Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Det kanske hade kunnat komma något bra ut ur det. Nokias pengar och det bästa teamet Nokia någonsin har haft!

Tänk om dom skulle gjort en riktig uppföljare till N9. Hade kastat mina pengar i ansiktet på dom
Man kan ju alltid hoppas...

N8 var grym, N9 var helt fantastisk, och detta vet Nokia. Jag tror på en N10 så småningom.

Till er andra, lycka till, ni har rätt och ni vann. Jag återkommer kanske när börsen stängt. Tjohooo!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!

Jag är inte bra på aktier och dyligt men jag har en fundering till dig Valiumballong:
Är Nokias aktie intressant för dig igen efter en eventuell utdelning? Förutsatt att köpet går igenom såklart.
Tänkte på att du skriver att aktien kommer gå ner efter utdelning men att Nokia är starkare (mer säker, stabilare?) som bolag så att en stigande aktiekurs kanske är att vänta?

Mvh, Jakob

Allt beror på hur man tror företaget kommer utvecklas.

Låt säga att ett företag har en utdelning på gång: då vet ju alla det. Det inkluderas i vad som blir det praktiska aktiepriset. Att köpa aktie A idag, om man vet att företag A i morgon kommer dela ut 10:- per aktie, är ju värt 10:- mer än om man vet (eller åtminstone starkt tror) att företag A inte kommer göra detta. Detta eftersom en person som äger aktie A kommer vilja ha 10:- extra idag för att sälja.

Hur bedömningen av Nokia som bolag idag kontra efter utdelningen är beror på hur man ser på Nokia idag och i framtiden. Nokias röda siffror har sänkt aktiekursen till en mycket låg nivå kontra dess storhetstid. Nu försvinner en stor del av Nokia, men det är också en del som varit svajig. Ett Nokia i morgon som "går bra" kommer aldrig kunna gå lika mycket med vinst som ett Nokia av dess tidigare sammansättning som "går bra" — vad som är "mycket vinst" har ändrats. Nokias värdering som företag kommer alltså minska på grund av försämrade potentiella vinstutsikter (även om de varit främmande senaste tiden), och minskade fasta tillgångar. Samtidigt får de en kapitalinjektion för att rädda det som finns kvar.

Många som suttit på Nokiaaktier genom den svåra tiden, kanske ändå från ~$40 per aktie till dagens <$4, är säkert trötta på osäkerheten och tar detta uppsving som ett naturligt tillfälle att sälja. Nokia (åtminstone efter IT-bubblan) var på sin höjd ett storbolag som snarast kunde ses som en säker investering. Senaste fem åren har trenden i stället varit tydlig och dramatisk nedgång. Har man hållit kvar i aktierna i tron om en framtida uppgång så är nu säkerligen ett bra tillfälle att sälja. Jag vet inte vad Valiumballongs motivation är, men det är rimligt att småsparare (och då menar jag bara till skillnad från fondbolag o dyl) tänker så idag.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Är inte insatt så i detta område men kan någon förklara varför så många gråter över att Microsoft köpt Nokia?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Är inte insatt så i detta område men kan någon förklara varför så många gråter över att Microsoft köpt Nokia?

MS har inte köpt Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Nostalgi? Minskat inflytande från norden?

Nokia började en gång tillverka tv-apparater och mobiltelefoner, nu slutar dom, so what?

Hur som helst blir det nog bra för utvecklingen av WP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag vet inte vad Valiumballongs motivation är, men det är rimligt att småsparare (och då menar jag bara till skillnad från fondbolag o dyl) tänker så idag.

Jag såg bara två troliga utgångar och det ena var ett uppsväng och förlust vänt till vinst (stadigt minskande förluster talade för det) och det andra var ett uppköp av Microsoft. Det senare blev mer troligt när HTC och Samsung övergav plattformen för då fanns det inget annat för Microsoft än att köra på egen hårdvara, marginalera på bara licensavgifter från Nokia är för små. Konkurs var jag aldrig orolig för, Nokia var alldeles för lågt värderat och för attraktivt för att MS skulle ge upp eller riskera att slåss om konkursboet.

