QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Blev orolig igår kan jag säga!

Haft min skärm nu ett par veckor, kör den på 96Hz.

Datorn stod på ca 10mins innan skärmsläckaren gick på och när jag kommer tillbaka till datorn så var det inbränningar över högra hörnet, inte så mycket men man såg vilken sida Chrome hade varit inne på under dessa 10mins...

Jag bytte bakgrundsbild?! så försvann detta...Men man blir orolig endå! någon som upplevt samma fenomen?

Var med om samma sak, det är väl precis som det kan bli på en plasma-tv när den står på länge. Försvinner efter ett tag ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychopatrick:

Var med om samma sak, det är väl precis som det kan bli på en plasma-tv när den står på länge. Försvinner efter ett tag ändå..

läst också att endel på overclockers har råkat ut för samma sak, frågan kvarstår dock om det är farligt? någon som vet?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

läst också att endel på overclockers har råkat ut för samma sak, frågan kvarstår dock om det är farligt? någon som vet?

Orka bry sig. Om det har försvunnit så har det försvunnit.

Permalänk
Medlem

Snart kommer min skärm! Är extremt taggad.
Funkar allt som det ska, så blir det nog att uppgradera grafikkortet om ett par månader

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av AMG-modellen från Crossover? Misstänker att insidan är den samma på de flesta koreaskärmarna med olika skal bara. Ska uppgradera rigg och skärm när BF4 släpps. Den är ju jäkligt snygg alltså.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk

Vet någon om det finns 1440p i mindre design, till exempel 24" eller så?

Tycker själv att 24" är perfekt för mig.
Vissa kommer dock säga att man vänjer sig till 27", men 24" skulle tilltala mig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Orka bry sig. Om det har försvunnit så har det försvunnit.

orka bry sig? jo jag vill inte att skärmen ska pajja eller ta skada.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Är det någon som har erfarenhet av AMG-modellen från Crossover? Misstänker att insidan är den samma på de flesta koreaskärmarna med olika skal bara. Ska uppgradera rigg och skärm när BF4 släpps. Den är ju jäkligt snygg alltså.

Nej, det där är IPS(LG) medans dom här skärmarna är PLS(Samsung). PLS anses bättre än IPS i större delen av fallen. Tror IPS inte heller går att överklocka lika bra om ens alls. Dom använder väl en scaler också ? Så blir väl mer input lagg eller ?

Så nej, korea-skärmar är inte alls likadana på insidan.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Nej, det där är IPS(LG) medans dom här skärmarna är PLS(Samsung). PLS anses bättre än IPS i större delen av fallen. Tror IPS inte heller går att överklocka lika bra om ens alls. Dom använder väl en scaler också ? Så blir väl mer input lagg eller ?

Så nej, korea-skärmar är inte alls likadana på insidan.

Tack för infon. Det var ju synd, PLS-skärmarna jag har sett är långt ifrån lika snygga som AMG-skärmen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

vem bryr sig hur en skärm ser ut? så länge den gör det den ska, levererar till ett BRA pris.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

vem bryr sig hur en skärm ser ut? så länge den gör det den ska, levererar till ett BRA pris.

Allt spelar in för mig. Skulle aldrig köpa en ful skärm hur bra den än är. Dessutom har jag en sambo där hemma som måste stå ut med att skiten står i vardagsrummet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Allt spelar in för mig. Skulle aldrig köpa en ful skärm hur bra den än är. Dessutom har jag en sambo där hemma som måste stå ut med att skiten står i vardagsrummet.

ok, du kan inte ha det lätt.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Om du ska kolla efter utseende så blir det IPS, men har för mig att AH-IPS skulle vara det bästa då.

Typ något som det här ? Dock så kommer du antagligen att få stå ut med 60Hz.

http://www.ebay.com/itm/Achieva-Shimian-QH2700-IPSMS-Lite-Edg...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok, du kan inte ha det lätt.

Gillar man inredning och datorer är det en balansgång att få till det. Skulle det gör mitt liv "svårt"? Knappast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Gillar man inredning och datorer är det en balansgång att få till det. Skulle det gör mitt liv "svårt"? Knappast.

Kanske dyrt dock,

Håller dock med om att dom här skärmarna inte exakt är vackra, men inte nog ful att man inte kan stå ut med dom. Själv går man först med specifikationer och prestanda, sen utseende.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Kanske dyrt dock,

Håller dock med om att dom här skärmarna inte exakt är vackra, men inte nog ful att man inte kan stå ut med dom. Själv går man först med specifikationer och prestanda, sen utseende.

Nej det är inget fel på de skärmarna, de ser ut som vanliga datorskärmar vilket man står ut med. Den jag länkade är dock snyggare (enligt mig) men verkar tyvärr inte finnas med PLS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag håller också med honom att det ska se snyggt ut, samt att det ska vara en bra skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Nej det är inget fel på de skärmarna, de ser ut som vanliga datorskärmar vilket man står ut med. Den jag länkade är dock snyggare (enligt mig) men verkar tyvärr inte finnas med PLS.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker faktistk att den funkar OM du tar bort foten, det gör faktistk väldigt mycket, själv har jag köpt ett upphängningsställ ifrån Clas Ohlson, hjälpte faktistk mer än vad man tror för att den där foten är verkligen ful och den får hela skärmen att se "tjock" ut eller vad man ska säga finns bild längre bak i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tycker faktistk att den funkar OM du tar bort foten, det gör faktistk väldigt mycket, själv har jag köpt ett upphängningsställ ifrån Clas Ohlson, hjälpte faktistk mer än vad man tror för att den där foten är verkligen ful och den får hela skärmen att se "tjock" ut eller vad man ska säga finns bild längre bak i tråden.

