakta" när det är så uppenbart för tänkande människor att du snarare har ett tankeramverk baserad på irrlära som du formar din verklighet kring.
Jag menar allvar, detta är allvarliga frågor och övervakningen är faktiskt ett reellt hot på många sätt så det är jävligt synd om du ska klampa in i tråden och förstöra den med larvigt Alex Jones-skit, pseudovetenskap och icke-falsifierbara stollerier. Hur fan hade du tänkt få gehör för problemen med övervakning och missbrukad antiterrorlagsiftning om du blandar in WTC-konspirationstrams och Alex Jones?
"Du ska veta att jag har IQ 145" är ju ett pinsamt korkat och obildat argumentum ad verecundiam. Måste verkligen jag och andra nu ägna sida upp och sida ner för att trycka till dina pajaskonster?
http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."
Det är bra att fler öppnar upp ögonen och accepterar den hemska sanningen.
Herp derp!
Det stora och mest skrämmande problemet ligger inte i själva insamlingen
Jo, problemet är visst själva insamlingen, eftersom den utgör grunden för missbruk och läckage.
Enligt Obama är jag både konspirationsteorist och terrorist.
Nej, enligt definition är du "konspirationsteorist" och just nu terroriserar du denna tråd.
Herp derp herp derp herp derp
Seriöst? Youtube, spelfilmer, Alex Jones och den pseudovetenskapliga sidan Natural News är dina källor?
Det kanske är dags för en liten konsumentupplysning:
YouTube - källvärdet beror helt på avstånd och proviens
Matrix och The Thaw - spelfilmer komplett befriade från bevis- eller argumentationsvärde
InfoWars - tokig konspirationssida. Ingenting är för dumt för denna sida
Natural News - notorisk antivetenskaplig och pseudovetenskaplig hemsida som ger livsfarliga hälsoråd. Har t.ex. sysslat med AIDS-förnekelse, vaccinationsförnekelse och lögner om vaccinationer, homeopati (komiskt dödfödd pseudovetenskap), antipsykiatri (man får Scientologvibbar), etc.
Dina källor är alltså botten.
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."
Foliehatt-hånarna får säga vad de vill; Agenda 21 är på riktigt
Din stollighet vet inga gränser. Vad vill du ha sagt med det? Om du bara läser din egna länk så det du vad FNs Agenda 21 handlar om. Vem skulle förneka att det var "på riktigt"? Tvärt om, du verkar förneka att det handlar om ett FN-initiativ för hållbar utveckling utan vill låtsas som att det är en världskonspiration. Jag vet inte vad jag ska jämföra med riktigt, så befängt är det. I vanlig ordning faller det sig så att konspirationsdårarna alltid argumenterar ytterst tendentiöst ("Agenda 21 är på riktigt"), men vägrar eller vågar inte tala om vilka slutsatser man ska dra av det!
Vatten är på riktigt! Det är H2O! Det finns en youtubevideo där Obama dricker ett glas vatten, förnekar du det!? Va? Va?
För ett par månader sedan så var det ett samhällsfaktum att vi inte spionerades på. För några hundra år sedan så var det ett samhällsfaktum att Jorden var platt. Dessa "fakta" är (och skulle varit om du levde på den tiden) lika inbakade i dig som du tror att falska teorier är i mig. Du tror på saker och ting för att du läst och hört om det i många år. Men du har ingen aning om det faktiskt är sant. Och trots detta har personer som du väldigt lite intresse i att ta reda på om det som samhället lär ut faktiskt stämmer eller ej.
Du vet fasligt lite om världen du! Du har ju fel i alla dina premisser och de baseras ju på en fatal obildning. Tyvärr är det ju så att man måste gå fasligt off-topic för att räta ut alla missförstånd och okunskap som du spottar ut. Så låt mig bara bemöta dessa tu.
"För ett par månader sedan så var det ett samhällsfaktum att vi inte spionerades på"
Eh, nej. Finns liksom inget att säga förutom att du har fel och måste ha levt bakom en sten för att tro på sådana dumheter. Alla som vet någonting om världen som följer med aldrig så lite i debatten är fullt på det klara med att 1) internet läcker som ett såll, 2) övervakningen är utbredd, vardaglig. Att kommunikationer potentiellt kan avlyssnas och att de reellt så görs har varit i allmänt medvetande praktiskt taget under hela telefonens livslängd. Idag är de flesta också införstådda i att även privata aktörer "spionerar" för ge exempelvis riktad reklam. Har du vidare missat FRA-lagsdebatten för ett antal år sedan?
"För några hundra år sedan så var det ett samhällsfaktum att Jorden var platt"
Eh, nej. Jorden har aldrig varit platt i människans medvetande. Så länge som vi har tänkt på Jordens form har vi insett att den är rund. Detta var välkänt redan under antiken. Inte nog med detta, Jordens diameter med en felmarginal på någon enstaka procent har varit välkänd sedan antiken. Sedan dess har även "mannen på gatan" vetat att Jorden inte är platt. Att någon skulle ha trott att Jorden är platt är en modern myt från 1900-talet.
Se där, två enkla saker som du uppenbarligen har noll koll på, dina 145 IQ till trots. Fem bagis på att du kan ungefär noll om vad IQ är för den delen också...
Jag tror på fakta.
Ledsen att säga det, men noll koll igen. Fakta är inte föremål för tro, man tror inte på fakta. Man accepterar eller förnekar den. Det du systematiskt kallar för "fakta" i dina inlägg är något annat. Nämligen just tro. True-believer-syndrom kan man tala om i ditt fall.
A) studerat läckorna från visselblåsare, B) studerat historia, C) hänger med i politiken i länder där korruptionen är hög (som USA),
Hur tusan kan du etablera detta, du som just avslöjades genom att känna till noll historia? De flesta som studerar läckorna från visselblåsare är betydligt nyktrare än Alex Jones.
Min flickvän och blivande fru är en utav de personer som utav en vän som kände Aaron Russo fick reda på att det skulle ske något i New York i mitten av September 2001, och att hon skulle varna alla sina vänner om det. Mycket riktigt hände det något ganska explosivt. När man har varit med om något så stort som detta så förstår man. Här är en intressant video med en intervju av Aaron.
Du är naturligtvis inte medveten om det, men anekdotisk bevisföring äger noll bevisvärde.
Din stollighet vet inga gränser. Vad vill du ha sagt med det? Om du bara läser din egna länk så det du vad FNs Agenda 21 handlar om. Vem skulle förneka att det var "på riktigt"? Tvärt om, du verkar förneka att det handlar om ett FN-initiativ för hållbar utveckling utan vill låtsas som att det är en världskonspiration. Jag vet inte vad jag ska jämföra med riktigt, så befängt är det. I vanlig ordning faller det sig så att konspirationsdårarna alltid argumenterar ytterst tendentiöst ("Agenda 21 är på riktigt"), men vägrar eller vågar inte tala om vilka slutsatser man ska dra av det!
Vatten är på riktigt! Det är H2O! Det finns en youtubevideo där Obama dricker ett glas vatten, förnekar du det!? Va? Va?
Jag beundrar verkligen din energi men ingenting du skriver kommer att få Robin2 att ändra sina åsikter. Tvärtom kommer ditt motstånd att stärka honom/henne i sina övertygelser. Robin2 har inträtt sitt alternativa universum och kommer att stanna där. Kanske relevant avprogrammering skulle kunna funka men jag är tveksam.
Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.
Med tanke på hur mycket tid som jag lägger ner på att undervisa personer som dig så tycker jag att du skulle kunna ta och göra mig tjänsten att titta på den här 5 minuter långa videon som förklarar så mycket på kort tid som du inte hade någon aning om att du förmodligen inte kommer att förstå hälften av det som sägs. Om du sedan säger att du inte är det minsta intresserad av att ta reda på mer så ska jag berätta för dig vem som inte låter som en vettig kille häromkring.
Du talar om Alex som om han är den enda som föreslagit något sådant. Miljontals människor är helt säkra på att 9/11 var ett inside-job eftersom det finns så extremt mycket som talar för det. Människor som du kommer aldrig att kunna ta honom på allvar eftersom du redan har bestämt dig att inte lyssna. Man kan ta attentaten du nämner på allvar om man gör lite jävla forskning, slutar sitta på arslet för att få reda på allt om attentaten från Aftonbladet och TV4 nyheterna, och till slut lär sig den bakomliggande anledningen till varför USA's regering själva skulle kunna göra något så vidrigt. Om man inte förstår varför något skulle kunna hända så kommer man självfallet aldrig att kunna tro på det, hur mycket fakta man än får.
En annan anledning är att du aldrig kommer att orka läsa igenom allt det här eftersom du som sagt redan har bestämt dig för vad du ska tro. Problemet med att känna till sanningen är att man måste läsa 100 gånger mer än det man får reda på via nyheterna i tidningarna. Och det är det väldigt få som bryr sig om att göra.
Det som InfoWars rapporterar om rapporterar på hundratals andra hemsidor. Jag vet mycket mer om Alex Jones än vad du gör, och även jag håller med om att han är onödigt vild och så begravd i sin tro att han måste vara jävligt svår att ha en konversation med. InfoWars är dock en riktig nyhetsbyrå med många anställda där de flesta nyheter varken skrivs eller levereras utav honom. Det är de hundratals experter som han intervjuar som är de riktigt intressanta. Och hemsidan är, som jag skrev, en av de mest aktiva och respekterade nyhetskällorna, varav ni som inte vill vara helt bakom flötet borde besöka den. Tiotals miljoner lyssnar på Alex Jones show varje dag. Han är knappast ensam i sin tro.
Tusentals demoleringsexperter, politiker och arbetare i media har även officiellt gått med i 911 Truth Movement. Om du hellre tror på de få "experter" som USA's regering tillät göra en utredning om attacken än på de tusentals fristående experter från hela världen så är det snarare du som är den konstiga.
Självfallet ska man vara cynisk till ALL information. Men det du gör är att påhoppa andra för att tro på något som du inte ens är intresserad i att ta reda på om det är sant eller inte. Och det är ditt fel, inte mitt eller Alex Jones.
Ett typiskt svar från en foliehatt-hånare som A) inte vet ett smack om hur och varför man blir konspirationsteorist och B) inte har något intresse i att ta reda på detta. Du tror att jag tror på allt jag läser. Att den enda chansen i världen som någon kan tro på konspirationsteorier är att de är dumma och inte kan tänka kritiskt. Du ska veta att jag har 145 i IQ och förmodligen är mycket mer cynisk till information än vad du är. Jag tror på VÄLDIGT lite som jag läser och hör. Jag kollar alltid upp allt jag läser med många olika källor. Att skriva om det jag skriver har inget som helst att göra med att vara lättlurad. Faktum är att det är med kritiskt tänkande som konspirationsteorism föds. Vi läser så mycket skit som inte verkar logiskt, läser material från andra källor, får reda på helt andra fakta (tack wikileaks), och skapar vår egen bild utav vad som förmodligen försiggår.
Det är precis lika idiotiskt att vägra tro på allt man läser som det är att tro på allt man läser. Så att du kommer här och hånar mig för att tro på allt jag läser, när du förmodligen inte tror på något utav det jag sagt, är rent pinsamt.
Jag kan precis lika gärna vända dina egna ord mot dig: Vägrar du tro på allt du läser på nätet? Varför sjutton skulle alla dessa människor som riskerar sina liv och jobbar stenhårt för att avslöja korruption för världen göra allt detta om de inte visste att det var sant? Tror du ärligt talat att allt jag länkade till är 100 % falskt? Du borde skämmas ordentligt.
Nej du. Jag tror på fakta. Och fakta får du inte mycket av om du lyssnar på orden som kommer ur Obamas mun. Fakta är det som finns mellan raderna, och på platser som personer som du aldrig kommer att bry dig om att leta i. Om personer som du skulle spendera lite egen tid på att forska om det här så skulle du komma fram till precis samma slutsatser som jag förr eller senare. Men eftersom det är för svårt för dig att tänka utanför kollektivet så kommer du aldrig att egentligen känna till någonting av det här. Det är lättare att bara tro på vad alla andra tror på.
Men här har du ett härligt talesätt: If a billion people say a stupid thing, it is still a stupid thing. -- Bob Leone
Faktum är att det bara är de dumma och lättlurade som fortfarande tror att all fakta som går emot det som de stora nyhetskällorna rapporterar måste vara falskt eftersom det kommer från folk som samma nyhetskällor kallar för foliehattar. Edward Snowdens läckor är bara ett av de tusentals bra exempel på detta. Folk tror att allt är frid och fröjd tills någon bevisar motsatsen. Och sedan så finns det de personer som A) studerat läckorna från visselblåsare, B) studerat historia, C) hänger med i politiken i länder där korruptionen är hög (som USA), och därför har hjärna nog att kunna se räkna ut vad detta tillsammans mycket väl skulle kunna betyda. Saker och ting som händer i vår värld är inte så slumpvisa som du tror.
Jag tänker faktiskt inte ens lägga fem minuter på att titta på ett videoklipp med tanke på din oerhört arroganta stil och din totala avsaknad av källkritik. Allt trams kring 9/11 har blivit debunkat så många gånger att det bara är löjligt att hålla på.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Självfallet ska man vara cynisk till ALL information.
En viss sund skepsis till allt man hör är givetvis bra. Sedan gäller det att göra en seriös bedömning av trovärdigheten hos de personer som påstår någonting.
Vilka konkreta bevis har de ?
Specielllt vill jag här framhålla det välkända citatet "extraordinary claims require extraordinary evidence".
Jag noterar att du skriver en del om "varför" USA skulle ha utfört diverse hemskheter.
Betänk dock att du med lite fantasi lätt kan hitta anledningar till att vem som helst skulle ha gjort vadsomhelst. Det är otroligt lätt att se samband som inte finns, speciellt om man har god fantasi och är lite kreativ.
Jag lanserar härmed teorin att det var Breivik och som stod bakom 9/11.
Han hade allt att vinna på det. Plötsligt i ett slag så hade Breivik satt USA i chock och lyckats få dem att hata muslimer och gå i krig mot muslimska länder.
Precis vad Breivik önskade i sitt manifest.
Sedan sprängde ju Breivik ytterligare ett höghus i Oslo, vilket ytterligare verifierar hans smak för att förstöra höga byggnader.
Och själva datumet 9/11 ? Det är bara att forska lite kring alla siffror i hans liv så platsar garanterat detta datum in bra här.
Kanske var det hans mosters födelsedag ?
Sedan bildar hans attacker ett intressant mönster :
Först flygplan - luftburen attack
Sedan bilbomben i Oslo - attack från marken
Till sist Utöya - Attack från vattnet
Genom detta vill han visa att de som går emot honom inte kan känna sig säkra i vilket element de än befinner sig.
Att du kan hitta på sådana saker betyder inte att det är ett tecken på att det faktiskt hänt.
Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.
