Skärmen är skärm 2, Tv är skärm 1

Permalänk
Medlem

Skärmen är skärm 2, Tv är skärm 1

En bild säger mer än tusen ord.

Jag vill ha min Acer-skärm som skärm 1, men det vill inte nVidia kontrollpanel.
Hur fixar man detta?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Löser inte problemet.

Troligen går HDMI före DVI.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Det är inte säkert att det går, kan bero på att du kopplat in en skärm med hdmi. Hade en dator där primary alltid stod som projektor i windows, vilket bara var att vänja sig vid.

Är det bara siffran som irriterar dig, eller förstör det någon funktion?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Såg att jag har samma , spelar dock ingen som hellst roll.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det blir så om man har TV:n på HDMI och skärmen på DVI/VGA. Går såvitt jag vet inte att komma ifrån, men påverkar inte på något sätt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Har tv på DVI, skärmen på hdmi.

Blev såhär efter drivrutinsuppdatering.
Får väl backa det och se.
Och sedan installera om drivrutinerna med enbart skärmen i.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SirMacke:

Har tv på DVI, skärmen på hdmi.

Blev såhär efter drivrutinsuppdatering.
Får väl backa det och se.
Och sedan installera om drivrutinerna med enbart skärmen i.

Dum fråga, men vad spelar det för roll?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har tv på DVI, skärmen på hdmi.

Blev såhär efter drivrutinsuppdatering.
Får väl backa det och se.
Och sedan installera om drivrutinerna med enbart skärmen i.

HDMI går före DVI/displ port, det är därför. Bara att acceptera, det har ingen som helt påverkan ändå.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

HDMI går före DVI/displ port, det är därför. Bara att acceptera, det har ingen som helt påverkan ändå.

Det har aldrig fungerat så på min dator innan, så varför det blev så nu kan man undra.

Och HDMI går INTE före DVI, inte på min dator.

DVI-->TV
HDMI--Skärm

Och är min TV igång så får jag inte bild på skärmen förrän inne i Windows, däremot är där bild på TV så att HDMI går först fungerar inte.

Skrivet av Zcenicx:

Dum fråga, men vad spelar det för roll?

Riktigt irriterande när man speglar mot TV, istället för "Computer only" får man nu välja "Projector only".

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem

Har samma situation hemma. Satt på jobbet en dag och letade lösningar och det ska tydligen gå att ändra i registret. Har inte stört mig så mycket på det så jag har faktiskt inte testat om det fungerar och länken till lösningen har jag ej längre :).
Enda hjälpen jag kan ge är att detta bör kunna lösas i regedit

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har samma situation, men jag kör med DVI till skärmen, och HDMI till tv'n.
För mig så vill den öppna vissa fönster på skärm 1 (vilket är den avstängda tv'n...)

Har datorskärmen som primary, precis som oneone påpekar. Men den har ändå prio 2 i vissa fall !
Uppdateringen kanske fixar detta för mig ?

Blir lite intresserad, varför kör du DVI till tv'n och HDMI till datorskärmen ? Tycker det låter helt bakvänt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Har samma situation, men jag kör med DVI till skärmen, och HDMI till tv'n.
För mig så vill den öppna vissa fönster på skärm 1 (vilket är den avstängda tv'n...)

Har datorskärmen som primary, precis som oneone påpekar. Men den har ändå prio 2 i vissa fall !
Uppdateringen kanske fixar detta för mig ?

Blir lite intresserad, varför kör du DVI till tv'n och HDMI till datorskärmen ? Tycker det låter helt bakvänt.

Why not?
Skärmen kör HDMI eller VGA, grafikkortet har enbart en HDMI och DVI-HDMI-sladd på 15 meter var betydligt billigare än 15 m HDMI-HDMI.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Why not?
Skärmen kör HDMI eller VGA, grafikkortet har enbart en HDMI och DVI-HDMI-sladd på 15 meter var betydligt billigare än 15 m HDMI-HDMI.

Jag ser HDMI som den moderna SCART-kontakten, och någonting som endast bör finnas då ljud ska skickas tillsammans med bild
Trodde inte det var vanligare än dvi och displayport på datorskärmar ! Därav min fundering.

Pris är alltid bra motivation, men hur gör du med ljudet ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det har aldrig fungerat så på min dator innan, så varför det blev så nu kan man undra.

Och HDMI går INTE före DVI, inte på min dator.

DVI-->TV
HDMI--Skärm

Och är min TV igång så får jag inte bild på skärmen förrän inne i Windows, däremot är där bild på TV så att HDMI går först fungerar inte.

Riktigt irriterande när man speglar mot TV, istället för "Computer only" får man nu välja "Projector only".

http://oi55.tinypic.com/n5qvld.jpg

Jag har exakt samma grej, fast tvärtom. Har TV'n inkopplad på HDMI, datorskärmarna på DVI.

På mina kort går DVI först, så jag får bios och dyl på rätt skärm, sedan måste jag byta till "Computer only" för att få bild på TV'n, "Projector only" ger bild på datorskärmarna. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av M89:

Löser inte problemet.

Troligen går HDMI före DVI.

Jag har min primära skärm med DVI och min sekundära med HDMI, gäller det bara när man kopplar en tv och lite annat för skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag ser HDMI som den moderna SCART-kontakten, och någonting som endast bör finnas då ljud ska skickas tillsammans med bild
Trodde inte det var vanligare än dvi och displayport på datorskärmar ! Därav min fundering.

Pris är alltid bra motivation, men hur gör du med ljudet ?

+ Att man inte vill ha sin skärm på VGA kanske.
Går utmärkt att skicka ljud över den porten och kabeln.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

+ Att man inte vill ha sin skärm på VGA kanske.
Går utmärkt att skicka ljud över den porten och kabeln.

Självklart inte, men var mest förvånad över att det inte fanns en dvi eller displayport kontakt på skärmen utan endast hdmi för digital signal !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick avinstallera drivrutinerna med tv urkopplad, starta om och installera, starta om och sedan koppla in tv igen.
Tillbaks till normalläge.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]