Microsoft köper Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Hur kan aktien stiga ?

Nokia har andra produkter men de har inget att göra med telefoni/data så borde inte aktien rasa kraftigt eller dö helt ?

Aktien stiger därför att värdet på företaget ökade över €5.000.000.000 i form av försäljningen av en avdelning som av marknaden värderats till 0.

Nu slipper man förlustmaskinen devices och kan fokusera på de lönsamma delarna (Nokia Solutions and Networks står för halva omsättningen).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Aktien stiger därför att värdet på företaget ökade över €5.000.000.000 i form av försäljningen av en avdelning som av marknaden värderats till 0.

Nu slipper man förlustmaskinen devices och kan fokusera på de lönsamma delarna (Nokia Solutions and Networks står för halva omsättningen).

Tänkte helt fel när jag skrev mitt inlägg, fattar varför nu

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jaha? Vad är då poängen med sådana apps.

Det smidiga med t ex Swedbanks app är att du kan se ditt saldo utan att ens behöva logga in. Sen är det smidigare att göra överföringar mellan konton via appen istället för att använda telefonbanken och mycket smidigare än att använda den inbyggda browsern. Menar såklart inte att jag sitter hemma och pillar med appen - det är när man är ute som den är bra att ha.

jo jag har android och gillar mobilappen men hade jag inte haft den skule jag bara använt mobilt bankid och loggat in lite snabbt via den inbyggda browsern i mobilen. dock e väl inte appen helt felfri heller vet inte hur ofta jag stått å skakat telefonen och det slutat med att jag loggar in med personlig kod för att se saldot vilket e snabbt nog för mig iaf. min poäng är att folk måste börja se lösningar istället för problem så blir allt så mycket enklare.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

jo jag har android och gillar mobilappen men hade jag inte haft den skule jag bara använt mobilt bankid och loggat in lite snabbt via den inbyggda browsern i mobilen. dock e väl inte appen helt felfri heller vet inte hur ofta jag stått å skakat telefonen och det slutat med att jag loggar in med personlig kod för att se saldot vilket e snabbt nog för mig iaf. min poäng är att folk måste börja se lösningar istället för problem så blir allt så mycket enklare.

Det är så sant att man bara ska se lösningar istället för problem Men ser inte vad det har med att Microsoft köper Nokia att göra (eller WP8 vs Android)?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

En liten fortsättning på historien i SvD Näringsliv:

Citat:

Det kan bli ett oväntat dyrt farväl av Stephen Elop för Nokias aktieägare. Cirka 168 miljoner får den hårt kritiserade vd:n om affären med Microsoft blir verklighet. Det framgår av det material som Nokia har skickat ut inför extra bolagsstämman den 19:e november, då beslut om affären ska tas. Jättebonusen har de senaste dagarna uppmärksammats av både Financial Times och The Wall Street Journal.

Det handlar dels om grundlön och resultatbonus, dels om en aktiebaserad premie. Den senare ger Elop hela 133 miljoner kronor.

Nokia står för 30 procent av bonusen, Microsoft för 70 procent.

Som vissa konstaterat tidigare, det behövs inga konspirationsteorier för det räcker med att Elop tänker på Elop och det här är en kanonaffär! Oavsett vad man tycker blev den möjliga affären inte snyggare. Jämför det med Ballmers bonus för 2012 på ca 5 miljoner och Elop har dragit hem åtminstone 20 års Ballmer-bonusar på ett bräde (jag reserverar mig för exaktheten, vilken är av mindre betydelse här, för Ballmer har haft något högre bonusar vissa år, men jag är ändå osäker på om det ändrar överslaget särskilt mycket).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Fortsättning idag i SvD Näringsliv:

Citat:

Efter uppmärksamheten ber Nokia honom att acceptera en mindre bonus än den utlovade på 25 miljoner dollar (162 miljoner svenska kronor). Men Elop vägrar. Han behöver pengarna till en skilsmässa, skriver finska Helsingin Sanomat.

"Burning platform" har kanske varit en strategi på hemmaplan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Fortsättning idag i SvD Näringsliv:

"Burning platform" har kanske varit en strategi på hemmaplan också.

Vad ska man säga...