Jag tänker faktiskt inte ens lägga fem minuter på att titta på ett videoklipp med tanke på din oerhört arroganta stil och din totala avsaknad av källkritik. Allt trams kring 9/11 har blivit debunkat så många gånger att det bara är löjligt att hålla på.
Föreställ dig min förvåning. Total avsaknad av källkritik? Är du blind, mannen?
Det är ganska tydligt att de flesta utav er inte ens klickat på länkarna. Om de videor jag länkade skulle varit en amatör som sitter och snackar in i en kamera så hade jag förstått varför ni anser att det inte går att lita på. Det som jag däremot länkade till på YouTube var kompilationer utav inspelningar från experter som höll tal etc, filmer som lagts upp där i efterhand. De filmerna är inget ni kan skylla på är skit bara för att de ligger på YouTube. De SKAPADES inte utav någon på YouTube. Det är bara en av platserna där de finns tillgängliga.
Här är en intressant dokumentär som även foliehatt-hånare kan se på med intresse utan att känna sig skyldiga till att sträcka sig utanför sin indoktrinering: http://topdocumentaryfilms.com/911-explosive-evidence-experts...
Det är lätt att tracka ner på den enda personen som talar för något i en tråd. Jag är van vid det och är förmodligen mer intresserad av att läsa vid ni har att skriva än vad ni är att läsa vad jag har skriva. Problemet är att det aldrig kommer några motbevis. Om någon av er faktiskt hade sagt något annat än "Du är galen" så hade jag ju kunnat lyssna. Eftersom jag är mycket mer insatt i t.ex. 9/11 så finns det helt enkelt ingen som kan motbevisa det jag säger. Det enda ni känner till är det som alla känner till; det som media rapporterade om, eftersom ni inte gjort någon mer forskning än så. Hur ska JAG då kunna lita på vad NI har att säga när ni inte vet mer än så? Ni har inget att tillägga, så det är väl inte konstigt att ni aldrig lyckas övertala mig då.
Om tusentals demoleringsexperter har sett videon där tornen faller under 9/11 och säger att det definitivt är kontrollerad demolering, vilka tror ni då att NI är att blåneka till det? Tror ni att ni vet bättre bara för att ni hellre lyssnar på GWB än på tusen experter? En lista på personer som skriver på att de tror att 9/11 utredningen måste göras om för att de anser att den som gjordes utav regeringen var alldeles för bristfällig är ingen konspirationsteori. Att ha en Amerikansk flickvän som blev varnad att hålla sig borta från New York i mitten av September 2001 är heller ingen konspirationsteori. Dessa saker har faktiskt skett. Varför skulle jag inte lita på min egna flickvän och på tusentals experter världen över som säger att regeringens utredning inte kan stämma? Jag tycker det är jävligt konstigt att ni hellre tror på en president än på individuella experter.
Om samma sak skulle hände i Sverige så skulle ni väl knappast tro på vad Reinfeldt säger över tusen experter som säger att han har fel? Varför gör ni då det bara för att det är GWB och Obama som säger det? Jo, för att ni inte är insatta i varken Amerikansk politik eller i 9/11 Truth Movement. Om ni hade gjort lite läsning så hade ni förstått. Varenda gång som det kommer fram människor och säger att de tror att jag snackar skit så visar det sig snabbt att de helt enkelt inte är insatta. Det är väl inte så konstigt att ni inte kan tro på det jag säger om ni inte själva vet något om det? Hade jag istället stött på en mycket insatt person som hade sagt att jag har fel och med sina egna länkar till fakta förklarat varför hade jag varit idel öra. Men det finns inga sådana människor på SC.
Om ni tycker att jag är galen så måste ni i sådana fall tycka precis samma sak om alla andra människor, inklusive de som tidigare arbetade åt GWB och slutade efter 9/11 eftersom de ansåg att han snackade skit, som tror att 9/11 var ett inside-job. Det är en hel del människor. Precis som dem så har jag dock ingen anledning att ljuga eller tro på något som inte verkar stämma. För fem år sedan så var jag precis som ni. Om jag hade läst något sådant som jag skriver här då så hade jag trott att någon rymt ifrån en anstalt. Jag förstår precis hur ni tänker och hur det känns att läsa det som jag skrivit. Men när man väl börjat forska och inser att det är alldeles för många detaljer som den Amerikanska regeringen utelämnar så börjar man ana onåd.
Ni har inget annat att säga om detta än "De så kallade experterna måste vara lika dumma som du eftersom de kan säga något sådant". Experter är inte dumma. Och problemet är att det knappast finns någon här som kan motbevisa det eftersom det knappast finns många demoleringsexperter till hands. Om några utav er känner någon som i åratal har arbetat med att demolera byggnader så bjud gärna in honom/henne här, så ska vi se vad han/hon har att säga.
Hur som helst. Som jag förklarade så finns det människor av alla dess slag som även de har sett tillräckligt för att med egna ögon komma fram till att t.ex. 9/11 definitivt inte var den terrorist-attack som regering och utredningen sade och kom fram till. Amerikanska armé-generaler, politiker, brandmän som var på plats, advokater, forskare, professorer, och många, många fler. Om tusentals demoleringsexperter ser på videon där tornen faller och säger att det inte är möjligt utan spräng medel, och utredningen samtidigt kommit fram till att det inte fanns några sprängmedel, så borde detta ärligt talat räcka för att man ska börja fundera. Det är de som inte börjar fundera, utan fortsätter att bara tro på det regeringen säger och inga andra, som är de man verkligen borde se upp för i samhället. Indoktrinering är en mycket större fiende än terrorism.
Samtidigt förstår jag att gränsen mellan en väl insatt person och en galning knappast är bred. Det är inte lätt för er att förstå om jag trollar eller menar allvar. Men det är just detta som beror på att ni själva inte är insatta. Enda anledningen till varför ni inte skulle kunna tro på en person som ställer sig i mitten av Nordstan och börjar predika om saker ni aldrig hört, eller om saker som går rakt emot det ni lärt er, är för att det redan är inbankat i er.
Det är ganska tydligt att de flesta utav er inte ens klickat på länkarna.
Grejen är att ditt inlägg är i stort sett en upprepning av tidigare inlägg i tidigare trådar där precis samma grejer redan blivit bemött med bl.a. youtube-videos och annat hanterbart. Det är få av oss som orkar ta oss tiden att vare sig kolla igenom alla videosarna en gång till eller ens besvara dem med samma kaliber.
Tank dig själv, jag är politisk sakkunnig åt Reinfeldt o co och går in denna tråden och talar om hur bra FRA är och hur övervakning skapar jobb och bättre ekonomi och att jag är minsann påläst och jag har många fina länkar till många dokument och videos från dailymotion som talar för min sak. Jag har lagt ner över 10 timmar till att samla allt material och posta på just Swec av alla ställen. Kommer du och möjligtvis en person till att spendera 10 timmar för att läsa ifatt? Kommer du att spendera en timme för att försöka trumfa min ansträngning, min värld av speglar?
Problemet är att det aldrig kommer några motbevis. Hur ska JAG då kunna lita på vad NI har att säga när ni inte vet mer än så? Ni har inget att tillägga, så det är väl inte konstigt att ni aldrig lyckas övertala mig då.
Vi skriver inte för att övertala dig, vi skriver för att pröva vår mentala hälsa.
Varför skulle jag inte lita på min egna flickvän och på tusentals experter världen över som säger att regeringens utredning inte kan stämma?
Vad din mamma säger får stå för henne själv. Tusen experter världen över är dessutom ganska få. Jag lyssnar hellre till mina lärare, studiekamrater, andra experter och läser gärna utredningar för att bilda mig ytterligare en uppfattning. Men i just det här fallet.. så kunde jag knappt bry mig mindre.
Hade jag istället stött på en mycket insatt person som hade sagt att jag har fel och med sina egna länkar till fakta förklarat varför hade jag varit idel öra. Men det finns inga sådana människor på SC.
Så vad gör du här då?
Flashback är nog forumet för dig. Där hittar du säkerligen en och annan insatt person.
Det är inte lätt för er att förstå om jag trollar eller menar allvar.
Spelar ingen roll vilket som. Det du skriver är det du säger är det du gör är det du tänker är den du är.
Hade du varit ute för att trolla hade du misslyckats ivf. Om du står för det du skriver så står du för det och så är det med det.
It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.
Jag har lagt ner över 10 timmar till att samla allt material och posta på just Swec av alla ställen. Kommer du och möjligtvis en person till att spendera 10 timmar för att läsa ifatt? Kommer du att spendera en timme för att försöka trumfa min ansträngning, min värld av speglar?
Jag har lagt ner över tre år för samma ändamål, dock inom de områden som jag skrivit om här. Med tanke på det, och med tanke på att jag själv är frustrerad över hur människor som säger att jag snackar skit i princip alltid undviker att ens spendera tio minuter på att läsa och se på det material jag presenterar, så kan jag med säkerhet svara Ja på den frågan. Om du är insatt och vill skapa debatt (dock förmodligen inte i denna tråd eftersom moderatorerna brukar ta en titt förbi ungefär vid det har stadiet och sätta stopp för off-topic inlägg) så är jag absolut intresserad av att höra vad du har att säga. Jag sitter inte inlåst i en källare och vägrar tro på annat än teorier, till skillnad från vad de oinsatta hånarna tror.
Vad din mamma säger får stå för henne själv. Tusen experter världen över är dessutom ganska få. Jag lyssnar hellre till mina lärare, studiekamrater, andra experter och läser gärna utredningar för att bilda mig ytterligare en uppfattning. Men i just det här fallet.. så kunde jag knappt bry mig mindre.
Flickvän.. inte mamma. Och exakt hur många demoleringsexperter och arkitekter har du talat med som om 9/11? Du talar om de tusentals experter jag nämnt som om du lyssnat till vad 100.000 experter har att säga. Det har du knappast gjort. Och vad dina lärare och kamrater har att säga är ju knappast relevant om de inte också är experter i ämnet. Så varför du hellre tror på dem än på faktiska experter är otroligt för mig.
Så vad gör du här då?
Flashback är nog forumet för dig. Där hittar du säkerligen en och annan insatt person.
Svarar på en tråd som ställer frågan om jag är orolig för NSA, varav jag anser att NSA har mycket med det jag skrivit om att göra. Jag skulle skrivit samma sak i en liknande tråd i ett forum dedikerat till Smurfarna, för vilken anledning som jag nu skulle besöka ett sådant forum. Börjar någon snacka om något som jag vet mycket om så kan du ge dig på att jag kommer att delta, oavsett plats.
För tyst i mina vanliga trådar...
Föreställ dig min förvåning. Total avsaknad av källkritik? Är du blind, mannen?
Vi kommer till det här sen.
Det är ganska tydligt att de flesta utav er inte ens klickat på länkarna. Om de videor jag länkade skulle varit en amatör som sitter och snackar in i en kamera så hade jag förstått varför ni anser att det inte går att lita på. Det som jag däremot länkade till på YouTube var kompilationer utav inspelningar från experter som höll tal etc, filmer som lagts upp där i efterhand. De filmerna är inget ni kan skylla på är skit bara för att de ligger på YouTube. De SKAPADES inte utav någon på YouTube. Det är bara en av platserna där de finns tillgängliga.
Sant, men här börjar problematiken
Här är en intressant dokumentär som även foliehatt-hånare kan se på med intresse utan att känna sig skyldiga till att sträcka sig utanför sin indoktrinering: http://topdocumentaryfilms.com/911-explosive-evidence-experts...
Indoktringering och indoktrinering, vi lägger ordet på minnet.
Det är lätt att tracka ner på den enda personen som talar för något i en tråd. Jag är van vid det och är förmodligen mer intresserad av att läsa vid ni har att skriva än vad ni är att läsa vad jag har skriva. Problemet är att det aldrig kommer några motbevis. Om någon av er faktiskt hade sagt något annat än "Du är galen" så hade jag ju kunnat lyssna. Eftersom jag är mycket mer insatt i t.ex. 9/11 så finns det helt enkelt ingen som kan motbevisa det jag säger. Det enda ni känner till är det som alla känner till; det som media rapporterade om, eftersom ni inte gjort någon mer forskning än så. Hur ska JAG då kunna lita på vad NI har att säga när ni inte vet mer än så? Ni har inget att tillägga, så det är väl inte konstigt att ni aldrig lyckas övertala mig då.
Nu hävdar du dig vara mer insatt i 9/11 beror det på att du har studera 9/11 mer eller för att din information är bättre?
Om tusentals demoleringsexperter har sett videon där tornen faller under 9/11 och säger att det definitivt är kontrollerad demolering, vilka tror ni då att NI är att blåneka till det? Tror ni att ni vet bättre bara för att ni hellre lyssnar på GWB än på tusen experter? En lista på personer som skriver på att de tror att 9/11 utredningen måste göras om för att de anser att den som gjordes utav regeringen var alldeles för bristfällig är ingen konspirationsteori. Att ha en Amerikansk flickvän som blev varnad att hålla sig borta från New York i mitten av September 2001 är heller ingen konspirationsteori. Dessa saker har faktiskt skett. Varför skulle jag inte lita på min egna flickvän och på tusentals experter världen över som säger att regeringens utredning inte kan stämma? Jag tycker det är jävligt konstigt att ni hellre tror på en president än på individuella experter.
De andra tusentals demoleringsexperter som säger att det inte var en kontrollerad demolering?
Vad det gäller din Amerikanska flickvän så kan du gott nog presentera vem som sa åt henne att hålla sig borta från New York, kom inte med nåt dumt tjaffs eller bortförklaringar, vill du driva tesen att din flickvän är en bra källa måste du presentera hennes källa.
Om samma sak skulle hände i Sverige så skulle ni väl knappast tro på vad Reinfeldt säger över tusen experter som säger att han har fel? Varför gör ni då det bara för att det är GWB och Obama som säger det? Jo, för att ni inte är insatta i varken Amerikansk politik eller i 9/11 Truth Movement. Om ni hade gjort lite läsning så hade ni förstått. Varenda gång som det kommer fram människor och säger att de tror att jag snackar skit så visar det sig snabbt att de helt enkelt inte är insatta. Det är väl inte så konstigt att ni inte kan tro på det jag säger om ni inte själva vet något om det? Hade jag istället stött på en mycket insatt person som hade sagt att jag har fel och med sina egna länkar till fakta förklarat varför hade jag varit idel öra. Men det finns inga sådana människor på SC.
Det finns mängder av insatta människor på SC, ditt problem är inte andra individers kunskaper.
Om ni tycker att jag är galen så måste ni i sådana fall tycka precis samma sak om alla andra människor, inklusive de som tidigare arbetade åt GWB och slutade efter 9/11 eftersom de ansåg att han snackade skit, som tror att 9/11 var ett inside-job. Det är en hel del människor. Precis som dem så har jag dock ingen anledning att ljuga eller tro på något som inte verkar stämma. För fem år sedan så var jag precis som ni. Om jag hade läst något sådant som jag skriver här då så hade jag trott att någon rymt ifrån en anstalt. Jag förstår precis hur ni tänker och hur det känns att läsa det som jag skrivit. Men när man väl börjat forska och inser att det är alldeles för många detaljer som den Amerikanska regeringen utelämnar så börjar man ana onåd.
