Permalänk
Medlem

högre ping med fiber

Hej

Jag har äntligen fått villa fiber 100/100 bahnhof.
Det tråkiga är att min ping gick från 5 till 16

Jag hade vdsl2 från telia 60/12 med en riktig hastighet på ca 61 ner och 11, 8 upp
Pingen låg då alltid på 5-6

Nu har jag bahnhof med 100/100 som ger 95 ner och ca 78 upp
Pingen är 16-17

Bör det inte bli bättre med fiber?

/aragon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jo, pingen borde bli bättre med fiber.

Är det samma router? Den kanske inte orkar hastigheten? Ring och hör med Bahnof annars.

Vad testar du pingen med?
Testa
http://www.pingtest.net/

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Det som avgör pingen är hur bra din ISP peering är. I det här fallet har Telia bättre peering än banhofen. Då ping packet inte kräver mycket bandbredd.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem

Pingar du samma server som tidigare?
Är det samma ping oavsett tid på dygnet?
Har du någon utrustning i vägen?(Router, switch bla bla)
Belastar du/ni nätet samtidigt?

Listan kan bli lång... börja med att koppla 1 dator direkt mot fiberkonvertern och kör bredbandskollen..
kolla in routern och testa köra bredbandskollen via den - testa gärna detta med olika datorer för att utesluta drivrutinsproblem.

Blir det skillnad när du kopplar in routern så byt router, blir det ingen skillnad oavsett dator, router. så kan du ringa och höra med din leverantör.

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Asså pingen ska bli bättre med fiber, men 2 saker här är konstiga:

1. OFTA du hade 5 i ping med adsl? visst vdsl2, men ändå! I mina ögon är det inte en chans...

2. 16 i ping är bra, inget att klaga på

Vidare, är du säker på att du söker pingen till samma station? Lätt hänt att du innan sökte till tex. sthlm, och nu till göteborg eller nåt...

Permalänk
Medlem

Antalet hopp mot samma server kan skilja mellan olika ISP också, exempelvis finns det servrar som svarar snabbare mot Telia än Bahnhof samtidigt som det finns servrar som svarar snabbare mot Bahnhof än mot Telia. 16ms är ingen dålig ping heller.

Permalänk
Medlem

pingen behöver inte bli bättre för att man går till fiber utan styrs mycket av hur långt trafiken behöver åka innan den kommer till slutmålet..
bahnhof har betydligt sämre peering ut ur sitt egna nät än vad Telia har.. bahnhof routrar stora delar av sin trafik via Stockholm exempelvis här där jag bor för närvarande ca 10mil norr om Göteborg så skickas all trafik till Stockholm..
så exempelvis om jag kör tptest här på en server som ligger ca 10mil fågelvägen bort så går trafiken en omväg på ca 100mil och detta tar ju sin lilla tid medans ett bandbreddstest från min gamla Telia ADSL lina gick direkt till Göteborg..
sen kan de ju vara värt att påpeka med att pingen till enskilda servrar inte är det som är intressant i det stora hela utan det är ju iaf enligt mig den genomsnittliga pingen som är intressant

förövrigt så är ping på runt 15 inte specielt högt och inget som medel användaren ens kommer märka..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

1. OFTA du hade 5 i ping med adsl? visst vdsl2, men ändå! I mina ögon är det inte en chans...

Vidare, är du säker på att du söker pingen till samma station? Lätt hänt att du innan sökte till tex. sthlm, och nu till göteborg eller nåt...

Ja, 5 ms låter ohyggligt bra för xDSL, samtidigt som 16 ms är väldigt bra. Så inga stora problem tycker jag.
Men visst är det störigt om han hade 5 tidigare...

Permalänk

själv har man 4/4 så snälla sluta klaga.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

själv har man 4/4 så snälla sluta klaga.

Vad har 4/4 med ping att göra?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Om du inte har tillräckligt med bandwidth så kan du inte skicka alla packet data samtidigt, alltså högre ping. Skulle funka helt utmärkt med 4/4 om vi inte var 3 gamers i samma hus.
Stör mig som satan på folk som er som troligtvis aldrig haft något internetproblem för era föräldrar betalar allt.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Hej

Jag hade vdsl2 från telia 60/12 med en riktig hastighet på ca 61 ner och 11, 8 upp

Pingen är 16-17

/aragon

Kort svar: Bahnhof är skit, Telia är bäst i branschen.

