SweClockers drop!

Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Jag har åkt på något jätteroligt.. när jag sjösätter min arme och sedan åker mot någon ö eller land så kan jag inte landsätta de utan de förblir i havet.. Wtf?

Har du någon "stance" aktiverad? Om du inte har det så testa aktivera en stance sedan avaktivera

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Har du någon "stance" aktiverad? Om du inte har det så testa aktivera en stance sedan avaktivera

Ingen stance alls. Och sedan så är min fps och texturerna så låga att jag funderat på att lämna tillbaka spelet

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Hela uppgraderingssystemet är något jag inte fått kläm på än. Det känns otydligt och det hade gärna fått vara tydligare när det gäller detta.

Sen så angående diplomatin har den nog blivit lite bättre med ett +/- system men vissa nationer kan helt plötsligt förklara krig mot en utan att de haft någon anledning till detta.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk

Mitt spel flyter på bra när det väl funkar. Okej FPS och så. Men så var typ 20nde sekund så fryser spelet och sen efter några yttligare sekunder så kommer de tillbaka och sen händer det igen efter runt 20 sekunder. Om det inte händer så fryser spelet bara.

Specs:

i7-3930K 4.4Ghz
evga gtx 780 acx
16gb kingston hyperX 1600mhz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The Slayer:

Började lira lite innan jobbet idag. Hann väl med cirka 2 timmar och började på prologen.
Nog hade jag väntat mig lite mer av grafiken.. Jag kör visserligen inte maxat men 2 snäpp ner från max eftersom crossfire inte verkar funka än och grafiken är ju av precis samma rang som ettan sisådär 4-5(?) år senare..
Striderna fungerar ju i det närmaste exakt som i ettan så där känner man sig hemma direkt och det mesta känns ganska intuitivt.
Däremot så är UIt för byggande och teknologier bara väldigt krångligt och förvirrande. Känns som att bilderna på ikonerna inte passar ihop med deras funktion, alltså man blir inte direkt medveten om vad en viss ikon är till för.
Överlag tycker jag det är roligt och jag vill spela "bara lite till" och det är ju ett bra betyg men för att detta ska bli riktigt bra så behöver UIt en omarbetning och prestandan ordnas till även om jag själv inte upplevt några grafikproblem eller allvarliga buggar.. än så länge.

Skrivet av Gusminator:

Hur menar du?

Skrivet av Poison:
Skrivet av BlueProbe:

Mitt spel flyter på bra när det väl funkar. Okej FPS och så. Men så var typ 20nde sekund så fryser spelet och sen efter några yttligare sekunder så kommer de tillbaka och sen händer det igen efter runt 20 sekunder. Om det inte händer så fryser spelet bara.

Specs:

i7-3930K 4.4Ghz
evga gtx 780 acx

Ni med problem kan titta här!

http://forums.totalwar.com/showthread.php/77808-Everyone-Expe...

Och lite nyheter!

http://forums.totalwar.com/showthread.php/79006-First-Total-W...

Ny patch nu på fredag, sedan ska spelet patchas veckovis i fortsättningen! På forumet kommer massor med konstruktiv kritik in till CA så jag tror att prestanda problem, krascher, problem med AI och UI är det som kommer patchas först.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ni med problem kan titta här!

http://forums.totalwar.com/showthread.php/77808-Everyone-Expe...

Och lite nyheter!

http://forums.totalwar.com/showthread.php/79006-First-Total-W...

Ny patch nu på fredag, sedan ska spelet patchas veckovis i fortsättningen! På forumet kommer massor med konstruktiv kritik in till CA så jag tror att prestanda problem, krascher, problem med AI och UI är det som kommer patchas först.

Tyvärr så tror jag inte de kommer göra om UI:t totalt, vilket är ett krav från min sida.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ramblemoe:

Tyvärr så tror jag inte de kommer göra om UI:t totalt, vilket är ett krav från min sida.

Det var ju i princip perfekt i Shogun 2 :/

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BlueProbe:

Specs:

i7-3930K 4.4Ghz
evga gtx 780 acx

Testa ta bort OC och spela ! Kör stock fast med 2x7970 (win8 tvingar spelet att använda det andra )

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Personligen ÄLSKAR jag den nya UI'n

Permalänk

1: Hur ser man vilken general som är "The big Boss" ? (Den som är chef så att seja)

2: Hur ser man alla generaler man har, och vart ? Märkte att jag hade ca 4 st generaler sen 4 st från en annan familj, vad liksom ?
Hur ser jag vart alla är och hur styr man dom ? Kunde bara hitta typ 3 st.

3: Finns det ett släktträd ? Kan man få söner/döttrar och gifta bort dom och göra en son till general typ som i Shogun 2 ?

4: Kan man ha en fru och kan man adoptera folk ?