Nej du är inte galen, du är dock något annat.
Ni har inget annat att säga om detta än "De så kallade experterna måste vara lika dumma som du eftersom de kan säga något sådant". Experter är inte dumma. Och problemet är att det knappast finns någon här som kan motbevisa det eftersom det knappast finns många demoleringsexperter till hands. Om några utav er känner någon som i åratal har arbetat med att demolera byggnader så bjud gärna in honom/henne här, så ska vi se vad han/hon har att säga.
Återigen, de experter som inte håller med?
Hur som helst. Som jag förklarade så finns det människor av alla dess slag som även de har sett tillräckligt för att med egna ögon komma fram till att t.ex. 9/11 definitivt inte var den terrorist-attack som regering och utredningen sade och kom fram till. Amerikanska armé-generaler, politiker, brandmän som var på plats, advokater, forskare, professorer, och många, många fler. Om tusentals demoleringsexperter ser på videon där tornen faller och säger att det inte är möjligt utan spräng medel, och utredningen samtidigt kommit fram till att det inte fanns några sprängmedel, så borde detta ärligt talat räcka för att man ska börja fundera. Det är de som inte börjar fundera, utan fortsätter att bara tro på det regeringen säger och inga andra, som är de man verkligen borde se upp för i samhället. Indoktrinering är en mycket större fiende än terrorism.
Men hörru om det inte fanns nåt sprängmedel och det krävdes sprängmedel vad hände med sprängmedlet som inte fanns?
Samtidigt förstår jag att gränsen mellan en väl insatt person och en galning knappast är bred. Det är inte lätt för er att förstå om jag trollar eller menar allvar. Men det är just detta som beror på att ni själva inte är insatta. Enda anledningen till varför ni inte skulle kunna tro på en person som ställer sig i mitten av Nordstan och börjar predika om saker ni aldrig hört, eller om saker som går rakt emot det ni lärt er, är för att det redan är inbankat i er.
Du är insatt men du är inte galen.
Du har dock drabbats av en vanlig sjukdom bland konspiratoriskt lagda, ett problem rörande kongruens:
Det första du gör är att anklaga andra för bristande källkritik men genomsyrande för din text är att du är selektiv med dina källor, att du ens tar upp gruppers storlek tyder på att du värderar antalet som håller med dig högt. Information är dock inte demokratiskt, du gör helt enkelt fel. En expert som har rätt är allt bättre än 1000 experter som tycker "rätt". Således antalet demolerings experter som håller med dig är fullkomligt irrelevant då det hela är digitalt, antingen har de rätt eller så har de det inte.
Här kommer vi till kongruens problematiken: Du håller främst inte med dina källor för att deras resultat är objektivt mest vederhäftiga utan för att deras resultat är subjektivt kongruenta med det du vill ha sagt.
Jag lägger ingen värdering i din åsikt den är ointressant, din resonemangsstruktur och bristen på källkritik är dock något som intresserar mig.
Vad det gäller källkritiken så ska jag specificera min kritik mot din kritik. Du är inte källkritisk, du är kritisk mot vissa källor. Du har sannolikt varit källkritisk en gång men den kritiken har bytts ut mot kongruens med de som håller med.
Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!
(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)
Om tusentals demoleringsexperter har sett videon där tornen faller under 9/11 och säger att det definitivt är kontrollerad demolering, vilka tror ni då att NI är att blåneka till det?
Det hade ju varit intressant, om det vore sant. Men det är det ju inte. Vi andra vet redan detta, för vi har redan sedan tidigare följt dylika länkar och åtminstone jag känner till lite om källkritik. Men du är den som bröstar upp dig över källkritik och anför inkoherenta argumentationsfel, när det bevisligen är du som har noll koll.
Dina "tusentals demoleringsexperter" är en chimär. Problemet är att du till att börja med inte har någon som helst metrik över vad man kan kalla för "demoleringsexpert" och du har inte tillämpat någon som helst källkritik inför dylika påståenden, utan sväljer saker med hull och hår därför att du har en kognitiv bias formad av en bisarrt tankeramverk.
Dessa listor som truthers far med har exakt samma impact som de "tusentals experter" som förnekar evolution som kreationister ständigt "stoltserar" med. Dvs noll värde.
Edit: Vi noterar också att du hela tiden begär att vi ska bemöta youtube-klipp och fåniga länkar, utan att du ens tar dig tid att förklara hur du vill att dessa ska tolkas. Dessutom upprepar du bara vad du sagt och bemöter inte med ett ord vad vi andra har sagt. Jag demonstrerade tydligt att du trodde på dumheter och myter som exemplifieringar av "historia". Du har inte förklarat, förtydligat eller backat.
Frågan är då vilken tid och kraftansträngning som är värd att lägga ner på dig? Jag skulle kunna gå till botten med de "listor" och liknande du anför om folk och "experter" som tror på demoleringsstollerier, men detta är ju redan off-topic i tråden och du kommer inte att lyssna. Så jag tror inte du förtjänar seriöst bemötande faktiskt.
Jag har lagt ner över tre år för samma ändamål, dock inom de områden som jag skrivit om här
Du har lagt tre år på "detta" och har ännu inte begripit att "tusentals demoleringsexperter" är 1) skitsnack, 2) ad populum, 3) genomgående trend bland stollar (kreationister, konspirationsdårar, vaccinationsmotståndare, förintelseförnekare, etc) att hänvisa till dylika listor har inte väckt misstankar hos dig. 4) Källkritik
Efter tre år av riktiga studier brukar en människa kunna argumentera sakligt och koherent, förstå källkritik och vetenskaplig metodik och inte argumentera "ad youtube" och med drösar av listor och argumentationsfel.
Kort sagt, hade du lagt tre år på en riktig utbildning hade du kunnat åstadkomma något. På sätt och vis är det symptomatiskt för konspirationsteoristens psyke. Det handlar om en upplevt underdog-position där det faktum att man står och stampar i livet kräver en utomstående förklaring. Detta ger näring åt stollehypoteser som vävs in i en alltmer bisarr världsbild. Det är således inte märkligt att konspirationsteoretiker uppvisar s.k. syndrom, dvs en samling av knasigheter som uppvisas samtidigt. Vi har attityden (alla vi andra är grundlurade och naiva, en själv är den enda som kan tänka), vi har argumentationsfelen (vederbörande förstår inte ens varför dennes argument faktiskt inte är giltiga argument), vi har den perversa uppfattningen om källkontroll (foliehattar envisas med hänvisningar som de kallar för "källor" och tror att mängden och frekvensen av dessa, inte kvalitén och oberoendet, är vad som räknas) och vi har det tendentiösa resonemanget som aldrig leder till slutsatser ("Bush besökte WTC strax innan 11/9"). Nästa steg är att skärma sig mot världen och vidta komiska "åtgärder" som bland annat föranlett nidbilden (dvs, tar på sig en foliehatt).
Som någon sa, avprogrammering kanske fungerar.
Du som gillar youtubelänkar (eftersom internet är din enda källa av information och du redan på grund av tracking-cookies o.dyl redan befinner dig i en problematisk sökbubbla):
http://www.youtube.com/watch?v=752V173e31o
http://www.youtube.com/watch?v=MGikS3m94HM
http://www.youtube.com/watch?v=jGhPCMcj0Q0
http://www.youtube.com/watch?v=UPkaB8YvD9k
Skillnaden mellan dina och mina länkar är uppenbar. Medan du presenterar länkar som bara berättar anekdoter och gör påståenden, handlar mina länkar om argumentation. Ett argument är något helt annat än en rad med anekdotiska "fakta"-påståenden. Därför är mina länkar (hur dåliga de än är) bättre än dina.
Jag sitter inte inlåst i en källare och vägrar tro på annat än teorier, till skillnad från vad de oinsatta hånarna tror.
Det här visar också hur du har noll koll. Igen. Varför skulle man "tro" på något annat än teorier? Bekymret är att du inte förstår vad en "teori" är eller vad "tro" är. Om du faktiskt trodde på teorier skulle det vara mindre problematiskt. Vi skulle kunna ha smärre åsikter över det vettiga att "tro" på en teori snarare än att lita på den eller acceptera den. Men du tycks tro att "teori" betyder "obelagda påståenden som jag tror är sanna" vilket är helt uppochner.
Och exakt hur många demoleringsexperter och arkitekter har du talat med som om 9/11? Du talar om de tusentals experter jag nämnt som om du lyssnat till vad 100.000 experter har att säga. Det har du knappast gjort. Och vad dina lärare och kamrater har att säga är ju knappast relevant om de inte också är experter i ämnet. Så varför du hellre tror på dem än på faktiska experter är otroligt för mig.
Dubbla standarder. Det är inte du som avgör vad en "demoleringsexpert" är för något och varför får du gå på hörsägen av 100 000 fiktiva experter, medan vi andra som faktiskt har ögon att se med och teknisk utbildning att luta oss mot inte ska tro att vi har något att komma med? (Tips: Det är inte hur många påhittade experter som skriver på listor som avgör saken, utan vilka slutsatser som faktiskt stämmer med tekniskt kunnande. Liksom alla haveriutredningar finns det enstaka frågetecken kring WTC, något som verkliga experter kan kritisera i en öppen debatt. Vem som helst kan i princip verifiera eller falsifiera något sådant)
Det verkligt tragikomiska är att du har en bisarr övertro på "experter" till skillnad från folk som faktiskt har allmänt teknisk kunnande, samtidigt som du har en komplett naiv acceptens av vem som är "expert". Det är liksom två inkompatibla fail på en gång. De som du tror är experter är inte alls det, och de som faktiskt är experter kan utmanas av egentligen vem som helst. Dessutom är det en märklig förutfattad uppfattning att det är just demoleringsexperter som är den expertis som krävs. Rent hypotetiskt är det fullt möjligt att ett händelseförlopp är konsistent med såväl demolering som ett annat händelseförlopp. Gissa vilken typ av expertis det behövs för att utröna detta? Allmän teknisk expertis. [Påstådda] demoleringsexperter är ju inte ens [påstådda] experter på olyckor, haverier eller terrorbrott, varpå dina resonemang är så superfail det bara kan bli.
Vi som vet minsta lilla kan rätt lätt konstatera: kollapserna av WTC är helt kompatibla med strukturell kollaps från skador av flygplanen och brand.
Förutom att det handlar om rent jävla sunt förnuft. Om du vill skapa ett insiderjob och skylla på terrorister i flygplan, men inte låter flygplanen sköta demoleringen så gäller ju "you are doing it wrong". Det är precis lika korkat som att påstå att skadorna attacken mot WTC 1993 inte kom från en sprängning utan från ett osynligt flygplan.
Börjar någon snacka om något som jag vet mycket om så kan du ge dig på att jag kommer att delta, oavsett plats.
Vad skulle det vara? Teknik, historia, terror, övervakning, etc, är ju ämnen som du bevisligen inte kan någonting om.
Fakta är inte föremål för tro, man tror inte på fakta. Man accepterar eller förnekar den. Det du systematiskt kallar för "fakta" i dina inlägg är något annat. Nämligen just tro. True-believer-syndrom kan man tala om i ditt fall.
Det säger du? Kan du sluta skriva till mig som om jag vore ett dagisbarn. Du missförstår skillnaden mellan det jag anser är fakta och det som är mina teorier. Det jag länkat till är fakta. Det jag teoretiserar om har jag inte ens kommit till ännu.
Det hade ju varit intressant, om det vore sant. Men det är det ju inte. Vi andra vet redan detta, för vi har redan sedan tidigare följt dylika länkar och åtminstone jag känner till lite om källkritik.
Wow... Ja, ni "andra" som följt dylika länkar om ämnet och åtminstone (tror att de) känner till lite om källkritik måste ju självfallet veta mer än en person som forskat i fyra år. Det är inte jag som litar för mycket på experter. Det är du som litar för mycket på dig själv och på "de andra" som forskat lika lite som du.
Dina "tusentals demoleringsexperter" är en chimär. Problemet är att du till att börja med inte har någon som helst metrik över vad man kan kalla för "demoleringsexpert" och du har inte tillämpat någon som helst källkritik inför dylika påståenden, utan sväljer saker med hull och hår därför att du har en kognitiv bias formad av en bisarrt tankeramverk.
Jag menar inget illa, men du har antingen problem med synen eller dyslexi, för jag har lagt in länkar så det står härliga till i alla mina inlägg inklusive för mina påståenden om tusentals demoleringsexperter och du kan knappast generera mycket trovärdighet när du gång på gång missar dem.
Metriken kommer från Architects & Engineers for 9/11 Truth. Se på deras dokumentär och FÖRSÖK åtminstone ta in vad jag har att visa istället för att blåneka det utan att ens titta på mina källor och göra narr av dig själv.
MBY, jag må tro på kontroversiella fakta som i sin tur genererar kontroversiella teorier när man kopplar dem samman, men du är den enda med allvarliga psykiska problem här. Personer som du tror att allmänbildning betyder att man vet allt. Jag har haft vänner som dig, och de beter sig fortfarande som tonåringar i vuxen ålder. Precis som du. Du vet bättre än personer som arbetat med att spränga byggnader i decennier bara för att du är vettig och vet lite om mycket. Du är den perfekta symbolen för indoktrinering; personer som aldrig kan lita på någon som säger något annat än det som han själv redan bestämt är verklighet. Detta är långt bortom vettighet. Det är snarare snudd på narcissism. En person som om hans läkare sade åt honom att han har cancer, fast hans familj tycker att det låter märkligt eftersom de inte kan märka några symptom, på fullt allvar tror att läkaren ljuger eftersom läkaren är en expert i minoritet, även om hans familj inte har någon faktisk kännedom om ämnet. Det finns idioter på båda sidor av foliehatt-spektrumet. Till skillnad från dig har jag givit ordentligt med källor till det mesta jag sagt. Bara för att du inte litar på dem så betyder det inte att jag saknar källkritik. Vilka tror du egentligen det är som snackar skit om InfoWars och Natural News? Jo, main-stream media; deras motståndare. A.k.a. dina lärare.
Du är inte här för att motbevisa mig. Du är här för att du inte kan stå ut med att det finns människor som sitter på fakta som ändrar på din världssyn och vill trolla på som bara fan för att försvara ditt egna sinne. Förmodligen för att din bekvämliga lilla tro att allmänbildning gör det till större expert på astronomi än Stephen Hawking inte längre skulle gälla. Dina inlägg visar tecken på en människa som hade passat bättre i KKK-forum där allt man säger och tror stämmer så länge som det godkänns utav de andra idioter man har runt om kring sig. Du är ett mycket dåligt exemplar på en person som skall försvara "vettigheten" mot "foliehattarna" eftersom du bara gojar vad stereotyperna i samhället säger. Lämna det till andra medlemmar istället som har förmågan att analysera fakta och uppdatera sin syn på världen.