Långt svar: Telia har väldigt lite packetloss i sitt stamnät och peerar enbart med andra Tier 1 ISP'er, alla andra får hyra bandbredd om dom vill gå genom Telia's nät.
Bahnhof har väldigt begränsad hastighet och kan bara peera med andra småskuttar, vet inte varför dom blivit så upphypade genom åren men dom är inget att hänga i granen direkt, tyvärr. Vilka ISP'er har du att välja mellan på din fiberanslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Om du inte har tillräckligt med bandwidth så kan du inte skicka alla packet data samtidigt, alltså högre ping. Skulle funka helt utmärkt med 4/4 om vi inte var 3 gamers i samma hus.
Stör mig som satan på folk som er som troligtvis aldrig haft något internetproblem för era föräldrar betalar allt.

Det bör inte vara något problem att spela tre samtidigt över 4Mbps.
Men det är klart, lastar du dessutom ner linan med en massa annat så kan det ju bli problem.

Normalt så bör man ju diskutera "ping" när ens lina inte är maxad.
Annars så mäter du buffertdjup i din router - och det kanske inte är så intressant.

Och nej. Mina föräldrar betalar inte allt. De betalar ingenting. Vad det nu har med saken att göra.
Stör mig som fan på arroganta spolingar som dig. Kom ut ur din lilla bubbla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

Hej

Pingen är 16-17

/aragon

har samma leverantör och har inga problem med pingen:)
så se över din utrustning och kanske dit stadsnät kan ha nåt med det o göra med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Jag stör mig på folk som generaliserar...

Jag har vuxit upp med modem som vi var en hel familj som delade på och betalat teleräkningen för min onlinetid själv och sen blivit äldre och haft studielån som betalat 2/0,5-lina åt mig och syskonen. Nu på senare år så sliter jag varje dag på jobbet så att jag numera kan betala fiber åt mig och sambon.

Jag skulle också anse mig ha rätt att klaga om något jag unnat mig och som borde vara en uppgradering inte verkar vara det. Vad har det med saken att göra om andra har det sämre just nu? Då skulle man ju aldrig få klaga om något var fel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Beror väl på vart du mäter?

Har vanlig ADSL8 från Telia

mot norge
men ca 6 mot sunet http://screencast.com/t/Cct0dMTRhq

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för svaren.

1: jovisst stämmer det med 5 i ping på vdsl2 (eller 5-7 beroende på dag) jag har en helt ny 4x1mm2 lina till stolpen (jag vet lite lustig mm2 på telefonlinan då det normalt är 0.25mm2, (man måste skala för att det ska gå in i plinten=) i stolpen och linan mellan stolpe och station bytes för 2 års sedan, sedan sitter modem precis vid vägg för att sedan gå vidare med cat5 som byts till sftp cat6/cat6a och cat7 vid router sedan har en jag känner på telia stängt av alla filter och lagt mig i en annan profil, jag använder EJ telia smart router utan en annan, och jag har ej telefon eller tv

2:jag ligger i zitius nät och går via qmarket (nässjö fiber) jag kan ej se vilka mer jag kan få då detta är en mycket ny installation, men vad jag för stod på grannen är det bara Bahnhof och tele2 det går välja (får kolla i morgon)

3: nu till en rolig sak, jag beställde och testar att använder Bahnhofs vpn tjänst, och då föll pingen till 4 nackdelen är att hastigheten föll till ca 40 ner och 15-20 upp. så med andra ord när jag ska spela får det bli genom vpn.

alla tester är gjorda mot tptest.

tester är gjorda utan router, (samma resultat med router)

/Aragon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hej

du har en del jitter ( kolla linan och kolla hur det ser ut i jacket)
efter jag hade byt lina var det 0 i jitter

(bara ett tips )

/Aragon

Skrivet av qhrizz:

Beror väl på vart du mäter?

Har vanlig ADSL8 från Telia

http://www.pingtest.net/result/85877557.png
mot norge
men ca 6 mot sunet http://screencast.com/t/Cct0dMTRhq

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vadå sluta klaga? Har jag köpt en tjänst för över 60papp så vill man att den ska fungera!
Vill du ha bättre speed? Gör som andra, skaffa jobb tjäna pengar och betala.
/Aragon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Jag vet inte hur du är men personligen ser jag inte någon mening med att överdriva eller hitta på saker.

Naturligtvis är det mot samma server.
/

Visa signatur