Den stora tråden om Dvorak, Svdvorak och Svorak.

Permalänk
Medlem

Den stora tråden om Dvorak, Svdvorak och Svorak.

Svdvorak, en vanlig svensk variant av Dvorak.

Dvorak är en ny tangentbordslayout som är mer ergonomisk, träffsäkrare och ofta snabbare än Qwerty. Att byta går snabbt men är väl värt.

Men jag har skrivit Qwerty i 10 år...

Och du kommer skriva 30, 40, 50, 60 eller 70 år till? Att byta går snabbt. Att ha det jobbigt att skriva några veckor är värt att göra om du ska skriva tusentals veckor till då fördelarna är såpass stora.

Jag orkar inte byta plats på tangenterna...
Det behövs inte heller! Det bästa är att inte göra det och "tvinga" hjärnan att lära sig var alla sitter så att du klarar full touchtyping.

Men alla andra använder ju QWERTY....

Vad är det för skäl till att inte byta? Ska du skriva långsamt, dåligt och oergonomiskt för att andra personer inte upptäkt de stora fördelarna med Dvorak Dessutom kan man fortfarande skriva Qwerty när man lärt sig Dvorak bara att det går lite långsammare och att du måste kolla på tangenterna. Dessutom, hur stor del av tiden du skriver gör du det på någon annan dator än din egen?

Men Qwerty funkar ju...

Såklart det funkar men Dvorak fungerar mycket bättre. Det är lite som att gå från en gammal dator med en kärna på 500mhz till en helt ny med i7 980x!

Mer informaiton finns här:
Svensk Dvorak - Sveriges största hemsida om Dvorak. Finns även drivrutiner till alla operativsystem.
Aoeu - Annan bra hemsida som tyvärr är inaktiv. Finns även här operativsystem.
Engesk hemsida - Även den bra.

Permalänk
Hedersmedlem

fin tanke. I really like it.

Men frågan är ju om det är värt att få 20% snabbare skrivhastighet (eller vad det nu innebär) jämfört med hur mycket man kommer störa sig på att sätta sig vid andras tangentbord som inte ahr samma uppsättning. Jag störs inte idag av min skrivhastighet, men jag kommer definitvit irritera mig på att andra inte har samma uppsättning som mig om jag går över.

EDIT: I den bästa av världar skulle man få datortillverkare att lägga till en knapp på tangentbordet så att man kan välja mellan den nya uppsättningen och qwerty. Det skulle låta användare på någon annans dator enkelt välja vilken tangentbordsuppsättning man föredrar. Detta är inte helt omöjligt, men det kräver dock att en bred majoritet av tanketborden skulle få denna funktion för att detta skulle fungera.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Något jag tycker är lite ironiskt är att Svensk Dvorak sidan är full av stavfel, t.ex. denna pärla (kopierat härifrån):

Citat:

Med de mindre hoppningarna med fingrna när man använder Dvorak Ãkar träffsäkerheten och det blir mindre felstavningar.

Sidan drar dessutom upp den välkända myten om att QWERTY skulle vara skapat för att sakta ner skrivmaskinister och på sätt undvika att typarmarna på skrivmaskinerna trasslade ihop som ett bevis för att Dvorak är bättre, när syftet med qwerty i verkligheten var att tillåta skrivmaskinisterna att skriva snabbt och samtidigt undvika trassel (läs t.ex. här om vanliga QWERTY-myter). Så det blir tyvärr lite svårt att ta Dvorak på allvar när man läser såna sidor.

Tyvärr så är ju Dvorak omgivet av myter och omdiskuterade undersökningar, så det är svårt att säga något definitivt. Det är väl dock allmänt godtaget som fakta att Dvorak är mer effektivt när det gäller hur långt fingrarna måste flyttas när man skriver (37% enligt denna undersökning), så eventuellt kan Dvorak hjälpa om man får problem av för mycket skrivande. Att man skulle bli så mycket snabbare på att skriva med Dvorak att det är värt besväret har jag däremot svårt att tro. En vanlig person har nog bättre chans att förbättra sin skrivhastighet genom att öva på den layout han/hon redan använder än att byta.

Skrivet av Söderbäck:

EDIT: I den bästa av världar skulle man få datortillverkare att lägga till en knapp på tangentbordet så att man kan välja mellan den nya uppsättningen och qwerty.

I Linux (Gnome för att vara mer exakt, finns förmodligen liknande funktioner i andra skrivbordsmiljöer) så kan man enkelt ha flera layouter och byta mellan dem via en tangentbordsgenväg. Man kan t.o.m. ha olika layouter för olika fönster. Förmodligen så finns något liknande för Windows och Mac OS också, så hårdvarustöd behövs nog egentligen inte förutom i specialfall när OS:et inte har såna funktioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

I Linux (Gnome för att vara mer exakt, finns förmodligen liknande funktioner i andra skrivbordsmiljöer) så kan man enkelt ha flera layouter och byta mellan dem via en tangentbordsgenväg. Man kan t.o.m. ha olika layouter för olika fönster. Förmodligen så finns något liknande för Windows och Mac OS också, så hårdvarustöd behövs nog egentligen inte förutom i specialfall när OS:et inte har såna funktioner.

Ja visst finns det i Windows också. Men en del väljer att inte visa den genvägen i windows aktivitetsfält och redan där faller då mjukvarulösningen för detta. Det måste vara väldigt enkelt att switcha över, annars kommer det fortfarande vara irriterande. Lösningen får inte se för olika ut eller vara placerad på olika ställen. Därför förespråkar jag istället en hårdvarulösning.