Ursprungligen inskrivet av Robin2
A) studerat läckorna från visselblåsare, B) studerat historia, C) hänger med i politiken i länder där korruptionen är hög (som USA),
Hur tusan kan du etablera detta, du som just avslöjades genom att känna till noll historia? De flesta som studerar läckorna från visselblåsare är betydligt nyktrare än Alex Jones.
För det första så har jag inte nämnt någon historisk fakta som inte stämmer. För det andra, vem tror du att du är som säger att en person känner till "noll historia" baserat på de få historiska fakta som jag skrivit om? Trevligt att du inte kan föra en konversation med någon som tror på annat än du gör utan att anklaga dem för att vara onyktra.
Edit: Vi noterar också att du hela tiden begär att vi ska bemöta youtube-klipp och fåniga länkar, utan att du ens tar dig tid att förklara hur du vill att dessa ska tolkas.
Vem är du till att bedöma de YouTube klipp jag länkat till som fåniga? Sanningen kretsar inte kring dina tankar. Om du TYCKER att de är fåniga kan du säga det som en normal människa. Vad andra TYCKER är upp till dem.
Det enda jag försöker uppnå här är något som du förmodligen aldrig ens tänkt på att göra åt andra; ge dem fakta med vilka de kan skapa sin egen uppfattning om det hela. Om jag hade varit MBY så hade jag helt enkelt gjort allt jag kan för att övertyga alla jag träffar utan att presentera några fakta alls.
Frågan är då vilken tid och kraftansträngning som är värd att lägga ner på dig? Jag skulle kunna gå till botten med de "listor" och liknande du anför om folk och "experter" som tror på demoleringsstollerier, men detta är ju redan off-topic i tråden och du kommer inte att lyssna. Så jag tror inte du förtjänar seriöst bemötande faktiskt.
Sluta låtsas som om du skriver för någon annans skull. Du kan lika väl sluta skriva nu om du är här för att försöka göra mig till MBY 2. Du försöker inte försvara vettigheten. Medan du är här för att hata mig så är jag här för att undervisa och hjälpa till. Huruvida du eller andra anser att detta inte är undervisning eftersom det inte är fakta, vilket det är, är inte mitt problem. De människor som inte tror på ett dugg utav det jag länkat till har jag inga som helst problem med och skulle aldrig att försöka undervisa om detta igen för. De som inte vill ha med mig att göra lämnar jag ifred. Om jag hur som helst kan få en enda person att bli åtminstone lite intresserad i något utav det jag länkat till så finns potentialen att förvandla en person som dig (en narcissistisk, dyslektisk xenofob) till en person någonstans mitt emellan en typisk Svensson och en person som är generellt vaksam och kritisk till vad t.ex. politiker har att säga. Jag genomför en samhällstjänst som, när man är så insatt i den hemska värld som människor som GWB och Obama försöker skapa åt oss, är både mycket viktig, generös, jävligt tidskrävande, och samtidigt något som jag 95% av tiden bara blir hånad för. Tror du att jag tycker om att skriva om allt detta? Absolut inte. Jag avskyr konflikt mer än vad du älskar den. Men någon måste göra detta för att varna allmänheten. NSA är toppen på ett mycket stort isberg, som jag sagt tidigare.
Nu hävdar du dig vara mer insatt i 9/11 beror det på att du har studera 9/11 mer eller för att din information är bättre?
Jag är mer insatt för att jag är mer insatt; jag bryr mig generellt mer om ämnet och har därmed läst mer om det än den typiska människan. Som vilket specialintresse som helst. Det handlar inte om att ha "bättre" information, utan om att ha mycket mer information, likaså från NBC och Fox som från InfoWars och Ron Paul.
De andra tusentals demoleringsexperter som säger att det inte var en kontrollerad demolering?
Inte för att verka spydig, men vilka "tusentals" demoleringsexperter som säger att det inte var en kontrollerad demolering? Tror du verkligen att varenda expert som INTE är med i 9/11 Truth Movement istället är FÖR regeringens officiella story? Känner du någon? Har du sett intervjuer med några? Kan du nämna en enda person? Bara för att vi inte hör något från de experter som INTE tror att 9/11 var ett inside-job (vilka jag inte tror existerar eftersom man knappast kan kalla sig expert på byggnads-demolering om man tror att en skyskrapa i stål kan falla ihop som en pannkaka på sju sekunder pga eldsvådor) så betyder det inte att det finns många fler utav dem än vad det finns motsatsen. Presentera gärna de tusentals andra demoleringsexperter som du talar om. Jag är helt säker på att varenda en som du frågar skulle visa sig kritiska till regerings förklaring till 9/11.
Vad det gäller din Amerikanska flickvän så kan du gott nog presentera vem som sa åt henne att hålla sig borta från New York, kom inte med nåt dumt tjaffs eller bortförklaringar, vill du driva tesen att din flickvän är en bra källa måste du presentera hennes källa.
Det har jag redan gjort. Hon fick reda på det utav en vän vid namn Richard som fick reda på det utav Aaron Russo, en person som kände Nick Rockefeller som är den insider som förklarade för honom.. ja, varför inte låta honom förklara det: https://www.youtube.com/watch?v=FuinaIm-kd4 . Detta är en intervju som gjordes EFTER 9/11, så ni som inte trott på mig hittills kommer att kalla Aaron för en lika stor lögnare som ni kallat mig. Grejen för mig här är alltså att Aaron berättade för vänner om det Nick hade talat om för honom många månader innan 9/11, varav min flickvän är en utav de som fick höra det i ett andra led. Även om ni inte tror på mig om detta, vilket jag och självfallet min flickvän dock självfallet vet är sanning, kan ni tänka er hur hemskt det är att få reda på något som detta som sedan faktiskt sker? Varför skulle Nick Rockefeller känna till detta så långt som elva månader i förväg, när han talade om det för Aaron? När man hört konspirationen from the horse's mouth så ändrar det på saker ting redan där. Det var efter att min flickvän berättade detta för mig som jag började forska om 9/11. Hon trodde inte själv på något utav detta innan det hände och är själv den mest vettiga person ni skulle kunna träffa. Säga vad ni vill om varför WTC tornen demolerades med explosioner och inte eldsvådor, men Nick Rockefeller kände till om attentatet i förväg. Och Rockefeller familjen har varit ledare åt Bilderberg-gruppen i åratal. Kolla upp det själva. Det är fakta och inget annat.
Nej du är inte galen, du är dock något annat.
Ja. Det är en relation med en kvinna som fick vetskap om 9/11 i förväg från en insider vid namn Nick Rockefeller. Vad man nu ska kalla det i ett ord vete fan.
Återigen, de experter som inte håller med?
Återigen; vilka experter som inte håller med?
Men hörru om det inte fanns nåt sprängmedel och det krävdes sprängmedel vad hände med sprängmedlet som inte fanns?
DING DING DING! Den första vettiga frågan! Det som experterna anser mest troligt är att det användes en speciell explosiv form utav thermite. På de få foton som finns utav WTC-skrotet har det hittats vita fläckar, ser ut som mjöl, precis där bjälkarna bränts och böjts. Det räcker med ett penseldrag utav thermite för att skapa en över 3000C låga som är tillräckligt för att genast smälta stål och det lämnar inga andra spår än vita fläckar. Dock går det som sagt att skapa även explosiva sorter. Jag tror att de pratar om det i Truth Movement filmen (var ett bra tag sedan jag såg den), och i den filmen får du även reda på hur haverikommissionen gjorde sig av med allt skrot så fort som möjligt och skickade det för nedsmältning till Kina innan det kunde analyseras utav NIST (utredarna).
Du har drabbats av en vanlig sjukdom bland konspiratoriskt lagda, ett problem rörande kongruens:
Det första du gör är att anklaga andra för bristande källkritik men genomsyrande för din text är att du är selektiv med dina källor, att du ens tar upp gruppers storlek tyder på att du värderar antalet som håller med dig högt. Information är dock inte demokratiskt, du gör helt enkelt fel. En expert som har rätt är allt bättre än 1000 experter som tycker "rätt". Således antalet demolerings experter som håller med dig är fullkomligt irrelevant då det hela är digitalt, antingen har de rätt eller så har de det inte.
Här kommer vi till kongruens problematiken: Du håller främst inte med dina källor för att deras resultat är objektivt mest vederhäftiga utan för att deras resultat är subjektivt kongruenta med det du vill ha sagt.
Jag lägger ingen värdering i din åsikt den är ointressant, din resonemangsstruktur och bristen på källkritik är dock något som intresserar mig.
Vad det gäller källkritiken så ska jag specificera min kritik mot din kritik. Du är inte källkritisk, du är kritisk mot vissa källor. Du har sannolikt varit källkritisk en gång men den kritiken har bytts ut mot kongruens med de som håller med.
Som jag förklarat så har jag väldigt bra anledningar till att tro på det jag tror. Om jag aldrig hade träffat en tjej som fick reda på vad Nick Rockefeller avslöjade för Aaron Russo så skulle jag förmodligen varit lika ointresserad i att forska om detta som MBY.
Selektiv med mina källor är jag för att A) de källor som motsäger det jag försöker berätta har alla redan tagit del utav (main-stream media) och B) om jag skulle ge er allt material jag har skulle det ta månader av fulltids-läsning varje dag för att ens nå halvvägs. Med andra ord måste man vara selektiv när man försöker göra det jag gör i den här tråden. Annars kommer ingen att ens börja läsa dina inlägg.
Jag förstår vad du menar med att fakta inte är demokratiskt. Anledningen till varför jag ville få fram hur många mycket mer insatta i demolering än vad jag är som likaså inte litar på den Amerikanska regeringens officiella story var för att få de personer som faktiskt TROR att fakta är demokratiskt, vilka det finns gott om, inte skulle komma med det gamla vanliga "Du måste ha fel eftersom du är den enda personen som tror på det här". Och som sagt; om ni anser mig ha fel, då säger ni samtidigt emot tusentals personer med hundra gånger mer erfarenhet vid dessa frågor än vad ni har.
Samtidigt så tror ju faktiskt även du att eftersom allmänheten tror på något så måste det vara sant. Det du lär dig i skolan är det som är allmänt accepterat som faktum. Det behöver inte betyda att det som jag får reda på är fel. Så med andra ord är så att säga den sida som du står på helt beroende utav demokratisk fakta; "majoriteten tror på det och har accepterat det, därför måste det vara sant".
Och problematiken med den officiella storyn är att den kommission som blev tillsatt att utreda 9/11 gjorde sig av med bevismaterial illa kvickt (se Truth Movement filmen). Varför fasen skulle de göra det om det inte fanns något att dölja? Det är detta tillsammans med de cyniska experter som säger att WTC absolut inte kunnat falla ihop som pannkakor utan explosioner, vilket kommissionen på något magiskt vis kom fram till, som borde få folk att tänka till.
Jag har inget annat att säga om min så kallade brist på källkritik än att även de mest källkritiska och cyniska personer fortfarande kommer att välja att tro på olika saker, även om de får läsa exakt samma material. Bara för att jag litar på källor som andra inte litar på så betyder det inte att mina källor är skit, och att era källor är bra.
Jag har som sagt inga problem med att du inte tror på det jag skriver. Det är ledsamt eftersom jag har varit med om det jag varit med om och bara menar väl. Men jag respekterar andras åsikter så länge som de respekterar mina utan att behandla mig som en mentalpatient.
Det säger du? Kan du sluta skriva till mig som om jag vore ett dagisbarn. Du missförstår skillnaden mellan det jag anser är fakta och det som är mina teorier. Det jag länkat till är fakta. Det jag teoretiserar om har jag inte ens kommit till ännu.
Där visade du ytterligare en gång att du inte förstår vad "fakta" och vad "teori" är för något. Du har inga teorier. Du har konspirationsteorier. En teori i vetenskaplig mening är slutsatser dragna av fakta och observation. En teori i din mening är en förutfattad mening som du försöker finna stöd för. Din vrångbild är den samma som hos kreationister:

Wow... Ja, ni "andra" som följt dylika länkar om ämnet och åtminstone (tror att de) känner till lite om källkritik måste ju självfallet veta mer än en person som forskat i fyra år. Det är inte jag som litar för mycket på experter. Det är du som litar för mycket på dig själv och på "de andra" som forskat lika lite som du.
Nyss hade du "studerat" saken i tre år. Nu har du forskat i fyra! Kan du visa dina B- och C-uppsatser, din doktorsavhandling och vid vilket universitet du bedriver denna "forskning"?
Jag menar inget illa, men du har antingen problem med synen eller dyslexi, för jag har lagt in länkar så det står härliga till i alla mina inlägg inklusive för mina påståenden om tusentals demoleringsexperter och du kan knappast generera mycket trovärdighet när du gång på gång missar dem.
Ad hominem och falla på eget grepp. Förstod du ens vad jag sa om dessa tusentals "demoleringsexperter"?
Metriken kommer från Architects & Engineers for 9/11 Truth. Se på deras dokumentär och FÖRSÖK åtminstone ta in vad jag har att visa istället för att blåneka det utan att ens titta på mina källor och göra narr av dig själv.
Nej. Det är det enkla svaret.
MBY, jag må tro på kontroversiella fakta
"Kontroversiella fakta". Fail.
som i sin tur genererar kontroversiella teorier när man kopplar dem samman, men du är den enda med allvarliga psykiska problem här.
Sluta prata strunt. "Teori" är helt enkelt inte vad du tror att det är. Jag vet vad en teori är och varför det är motsägelsefullt att tala om "kontroversiella fakta" och "kontroversiella teorier". Du förstår uppenbarligen inte detta.
Personer som du tror att allmänbildning betyder att man vet allt. Jag har haft vänner som dig, och de beter sig fortfarande som tonåringar i vuxen ålder. Precis som du.
Ad hominem. Fel i sak.
Du vet bättre än personer som arbetat med att spränga byggnader i decennier bara för att du är vettig och vet lite om mycket.
Ad homiem, fel i sak.
Du är den perfekta symbolen för indoktrinering;
Ad hominem, fel i sak.
personer som aldrig kan lita på någon som säger något annat än det som han själv redan bestämt är verklighet. Detta är långt bortom vettighet. Det är snarare snudd på narcissism.
Ad hominem, fel i sak, Dunning-Kruger, självreferens.
En person som om hans läkare sade åt honom att han har cancer, fast hans familj tycker att det låter märkligt eftersom de inte kan märka några symptom, på fullt allvar tror att läkaren ljuger eftersom läkaren är en expert i minoritet, även om hans familj inte har någon faktisk kännedom om ämnet.
Red herring, ignoratio elenchi.
Det finns idioter på båda sidor av foliehatt-spektrumet.
Korrekt, med en viktig skillnad. Idioterna är i minoritet bland icke-foliehattarna.