Jag hade ingen närmare analys över vare sig konkurrenter eller Nokias övriga affärsdelar. Jag såg att D&S var för lågt värderat och gick på det

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det senare blev mer troligt när HTC och Samsung övergav plattformen

När skedde detta?

Permalänk
Medlem

Som jag ser detta är det början till slutet för WP baserade telefoner, övriga tillverkare kommer sluta med WP telefoner, kvar blir MS med WP telefoner, en del gillar väl det, men jag tex skulle aldrig i livet skaffa en Microsoft telefon med WP, men kanske kanske en Nokia...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

När skedde detta?

När ingen av dem sa ett ord om nya telefoner med Windows Phone efter att första omgången varit ute på marknaden i över sex månader samtidigt som båda tryckte ut nya Android-lurarar. HTC ville fokusera på färre lurar och Samsung satsade på Tizen. Även om inget blev officiellt så var det uppenbart att Windows Phone var långt ifrån prioriterat.

Skrivet av ggustavsson:

Som jag ser detta är det början till slutet för WP baserade telefoner, övriga tillverkare kommer sluta med WP telefoner, kvar blir MS med WP telefoner, en del gillar väl det, men jag tex skulle aldrig i livet skaffa en Microsoft telefon med WP, men kanske kanske en Nokia...

De andra tillverkarna delar bara på en 20% av försäljningen eller så, Nokia står för resten. Finns inte så mycket att förlora där.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Även om inget blev officiellt så var det uppenbart att Windows Phone var långt ifrån prioriterat..

Ok, först la de ner och nu säger du låg prio. Båda är kvar och HTC ska släppa en ny lur snart.

Samsung verkar lägga Tizen på is, vad det verkar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oggmeiler:

Nordens tidigare största teknikbolag tappar sin huvudprodukt. De som jobbar i teknikbranschen i området är generellt inte så nöjda med tanke på de ringar på vattnet Nokias utveckling gett för regionen. Det kanske tom är många som känner personer som jobbat på/för Nokia.

Många andra har säkert känt sympatier med varumärket Nokia och vad det har stått för, och känner inte samma saker för Microsoft, som har sin egen historia. Det är många som förlorat pengar sedan Microsofts intåg i Nokia, vilket ytterligare kan spä på ett agg gentemot företaget just i detta hänseende.

I praktiken så har det för dessa grupper varit en utdragen men oundviklig process som pågått under flera år nu. Det är inte speciellt svårt att hitta framtidsvisioner om att Microsoft skulle komma att köpa upp Nokias telefondivision när den gått ner sig tillräckligt i värde (inte minst på detta forum), så det är ingen "chock", utan mer "spiken i kistan". De som "gråter" är säkerligen just de som kände sympatier med Nokia, och tycker det är sorgligt hur det konstateras att företaget, som en gång var globalt dominant i området, har nått en så låg nivå att de behöver sälja av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Efter Microsofts köp av Nokias mobiltelefonenhet rusar den finska nationalklenodens aktie med över 40 procent. Men den kan stiga ytterligare, tror Esbjörn Lundvall, aktiestrateg på SEB Aktiehandel.

Kursreaktionen vi ser i dag är fullt rimlig. Vi ser egentligen ytterligare potential, säger Esbjörn Lundvall, som anser att affären har skapat mycket värde.

”Vi har värderat telefondelen till 2,5 miljarder euro. Nu får man 5,4 miljarder euro, plus att man behåller patenten som man sedan licensierar ut till Microsoft och får årliga intäkter."

http://www.di.se/artiklar/2013/9/3/analytiker-nokia-har-mer-a...

Detta säger Esbjörn Lundvall på SEB angående topic:

"Det här är en affär som den funnit rykten och spekulationer om under en tid, men om man sas tittar på kursreaktionen så är det knappast många som vågat tro på detta, och definitivt inte till så här högt pris iaf.

Vem är vinnare på affären, Nokia eller MS?

