QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Satte upp min skärm idag.
Leveransen tog 6 arbetsdagar, beställde från Accessorieswhole.
Glossy.

Först använde jag min gamla tunna noname DVI kabel och fick ingen bild, det enda bildskärmen visade var ett band med färgade linjer, så jag blev skraj att min skärm var DOA, men sen bytte jag till den medföljande DVI kabeln och då funkade det.

Mot vit bakgrund kan jag hitta runt 30 pixlar som inte fungerar helt korrekt, slutade typ räkna dem, varav 3 är ganska tydliga, varav en är värst.
Mot svart bakgrund kan jag hitta en död (vit) pixel.

Har stor backlightbleed på vänstra nedre området, men det roliga är att det är enorm IPS glow just där som "döljer/äter upp" backlightbleedingen.

Vitt är lite gråare på vänstra området, men det var samma sak med HP:n.

Jag förstår nu varför de här panelerna klassas som icke godkända (A- om jag minns rätt) av Samsung.

Det är svårt att se de döda pixlarna om man inte letar efter dem, så jag kan inte se problemet med dem.
Jag kan slå vad om att t.ex. mina föräldrar skulle ALDRIG hitta en enda död pixel.
Och backlightbleedingen kan jag nog också leva med eftersom IPS glow äter upp det (de allra flesta IPS/PLS paneler lider av det, jag hade IPS glow på min gamla piss HP ZR24W.)

Allt är mycket skarpare på denna skärm än på min gamla ZR24w, och det finns inte någon äcklig grynig antiglare yta som syns tydligt mot vit bakgrund som det fanns på HP:n.

Vad beställde du för skärm? Var den märkt med "pixel perfect" ?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Vad beställde du för skärm? Var den märkt med "pixel perfect" ?

Jag beställde denna: http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-Glossy-2...

Permalänk

Behöver hjälp med överklockningen..
http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-mo...
Vid "Overclocking guide and help".
Vid steg 3: "make a new profile and then use the paste button". jag lyckas klicka på copy knappen men sen går det inte att klicka på paste.

Men jag sket i det och försökte överklocka den befintliga enda profilen, ändrade till 96Hz och startade om datorn, men sen kan jag inte välja 96Hz i Nvidia Control panel, utan jag kan bara välja 60Hz.
Nån som kan hjälpa?

EDIT: det var inget.. lyckades överklocka till 96 Hz, 120 Hz funkade inte, ska kanske köpa en annan kabel.

Permalänk
Medlem

Jag beställde också en nyss. Trodde det var en glossy jag hade köpt men det var visst en matte. Bryr mig inte så mycket. Återkommer när jag får hem skärmen.

Permalänk

Har precis beställt en QNIX QX2710 LED Evolution ll [Matte] nu. Inväntar försändelsen.. Enligt säljaren "Normaly transit time is around 15~30 business days", fy fan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av putana:

Hittade denna text i FAQ på http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-mo...

Sitter själv just nu med Dell 24" U2412M. Undrar hur denna QNIX skärm funkar till BF3? Är ända spelet jag spelar.

ingen som har testat skärmen med bF3 och hur den upplevs?

Permalänk
Medlem

Har en Qnix skärm som jag beställde från säljaren accessorieswhole med pixel perfect eftersom jag läste i en review att de flesta säljare bara lägger till pixel perfect för o dra in mer pengar men att denna säljare verkligen håller det han lovar. Jag testade iallafall och det tog sammanlagt 3 dagar från Sydkorea till min dörr i Stockholm med fedex så leveransen var sjuk. Nu har det gått 1 månad och kan inte tänka mig ha en annan skärm än denna, har höjt Hz till 96 och det är verkligen vacker skärm utan några döda pixlar eller bleeding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sivan:

Har en Qnix skärm som jag beställde från säljaren accessorieswhole med pixel perfect eftersom jag läste i en review att de flesta säljare bara lägger till pixel perfect för o dra in mer pengar men att denna säljare verkligen håller det han lovar. Jag testade iallafall och det tog sammanlagt 3 dagar från Sydkorea till min dörr i Stockholm med fedex så leveransen var sjuk. Nu har det gått 1 månad och kan inte tänka mig ha en annan skärm än denna, har höjt Hz till 96 och det är verkligen vacker skärm utan några döda pixlar eller bleeding.

kan du komma över hit så får jag prova bf3 med den är grymt sugen på att lägga en beställning.

Permalänk
Medlem

Jag kör BF3 med denna skärm i 96HZ fungerar så jävla bra bilden är gryyyym , kör allt maxat förutom MSAA som jag kör på 2. Adaptive V-sync

680 och en I5 2500K @ 4,3

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Varför i helvete måste det vara just jag som får ett dåligt exemplar, alla andra får perfekta skärmar.
Tack universum, man kan alltid lita på att du gör mitt liv underbart.

Var tvungen att skriva av mig lite..

Permalänk
Medlem

Varför i helvete måste det vara just jag som får ett dåligt exemplar, alla andra får perfekta skärmar.

Det är väldigt synd att detta händer vissa, men det måste tyvärr drabba någon...

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Nej jag ha 2 döda på min ex men är super nöjd ändå om du känner dig till nån tröst hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag kör BF3 med denna skärm i 96HZ fungerar så jävla bra bilden är gryyyym , kör allt maxat förutom MSAA som jag kör på 2. Adaptive V-sync

Tjena hade för mig att du kör lol oxå.. Kan vara att jag ha fel.
Men hur som helst så är min fråga är att kan du får spelet att starta upp när du ha din skärm på 96hz eller 120hz?
Jag får inte spelet att starta men on jag ställer tillbaka till 60hz så starta den och när jag ha loggat in så ställer jag tillbaka till 96hz så kan jag köra. Det är bara starten.???