Icke foliehatt: Mestadels hyggliga människor, ett fåtal skitstövlar, somliga idioter
Foliehatt: Praktiskt taget 100% idioter
Till skillnad från dig har jag givit ordentligt med källor till det mesta jag sagt. Bara för att du inte litar på dem så betyder det inte att jag saknar källkritik. Vilka tror du egentligen det är som snackar skit om InfoWars och Natural News? Jo, main-stream media; deras motståndare. A.k.a. dina lärare.
Nej, nej, nej och nej!
Som jag talade om för dig förut har du helt fel uppfattning om vad källor är och vad källkritik är. Detta är inga tyckarfrågor utan källkritik kan sägas vara en akademisk disciplin (eller åtminstone en subdisciplin) i sin egna rätt. Det handlar inte alls om att ge så "många" källor som möjligt, utan att kunna ge vederhäftiga ursprungskällor som är verifierbara på ett eller annat sätt. Hundra personer som berättar om en händelse som person NN var med om är inte 100 källor, utan enbart en.
Ett gott exempel är månlandningsförnekare. Denna konspirationsteori är något mer begränsad och lättare att hantera. Fåntrattar som förnekar månlandningen kan ge hundratals "källor" och massvis med "experter". Om man granskar detta finner man att allting härrör ur en enda galenpanna, Bill Kaysing. Resten är olika former av ad hoc och handplockning av redan övertygade.
Det är samma sak här. Dina tusentals demoleringsexperter existerar helt enkelt inte. Och demoleringsexpertis är ej heller relevant för den stora frågan.
Du är inte här för att motbevisa mig. Du är här för att du inte kan stå ut med att det finns människor som sitter på fakta som ändrar på din världssyn och vill trolla på som bara fan för att försvara ditt egna sinne.
Jag vet inte vad det ska föreställa, men argumentationsfel är det.
Förmodligen för att din bekvämliga lilla tro att allmänbildning gör det till större expert på astronomi än Stephen Hawking inte längre skulle gälla.
Egendomliga reciproka auktoritetsargument. Saker är inte sanna eller falska därför att en viss person påstår det, utan därför att det kan prövas och falsifieras. Hawking råkar nog ha tämligen samma världsbild som mig, helt enkelt därför att vi delar på den objektiva världsbilden som naturvetenskapen förser oss med. Om Hawking skulle gå "emeritus" och skulle han ha fel, har han fel inte därför att jag påstod det, utan tvärt om; jag skulle påstå det därför att det var den intersubjektiva teoribildningen som visar att han har fel.
Dina inlägg visar tecken på en människa som hade passat bättre i KKK-forum där allt man säger och tror stämmer så länge som det godkänns utav de andra idioter man har runt om kring sig.
Det är ju väldigt egendomligt att ditt "försvar" hela tiden består av självreferens. En rad av saker du nu påstått om andra gäller i första hand dig. Konspirationsteorier i stil med WTC och NWO brukar gå ganska hand i hand med antisemitism och rasistiska konspirationsteorier. Du har själv givit uttryck för en stolleteori med rasistiska undertoner, den att Obama inte skulle vara född amerikan. Detta är redan falsifierade idiotier.
Du är ett mycket dåligt exemplar på en person som skall försvara "vettigheten" mot "foliehattarna" eftersom du bara gojar vad stereotyperna i samhället säger. Lämna det till andra medlemmar istället som har förmågan att analysera fakta och uppdatera sin syn på världen.
Mer ad hominem.
För det första så har jag inte nämnt någon historisk fakta som inte stämmer. För det andra, vem tror du att du är som säger att en person känner till "noll historia" baserat på de få historiska fakta som jag skrivit om?
Du sade att människan för hundratals år sedan ansåg att Jorden var platt. Det är fel. Du sade att människor tills alldeles nyligen trott att de var helt oövervakade. Det är uppenbarligen fel. Du förnekar att den historiska händelsen 11/9 ägde rum på det sätt den gjorde.
Trevligt att du inte kan föra en konversation med någon som tror på annat än du gör utan att anklaga dem för att vara onyktra.
Förlåt, jag glömde att du har monopol på ad hominem.
Vem är du till att bedöma de YouTube klipp jag länkat till som fåniga?
Och vem är du då, att bedöma dessa saker? Du har ju noll koll. Du kan inte ha genomfört en normal skolgång ens om du har en sådan vrångbild av verkligheten. Så ja, vem fan är du att bedöma youtube-videos, du som inte ens förstår vad "fakta", "teori", "källa" eller "forskning" betyder och innebär?
Tror du att forskare löser olika uppfattningar med youtube?
Sanningen kretsar inte kring dina tankar.
Jag har dock till skillnad från dig rätt meningsfulla begrepp om kring vad "sanning" är och inte är, jag känner till en del vetenskapsfilosofi.
Om du TYCKER att de är fåniga kan du säga det som en normal människa. Vad andra TYCKER är upp till dem.
...jag vet också, återigen till skillnad från dig, vad som är tyckarfrågor och vad som är evidensfrågor. Du "tycker" saker. Jag vet saker. Jag vet också metoderna för att "veta" och hur jag ska avgöra när jag faktiskt inte vet, utan bara tror, något.
Det enda jag försöker uppnå här är något som du förmodligen aldrig ens tänkt på att göra åt andra; ge dem fakta med vilka de kan skapa sin egen uppfattning om det hela. Om jag hade varit MBY så hade jag helt enkelt gjort allt jag kan för att övertyga alla jag träffar utan att presentera några fakta alls.
Självreferens igen. Det är du som försöker övertyga folk helt utan fakta. Du har övertygat dig själv helt utan fakta. Nämligen så har du en vrångbild över vad "fakta" är för något i sin fundamentala natur.
Du har inte heller resonerat dig in i din position och ingen kan därför resonera dig ut ur den. Du har okritiskt antagit den. Jag lutar mig dock mer åt metodik och medan du håller dina "resultat" kära, ser jag den verkliga forskningens resultat som preliminära, medan jag håller metoderna kär.
Sluta låtsas som om du skriver för någon annans skull. Du kan lika väl sluta skriva nu om du är här för att försöka göra mig till MBY 2. Du försöker inte försvara vettigheten. Medan du är här för att hata mig så är jag här för att undervisa och hjälpa till. Huruvida du eller andra anser att detta inte är undervisning eftersom det inte är fakta, vilket det är, är inte mitt problem.
Ahh, nästa steg i konspirations-syndomet. Offer-koftan på! Vi andra är här för att förgöra dig! Det är synd om dig, för vi låter inte dig sprida dina alster utan kritik.
De människor som inte tror på ett dugg utav det jag länkat till har jag inga som helst problem med och skulle aldrig att försöka undervisa om detta igen för. De som inte vill ha med mig att göra lämnar jag ifred. Om jag hur som helst kan få en enda person att bli åtminstone lite intresserad i något utav det jag länkat till så finns potentialen att förvandla en person som dig (en narcissistisk, dyslektisk xenofob) till en person någonstans mitt emellan en typisk Svensson och en person som är generellt vaksam och kritisk till vad t.ex. politiker har att säga.
Jadu, du är förstås rätt person att ställa psykiatriska diagnoser (som inte finns) på folk. Antagligen tog du illa vid dig när jag talade om konspirations-syndrom. Detta gjorde du eftersom du är så brutalt okunnig att du tror att "syndrom" är en term monopoliserad av medicinen. Kort sagt, du vet inte vad ett syndrom är. Heller.
Jag genomför en samhällstjänst som, när man är så insatt i den hemska värld som människor som GWB och Obama försöker skapa åt oss, är både mycket viktig, generös, jävligt tidskrävande, och samtidigt något som jag 95% av tiden bara blir hånad för.
Om du inte vill bli hånad, varför har du då så hånfulla och skrattretande idéer? Det du sysslar med är ju nämligen desinformation. Du har inga konkreta belägg för något av vad du påstår och du förstår det inte själv.
Tror du att jag tycker om att skriva om allt detta? Absolut inte. Jag avskyr konflikt mer än vad du älskar den.
Självreferens igen. Ja, givetvis tycker du jätteilla om att skriva om detta. Det var därför du dundrade in i tråden och skrev först ett jätteinlägg och sedan ett hånfullt jätteinlägg till.
Men någon måste göra detta för att varna allmänheten. NSA är toppen på ett mycket stort isberg, som jag sagt tidigare.
Och jag har varnat dig. Problemen med övervakning och liknande är faktiskt för allvarliga för att vi ska tolerera att någon så totalt saboterar all anständig debatt genom sin konspiratoriska Dunning-Kruger-smörja. Vet hut vetja!
Jag är mer insatt för att jag är mer insatt; jag bryr mig generellt mer om ämnet och har därmed läst mer om det än den typiska människan. Som vilket specialintresse som helst. Det handlar inte om att ha "bättre" information, utan om att ha mycket mer information, likaså från NBC och Fox som från InfoWars och Ron Paul.
Men nej, du är ju inte alls insatt. Du har valt en sida på grund av kognitiva bias och gått med i något som kan beskrivas som en "distribuerad sekt".
Inte för att verka spydig, men vilka "tusentals" demoleringsexperter som säger att det inte var en kontrollerad demolering? Tror du verkligen att varenda expert som INTE är med i 9/11 Truth Movement istället är FÖR regeringens officiella story? Känner du någon? Har du sett intervjuer med några? Kan du nämna en enda person? Bara för att vi inte hör något från de experter som INTE tror att 9/11 var ett inside-job (vilka jag inte tror existerar eftersom man knappast kan kalla sig expert på byggnads-demolering om man tror att en skyskrapa i stål kan falla ihop som en pannkaka på sju sekunder pga eldsvådor) så betyder det inte att det finns många fler utav dem än vad det finns motsatsen. Presentera gärna de tusentals andra demoleringsexperter som du talar om. Jag är helt säker på att varenda en som du frågar skulle visa sig kritiska till regerings förklaring till 9/11.
Faktum är som sagt att dina tusentals demoleringsexperter varken existerar eller är relevanta. Huzzbutt får naturligtvis svara för sig, men jag tror inte att hans poäng var något i stil med att tusentals demoleringsexperter kan vittna om att någon demolering inte ägt rum. Detta är i alla händelser inte en fråga om vem som har "flest [fiktiva] demoleringsexperter" tillhanda, utan en fråga om peer-review, argument och bevisens proveniens. Saker som du inte ens reflekterar över, vet vad de betyder eller problematiserar.
Det har jag redan gjort. Hon fick reda på det utav en vän vid namn Richard som fick reda på det utav Aaron Russo, en person som kände Nick Rockefeller som är den insider som förklarade för honom.. ja, varför inte låta honom förklara det: https://www.youtube.com/watch?v=FuinaIm-kd4 . Detta är en intervju som gjordes EFTER 9/11, så ni som inte trott på mig hittills kommer att kalla Aaron för en lika stor lögnare som ni kallat mig. Grejen för mig här är alltså att Aaron berättade för vänner om det Nick hade talat om för honom många månader innan 9/11, varav min flickvän är en utav de som fick höra det i ett andra led. Även om ni inte tror på mig om detta, vilket jag och självfallet min flickvän dock självfallet vet är sanning, kan ni tänka er hur hemskt det är att få reda på något som detta som sedan faktiskt sker? Varför skulle Nick Rockefeller känna till detta så långt som elva månader i förväg, när han talade om det för Aaron? När man hört konspirationen from the horse's mouth så ändrar det på saker ting redan där. Det var efter att min flickvän berättade detta för mig som jag började forska om 9/11. Hon trodde inte själv på något utav detta innan det hände och är själv den mest vettiga person ni skulle kunna träffa. Säga vad ni vill om varför WTC tornen demolerades med explosioner och inte eldsvådor, men Nick Rockefeller kände till om attentatet i förväg. Och Rockefeller familjen har varit ledare åt Bilderberg-gruppen i åratal. Kolla upp det själva. Det är fakta och inget annat.
Anekdoter är inte data.
Som sagt, jag kan bevisa att vatten är H2O och det finns massor av rapporter som bevisar att Obama dricker vatten! Vad jag menar med det, vilka slutsatser jag vill att du ska dra, det säger jag inte av samma anledning som du inte säger det samma. Det är nämligen snömos.
DING DING DING! Den första vettiga frågan! Det som experterna anser mest troligt är att det användes en speciell explosiv form utav thermite. På de få foton som finns utav WTC-skrotet har det hittats vita fläckar, ser ut som mjöl, precis där bjälkarna bränts och böjts. Det räcker med ett penseldrag utav thermite för att skapa en över 3000C låga som är tillräckligt för att genast smälta stål och det lämnar inga andra spår än vita fläckar. Dock går det som sagt att skapa även explosiva sorter. Jag tror att de pratar om det i Truth Movement filmen (var ett bra tag sedan jag såg den), och i den filmen får du även reda på hur haverikommissionen gjorde sig av med allt skrot så fort som möjligt och skickade det för nedsmältning till Kina innan det kunde analyseras utav NIST (utredarna).
Det roliga med dig är att du tror att vi andra liksom inte känner till stollesidans argument och "bevis" sedan tidigare. Detta, att tornen skulle ha demolerats med termit, är totalt grundligt söndrat och krossat. Problemet är att du under din "forskning" glömt att kolla upp vad vettiga människor, riktiga experter, etc, säger om saken.
Som jag förklarat så har jag väldigt bra anledningar till att tro på det jag tror. Om jag aldrig hade träffat en tjej som fick reda på vad Nick Rockefeller avslöjade för Aaron Russo så skulle jag förmodligen varit lika ointresserad i att forska om detta som MBY.
Ja, dessa livsavgörande ögonblick där en anekdot gör att man hamnar i en sekt...
Selektiv med mina källor är jag för att A) de källor som motsäger det jag försöker berätta har alla redan tagit del utav (main-stream media) och B) om jag skulle ge er allt material jag har skulle det ta månader av fulltids-läsning varje dag för att ens nå halvvägs. Med andra ord måste man vara selektiv när man försöker göra det jag gör i den här tråden. Annars kommer ingen att ens börja läsa dina inlägg.
Nej, om du skulle sammanställa alla dina källor och tillämpa riktig källkritik skulle du se att allting härrör från ett fåtal "erkända stollar" som tror på så mycket trams att man kiknar.
Jag förstår vad du menar med att fakta inte är demokratiskt. Anledningen till varför jag ville få fram hur många mycket mer insatta i demolering än vad jag är som likaså inte litar på den Amerikanska regeringens officiella story var för att få de personer som faktiskt TROR att fakta är demokratiskt, vilka det finns gott om, inte skulle komma med det gamla vanliga "Du måste ha fel eftersom du är den enda personen som tror på det här".
Men det är ju DU som hela tiden självmotsägande påstår "bara för att många tror så behöver det inte vara så" och samtidigt "massor med människor tror inte på detta, alltså är det inte så".
Jag vet inte om man kan påstå att det finns någon "officiell story" från den "Amerikanska [SIC] regeringen". Vi har ett historiskt faktum utrett tills man storknar av flera organisationer så som NIST och FEMA. Dessa har använt sig av drösar av interna och externa experter på allehanda relevanta områden och de har fått alla resurser som behövts. Några tusentals demoleringsexperter har inte behövts, eftersom ingenting tyder på en demolering med sprängmedel.