Lite jag kom på som jag skulle vilja få klart för mej.

Permalänk

Kul att se att många här faktiskt försöker hjälpa varandra. Jag letar fortfarande efter en fix för mig. Mitt spel laggar inte alls men det typ fryscrashar väldigt ofta... även i menyn vilket är lite undligt.

specs:

i7-3930K 4.4ghz
evga gtx 780 acx
16gb kingston hyperX 1600mhz ram

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte att det inte tyckte om varken överklock på CPU eller GPU, väldigt underligt, fungerade i Shougn utan problem, testade att installera DirectX, blev lite bättre, tog senaste beta-drivarna från AMD, lite bättre, lagget verkade försvinna, Enablade att den kunde ta hela GPU-minnet, blev även det lite bättre. Satte prioriteringen för processorn på spelet till högt, vet inte om det faktiskt gjorde någon skillnad, kanske placebo... flyttade spelet till SSD, laddningstiderna försvann nästan helt. Spelet börjar bli spelbart, fortfarande inget helt flyt i kampanjkartan, men i striderna har jag faktiskt inget att klaga på, kör 2560x1440.

Skrivet av punchline82:

Svarar på dina frågor utifrån mitt synsätt som Rome, kan nog skilja sig lite vad som exakt visas men jag tror att det generella visas på samma funktioner.

1: Hur ser man vilken general som är "The big Boss" ? (Den som är chef så att seja)
Vem som är Big Boss tror jag faktiskt inte att man kan se, typ familjeträdet från Shogun 2

2: Hur ser man alla generaler man har, och vart ? Märkte att jag hade ca 4 st generaler sen 4 st från en annan familj, vad liksom ?
Hur ser jag vart alla är och hur styr man dom ? Kunde bara hitta typ 3 st.
Trycker du på den stora gula örnen i mitten, längst ner på skärmen får du upp en statusruta som verkar visa dina "viktigaste" karaktärer i spelet. Kan inte säga om det är alla. Dock finns det en knapp, över den lilla kartan, en av de gråa knapparna som visar alla ens militära enheter med antal gubbar denna har under sig. Tror att det kan vara det lättaste för dig att styra dina generaler ifrån.

3: Finns det ett släktträd ? Kan man få söner/döttrar och gifta bort dom och göra en son till general typ som i Shogun 2 ?
Verkar inte som om man får döttrar, om du använder den gula örnen(egentligen den stora knappen i mitten av skärmen längst ner så kan du välja olika karaktärer och där välja om du vill adoptera, döda, gifta någon/något med, eller snacka skit om den generalen.

4: Kan man ha en fru och kan man adoptera folk ?
Adoptera: Ja, Fru: Ja, det verkar vara samma funktion som tidigare, man kan välja marriage för just den generalen.

Lite jag kom på som jag skulle vilja få klart för mej.

Hoppas att jag lyckades klargöra något för dig, annars får jag försöka att inte skriva så luddigt

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag blivit gammal och tråkig, men - upplever att spelet inte var likställt med förväntningarna. Känner inget flyt, inget som får mig att ivrigt klicka vidare. Att ens byta runda tar för mycket tid tycker jag...

Synd! Älskade dem andra spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Om du går in i "faction", politiksystemet. Så står det för mig längst upp vem som är ledare för min nation. (Har bara testat på suebi, kanske är annorlunda med andra nationer)

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk

nu har jag rome 2 .. hann testa lite igår .. snyggt i benchmark med alla inställningar maxade , tyvärr bildspel. Grafiken skalar VÄLDIGT(EXTREMT) dåligt neråt.
får bara 60+ fps på medium, och då ser det ut som shogun 1...
har i5-3570k@3,4ghz .. och gtx 680 och 16gb ram.. kan köra shogun 2 med allt på max utom hdr och flyter på hur bra somhelst(och ser väldigt bra ut)
. Vad f-n har dom gjort? Det ser ut som en helt ny spelmotor också .. med allt sämre och fulare än shogun 2. Slår jag på AA i spelet blir allt pixligt och suddigt. Är det dx7? Jag räknade med att dom skulle ta det som va bra och fungerade från shogun 2, och bygga vidare på den tekniken. Känns som en trasig alfa för närvarande.
Spara pengarna tills dom patchat skiten(om det nu går att rädda(vilket jag hoppas)).
När jag zoomar ut lite så är det bara stora pixlar som rör sig på slagfältet.
AAAAAAAAAAAAAAAARGH AAAAAAAAAAARGHHHHH GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR ;O

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

nu har jag rome 2 .. hann testa lite igår .. snyggt i benchmark med alla inställningar maxade , tyvärr bildspel. Grafiken skalar VÄLDIGT(EXTREMT) dåligt neråt.
har i5-3570k@3,4ghz .. och gtx 680 och 16gb ram.. kan köra shogun 2 med allt på max utom hdr och flyter på hur bra somhelst(och ser väldigt bra ut)
. Vad f-n har dom gjort? Det ser ut som en helt ny spelmotor också .. med allt sämre och fulare än shogun 2. Slår jag på AA i spelet blir allt pixligt och suddigt. Är det dx7? Jag räknade med att dom skulle ta det som va bra och fungerade från shogun 2, och bygga vidare på den tekniken. Känns som en trasig alfa för närvarande.
Spara pengarna tills dom patchat skiten(om det nu går att rädda(vilket jag hoppas)).

