Youtube tar upp kampen mot deepfakes

Permalänk
Melding Plague

Youtube tar upp kampen mot deepfakes

Plattformen inför verktyg som ska hjälpa kreatörer avslöja och ta bort AI-skapade deepfakes.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt, mitt flöde på Reels på Facebook är till 95% fakeade AI Videos.

Kanske några av dessa "kreatörer" stängs av?

Kul att se att de börjar ta något på allvar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bli lika lyckat som deras nuvarande system där storbolag mobbar kanaler så de tappar inkomst på deras videos och eventuellt hotas av att hela kanalen stängs ner.

Permalänk
Medlem

Youtube är ju fullständigt nedlusat med AI nu. Aha enbart deepfakes.. vad är en deepfake i deras ögon då?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

"Tar upp kampen mot Deepfakes", skiter totalt i alla bottar i kommentarsfälten 🙄

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

50% "räddar djuret" osv, styr upp den vilda-ai-festen först. ..51%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

"Tar upp kampen mot Deepfakes", skiter totalt i alla bottar i kommentarsfälten 🙄

Om det åtminstone inte vore så att helt vanliga kommentarer som uppenbart inte är skriva av dylika antingen tas bort eller skickas in i en modereringskö som ingen orkar titta i. Då hade det åtminstone funnits logik, men som det är nu kan helt vanliga kommentarer tas bort samtidigt som det är en flod med botgoja som lämnas orörd.

Till det kommer att det där med "top comments", som ju är standardvisningen, dessutom kan bete sig helt obegripligt.

Permalänk
Medlem

@ztenlund Japp, automodereringen är helt åt fanders med shadowbans och allt som hör till.

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Musikälskare

Vissa kanaler har börjat skriva "No AI content was used", insta follow

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Slaget: Team SweC

Om all form av AI video kunde bannlysas så vore det ännu bättre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Youtube är ju fullständigt nedlusat med AI nu. Aha enbart deepfakes.. vad är en deepfake i deras ögon då?

Deepfake handlar väl om att använda LLM för att imitera en verklig person och exempelvis generera videos där personen säger saker denne aldrig har sagt.

Just det skulle jag säga är väldigt ovanligt i min ekokammare på Youtube. AI-skapat innehåll över lag däremot, oja!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Min YouTube och TikTok är proppfullt av katter som gör det ena och andra nu. Och sedan försöker dessa katter skylla på att det är AI genererat, nej det går jag inte på.

Jag tror det på något sätt problemet med mängden AI videos som folk ej vill se löses på något sätt, värre är problemet som artikeln handlar om och bra att det kommer verktyg emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Perfekt, mitt flöde på Reels på Facebook är till 95% fakeade AI Videos.

Det sjuka är att många av dessa AI inlägg på Facebook kan ha miljontals likes och hundratusentals kommenterar.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 Vanguard 32GB | Asus ROG Swift - PG32UCDMR - OLED 4K

Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Stealth ICE | Lian Li Hydroshift II 360mm | Corsair Dominator Titanium CL30 64GB | Lian Li EDGE Platinum 1300W | NZXT H9 Flow 2025 | Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen 5.0 |

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av s3ns3n:

Det sjuka är att många av dessa AI inlägg på Facebook kan ha miljontals likes och hundratusentals kommenterar.

Frågan är ju många av dessa likes och kommentarer är från riktiga människor, och inte bara bottar. Meta har ju tidigare medgett att man släppt lös AI-bottar där.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Det är väl till någon nytta men inte en del av de verkliga problemen på Youtube idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Bottar som tittar på bottar.

Internet är dött

YouTubes reels är en riktig guldgruva för AI-genererat skräp…

Edit*

Jag hade lätt betalat för att få ett internet helt utan AI genererat innehåll och bottar.
Där har ni en affärsidé!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är för sent för Youtube. Det har på några år gått från guldgruva till sopptip sprinklad med reklam. Tycker synd om alla duktiga kreatörer som lagt år på att bygga sina kanaler för att se dem dränkas av skit.

Permalänk
Medlem

Detta borde tittarna kunna nyttja också.. Men låt mig gissa, det är väl AI som också sköter jobbet

Permalänk
Medlem

Jag är helt säker på att detta är en helt problemfri lösning som aldrig kommer att missbrukas. /s

Den enda fungerande lösningen är tyvärr att överge YouTube och gå över till Floatplane/Nebula/etc. där det finns krav på lite kvalité från betalande kunder.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Jag tror att det är för sent för Youtube. Det har på några år gått från guldgruva till sopptip sprinklad med reklam. Tycker synd om alla duktiga kreatörer som lagt år på att bygga sina kanaler för att se dem dränkas av skit.

Felet är väl att folk inte är kritiska och kräsna. Jag lägger nog en timme per vecka på att rensa bland rekommendationer för att hålla det rent från dumheter. På så vis kan jag mesta delen av tiden bara se videor från ordentliga kanaler, såna som funnits i många år, långt innan "AI" och lågkvalitets-copycats började breda ut sig. Så länge jag städar regelbundet slipper jag se massa skit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S