Och som sagt; om ni anser mig ha fel, då säger ni samtidigt emot tusentals personer med hundra gånger mer erfarenhet vid dessa frågor än vad ni har.
Och här kommer alltså det motsägelsefulla ad populum igen!
Och problematiken med den officiella storyn är att den kommission som blev tillsatt att utreda 9/11 gjorde sig av med bevismaterial illa kvickt (se Truth Movement filmen). Varför fasen skulle de göra det om det inte fanns något att dölja?
Ja, givetvis skulle man ha sparat alla material från tre raserade skyskrapor, ett styck pentagon och fyra flygplan för att tillfredsställa en liten klick med självutnämnda truters? Du läser in alldeles för mycket i banala faktum, som att man kanske inte kan eller vill bevara allt.
Det är detta tillsammans med de cyniska experter som säger att WTC absolut inte kunnat falla ihop som pannkakor utan explosioner, vilket kommissionen på något magiskt vis kom fram till, som borde få folk att tänka till.
Är det inte hög tid att _du_ presenterar några välrenommerade experter som inte bara är kritiska mot NIST utan tror på en konspiration av dina mått?
Förutom att dina tusentals experter är påhittade, är det också väldigt typiskt för dylika stollerier att vanlig, vardaglig och banal kritik på något sätt inlemmas i den bisarra verklighetsuppfattning du företräder. Det finns kritiker till WTC-kommisionen ja. Somliga är seriösa. De vill inte ha med fåntrattar som Alex Jones att göra för allt smör i Småland.
Jag har inget annat att säga om min så kallade brist på källkritik än att även de mest källkritiska och cyniska personer fortfarande kommer att välja att tro på olika saker, även om de får läsa exakt samma material. Bara för att jag litar på källor som andra inte litar på så betyder det inte att mina källor är skit, och att era källor är bra.
Detta är inga trosfrågor. Inga tyckarfrågor. Det här handlar inte om att välja tro, det handlar om rätt och fel, förnuft och oförnuft.
Jag har som sagt inga problem med att du inte tror på det jag skriver. Det är ledsamt eftersom jag har varit med om det jag varit med om och bara menar väl. Men jag respekterar andras åsikter så länge som de respekterar mina utan att behandla mig som en mentalpatient.
Troligtvis menar du väl, ja. Det har noll relevans. Menar väl gör även missionärer, många kvackmedicinförespråkare, etc. Sluta spela på en offerroll. Det här handlar inte alls om att respektera åsikter. Alla normala människor respekterar folks rätt till åsikter, men det finns ingen anledning att respektera åsikter som motsägs av massiva evidens.
Btw, vi har en massiv tråd om WTC redan. Det vi (du) håller på med nu är lovligt off-topic.
Edit: Nä, det kanske är bäst att följa Bascule666s råd. Det går inte att argumentera mot truthers, de är för stolliga. Dessutom upprepar det samma gamla skåpmat som redan är debunkat sedan länge (Robin2 verkar ibland tro att detta skulle vara första gången vi hört om termit, dessa "tusentals" till 100 000 "experter" och liknande).
"You Can't Handle The Truther"
http://www.youtube.com/watch?v=dwiA-Dosh-o
Edit: CJ Åkerberg är mycket bättre på att argumentera mot truthers än jag. Här gör han en liknande poäng som kortfilmen ovan:
http://tankebrott.nu/2009/05/13/detta-kravs-for-att-11-septem...
http://tankebrott.nu/2009/05/19/detta-kravs-for-att-11-septem...
Jag har kollat lite på det där och det verkar som om mycket härstammar från att vissa vittnen hävdar att de kände doften av kordit. Frmaförallt vid Pentagon men även vid WTC. Redan här märker vi att det är trams eftersom Kordit inte detonerar utan bara deflagrerar vilket gör det tämligen värdelöst för att spränga saker. Kordit anväds som drivladdning i ammunition. Både handeldvapen och grövre artilleripjäser. När man ska spränga något använder man TNT och/eller RDX samt pentyl (PENT). Ingen av dem har något gemensamt med kordit som består av bomullskrut med lite roliga tillsatser.
Så hur passar det in i din teori? Stod det en armé där och sköt ner de båda höghusen med automatvapen?
Sen den där namninsamlingen med arkitekter och ingenjörer är intressant. Den påminner mig om Project Steve: http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Steve
För övrigt är jag också snart civilingenjör, jag väntar på lite byråkrati innan jag får de officiella papperna, vilken lista ska jag skriva på som säger att allt det där är trams och att en byggnad som fått ett flygplan kraschat in i sig och som fått stå och brinna ett tag faktiskt kan kollapsa helt av sig självt utan att CIA, NSA, militären eller illuminatijuderymdödlor har planterat hemliga sprängämnen som inte fungerar alls som några vanliga kommersiella sprängämnen inne i byggnaden?
Precis, Zotamendu. Project Steve är ju en parodi på de listor som kreationister gjort på "forskare" och "akademiker" som inte tror på evolution. Och visst finns det en och annan forskare och akademiker i listorna. Men de är specialister inom för evolution irrelevanta ämnen. Samma sak med de "100 000" experter som Robin2 tror sig ha. Inte nog med att han inte kan bestämma sig för om det är tusentals eller hundratusentals (eller bara de 1600 som AE911Truth säger sig ha), de som förekommer i listorna är knappast demoleringsexperter. "Ingenjör" kan som bekant betyda lite precis vad som helst mellan HTML-knackare och nobelpristagare.
Kombinationen "faktiskt erkänd expert inom explosiv demolering (att det skulle finnas i närheten av 100 000 sådana i _hela världen_ betvivlar jag. Vad är världsbehovet? 50? 500? 5000?) som har insyn och förståelse för utredningen och händelserna i WTC, samt företräder uppfattning om att detta är ett insiderjobb som ett led i en ännu större konspiration" tycks helt enkelt inte existera. Det har inte Robin2 märkt i sina "tre år av studier" som bara ett inlägg senare blev till "fyra år av forskning".
Edit: Att överhuvudtaget faktiskt göra en dylik lista på ett seriöst sätt är för det första helt meningslös (givetvis), men för det andra vore det ett storverk. Varenda kotte ska spåras upp och dennes akademiska gärning ska verifieras. Ett litet forskningsprojekt i sig självt. Som ingen gjort.
Edit2: Det var ett tag sedan jag behövde slösa tid på just WTC-tramset, men när jag går tillbaka och tittar i gamla trådar på detta forum, VoFs forum, kollar gamla länkar och loggar, etc, så känner jag snabbt igen det där med "tre år av studier" eller "x tusen timmars studier". Det förekommer titt som tätt och det typiska är att en nick dyker upp och börjar med flum, tröttnar på allt mothugg och försvinner och lite senare kommer en ny nick som börjar på ny kula, osv. Var och varannan av dessa börjar med att berätta hur mycket tid de lagt på frågan, inte sällan tre år. Samma troll som byter skepnad eller någon specifik kognitiv bias som gör att "tre år" låter som en bra och övertygande tid? Här är ett exempel: http://forum.vof.se/viewtopic.php?p=555589#p555589
"Gjort klart min research". Jaha? Vilken peer review-tidskrift presenteras frukten av detta i? Sedan råkar ju flygplan nog kvalificera sig under "riktade högenergivapen" också...
Till att börja med:
Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag har lagt ner över 10 timmar till att samla allt material och posta på just Swec av alla ställen.
Ursprungligen inskrivet av Robin2
Jag har lagt ner över tre år för samma ändamål, dock inom de områden som jag skrivit om här.
Jag har spenderat fyra år för att ta reda på mycket om 9/11 och mycket annat som händer och har hänt i USA. Jag har spenderat tre utav de åren för att samla på mig material för att lägga till i inlägg.
Kan du vara snäll och sluta sprida rykten som inte stämmer, MBY.
Jag förstår inte varför du heller är så besatt utav att peka ut när och hur någon skriver om något som har med skrivaren själv att göra. Vad spelar det för roll om jag blandar mina anledningar till varför jag deltar i denna tråd med allt annat jag skriver? Jag skulle kunna skriva "Ad Hominem" under mer än hälften utav dina paragrafer också. Men vad är poängen med utpeka detta? Du har knappt gjort något annat än att förolämpa min person sedan du började. Som om det skulle hjälpa varken din sida eller min sida komma till en slutsats. Du slösar mer tid än vad du behöver. Om du vill lyckas med att vränga tillbaka en i dina ögon förvrängd person, gör det med bevis, inte genom att försöka få honom att känna sig liten. Det vinner varken du eller dina jämlikar något på, om ni inte är masochister, vill säga.
Till skillnad från vad till synes ni all tror så är jag inte alls ett hopplöst exempel på en foliehatt. Det är tråkigt att ni genast hoppar till den slutsatsen. Jag har precis som jag skrev endast deltagit i trådar som denna för att jag vill undervisa; jag vill endast hjälpa. Jag är inte här för att spänna musklerna som MBY. Om det anses att det jag talar om helt enkelt inte stämmer så får ni väl istället se det som en "övning" för "normala" personer att träna sitt egna kritiska tänkande på. Om jag skulle träffa på någon som faktiskt kan motbevisa det som utav konspirationsteorister verkar många gånger mer vettigt än det som exempelvis den Amerikanska regeringen påpekar är sant utan att visa några som helst bevis för det som sägs så skulle jag som jag sagt absolut lyssna. Vad har de för faktiskt bevis att presentera att Bin Ladin var hjärnan bakom 9/11, och att de visste i vilka länder han befann sig men inte kunde hitta honom? De har inte presenterar några eftersom det inte finns några.
MBY är som vi sett slaviskt duktig på att förklara varför det jag säger inte stämmer. Men att säga att allt man tror på kan bevisas via prövning och därför måste stämma fungerar inte för allt. Speciellt inte för 9/11 storyn. Dessutom har MBY visat att han hellre tror på NIST, som bevisats gjorts sig av med viktigt utredningsmaterial som kunde gjort en stor skillnad, än på människor som skulle kunna bevisa för honom att en stålbyggnad inte kan falla ihop som WTC gjorde utav en simpel plankrasch, både via virtuella tester och verkliga. En modern stålbyggnad har aldrig någonsin fallit pga eldsvåda. Dock i New York föll tre stycken samma dag. Varav det tredje inte ens blev träffat utav ett plan. Detta är enligt de naturliga lagar som han anser sig tro på omöjligt. Detta har prövats och visat sig stämma. Någon som MBY borde därmed acceptera det som faktum. Men det gör han inte.
Det är sådana här detaljer som hela tiden verkar gå över era huvuden. Även om 99% utav det jag skriver skulle vara falskt så betyder det inte att det är ok att strunta i den enda detalj som stämmer. Ni tror att allt jag skriver är falskt eftersom ni anser att delar utav det är falskt. Som om en "Truther" aldrig någonsin skulle kunna säga något som stämmer.
Det finns inga bevis för att haverikommissionen gjorde sig av med viktiga utredningsmaterial pga att det var nödvändigt. Detta faktum går inte att slingra sig ur med latinska ord. De enda människor som skulle kunna pröva detta är regeringen själva, som håller tyst och som vägrar tillåta andra att komma in och göra jobbet åt dem. Att säga att det inte behövs göras några fler tester eftersom Bin Ladin redan utpekats är inte heller speciellt bra argumentation. Det finns för många allvarliga luckor i 9/11 storyn. Dessa borde åtminstone accepteras utav er som vanligtvis vägrar tro på konspirationsteorier. Men ni är precis lika hänsynslöst oemottagliga för detta som ni anklagar mig att vara för det ni kallar sanningen. Ni lider av samma problem i denna tråd som ni anser att jag gör. Hur ska jag eller någon på min sida kunna ta er på allvar då? Det är luckorna i storyn som får mig att hänga kvar vid konspirationerna eftersom de saknar motstycke.
Detta är förmodligen svårt för er att tro, men jag kan ärligt talat säga att jag mycket gärna skulle vilja bli motbevisad eftersom jag för första gången på fyra år därmed skulle kunna få känna hur det är att vara avslappnad igen och inte ständigt oroad för framtiden pga det jag fått reda på. Men det verkar helt enkelt inte finnas något som kan plugga hålen som läcker i den officiella storyn i t.ex. 9/11. Tills de har blivit pluggade, antingen av er eller utav aktivister som 9/11 Truth Movement, så har personer som mig inget annat val än att fortsätta läsa och fortsätta berätta för andra om det som jag får reda på. Ni som är kåta på att stänga av en "Truther" kan försöka här. Det skulle uppskattas lika mycket utav mig som utav personer som MBY som är trötta på att läsa konspirationsteoristers inlägg och skriver på fyra olika språk för att bevisa motsatsen men som ändå inte gör jobbet.
Jag har spenderat fyra år för att ta reda på mycket om 9/11 och mycket annat som händer och har hänt i USA. Jag har spenderat tre utav de åren för att samla på mig material för att lägga till i inlägg.
Och efter tre eller fyra års "forskning" så är resultatet ett inlägg på swec? Inte en rapport i en peer-review-tidsskrift? Inte ens en debattartikel i en nyhetstidning? Och efter tre eller fyra år så är det du presenterar gammal skåpmat som redan är debunkat, t.ex. på detta forum?
Och dessa tre eller fyra år? Heltid? Har du inget jobb att gå till? Eller har du bara läst lite på internetforum då och då om ämnet i tre-fyra år? I sådant fall får jag utropa mig själv till någon sorts superforskare (om du är forskare), ty jag har behandlat dylika saker över ett decennium på detta forum allena!
Tramsargument. Jag är ingen forskare och inte du heller.
Kan du vara snäll och sluta sprida rykten som inte stämmer, MBY.
LOOOOOOOOL!
Jag förstår inte varför du heller är så besatt utav att peka ut när och hur någon skriver om något som har med skrivaren själv att göra. Vad spelar det för roll om jag blandar mina anledningar till varför jag deltar i denna tråd med allt annat jag skriver? Jag skulle kunna skriva "Ad Hominem" under mer än hälften utav dina paragrafer också.
Plattfot (ja, ad hominem)! Min poäng är att du bara kommer med argumentationsfel trots att du har hela bevisbördan. Vi andra kan kalla dig för saker vi tycker passar, anser jag, tills du lever upp till bevisbördan.
Men vad är poängen med utpeka detta? Du har knappt gjort något annat än att förolämpa min person sedan du började. Som om det skulle hjälpa varken din sida eller min sida komma till en slutsats. Du slösar mer tid än vad du behöver. Om du vill lyckas med att vränga tillbaka en i dina ögon förvrängd person, gör det med bevis, inte genom att försöka få honom att känna sig liten. Det vinner varken du eller dina jämlikar något på, om ni inte är masochister, vill säga.