Fan har typ samma problem som du, sitter på riggen i sign.
Grafiken är ful som fan (oavsätt om jag kör på low eller ultra). Sjukt mycket olika artifakter, som blinkande texturer, missbildade ansikten (ser ut som deras familjer har haft en stor incest fest), lågupplösta texturer osv, listan är lång...
Får typ högre fps om jag kör på ultra än på high, vilket också är udda.. Ligger på typ 40 fps i ultra, 30 i very high och dippar ner mot 20 i lägre inställningar..

Hur lyckas man faila så mycket vid en release?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

Skrivet av saindrenan:

Fan har typ samma problem som du, sitter på riggen i sign.
Grafiken är ful som fan (oavsätt om jag kör på low eller ultra). Sjukt mycket olika artifakter, som blinkande texturer, missbildade ansikten (ser ut som deras familjer har haft en stor incest fest), lågupplösta texturer osv, listan är lång...
Får typ högre fps om jag kör på ultra än på high, vilket också är udda.. Ligger på typ 40 fps i ultra, 30 i very high och dippar ner mot 20 i lägre inställningar..

Hur lyckas man faila så mycket vid en release?

Kan börja med att fråga om ni båda har installerat om DirectX som finns i installationskatalogen för Rome 2, det verkar som om installationen av den inte helt går i lås vilket leder till att gubbar och annan grafik blir lidande, kan vara värt att testa.

Saindrenan, ser att du kör crossfire, för det första så finns det inte direkt drivare från varken Nvidia eller AMD, vad jag kunde se senaste timmen i alla fall, sedan så kör du crossfire, säger inte att det är en anledning, men det kan bli mer strul med 2-kort då drivarna officiellt inte stödjer Rome. Lite tankar bara så ni slipper vara så besvikna, klart att det kunde gått smidigare, men Total War serien har aldrig fått en problemfri start.

Visa signatur

Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att Shader model 5 är buggad så om man använder Shader model 4 "inte 4.1" så flyter det på mycket bättre och bättre texturer när det händer mycket. Har märkt att texturerna försämras när det är mycket som händer i en battle med shader 5. Laggar inte på kartan längre.

Så testa att byta till 4an och se om det funkar bättre.

Permalänk
Medlem

Jag kan i stort sett maxa på min haswell dator och GTX 580. Kanske är mer CPU krävande än något?
Jag får mer 30 fps än 60 men smidiga när jag väl avaktivera använd allt minne funktionen.

Två dagar in och det fortsätter att förvilla. Har lyckats fixa båtar och har alla 4 admiraler nu så den biten är väl klar nu. sedan måste jag se till generalen är i en provins som kan bygga bättre båtar antar jag de går inte bygga överallt?

Jag kom i en strid där jag påstods ha 90 % chans att vinna. När jag väl stod på slagfältet så var jag kraftigt i underläge med ett gäng transporter. Mina båtar 95 % var melee och en spjutkastar grupp mot 4 levi slingers ett gäng noble swordsmen, en massa spearman och allt möjligt. två båtar mot en av mina var ration om inte tre på en. Men säker vinst? Vilken taktik är det jag missar. Ramma deras båtar är ju lika stora som mina största. Borda mot 2:1 odds eller vad det blir i slutändan.

En admiral extra hjälper inte så mycket de bara skriker lite om att rå fortare och slåss lite längre lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Kan börja med att fråga om ni båda har installerat om DirectX som finns i installationskatalogen för Rome 2, det verkar som om installationen av den inte helt går i lås vilket leder till att gubbar och annan grafik blir lidande, kan vara värt att testa.

Saindrenan, ser att du kör crossfire, för det första så finns det inte direkt drivare från varken Nvidia eller AMD, vad jag kunde se senaste timmen i alla fall, sedan så kör du crossfire, säger inte att det är en anledning, men det kan bli mer strul med 2-kort då drivarna officiellt inte stödjer Rome. Lite tankar bara så ni slipper vara så besvikna, klart att det kunde gått smidigare, men Total War serien har aldrig fått en problemfri start.