Ja, Nokias aktieägare har väl visserligen haft det tungt under väldigt lång tid, det hänger ju ihop med att bolaget har tappat sin ledande position på mobiltelefoni, och istället blivit förlustgenerande och innan denna affären haft väldigt svårt.

Och Nokias aktieägare är ju definitivt stora vinnare idag, aktien är upp 40% lite drygt.

Nokia förvandlas ju här, från ett bolag där man under de gångna åren, tidvis spekulerat i hur länge kassan räcker, hur ymnigt blöder dem, och när kommer det en NE och liknande, har det funnits rykten om, t.om, till och från.

Nu blir Nokia ett extremt överkapitaliserat bolag med en lönsam återstående kärnverksamhet. Och sannolikt kommer dem att betala en dunderutdelning till sina ägare.

Hur ser ni på Nokia-aktien nu?

Ja, vi tycker ju att det här skapat väldigt mycket värde, vi har ju tidigare varit skeptiska till värdet på telefonverksamheten, värderat den till 2.5 miljarder Euro, nu får man 5.4 miljarder Euro. Plus att man då behåller patenten, som man sedan licensierar ut till Microsoft och får årliga intäkter.

Så allt annat lika så kan man värdera upp den här aktien 1.3 Euro per styck, från gårdagens stängning på ca 3 Euro, så tycker vi att den här kursreaktionen är fullt rimlig.

Ni ser ytterligare potential?

Ja, det gör vi faktiskt. Man kan också se det som så att tittar du i ett lite längre perspektiv, in i nästa år, så finns det väl chans till en extrautdelning på 2 Euro per aktie, kanske, när hela den här gigantiska nettokassan skiftas ut till aktieägarna.

Och sedan återstår det ju då, dels NSN framförallt, men också då patentintäkter från MS, som man kommer att få framöver, och sedan en liten kartverksamhet också. Och sätter man någon slags vinst så går det att räkna in ännu högre kurser."

Nokia har gjort en mycket bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nokia som varumärke på smartphones är knappast stark, snarare utraderat och närmast bortglömt och de förknippas mest med enkla modeller som säljs i utvecklingsländer och om nu MS köper det så räknas det inte som att stödja det om de satsar pengar, för det är i så fall deras företag, däremot tror jag det blir oerhört svårt att komma tillbaka om inte produkterna är mycket bättre eller väldigt mycket billigare än konkurrenterna eftersom både MS och Nokia är väldig klena varumärken på smartphone/platt marknaden som snaraste får folk att aktivt undvika dem.

Whaaaaat ?
Jag ser nokiatelefoner dagligen och deras ägare är supernöjda med dom.
Snygga och snabba som attan.
Visst finns det en massa kvar att fixa i dom, men updateringar kommer troligen att gå bra mycket snabbare när Nokias telefondel integreras i MS.

Om man ser Apples telefoner som börvärdet så ligger ju WP bra mycket närmare än 99% av Android telefonerna.
MS har ju noga sett till att även de billigaste WP lurarna ändå är snabba i UI'et, till skillnad från de flesta icke-värsting androiderna som känns som sirap.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte träffat någon som har en winmobil/winplatta av någon sort privat, de är lika sällsynta som Blackberry som en del också påstår ska finnas men aldrig syns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte träffat någon som har en winmobil/winplatta av någon sort privat, de är lika sällsynta som Blackberry som en del också påstår ska finnas men aldrig syns.

Hehe, det du inte ser finns inte. Du kanske inte träffar så många människor, eller inte är så uppmärksam?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Innebär detta att Microsoft kommer att släppa egna telefoner eller kommer de Microsoft släppa telefoner under namnet Nokia? Eller är de nu låsta till HTC, Samsung m.f.? Har lite svårt att förstå hur detta kommer påverka själva "telefonutgivningen" om man kan kalla det så. Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Innebär detta att Microsoft kommer att släppa egna telefoner eller kommer de Microsoft släppa telefoner under namnet Nokia? Eller är de nu låsta till HTC, Samsung m.f.? Har lite svårt att förstå hur detta kommer påverka själva "telefonutgivningen" om man kan kalla det så. Kan någon hjälpa mig?

Microsoft får använda namnet "Nokia" i ett år om de vill, annars kommer de att börja lansera under Microsoft.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Predator123:

De får behålla namnet "Nokia" på existerande produkter (samt för budgettelefoner av series30/40-typ). "Lumia" och "Asha" övergår dock till Microsoft. Liksom produktionsanläggningar och tusentals anställda, så de kan nog bygga så många de vill.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har länk till bloggen som en före detta Nokia anställd driver? Han gör en massa diagram om hur bra det hade gått ifall inte Nokia hade börjat med WP. Minns inte vad han heter.

Edit: jag hitta den

Permalänk
Medlem
Skrivet av bknec:

Är det någon som har länk till bloggen som en före detta Nokia anställd driver? Han gör en massa diagram om hur bra det hade gått ifall inte Nokia hade börjat med WP. Minns inte vad han heter.

Edit: jag hitta den

Dela gärna länken. Kan vara intressant att läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Dela gärna länken. Kan vara intressant att läsa

http://communities-dominate.blogs.com/brands/

Vet inte vad man ska tycka om Ahonen, men det är ju tydligt att han är butthurt så in i bänken.

http://dominiescommunicate.wordpress.com/2012/10/12/how-peopl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bknec:

http://communities-dominate.blogs.com/brands/

Vet inte vad man ska tycka om Ahonen, men det är ju tydligt att han är butthurt så in i bänken.

http://dominiescommunicate.wordpress.com/2012/10/12/how-peopl...

Han har ingen trovärdighet ö.h.t. En till övermodig "analytiker" som svänger med siffror lite som han vill.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Han har ingen trovärdighet ö.h.t. En till övermodig "analytiker" som svänger med siffror lite som han vill.

Han har åtminstone varit konsekvent hypernegativ under hela cirkusen, det måste man säga .

Men ja, han överdriver konstant och uttrycksfullt i sitt skriftspråk. Han har citerats mycket då hans tidiga förutsägelser efter "burning platform" visade sig stämma bra mycket bättre än andra analytikers, inte minst iom gårdagens kungörelser, samt att kontroversiella figurer alltid är mer intressanta att återge än mer moderata diton. Hans motivation är troligen en blandning av stark sympati med Nokias egna produkter och ingenjörskunnande från tiden han själv var på företaget, samt att vilja vara kontroversiell för att göra sig ett namn och sälja sina böcker och konsulttjänster. Alla "bloggare" har sina agendor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, men om du inte delar ut allt så får heller inte aktieägarna pengarna

Som jag sa och som du uppenbarligen hade väldigt svårt att fatta, man delar givetvis inte ut allt, vilken i din logik blev att då delas inget ut, iom att du skriver att om inte ALLT delas ut så får aktieägarna inget:

"Försäljningssumman på 5,44 miljarder euro motsvarar cirka 1,50 euro, det vill säga cirka 13 kronor per aktie. Efter försäljningen kommer företagets nettokassa att uppgå till närmare 70 miljarder kronor vid årsskiftet, det vill säga omkring 19 kronor per aktie. Vi räknar med att så mycket som hälften av detta kommer att distribueras till aktieägarna i form av utdelning."

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=253...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Som jag sa och som du uppenbarligen hade väldigt svårt att fatta, man delar givetvis inte ut allt, vilken i din logik blev att då delas inget ut, iom att du skriver att om inte ALLT delas ut så får aktieägarna inget:

Nej, det skrev Valiumballong aldrig. Valiumballong skrev:

Jo, jag fattar alldeles utmärkt. Väntar man som aktieägare in utdelningen kommer aktievärdet att falla därför att kassan delas ut. Håller man i kassan så ligger värdet kvar, men man får ingen utdelning. Delar man ut hälften (eller en tredjedel eller en tusendel, det är också irrelevant) så har man kvar aktievärdet minus utdelningen.