Ja, det är så synd om dig! Du kommer med horder av personangrepp på fler än mig, men om vi andra råkar slinka med ett ad hominem, då blir du sur! Dubbelmoral. Jag tål att kallas för saker. Du får lov att tåla det mesta, vill man inte ha sina idéer förlöjligade bör man inte komma med så löjliga idéer.
Jag noterar att återigen skriver du ett inlägg som i princip bara handlar om mig i stället för argument för din sak.
Till skillnad från vad till synes ni all tror så är jag inte alls ett hopplöst exempel på en foliehatt. Det är tråkigt att ni genast hoppar till den slutsatsen. Jag har precis som jag skrev endast deltagit i trådar som denna för att jag vill undervisa; jag vill endast hjälpa. Jag är inte här för att spänna musklerna som MBY.
Men vad fan håller du på med då? Dina inlägg har ju nu bara kommit till att handla om mig och hur orättvis jag är? Skärp dig och besvara våra frågor i stället! Hur har du bara mage att säga att du "undervisar" och att jag far med myter när du sprider redan debunkad desinformation och jag pekar ut vilka myter du gått på och sprider?
Om det anses att det jag talar om helt enkelt inte stämmer så får ni väl istället se det som en "övning" för "normala" personer att träna sitt egna kritiska tänkande på. Om jag skulle träffa på någon som faktiskt kan motbevisa det som utav konspirationsteorister verkar många gånger mer vettigt än det som exempelvis den Amerikanska regeringen påpekar är sant utan att visa några som helst bevis för det som sägs så skulle jag som jag sagt absolut lyssna. Vad har de för faktiskt bevis att presentera att Bin Ladin var hjärnan bakom 9/11, och att de visste i vilka länder han befann sig men inte kunde hitta honom? De har inte presenterar några eftersom det inte finns några.
Men snälla. Ingen behöver "motbevisa" dig. Vi kanske gör det ändå, för att vi så behagar. Men bevisbördan är helt och hållet din eftersom det är du, inte vi, som går emot sunt förnuft, historiskt vedertagna fakta, vedertagna tekniska fakta och ren konsensus.
MBY är som vi sett slaviskt duktig på att förklara varför det jag säger inte stämmer. Men att säga att allt man tror på kan bevisas via prövning och därför måste stämma fungerar inte för allt. Speciellt inte för 9/11 storyn. Dessutom har MBY visat att han hellre tror på NIST, som bevisats gjorts sig av med viktigt utredningsmaterial som kunde gjort en stor skillnad, än på människor som skulle kunna bevisa för honom att en stålbyggnad inte kan falla ihop som WTC gjorde utav en simpel plankrasch, både via virtuella tester och verkliga. En modern stålbyggnad har aldrig någonsin fallit pga eldsvåda. Dock i New York föll tre stycken samma dag. Varav det tredje inte ens blev träffat utav ett plan. Detta är enligt de naturliga lagar som han anser sig tro på omöjligt. Detta har prövats och visat sig stämma. Någon som MBY borde därmed acceptera det som faktum. Men det gör han inte.
Men för farao, du fortsätter att tala om mig i stället för argument för din sak. Ibland klämmer du in lite påhittade uppgifter mitt i allt.
Märker du inte själv hur ohederligt du diskuterar när du talar om "simpel flygkrasch" (det var verkligen inget simpelt eller trivialt med krascherna, de var tämligen unika), pekar på banaliteter som "NIST gjort sig av med bevismaterial" (det är liksom inget märkligt "fakta" som bör höja några ögonbryn), nedgradera händelsen till "eldsvåda" och låtsas som en stålbyggnad (vad tror du egentligen, att allting var 100% stål?) aldrig skulle ha rasat av en brand. Det har faktiskt hänt förut, men det är totalt oväsentligt eftersom denna händelse inte hänt tidigare. Skulle moderna jetliners i marschfart drämma in i stålbyggnader lite då och då, hade vi fått stålbyggnader som rasade lite då och då.
Här är någon (Chris Mohr) som behandlar Richard Gage mycket mer respektfullt än han förtjänar och ändå visar exempel på "stålbyggnader" som raseras enbart på grund av brand: http://www.youtube.com/watch?v=dsjfSG69Pik
Detta skedde förvisso efter WTC, så vad du vill komma med för ad hoc är rätt förutsägbart...
I fallet WTC hade vi ju som bekant inte alls enbart brand, utan rejäla oöverträffade krascher av flygplan. Som jag sa tidigare är "stålbyggnad" meningslöst utan definition. Det finns byggnader där allt bärande är av stål, det finns byggnader som är stålförstärkta, byggnader kan använda stål mer eller mindre uttalat. Saken är den att även gamla hederliga stenbyggnader kan och har många gånger kollapsat enbart på grund av brand. Även här är "stenbyggnad" något som måste specificeras. Få byggnader är bara sten. Tegelbyggnader är ofta förstärkta på ett eller annat sätt, t.ex. av trä, och det är ju klar att trä inte kan jämföras med stål. Men ändå, det är liksom inget mystiskt med att WTC-tornen och WTC7 faktiskt kollapsade av bränder. I fallet med WTC1 och 2 blev de ju uppenbart försvagade av krascherna. Som sagt, i fallet med WTC7... Lämna snart sagt vilken byggnad som helst att brinna obehindrat och andelen byggnader som skulle rasa oavsett byggnadsteknik av brand skulle öka dramatiskt. I fallet med byggnaden ovan, så var den byggd med armerad betong (steel-reinforced concrete) som alltså är starkare och bör tåla bränder bättre än WTC.
Här är en annan byggnad (i New York faktiskt) som rasar av brand: http://www.youtube.com/watch?v=8SUuBXRQyXk
Byggnaden är inte i närheten av samma slag som WTC, så varför ta upp det? Det är ju så att ni fåniga truters hela tiden kommer med ad hoc. Från början var påståendet "ingen [icke trä-]byggnad har rasat av brand", men eftersom detta pinsamt enkelt kunde överbevisas så flyttades målsnörena. Sedan var det ingen byggnad av armerad betong, sedan blev det rätt och slätt "stålbyggnad". Hade du ägnat en promille av den tid (dina tre-fyra totalt orealistiska år igen) att studera saken hade du märkt hur dina trutherkompisar hela tiden justerar "teorierna", hur de flyttar fram målstolparna allteftersom deras skit blir debunkat. Snart finns det inget kvar att ta till, vad gör ni då?
Det är sådana här detaljer som hela tiden verkar gå över era huvuden. Även om 99% utav det jag skriver skulle vara falskt så betyder det inte att det är ok att strunta i den enda detalj som stämmer. Ni tror att allt jag skriver är falskt eftersom ni anser att delar utav det är falskt. Som om en "Truther" aldrig någonsin skulle kunna säga något som stämmer.
Virrpanneargument. Var ska man ens börja med att dekonstruera sådant skit? Problemet är att det lilla som stämmer är banaliteter som knappast tarvar en förklaring överhuvudtaget. Att tre byggnader rasade efter att tre byggnader brann är liksom inte osannolikare än att en byggnad skulle brinna på grund av brand. Du blandar ihop sannolikheter och vet inte vad du talar om.
Du har till att börja med ingen uppfattning om skala. Detta är inga små byggnader, de är ingalunda triviala bränder att bekämpa och tre kolossala bränder samtidigt efter historiens värsta terrordåd kan inte jämföras med om en enda mindre byggnad (av stål eller whatever) brinner och får all uppmärksamhet av räddningstjänst. Att byggnader inte fallerar oftare på grund av bränder beror rent trivialt på att det oftast finns resurser att släcka och rädda. Här kunde man naturligtvis inte prioritera WTC7 för fem öre, det begriper du väl själv?
Det vore en sak om du kunde komma med adekvat och saklig kritik mot NIST eller WTC-kommisionen, men du drar förstora växlar på precis allt och hänger upp dig på detaljer som du inte förstår. Ungefär som när månlandningsförnekare pekar på "inga stjärnor på bilderna" och drar slutsatsen "allting är fejk". Det finns ingen logisk kedja av resonemang och slutsatser i det du anför. Märkligheter om varför en byggnad betedde sig si eller så eller varför just den och den artefakten uppstod eller saknades kan vara intressanta i sig, men de är inga bevis på konspiration.
Det du behöver är massiv positiv evidens, alltså inte vad som du tror är "fel" med den normala versionen utan belägg för din alternativa version. Du argumenterar lika illa som kreationister som tror att de kan stärka kreationismen genom att peka ut påstådda "fel" med evolution. Faktum är att WTC-kommisionens version skulle kunna helt vederläggas utan att det vore ett enda belägg för de påhitt du kommer med. Det här är enkel jävla logik.
Det finns inga bevis för att haverikommissionen gjorde sig av med viktiga utredningsmaterial pga att det var nödvändigt. Detta faktum går inte att slingra sig ur med latinska ord. De enda människor som skulle kunna pröva detta är regeringen själva, som håller tyst och som vägrar tillåta andra att komma in och göra jobbet åt dem.
Men det här är inget som behöver "bevisas" åt endera håll. Vad finns det för bevis för att UFOn inte rövade bort Olof Palme?
Som sagt, jag tror inte att du fattar hur mycket skrot och vrakdelar som skulle behövas gå igenom en gång till bara för att katalogisera och magasinera saker. Det du tror är misstänkt är i själva verket fullständigt banalt. Men du förstår inte riktigt skalan på det hela.
Att säga att det inte behövs göras några fler tester eftersom Bin Ladin redan utpekats är inte heller speciellt bra argumentation. Det finns för många allvarliga luckor i 9/11 storyn.
Nej, det finns småluckor här och där, som efter varje jävla haveriutredning som någonsin utförts eftersom haveriutredning är svårt. Det finns ingenting som pekar på att händelseförloppet i stort skulle vara fel eller att fel personer skulle vara utpekade. Bin Ladin har faktiskt erkänt, tagit på sig allt. Men detta faktum måste du trolla bort genom att utöka konspirationen lite mer. Bespara oss, vi vet hur visan går. CIA i Afghanistan, jadi, jadi, herp derp, slutsatserna-till-publiken.
Dessa borde åtminstone accepteras utav er som vanligtvis vägrar tro på konspirationsteorier. Men ni är precis lika hänsynslöst oemottagliga för detta som ni anklagar mig att vara för det ni kallar sanningen. Ni lider av samma problem i denna tråd som ni anser att jag gör. Hur ska jag eller någon på min sida kunna ta er på allvar då? Det är luckorna i storyn som får mig att hänga kvar vid konspirationerna eftersom de saknar motstycke.
Trams. Detta är en objektiv bevisfråga och en fråga om vetenskaplig metodik. Du har bevisbördan. Du ska presentera bevis inte tendenser, och du ska visa vilka metoder som ligger bakom resonemangen och vad slutsatserna är. Just det där med "slutsatser" brukar vara lite svårt för er truthers. De är liksom öppna, tendentiösa frågor och små hänvisningar till NWO eller annat skoj.
Detta är förmodligen svårt för er att tro, men jag kan ärligt talat säga att jag mycket gärna skulle vilja bli motbevisad eftersom jag för första gången på fyra år därmed skulle kunna få känna hur det är att vara avslappnad igen och inte ständigt oroad för framtiden pga det jag fått reda på.
För fan, du är motbevisad. Innan du gick in i tråden. Din skit är sedan länge debunkad och det enda ni truthers gör är att "uppdatera" era tragikomiska alster efter varje debunk. Ad hoc-teoretiserande kallas det för och är givetvis aja baja inom all seriös vetenskap.
Dessutom har du fel a priori. Du har definitionsmässigt fel tills du har bevisat motsatsen. Vi andra har ingen bevisbörda, för det är inte vi andra som kommer med kontroversiella eller märkliga påståenden.
Men det verkar helt enkelt inte finnas något som kan plugga hålen som läcker i den officiella storyn i t.ex. 9/11. Tills de har blivit pluggade, antingen av er eller utav aktivister som 9/11 Truth Movement, så har personer som mig inget annat val än att fortsätta läsa och fortsätta berätta för andra om det som jag får reda på. Ni som är kåta på att stänga av en "Truther" kan försöka här. Det skulle uppskattas lika mycket utav mig som utav personer som MBY som är trötta på att läsa konspirationsteoristers inlägg och skriver på fyra olika språk för att bevisa motsatsen men som ändå inte gör jobbet.
Återigen. Bevisbördan är din. Bevisbördan är tung. Den ska ty sig till vetenskaplig metodik, källorna ska ha tydlig proveniens, de fysiska bevisen ska vara falsifierbara (och spårbara), resonemangen ska följa logiskt av bevisen och slutsatserna ska vara klara och följa på resonemangen.
Du kan inte prestera något av detta, och så länge du inte kan det har du inget case. Ingen bör lyssna på dig, ingen kommer att lyssna på dig förutom dina egna med samma kognitiva biaser.
Det här med "saker som inte stämmer", dvs att hänga upp sig på enskilda detaljer (oftast tekniska) är kännetecknande för konspirationsteorier. Logiken är lika simpel som felaktig.
"Om något litet inte stämmer så måste allting vara en bluff och om allting är en bluff så måste min egna gränspsykotiska idéer vara sanna."
Detta återfinns bland förintelseförnekare (dörrarna i gaskamrarna håller inte tätt [efter 70 år, no shit]), månlandningsförnekare (allting här är ju små tekniska detaljer, vilket gör det så roligt att diskutera eftersom förnekarnas tekniska inkompetens blir så skönt uppenbar), Kennedymordet-stollerier (antal sekunder att ladda om, förlupen kula, ja ni vet), Palmemordet (diskrepans i tiderna när första patrull dyker upp), Estonia-stollarna (någon hörde två smällar, etc). Osv, osv.
Förutom tekniska detaljer som missar det stora hela har vi ju det rent tendentiösa. Oftast är det någon inblandad som har dött i en bilolycka, etc, som ska statueras som ett "faktum" (men det kan lika gärna vara påhitt), men inga slutsatser ska dras eftersom det bara är en märklig omständighet som inte pekar åt något håll ö.h.t. Så har vi t.ex. den andre vapenmannen (JFK), baseball-ligan (Palmemordet), någon som dör i flygkrascher etc (månlandningen), vapen har smugglats från öst till Sverige (Estonia-katastrofen), etc, etc, etc, etc.
Allt detta följer ett förutsägbart mönster och konspirationsdårarna blir så detaljrunkande och fasta i sitt egna tendentiösa tänkande att de så totalt missar det stora hela att de måste ersätta detta med egna fuskverk.
Ja, det här är ett aktivt studium för psykologer, sociologer och andra. Vad driver en konspirationsteoretiker? Hur fungerar olika kognitiva bias? Detta är inte att påstå att konspirationsteoretiker i allmänhet är psykiskt sjuka. Psykologer och sociologer studerar ju liknande saker (biaser, inte minst) inom alla möjliga grupper så som religiösa samfund, sekter, vetenskapssamhället (publication bias, t.ex.).
