Förenklat är input lag den tid i millisekunder det tar från signalen att gå från din handkontroll till att visas på din TV-skärm. En Tv med hög input lag ger en tydlig fördröjning som känns som om du spelar online på en sämre internet uppkoppling. Om din tv har hög input lag och du skall spela online så måste du lägga till den fördröjning som din internet uppkoppling ger på din fördröjning som din TV ger.
Exempel på Tv med hög input lag ser ut så här (man kan tänka sig att detta är runt 120ms+- "antagligen mycket mer, men för förklaringens skull"mot en CRT-monitor 0ms).
http://www.abload.de/img/input_laghqxmv.gif
Det betyder förenklad att om din TV ligger på 60ms och din internet lina på 60ms så får du en likvärdig fördröjning när du spelar online.
30-40ms är spelbart online(fördröjningen känns inte så märkbart mycket om man inte spelar på hög nivå), beroende på din uppkoppling. 40-60ms är jobbigare att stå ut med. Utöver det rekommenderas inte att spela på alls.
Sen finns det en simulerad lag som uppstår då ett spel är låst i v-sync och konsolen inte klarar av att levera de fps den är låst på och en krävande scen i exempelvis "The last of us" gör att man får en simulerad lag på 60/70ms när man förlorar fps från konsolens låsta 30fps, om TV'n då har 60ms så får du samma +tillägg som förstör känslan och gör det svårt att spela om det är intensivt. Lägg till online och dålig lina så blir det ännu sämre.