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

tack för svaret får bli en order asap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychopatrick:

Har precis beställt en QNIX QX2710 LED Evolution ll [Matte] nu. Inväntar försändelsen.. Enligt säljaren "Normaly transit time is around 15~30 business days", fy fan...

Du kan inte ha beställt från accesorieswhole för han skickade min idag och FedEx säger att den ska komma senast onsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putana:

kan du komma över hit så får jag prova bf3 med den är grymt sugen på att lägga en beställning.

Läs mitt inlägg åvan , lirar mkt bf3 .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av putana:

tack för svaret får bli en order asap!

Skrivet av Oneone:

Läs mitt inlägg åvan , lirar mkt bf3 .

gjorde det ju lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Tjena hade för mig att du kör lol oxå.. Kan vara att jag ha fel.
Men hur som helst så är min fråga är att kan du får spelet att starta upp när du ha din skärm på 96hz eller 120hz?
Jag får inte spelet att starta men on jag ställer tillbaka till 60hz så starta den och när jag ha loggat in så ställer jag tillbaka till 96hz så kan jag köra. Det är bara starten.???

Missade ditt inlägg!

Menar du DOTA 2? jag lirar inte LOL utan dota och bf3 båda fungerar fint med 96hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Missade ditt inlägg!

Menar du DOTA 2? jag lirar inte LOL utan dota och bf3 båda fungerar fint med 96hz.

haha okej då.. jag som förvirrade mig själv....

jo bf3 funkar fint för mig oxå men det är bara just LOL som inte vill starta vid 96 eller 120 hz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rosa vertika linje

Är det någon annan som får en tunn rosa vertikal line på sin monitor? Blir tydligare när jag överklockar men den är synlig även vid 60Hz, om än knappt.
Så här ser det ut:
https://dumpyourphoto.com/photo/kzC6Y11TTf
https://dumpyourphoto.com/photo/j1RqwYP0zF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striges:

Är det någon annan som får en tunn rosa vertikal line på sin monitor? Blir tydligare när jag överklockar men den är synlig även vid 60Hz, om än knappt.
Så här ser det ut:
https://dumpyourphoto.com/photo/kzC6Y11TTf
https://dumpyourphoto.com/photo/j1RqwYP0zF

Dubbelkolla så att kablarna är OK , testa med en annan om du har möjlighet, men det ser inte så bra ut tyvär...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klarar alla qnix och x-star skärmar mer än 60hz eller är det nåt speciellt man bör titta efter mer än "pixel perfect"?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

i princip alla klarar minst 96Hz iaf.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Hur funka det med kompabiliteten? Såg en lista på det, trodde att all hårdvara funkar på alla skärmar typ.

Verkar som det inte går att köra interna grafiken (dvs Intels egen), så antar att det är kört då? Synd det här är typ enda skärmen till vettigt pris som jag hittat med riktigt snygg design.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Ajaj hittade felet själv. Moderkorten stödjer bara högre än 1200p med DP och denna skärm har inget sådant uttag. Ja då är det bara att glömma denna skärmen, så slipper jag fundera på det.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

i princip alla klarar minst 96Hz iaf.

Har inte hört om en enda skärm som inte klarar 96Hz.

Permalänk
Medlem

Tjena! Vill gärna ha en av dessa nämnda skärmar, men vet inte hur jag ska göra eftersom jag äger en bärbar och inte en stationär som jag skulle vilja koppla skärmen till, går det bra med moderkortet och grafikkortet att anskaffa en sådan skärm och utnyttja den fullt ut ? så man får bra med upplösning osv, vet inte riktigt om mitt grafikkort fixar det?

Har denna dator, vad tror ni?

https://www.inet.se/produkt/1968982/msi-gt780-236ne-geforce-g...

har bara en HDMI utgång, så tänkte använda mig utav denna HDMI split så jag kan ha en till Skärmen och en till TVn, ifall det går, har någon här en liknanade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizozzz:

Tjena! Vill gärna ha en av dessa nämnda skärmar, men vet inte hur jag ska göra eftersom jag äger en bärbar och inte en stationär som jag skulle vilja koppla skärmen till, går det bra med moderkortet och grafikkortet att anskaffa en sådan skärm och utnyttja den fullt ut ? så man får bra med upplösning osv, vet inte riktigt om mitt grafikkort fixar det?

har bara en HDMI utgång, så tänkte använda mig utav denna HDMI split så jag kan ha en till Skärmen och en till TVn, ifall det går, har någon här en liknanade?

De har inte stöd för HDMI.

Kan dock ha kommit en annan variant, var det inte någon som hade köpt en med fler ingångar? Du får kolla ebay, det står rätt tydligt vad de passar till.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizozzz:

Skrivet av Yorg:

De har inte stöd för HDMI.

Kan dock ha kommit en annan variant, var det inte någon som hade köpt en med fler ingångar? Du får kolla ebay, det står rätt tydligt vad de passar till.

Det finns Qnix QX2710 med ingångar för: DVI-D dual Link, D-Sub, DP, HDMI(1.4) ,
dock saknar dessa SAMSUNG PLS? (ingen överklockning? rätta mig om ja har fel)

Finns matt & glossy:

QNIX QX2710 LED Evolution ll DPort [Matte] 27" 2560x1440 PLS QHD DP PC Monitor

QNIX QX2710 LED Evolution ll DPort Perfect Pixel [Glossy] 27" PLS DP PC Monitor

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Fixar skärmarna andra upplösningar förutom 2560x1440 när de inte har någon inbyggd scaler? Vid exempelvis BOOT, BIOS, nyinstallerad burk utan korrekta gfx drivrutiner där man kan aktivera scalern på gpu'n, eller exempelvis vid byte av drivers? (avinstallera/installera).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....