Köp av HD till gammal dator?

Permalänk
Medlem

Köp av HD till gammal dator?

Hej!
Jag tänkte köpa en ny hårdisk till min P2 400 Mhz. Hur stor HD kan jag köpa? Jag vet att IBM har programmet DiskManager som fungerar för gamla datorer med stora hårdiskar, men jag har aldrig testat den. Någon som har erfanhet av programmet?
Sedan så har jag sätt här i denna forum att IBM får ganska dålig kritik, men har jag andra val?

Permalänk

Programmet fungerar alldeles utmärkt.
Även Western Digital har ett likadant program till sina diskar.
Vet inte om de andra hårddisktillverkarna har liknande lösningar... men det är bara att dundra in på deras hemsidor och kolla.
Bara att tuta och köra!!!

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid flasha BIOS också. Brukar hjälpa.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

har du tur så behöver du bara flasha om bioset som spartacus sa....

själv har jag en gammal P2-300'a som server och i den så har jag 4 st ide-diskar på 20GB, 60GB, 80GB, 120GB
samt 4 st SCSI-diskar ( 2st 4.5GB och 2st 18.4GB )

Fick flasha om BIOSet för att kunna ha större än 8GB diskar men i övrigt inga problem

Visa signatur

P4-1.8@2.8 : 1GB DDR : P.O.V. Gf3 Ti200 @ 200/550
H2O-kylning utan fläkt = enorm radiator :)

Permalänk
Medlem

hm. vafan min dell 350 ska väl bli nån typ av server sen.. om jag orkar..
går det att flasha om såna?

hrm.. måste kolla upp det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hd

det är bara att pationera hårddsiken

Permalänk
Medlem

jag fick inte DiskManager at funkar på min dator varvid jag fick jumpra den till 32Gb. Har inte lagt ner någon mer tid på det eftersom att jag ska köpa datorn snart och får då fixa om så att jag kan använda alla 80G som den rymmer.

Permalänk
Medlem

Den bästa lösnign är att skaffa ett bra kontrollkort.... annars kör linux.
Gör jag på min P 200 i sig nedan och som du ser har en en 80Gb disk.. bios hittar 8,5Gb men linux hittar alla 80Gb.
hade ett kontrollkort förs som skulle fungerat i linux men drivisarna sög stenhårt så sålde det.

Permalänk

var tvungen att installera diskmanager på min dell p200 när ja skulle sätta in min 20Gb hdd, väldigt smidigt program