Alltså, i andra ord och siffror: om ett företag är värt 10000 enheter, varav 5000 är i fritt kapital, och delar ut 2000 till aktieägarna, så är ju företaget nu värt 10000−2000 = 8000 enheter. Det är vad Valiumballong försökt poängtera. Ditt ursprungliga resonemang verkade implicera att om företaget var värt 10000 enheter, fick ett externt tillskott på 5000 (företaget nu alltså värt 15000 enheter) och direkt delade ut dessa till aktieägarna så skulle företaget likväl vara värt 15000 enheter därefter. Men det är de ju inte, eftersom kapitalet lämnar företaget. Man kan inte skapa kapital bara genom att slussa det genom ett aktiebolag. Återigen: miljardärer överallt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

"Försäljningssumman på 5,44 miljarder euro motsvarar cirka 1,50 euro, det vill säga cirka 13 kronor per aktie. Efter försäljningen kommer företagets nettokassa att uppgå till närmare 70 miljarder kronor vid årsskiftet, det vill säga omkring 19 kronor per aktie. Vi räknar med att så mycket som hälften av detta kommer att distribueras till aktieägarna i form av utdelning."

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=253...

Och det jag försöker säga till dig, som du uppenbarligen inte greppar, är att det ökade värdet ligger i just den större kassan. Delar man ut allt, eller hälften, eller en tredjedel eller vad fan som helst så försvinner det värdet ur företaget och därmed faller aktien i värde. Det lämnar de som är kvar i företaget med en utdelning och en mindre värd aktie. Jag börjar bli trött på att tjata om det. Fundera på vad som händer med aktien när X av värdet försvinner från företaget.
Hela ditt prat om att man skulle börsnotera NSN får mig att allvarligt fundera om du inte har snurrat bort dig helt här. Ta en funderare.

Fattar heller inte varför du sålt din del av företaget om nu den här utdelningen är så fantastisk. Logiken blir omöjlig att följa.

Skrivet av phz:

Han har åtminstone varit konsekvent hypernegativ under hela cirkusen, det måste man säga .

Men ja, han överdriver konstant och uttrycksfullt i sitt skriftspråk. Han har citerats mycket då hans tidiga förutsägelser efter "burning platform" visade sig stämma bra mycket bättre än andra analytikers, inte minst iom gårdagens kungörelser, samt att kontroversiella figurer alltid är mer intressanta att återge än mer moderata diton. Hans motivation är troligen en blandning av stark sympati med Nokias egna produkter och ingenjörskunnande från tiden han själv var på företaget, samt att vilja vara kontroversiell för att göra sig ett namn och sälja sina böcker och konsulttjänster. Alla "bloggare" har sina agendor.

Haha, ja, även blinda hönor kan hitta korn

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nokias äss i rockärmen

"Trots Microsoft-affären behåller Nokia rätten att släppa mobila prylar under det egna varumärket i framtiden. Bolaget behåller samtidigt sin hemliga portfölj laddad med hökteknologiska patent. Det noterar teknikbloggen Techcrunch.

Techcrunch har lusläst villkoren i jätteaffären mellan Microsoft och Nokia som slog börserna med häpnad på tisdagen.

Bland annat framgår att Nokia behåller rätten till varumärket på allt utom mobila terminaler. Dessutom återfår Nokia varumärkesrätten även till mobiltelefoner redan 2016.

Det betyder att Microsoft-uppgörelsen rymmer möjligheten för en återkomst för Nokia på mobilmarknaden om 30 månader, skriver Techcrunch.

Teknikbloggen understryker att Nokia har kvar sin patentportfölj efter år av intensiv teknikutveckling. Där har Nokia-innovationerna samlats på hög i skymundan av marknaden, av rädsla för att de skulle kannibalisera på dagens telefoner.

Förutom nya telefoner finns alla möjligheter att andra typer av terminaler eller teknikprylar under varumärket Nokia ser dagens ljus i framtiden. Det uppger en talesperson på Nokia för Techcrunch.

Forskning pågår på en rad områden i vår utvecklingsorganisation, av vilken allt inte är offentligt, men som kan skapa förutsättningar för nya Nokia- eller partnerprodukter som inte står i konflikt med det här(Microsoft-affären)”, säger talespersonen till Techcrunch.

Microsoft-affären omfattar den fullständiga rätten till Nokias varumärken Lumia och Asha. Samtidigt är Microsofts rätt att under 10 år använda sig av själva namnet Nokia begränsat till mindre avancerade mobiler som bygger på Nokias S30 och S40-serier, enligt avtalet.

Det ger intrycket att Microsoft inte har för avsikt att sätta Nokia-varumärket på nya smarta telefonmodeller, skriver Techcrunch.

http://www.di.se/artiklar/2013/9/4/nokias-ass-i-rockarmen/

Detta var mycket smart av Nokia. Klockrent. Om 30 månader krossar man WP med nya Meegolurar eller med Android. Det var v äl det MS var rädda för nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Detta var mycket smart av Nokia. Klockrent. Om 30 månader krossar man WP med nya Meegolurar eller med Android. Det var v äl det MS var rädda för nu

Det tar mycket mer än 30 månader att starta upp utveckling igen. Ett antal tusen i personal samt fabriker tappar man ju. Att leja bort tillverkningen tror jag inte på.

Permalänk
Medlem

Vad anser du att NSNs värde är?

Börsvärde 2013-09-04
Nokia 34,75 SEK x 3744,99 = 130 138 Miljoner SEK
Ericsson 83,60 SEK x 3043,30 = 254 420 Miljoner SEK

Nokia nätverksdel 2013 q1 2013 q2
Net sales (miljarder SEK) 24,7 24,5
Resultat justerat för extraordinära poster (miljarder SEK) 1,7 2,9
Rörelsemarginal justerat för extraordinära poster (%) 7,0% 11,8%
Nettokassa (miljarder SEK) 39,4 35,8

Ericsson 2013 q1 2013 q2
Net sales (miljarder SEK) 52 55,3
Varav Networks (miljarder SEK) 28,1 28,1
Resultat, inkl joint venture (miljarder SEK) 2,1 2,5
Rörelsemarginal inkl joint venture 4,0% 4,5%
Nettokassa (miljarder SEK) 32,2 27,4

Att notera:
Nokias nätverksdel har omsatt häften av Ericsson.
Ericssons nätverksdel är ungefär lika stor som Nokias avseende försäljning.
Nokias nätverksdel har haft mycket bättre marginaler än Ericsson.
Nokias kassa har anmärkningsvärt nog vart större än Ericssons.
Efter försäljning av Nokias mobiler tillförs cirka 47 miljarder SEK till kassan.

Som jag sa, du kan jämföra med Eric för att se, men inte ens det kunde du.

Skrivet av Jfqvist:

Det tar mycket mer än 30 månader att starta upp utveckling igen. Ett antal tusen i personal samt fabriker tappar man ju. Att leja bort tillverkningen tror jag inte på.

Varken du eller någon annan vet om Nokia redan i detta nu jobbar på vad som komma skall. Det är om 30 månader de får släppa prylarna. men de kan jobba, forska, utveckla, under tiden. Perfekt deal, förmodligen därför rubriken på artikeln var Nokias äss i rockärmen, och förmodligen därför alla analytiker jublar och höjer riktkurserna rejält.

Kolla-Jolla!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Varken du eller någon annan vet om Nokia redan i detta nu jobbar på vad som komma skall. Det är om 30 månader de får släppa prylarna. men de kan jobba, forska, utveckla, under tiden. Perfekt deal, förmodligen därför rubriken på artikeln var Nokias äss i rockärmen, och förmodligen därför alla analytiker jublar och höjer riktkurserna rejält.

Nja, att folk höjer riktkurser beror nog mest på att man har gjort sig av med den bedrövliga telefonverksamheten och samtidigt utökat kassan. Och alltså inte riskerar omedelbar konkurs utan istället kanske till och med kan tjäna pengar. Att de skall komma igen i telefonbranschen är nog en ganska ovanlig förutsägelse.