Installerade om directx igår utan några förbättringar. Gubbarnas ansikten ser deformerade ut och armar/ben ser ut som pinnar. Zoomar jag in så ser det fortfarande fult ut, men efter cirka 5 sekunder så börjar det se bättre ut (långt ifrån perfekt).
Kör faktiskt utan crossfire sedan igår. Blev ingen skillnad alls...

Tack för att du tog dig tid iaf!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d

Permalänk

Lägger upp lite bilder på hur det ser ut för mig (första gången jag dra upp bilder på Swec så tala om för mig om jag gör fel )

Detta är mina inställningar
http://i.imgur.com/L44Xzlb.jpg
Bambin är ju extremt ful, kanske ska vara det men men.
http://i.imgur.com/AFdP346.jpg
Så här ser det ut när det är "utzoomat"
http://i.imgur.com/DlfdrLZ.jpg
http://i.imgur.com/CY0whXe.jpg
Efter cirka 4 sek så blir det såhär
http://i.imgur.com/S9uUiuX.jpg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

Jag har i7 950@3,6GHz + GTX 680 2GB och får cirka 40 fps i testet. Dippar ner på 25 fps som lägst. Allt på max i 1920x1200 utom Vegetation Alpha som är Off och Unit Details som är Very High. Unit details är bland annat hur långt man ser gubbar i 3D så vitt jag förstått. Spelar ingen roll för mig när man ändå bara ser pixplar av dem. Kör senaste betadrivern från Nvidia 326.80. Jag hade inga problem med framerate på kampanjkartan eller battles i prologen (om man nu tycker 40 fps i snitt är ok alltså).

Just det, jag kör med DOF av också. Har aldrig gillat den effekten i spel, tycker den bara är irriterande, speciellt i spel som Rome 2/Shogun 2.

Permalänk
Medlem

Hur tusan hanterar man squalor på ett effektivt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Hur tusan hanterar man squalor på ett effektivt sätt?

Undrar det också. Bygger man byggnader som ökar happines så kostar de mkt mat, men bygger man matbyggnader så får man en massa squalor.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaRreE:

Undrar det också. Bygger man byggnader som ökar happines så kostar de mkt mat, men bygger man matbyggnader så får man en massa squalor.

jag spelar som parthia. problemet är att de har satsat allt på roms städer och resten av riket behandlas tydligen som barbarer. vet ej vilken pungkula sa att detta var korrekt historia baserad. besviken på det mesta men hur håller ni er population glada och städer ni erövrar. Jag omvandlar staden till eastern town som sprider min kultur. Sedan suger det med inga familj träd.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att klicka på "Unlimited video memory" och texturer på Ultra. Det får spelet att se mycket bättre ut, dock kommer det inte se riktigt bra ut förens patchen på fredag. Fantastiskt spel i övrigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saindrenan:

Lägger upp lite bilder på hur det ser ut för mig (första gången jag dra upp bilder på Swec så tala om för mig om jag gör fel )

Detta är mina inställningar
http://i.imgur.com/L44Xzlb.jpg
Bambin är ju extremt ful, kanske ska vara det men men.
http://i.imgur.com/AFdP346.jpg
Så här ser det ut när det är "utzoomat"
http://i.imgur.com/DlfdrLZ.jpg
http://i.imgur.com/CY0whXe.jpg
Efter cirka 4 sek så blir det såhär
http://i.imgur.com/S9uUiuX.jpg

Samma för mig, även med allt på extreme/ultra ser spelet ut som skit, den enda skillnaden är ju att fpsen blir lidande.
Har testat alla populära lösningar som betadrivisar o directx och lekt med inställningar. Får hoppas att morgondagens patch fixar till det för oss, det här har dom ju inte testat alls innan release.

Exempel:
http://feedr.se/upload/2013-09-04_00001.jpg

http://feedr.se/upload/2013-09-04_00003.jpg

Känner mig inte helt nöjd ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Installerade om directx igår utan några förbättringar. Gubbarnas ansikten ser deformerade ut och armar/ben ser ut som pinnar. Zoomar jag in så ser det fortfarande fult ut, men efter cirka 5 sekunder så börjar det se bättre ut (långt ifrån perfekt).
Kör faktiskt utan crossfire sedan igår. Blev ingen skillnad alls...

Tack för att du tog dig tid iaf!

Va tråkigt, hade aldrig problemet med fula ansikten och det men märkte själv ett bättre flyt efter direktX.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

... men vissa nationer kan helt plötsligt förklara krig mot en utan att de haft någon anledning till detta.

Precis som i verkliga livet alltså

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk

Hej,

Köpte ett förbokat ex av Rome 2 från Game och fick med en "key" för "Greek States Culture Pack"... Laddat ner Rome 2 till datorn från Steam men vi hittar inte var och hur man ska ladda ner "expansion packet" = den key vi fick med oss hem separat...

Tacksam för all hjälp så sonen kan spela med "expansion pack".