Har gjort samma sak med min. Ser mycket bättre ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tack för tipset. Ska kolla upp det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Extremt bra och informativ tråd som fick mig att i fredags beställa en QNIX. Väntar den hem på fredag, enormt förväntansfull.

En fråga. OM jag skulle ha problem med BLB och vill göra tejpmodden, behöver jag lossa kontakterna för att lyfta ut hela panelen? Eller räcker det med att skruva loss metall-ramen medan panelen fortfarande ligger kvar i plastchassit?

Litet tack för en bra tråd, till de av er som funderar på att köpa bordsfästen så har maxfps just nu en kampanj:
http://www.maxfps.se/produkt/6435

Det verkar vara exakt likadant fäste som clas ohlson, men kostar just nu bara 345:- och är matt svart istället för silvrigt. Köpte själv två stycken och har hittills monterat min gamla monitor på ett av dem.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warpony:

Litet tack för en bra tråd, till de av er som funderar på att köpa bordsfästen så har maxfps just nu en kampanj:
http://www.maxfps.se/produkt/6435

Det verkar vara exakt likadant fäste som clas ohlson, men kostar just nu bara 345:- och är matt svart istället för silvrigt. Köpte själv två stycken och har hittills monterat min gamla monitor på ett av dem.

Ser ut att vara nästan exakt samma som det på Classe dock mycket snyggare då det är svart!
Jag har inte beställt min kommande Qnix än och min gamla skärm har inget VESA fäste så antar att jag är ett stort steg närmre ett köp av skärm nu när fästet är på väg hem

EDIT: jaja, nu när CSN hade trillat in så var det väll bara att slå till på en http://www.ebay.com/itm/111078161308?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...
Hoppas på det bästa nu

Permalänk
Medlem

Fick min skärm nu, beställde en pixel perfect Qnix av Green sum , fick betala 2900kr och den är helt underbar! Ser ingen backlight bleeding, inga pixel fel och den klarade 96hz via nivida kontrollpanel direkt. Det enda dryga var att han inte skrev ner priset så att man fick betala mindre i skatt/tull(?) så fick punga upp 600kr. Men helt klart värt det!

Permalänk
Medlem

Så, efter tre veckors väntande, sedan Koreanerna fått tillbaka sin skärm har jag fått tillbaka mina pengar. Efter två veckor så hade jag inte hört något och mailade supporten, men fick svar först den här veckan, att jag skulle få tillbaka alla pengar.

Nu ska jag bara göra en skriftlig ansökan om att få tillbaka momsen från tullverket. De behöver tulldeklaration från införsel, de behöver trackingnummer från utförsel och de behöver utdrag från kontot som visar när skärmen är köpt samt pengarna återbetalats. Sen om den godkänns får man väl bara hoppas på, inte för att jag tror att det kommer bli några problem.
Men för de som är lite oroliga för att köpa dessa skärmar, ska vara det av en orsak. Det är vansinnigt mycket krångligare när det strular, för mig så kan jag omöjligt anse att den mindre kostnaden motiverar dessa extra besvär. Man ska vara väldigt medveten om att det är paneler som inte duger åt de stora tillverkarna, i väldigt billig paketering. Jag rekommenderar alla att ta en riktig funderare om allt tänkbart strul verkligen motiverar besparingen i inköpspris.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Så, efter tre veckors väntande, sedan Koreanerna fått tillbaka sin skärm har jag fått tillbaka mina pengar. Efter två veckor så hade jag inte hört något och mailade supporten, men fick svar först den här veckan, att jag skulle få tillbaka alla pengar.

Nu ska jag bara göra en skriftlig ansökan om att få tillbaka momsen från tullverket. De behöver tulldeklaration från införsel, de behöver trackingnummer från utförsel och de behöver utdrag från kontot som visar när skärmen är köpt samt pengarna återbetalats. Sen om den godkänns får man väl bara hoppas på, inte för att jag tror att det kommer bli några problem.
Men för de som är lite oroliga för att köpa dessa skärmar, ska vara det av en orsak. Det är vansinnigt mycket krångligare när det strular, för mig så kan jag omöjligt anse att den mindre kostnaden motiverar dessa extra besvär. Man ska vara väldigt medveten om att det är paneler som inte duger åt de stora tillverkarna, i väldigt billig paketering. Jag rekommenderar alla att ta en riktig funderare om allt tänkbart strul verkligen motiverar besparingen i inköpspris.

Dock så är det inte bara pengarna som är skillnaden, många som mer tänker på att det är en PLS skärm som ofta klarar att överklocka till 96Hz/120Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är det nog dags att ge sig in i lotteriet.
http://www.ebay.com/itm/New-QNIX-QX2710-LED-Evolution-2-27-WQ... Det där är rätt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Nu är det nog dags att ge sig in i lotteriet.
http://www.ebay.com/itm/New-QNIX-QX2710-LED-Evolution-2-27-WQ... Det där är rätt va?

Det är korrekt vidare jag kan läsa, dock så undrar jag om du verkligen vill ha "Tempered Glass" ? Sägs ha mycket problem, plus att dom är tydligen grymt reflektiva.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag fick min nu. Vilket skärm alltså! :,)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpina:

Fan, min landade på Arlanda i morse. Så får inte den förrän på måndag,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpina:

Info? vem köpte du av? döda pixlar? bleed?

Visa signatur

Citera för svar.