Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Vilken är den bästa mus du ägt?

Genom åren har det släppts otaliga modeller, från klassiska som Microsoft Intellimouse och Logitech MX500 till hyperlätta gamingmöss från Pulsar med sensorer i toppklass. Vissa fastnar i minnet för känslan, formen eller hållbarheten, andra för att de helt enkelt gjorde sitt jobb bättre än allt annat.

Vilken modell är din favorit och varför? Vad var det som gjorde eller gör den så bra? Och vilken mus sitter du med just nu? Kanske är det fortfarande samma trotjänare som hängt med sedan LAN-tiden, eller så minns du med värme en gammal favorit som aldrig riktigt fått en värdig ersättare. Dela med dig i tråden!

Permalänk
Medlem

Har använt en GravaStar Mercury M1 Pro sista veckan och den har faktiskt tagit platsen som min favorit från min gamla Logitech G502. Galet skön att hålla i och grym prestanda för priset. Plus 10 bonuspoäng för utseende.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 2x MSI 27CQ6F, 1x AOC modell äldre "27. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

ACE Edge 3200 är helt klart i toppen av den listan. Låg perfekt i handen, och att kunna ändra vikten var kanon

Just nu är det dock Logitech G Pro Wireless, trots att den förra började dubbelklicka så köpte jag en ny.. antar jag köpt in mig i och med powerplay-musmattan som gör trådlöst till ett icke-problem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Helt klart Logitech G400S, som jag hittade i soprummet för 11 år sen. (använder den fortfarande.)
Bara att putsa av och använda!
Älskar den grova scrollen och de tysta brytarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Logitech MX1000

Ingen vidare spelmus men otroligt bekväm för vardagsanvändande.

Gillar MX master-serien också, men nånting har stört på varje modell.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Logitech G305. Perfekt pris/prestanda för mig, trådlös, bra batteritid och bra sensor.

Permalänk
Medlem

Logitech 602 har jag använt nu i flera år. Batterierna håller i månader innan jag behöver ladda dem trots mycket spelande med musen. Eller nåja, intensivt spelande i New World här senast gjorde att den bara höll i en månad innan den varnade för att batteriet började ta slut. Använder vanliga uppladdningsbara batterier.
Den har 6 programmerbara tumknappar så att jag kan sköta det mesta med tummen istället för med tangentbordet. Har tittat på andra möss genom åren men har svårt att gå tillbaka till bara två tumknappar.

Enda nackdelen är att gummit, eller vad det nu är, vid handflatan börjat lösas upp. Det är nu inga större problem, bara att det inte ser så snyggt ut.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Logitech MX518. Tyckte designen var väldigt underlig i början men den har hängt med i över 10 år än så länge. Älskade den så mycket att jag köpte en till när dom släppte en ny version som jag sparar tills den andra går sönder.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Snusfri

Logitech MX Master 3S. helt underbar.
Passar till typ allt, från Photoshop till Word till Gaming.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Logitech mx518, originalet :>

Permalänk
Medlem

Steelseries Ikari, dålig kvalite men med sin platta och relativt breda passform kombinerat med ergonomiska former så var den rätt unik. Platta formen gjorde att man använde palmgrip och bredden gjorde att man naturligt inte rörde musmattan med andra delar av handen, oftast lillfingret, som man gör med smalare möss.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Genom åren har det släppts otaliga modeller, från klassiska som Microsoft Intellimouse och Logitech MX500 till hyperlätta gamingmöss från Pulsar med sensorer i toppklass. Vissa fastnar i minnet för känslan, formen eller hållbarheten, andra för att de helt enkelt gjorde sitt jobb bättre än allt annat.

Vilken modell är din favorit och varför? Vad var det som gjorde eller gör den så bra? Och vilken mus sitter du med just nu? Kanske är det fortfarande samma trotjänare som hängt med sedan LAN-tiden, eller så minns du med värme en gammal favorit som aldrig riktigt fått en värdig ersättare. Dela med dig i tråden!

andersson wnm 2.0 (med 2 st aaa) 89 kr...tålig och batterisnål

Permalänk
Medlem

Logitech G403 Hero.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Razer Mamba Firefly eller Hyperflux eller va den nu heter... laddas via musmattan, rätt så neat!

Permalänk
Medlem

Evoluent av något slag, large.

Sökt vettigt "normalt" alternativ sedan möss för stora händer?-tråden från ett par veckor sedan men inte lyckats bestämma mig än så länge, hah. Hoppas på fler tips här!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Trådlösa Logitech g502 i 5 år nu.
Men snart nog dags att byta ut den börjar bli sliten
Fungerat perfekt sen jag köpte den och är väldigt nöjd så blir någon ny version av samma

Powerplay mattan är bara fantastiskt. Och kommer aldrig gå ifrån det

Permalänk

Logitech G9X var mumma. Men något senare exemplar skulle nog vara ASUS ROG Chakram X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Mx518 fortfarande, svinsliten! Kan inte hitta en vettig ersättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Steelseries Ikari, dålig kvalite men med sin platta och relativt breda passform kombinerat med ergonomiska former så var den rätt unik. Platta formen gjorde att man använde palmgrip och bredden gjorde att man naturligt inte rörde musmattan med andra delar av handen, oftast lillfingret, som man gör med smalare möss.