Alltså. Att andra inte kan använda mitt tangentbord är lättlöst. Jag skaffar snabbswitchen som behövs.
Men när jag sätter mig i biblioteket, hos far min eller hos grannen som behöver ITsupport så vill jag i så fall snabbt switcha över till min tangentbordsuppsättning. Detta kräver att åtkomsten för att switcha finns lättillgänglig och på dessa datorer så är kanske inte datorn förberedd med rätt mukvaruinställningar för att stödja detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det jag tänker på varje gång jag läser om dvorak är att det verkar krävas en fingersättning för att det ska gå fortare än qwerty.
När jag skriver flyger händerna runt väldigt mycket över tangentbordet, detta för att optimera användandet till ~50% mellan händerna.

Citat:

Vänster hand som ofta är den svagare är klart överrepresenterad i användingen.

och

Citat:

En stor del av orden skrivs bara med bara en hand.

stämmer inte alls på mig.
Dessutom står det

Citat:

Många ord skrivs på bara den översta och understa raden vilket leder till att fingrarna får arbeta onödigt mycket då de "hoppar över" hemamraden.

vilket inte heller stämmer speciellt bra då jag inte har någon direkt hemrad men om jag nu har det skulle det vara översta raden då det är den som är lättast att komma åt på det sättet jag håller armarna.

Jag har därför väldigt svårt att tro att dvorak skulle vara snabbare för mig, men motbevisa mig gärna

Visst blir det lite feltryckningar ibland, men det skulle jag hellre skylla på min gärna som totalt säckar ihop när det går snabbt. Tror inte dvorak skulle få mig att sluta meppra space tex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Det jag tänker på varje gång jag läser om dvorak är att det verkar krävas en fingersättning för att det ska gå fortare än qwerty.
När jag skriver flyger händerna runt väldigt mycket över tangentbordet, detta för att optimera användandet till ~50% mellan händerna.
Så och stämmer inte alls på mig.
Dessutom står det vilket inte heller stämmer speciellt bra då jag inte har någon direkt hemrad men om jag nu har det skulle det vara översta raden då det är den som är lättast att komma åt på det sättet jag håller armarna.

Jag har därför väldigt svårt att tro att dvorak skulle vara snabbare för mig, men motbevisa mig gärna

Visst blir det lite feltryckningar ibland, men det skulle jag hellre skylla på min gärna som totalt säckar ihop när det går snabbt. Tror inte dvorak skulle få mig att sluta meppra space tex.

Det är väl inte orimligt att det kanske finns en bättre layout av tangenterna än nuvarande?
Sedan har nog ingen påstått att alla felskrivningar eller udda beteenden som ditt frekventa användande av space skulle elimineras av en annan layout. Bara att man skulle behöva flytta fingrarna och händerna lite mindre när man skriver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag saknar mest
1) möjligheten att själv designa mitt skärmtangentbord på ipaden till Svorak
2) inställningar i spel typ "dvorak hotkeys". Spelar mest SC2 och andra spel där kan man ställa in hotkeys själv så det är ok.

Har skrivit Svorak a1 sen 2007-2008 typ så det flyter bra. Har märkt att komforten är LYSANDE, hastigheten inte någon större skillnad dock. Får jag titta på tangentbordet är jag nästan lika snabb med qwerty, men det känns avigt. Å andra sidan är jag pianist och pianolärare, så jag är väl dopad.

Lade till post om komforten
Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiner:

Aoeu - Annan bra hemsida som tyvärr är inaktiv. Finns även här operativsystem.

Det där skulle jag inte hålla med om. IRC-kanalen är allt annat än inaktiv.

Edit: såg nu hur gammal tråden var. Dock så är mitt inlägg fortfarande giltigt. Den där svenskdvorak-sidan verkar å andra sidan väldigt inaktiv.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, men då länkarna är döda undrar jag om någon känner till hur man ändra windows 8.1 input till svenskt dvorak layout?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Gammal tråd, men då länkarna är döda undrar jag om någon känner till hur man ändra windows 8.1 input till svenskt dvorak layout?

Undrar samma fast för w10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Undrar samma fast för w10

Bump.
Vill testa Dvorak igen men är på W10 nu. Är det autohotkey som gäller?

Permalänk
Medlem

Archive.org levererar. Jag lägger upp en mirror av filerna på min server om det bråkar.

https://svdvorak.sidju.se/
(64 bitars vista fungerar på windows 10)

Här finns även kommentarer filer till äldre windows varianter.
http://web.archive.org/web/20141121104123/lundqvist.dyndns.or...

(Jag kanske sätter upp en site en dag om jag orkar, tills dess bör detta räcka.)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Ny url, om någon bryr sig

Skrivet av Sidju:

Archive.org levererar. Jag lägger upp en mirror av filerna på min server om det bråkar.

https://svdvorak.sidju.se/
(64 bitars vista fungerar på windows 10)

Här finns även kommentarer filer till äldre windows varianter.
http://web.archive.org/web/20141121104123/lundqvist.dyndns.or...

(Jag kanske sätter upp en site en dag om jag orkar, tills dess bör detta räcka.)

Jag har gjort om min server några gånger sedan dess, men nu finns de omnämnda filerna här:
https://sidju.se/shared/svdvorak-drivers/

Vill påtala att jag har övergått till US dvorak med compose-key (finns inbyggt i linux X11/Wayland) för å,ä,ö; så detta är inte något jag använder längre.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

svorak.ahall.se: Filen setup.exe i paketet är infekterad enligt AVG Antivirus

Filen setup.exe i paketet: https://svorak.ahall.se/layouts/windows_svorak_a1.zip
är infekterad enligt AVG Antivirus
Windows 10 64-bit