Det finns nog inget universalvaccin mot dumheter av detta slag, men en bra grundimmunitet byggs upp med enkla medel. Lite studier i vetenskapsfilosofi och kritiskt tänkande. Ja, vanligt kritiskt tänkande kan formaliseras och bli effektivare. För den som gillar youtube finns massor av vettiga videos som introducerar en i vanligt kritiskt tänkande, som tyvärr inte alltid är så "vanligt".
Kan vi gå tillbaka och diskutera Snowden och NSA nu? Det här är riktigt obehagliga följdverkningar: http://www.schneier.com/blog/archives/2013/08/more_on_the_nsa... (Eller inte nödvändigtvis följdverkningar, utan bara synliggjorda mekanismer som funnits länge)
Ett jätteproblem här är förstås att liknande händelser är finfint bränsle på konspirationsdårarnas eldar. Men, som tur är har vi Hanlons rakkniv att göra en förstasortering med, för att få bort de mest uppenbara stollerierna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hanlons_rakkniv
Och efter tre eller fyra års "forskning" så är resultatet ett inlägg på swec? Inte en rapport i en peer-review-tidsskrift? Inte ens en debattartikel i en nyhetstidning? Och efter tre eller fyra år så är det du presenterar gammal skåpmat som redan är debunkat, t.ex. på detta forum?
Och dessa tre eller fyra år? Heltid? Har du inget jobb att gå till? Eller har du bara läst lite på internetforum då och då om ämnet i tre-fyra år? I sådant fall får jag utropa mig själv till någon sorts superforskare (om du är forskare), ty jag har behandlat dylika saker över ett decennium på detta forum allena!
Tramsargument. Jag är ingen forskare och inte du heller.
LOOOOOOOOL!
Plattfot (ja, ad hominem)! Min poäng är att du bara kommer med argumentationsfel trots att du har hela bevisbördan. Vi andra kan kalla dig för saker vi tycker passar, anser jag, tills du lever upp till bevisbördan.
Ja, det är så synd om dig! Du kommer med horder av personangrepp på fler än mig, men om vi andra råkar slinka med ett ad hominem, då blir du sur! Dubbelmoral. Jag tål att kallas för saker. Du får lov att tåla det mesta, vill man inte ha sina idéer förlöjligade bör man inte komma med så löjliga idéer.
Jag noterar att återigen skriver du ett inlägg som i princip bara handlar om mig i stället för argument för din sak.
Men vad fan håller du på med då? Dina inlägg har ju nu bara kommit till att handla om mig och hur orättvis jag är? Skärp dig och besvara våra frågor i stället! Hur har du bara mage att säga att du "undervisar" och att jag far med myter när du sprider redan debunkad desinformation och jag pekar ut vilka myter du gått på och sprider?
Men snälla. Ingen behöver "motbevisa" dig. Vi kanske gör det ändå, för att vi så behagar. Men bevisbördan är helt och hållet din eftersom det är du, inte vi, som går emot sunt förnuft, historiskt vedertagna fakta, vedertagna tekniska fakta och ren konsensus.
Men för farao, du fortsätter att tala om mig i stället för argument för din sak. Ibland klämmer du in lite påhittade uppgifter mitt i allt.
Märker du inte själv hur ohederligt du diskuterar när du talar om "simpel flygkrasch" (det var verkligen inget simpelt eller trivialt med krascherna, de var tämligen unika), pekar på banaliteter som "NIST gjort sig av med bevismaterial" (det är liksom inget märkligt "fakta" som bör höja några ögonbryn), nedgradera händelsen till "eldsvåda" och låtsas som en stålbyggnad (vad tror du egentligen, att allting var 100% stål?) aldrig skulle ha rasat av en brand. Det har faktiskt hänt förut, men det är totalt oväsentligt eftersom denna händelse inte hänt tidigare. Skulle moderna jetliners i marschfart drämma in i stålbyggnader lite då och då, hade vi fått stålbyggnader som rasade lite då och då.
Här är någon (Chris Mohr) som behandlar Richard Gage mycket mer respektfullt än han förtjänar och ändå visar exempel på "stålbyggnader" som raseras enbart på grund av brand: http://www.youtube.com/watch?v=dsjfSG69Pik
Detta skedde förvisso efter WTC, så vad du vill komma med för ad hoc är rätt förutsägbart...
I fallet WTC hade vi ju som bekant inte alls enbart brand, utan rejäla oöverträffade krascher av flygplan. Som jag sa tidigare är "stålbyggnad" meningslöst utan definition. Det finns byggnader där allt bärande är av stål, det finns byggnader som är stålförstärkta, byggnader kan använda stål mer eller mindre uttalat. Saken är den att även gamla hederliga stenbyggnader kan och har många gånger kollapsat enbart på grund av brand. Även här är "stenbyggnad" något som måste specificeras. Få byggnader är bara sten. Tegelbyggnader är ofta förstärkta på ett eller annat sätt, t.ex. av trä, och det är ju klar att trä inte kan jämföras med stål. Men ändå, det är liksom inget mystiskt med att WTC-tornen och WTC7 faktiskt kollapsade av bränder. I fallet med WTC1 och 2 blev de ju uppenbart försvagade av krascherna. Som sagt, i fallet med WTC7... Lämna snart sagt vilken byggnad som helst att brinna obehindrat och andelen byggnader som skulle rasa oavsett byggnadsteknik av brand skulle öka dramatiskt. I fallet med byggnaden ovan, så var den byggd med armerad betong (steel-reinforced concrete) som alltså är starkare och bör tåla bränder bättre än WTC.
Här är en annan byggnad (i New York faktiskt) som rasar av brand: http://www.youtube.com/watch?v=8SUuBXRQyXk
Byggnaden är inte i närheten av samma slag som WTC, så varför ta upp det? Det är ju så att ni fåniga truters hela tiden kommer med ad hoc. Från början var påståendet "ingen [icke trä-]byggnad har rasat av brand", men eftersom detta pinsamt enkelt kunde överbevisas så flyttades målsnörena. Sedan var det ingen byggnad av armerad betong, sedan blev det rätt och slätt "stålbyggnad". Hade du ägnat en promille av den tid (dina tre-fyra totalt orealistiska år igen) att studera saken hade du märkt hur dina trutherkompisar hela tiden justerar "teorierna", hur de flyttar fram målstolparna allteftersom deras skit blir debunkat. Snart finns det inget kvar att ta till, vad gör ni då?
Virrpanneargument. Var ska man ens börja med att dekonstruera sådant skit? Problemet är att det lilla som stämmer är banaliteter som knappast tarvar en förklaring överhuvudtaget. Att tre byggnader rasade efter att tre byggnader brann är liksom inte osannolikare än att en byggnad skulle brinna på grund av brand. Du blandar ihop sannolikheter och vet inte vad du talar om.
Du har till att börja med ingen uppfattning om skala. Detta är inga små byggnader, de är ingalunda triviala bränder att bekämpa och tre kolossala bränder samtidigt efter historiens värsta terrordåd kan inte jämföras med om en enda mindre byggnad (av stål eller whatever) brinner och får all uppmärksamhet av räddningstjänst. Att byggnader inte fallerar oftare på grund av bränder beror rent trivialt på att det oftast finns resurser att släcka och rädda. Här kunde man naturligtvis inte prioritera WTC7 för fem öre, det begriper du väl själv?
Det vore en sak om du kunde komma med adekvat och saklig kritik mot NIST eller WTC-kommisionen, men du drar förstora växlar på precis allt och hänger upp dig på detaljer som du inte förstår. Ungefär som när månlandningsförnekare pekar på "inga stjärnor på bilderna" och drar slutsatsen "allting är fejk". Det finns ingen logisk kedja av resonemang och slutsatser i det du anför. Märkligheter om varför en byggnad betedde sig si eller så eller varför just den och den artefakten uppstod eller saknades kan vara intressanta i sig, men de är inga bevis på konspiration.
Det du behöver är massiv positiv evidens, alltså inte vad som du tror är "fel" med den normala versionen utan belägg för din alternativa version. Du argumenterar lika illa som kreationister som tror att de kan stärka kreationismen genom att peka ut påstådda "fel" med evolution. Faktum är att WTC-kommisionens version skulle kunna helt vederläggas utan att det vore ett enda belägg för de påhitt du kommer med. Det här är enkel jävla logik.
Men det här är inget som behöver "bevisas" åt endera håll. Vad finns det för bevis för att UFOn inte rövade bort Olof Palme?
Som sagt, jag tror inte att du fattar hur mycket skrot och vrakdelar som skulle behövas gå igenom en gång till bara för att katalogisera och magasinera saker. Det du tror är misstänkt är i själva verket fullständigt banalt. Men du förstår inte riktigt skalan på det hela.
Nej, det finns småluckor här och där, som efter varje jävla haveriutredning som någonsin utförts eftersom haveriutredning är svårt. Det finns ingenting som pekar på att händelseförloppet i stort skulle vara fel eller att fel personer skulle vara utpekade. Bin Ladin har faktiskt erkänt, tagit på sig allt. Men detta faktum måste du trolla bort genom att utöka konspirationen lite mer. Bespara oss, vi vet hur visan går. CIA i Afghanistan, jadi, jadi, herp derp, slutsatserna-till-publiken.
Trams. Detta är en objektiv bevisfråga och en fråga om vetenskaplig metodik. Du har bevisbördan. Du ska presentera bevis inte tendenser, och du ska visa vilka metoder som ligger bakom resonemangen och vad slutsatserna är. Just det där med "slutsatser" brukar vara lite svårt för er truthers. De är liksom öppna, tendentiösa frågor och små hänvisningar till NWO eller annat skoj.
För fan, du är motbevisad. Innan du gick in i tråden. Din skit är sedan länge debunkad och det enda ni truthers gör är att "uppdatera" era tragikomiska alster efter varje debunk. Ad hoc-teoretiserande kallas det för och är givetvis aja baja inom all seriös vetenskap.
Dessutom har du fel a priori. Du har definitionsmässigt fel tills du har bevisat motsatsen. Vi andra har ingen bevisbörda, för det är inte vi andra som kommer med kontroversiella eller märkliga påståenden.
Återigen. Bevisbördan är din. Bevisbördan är tung. Den ska ty sig till vetenskaplig metodik, källorna ska ha tydlig proveniens, de fysiska bevisen ska vara falsifierbara (och spårbara), resonemangen ska följa logiskt av bevisen och slutsatserna ska vara klara och följa på resonemangen.
Du kan inte prestera något av detta, och så länge du inte kan det har du inget case. Ingen bör lyssna på dig, ingen kommer att lyssna på dig förutom dina egna med samma kognitiva biaser.
Vill man sätta vikten av kollisionen med flygplanet i lite perspektiv så har ett Boeing 767-200 i den uppskattade hastigheten 950 km/h som de krockade med tornet i en kinetisk energi någonstans runt 3,5-5 GJ. Det beror lite på hur mycket man tror att planet var lastat. Det motsvarar energin i ett ton trotyl. (http://physics.nist.gov/Pubs/SP811/appenB8.html)
Det borde ju vara relativt självklart att ett ton TNT inte är en försumbar faktor i det hela även om skadan inte är direkt jämförbar av flera olika anledningar.
En annan incident som ofta jämförs med WTC är olyckan då en B-25 kolliderade med Empire State Building år 1945. Eftersom det flygplanet bar väger ungefär en tiondel så mycket och flyger mycket långsammare landar vi på en kinetisk energi av ungefär 80 MJ. Alltså storleksordningen en hundradel av energin i flygplanen som flög in i WTC. Överesätter vi till TNT landar vi på blotta 20 kg.*
Jag hade glömt den där klassiska missen med värmeledning. Den ingenjör som inte genomskådar det där argumentet med att en hel stor stålkonstruktion skulle bli homogent uppvärmd har bevisligen inte kunskaper nog i grundläggande termodynamik nog att kunna yttra sig. Det går ju till och med rakt emot vanligt folks intuition. Till exempel hade ju hela spisen i så fall hållit samma temperatur som spisplattorna vilket inte känns rimligt. Vem som helst kan ju till och med bevisa att det är fel med en bit ståltråd och ett värmeljus. Då kan man enkelt känna temperaturgradienten som bildas om man håller en lång bit ståltråd i ett värmeljus. Rent matematiskt är det ett trivialt problem för alla som läst grundläggande transportprocesser. Ett stationärt förlopp med ledning, fri konvektion och strålning.
*Hoppas alla som sitter och frågar sig varför de behöver fysik A och matte i gymnasiet läser det här.
Edit: Kom precis på att även om jag inte kan titulera mig som civilingenjör än så kan jag kalla mig forskare då jag spenderat ett halvår med faktisk forskning. Rapporten kommer finnas fritt tillgänglig på Chalmers biblioteks hemsida inom kort. Eftersom auktoritetsargument tydligen är legitima här så måste ju mina ord vägra tyngre eller hur? Chalmersmössa slår foliehatt när man tävlar i argumentationsfel.
- Battlefield 6686
- Bilder på ditt senaste inköp (2025) [inga produktbilder]1,1k
- Wifi kan känna igen och spåra individer0
- Läsa från NAS på distans?2
- Hur tech-detoxar du?42
- Elbilar - Tråden för intresserade25k
- Server i klädkammare0
- Datorn startar inte korrekt, vad mer kan jag felsöka?21
- Filmquiz: Kända datorscener146
- [LEK] Gissa spelet18k
- Säljes Steam Deck OLED 512gb + 512gb SD Borås
- Säljes HP Z210 SFF Xeon E3-1240 4Core 3.3GH 16GB ECC
- Säljes Tangentbord Logitec G610 med röda switchar
- Säljes PC tidigt 00-tal: Intel Pentium 4, 768MB RAM, ATI Graphics
- Köpes AM5 x3d cpu
- Säljes Intel i7 6700K, 16GB RAM, MicroATX moderkort
- Säljes Artic liquid freezer III argb
- Köpes Söker ett 5070 ti eller 9070 XT
- Säljes Sony 1000XM4
- Säljes Corsair 3000D och olika Arctic CPU-Kylare
- Wifi kan känna igen och spåra individer0
- Apple 1-replik kör Chat GPT32
- Testpilot: LG QNED93 – en trygg allround-TV14
- Asus lanserar Noctua-modell av RTX 508024
- Intels vd anser inte att Intels vd bör avgå25
- Heretic + Hexen överraskar med djävulskt kärleksfullt paket26
- USA:s president kräver att Intels vd avgår35
- Digital Foundry blir fristående46
- Filmquiz: Kända datorscener146
- ChatGPT-5 avtäcks ikväll - följ OpenAI:s livesändning58
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Sony erkänner att deras live service-satsning inte har gått som beräknat idag
- Metal Gear Solid Delta: Snake Eater försenar det nya multiplayerläget Fox hunt idag
- Spelhelg med Betafield 6 igår
- Avalanche pausar Contraband – följd av Xbox-neddragningarna? igår
- Kl. 18 – Mafia: The Old Country på FZ Play! igår