Hade en sådan förut. Jag tyckte den var underbar. Men som med alla möss som jag har haft så börjar den dubbelklicka efter ett tag. Sedan skaffade jag en Logitech Hyperion Fury. Inte riktigt lika skön att hålla i men ganska hyfsad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

logitech g203 prodigy mus efter min gamla vita logitech (en av de första optiska mus vanligt folk hade råd med)från ca 2005 kastade in handduken för ett par år sedan, får hoppas denna håller lika länge.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

PRO X SUPERLIGHT 2c är ny favorit

Permalänk
Medlem

Razer Deathadder V2 och har 2st nya i lager sen när de sålde ut dem, ingen aning om vilken mus jag ska köra efteråt då alla andra nyare möss jag testat är ren skrot i jämförelse.

Den jag kör nu är från 2021 men börjar bli sliten.

Testat Logitech G Pro Wireless, inte nöjd.

Testat Logitech G502 Wireless, inte nöjd.

Testat Corsair Gaming Harpoon Wireless RGB, inte nöjd.

Testat Razer Deathadder v3, absolut inte samma sak.

Försöker hålla mig under 1000 lappen så inte testat några extrema modeller, köpte t.ex. G Pro wireless för 800kr på black friday.

Som ni ser försöker jag gå över till trådlöst men hittar inget som passar mig.

Vill gärna ha de där 2 knapparna jag har på toppen av musen samt två sidoknappar + scrollclick.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Rollermouse Red, fn trådlös, på jobbet och hemma. "Plus" för handledstöd. Katterna älskar att klösa sönder det, så jag är väldigt glad att dessa går för betydligt färre SEK på Tradera med viss regelbundenhet än vad de kostar nya

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

En Logitech Pro X Superlight. Kommer förmodligen använda den tills den dör. Ser ingen anledning att uppgradera i dagsläget. Även om jag är lite sugen på en med lägre klick- och skrollljud.. Den är lite högljudd ibland.

Då jag är vänsterhänt och ibland har lite problem med "karpaltunnelsområdet" switchar jag då och då till en Logitech Lift när jag inte spelar, har även ett svettband runt handleden för att avlasta lite. Någon som har tips på hur man minimerar belastningen på handleden?

Permalänk
Medlem

Logitech g903 lightspeed hero elr vad den heter. Den har hållt otroligt bra sedan den kom på marknaden.
6+ år nu typ? Inga tecken på försämring av batteri eller knappar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har en Logitech MX Master 3s för jobb och har haft ett antal tidigare versioner genom åren, en fantastiskt bra mus för arbete i mitt tycke - jag har aldrig försökt spela med den dock så säger inget om hur den presterar som spelmus.

Till min huvuddator använder jag en trådad Logitech G502 Hero som jag också är nöjd med - har precis lagt (lite för mycket) pengar på att renovera musen med nytt skal, glidfötter osv.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

1. Razer Viper Mini (hemma)
2. Logitech MX Anywhere 2S (jobbet)

Razer Deathadder var länge en favorit, men nu gillar jag smidigheten med Viper Mini mer.

Permalänk
Medlem

Logitech G600 är nog den bästa jag haft. Har en Corsair Scimitar just nu, men tycker inte knapparna på vänstersidan är lika bra och Logitech sluttade sälja G600.

Permalänk
Medlem

Två möss på skrivbordet just nu, en SteelSeries Rival 310 till den primära datorn och en gammal Microsoft Intellimouse Optical 1.0A till extradatorn.

När jag växlar primärdatorn till TV:n i vardagsrummet styr jag med ett Logitech K400 tangentbord + touchpad så ingen mus där.

Edit:
Inlägget från framsidan frågar vilken mus man använder just nu medans rubriken på tråden är "vilken är den bästa mus du ägt", jag svarade mer på frågan om vilken jag använder just nu snarare än vilken som är bäst. Jag har aldrig riktigt haft någon WOW upplevelse med möss, jag har definitivt haft möss som varit hutlöst dåliga men aldrig någon som sticker ut åt andra hållet så för mig är det mer en fråga om vilka möss som fungerar och vilka som inte gör det snarare än att någon skulle vara "bäst".

Permalänk
Medlem

Kör en SteelSeries Rival 710 fortfarande. Går bra, men displayen på sidan är trasig. Har kikat på Superlight men väntar på en bra rea.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva