Lumia 1020 eller Sony Z1? Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Lumia 1020 eller Sony Z1? Hjälp mig!

Är ute efter en ny telefon och de alternativen jag känner som mest är intressanta på marknaden just är Lumia 1020 och Sony Z1.
Jag har tidigare både haft iPhones, Androidlurar och en HTC med Windows Phone 7.8.

Android blir jag oftast förbannad på för att det är segt och dåligt optimerat. Det har funnits såpass länge nu att man tycker att det borde fungera lika klockrent och kännas rappt som ios och Windows phone. Speciellt Windows phone är bra på detta då det även flyter på gammal hårdvara. Körde exempelvis Windows phone 7.8 på en HTC HD2 som är en fyra år gammal telefon med 1 Ghz processor och det fungerade hur bra som helst.

Har en Sony Acro S som tjänstetelefon nu som jag bara blir irriterad på den om jag använder den till annat än Candycrush.. Att surfa i Chrome är ingen trevlig upplevelse.

Men det kanske har mognat nu och blir bättre i Android 4.3? Dock skeppas ju Z1 med 4.2.

Fördelar som jag ser med Z1:
Senaste generations kretsuppsättning.
IP-klassad.
Snygg design
Bra batteri
Apputbudet.

Fördelar som jag ser med 1020:
Lite bättre kamera än Z1.
Bättre ljudupptagning.
Windows phone som fungerar klockrent outofthebox samt bra integration med Skydrive, Skype, Exchange osv
Nokias kvalité på hårdvaran.

Valet är inte enkelt. Känns lite trist att köpa Nokian för att den är byggd kring snapdragon S4 och inte stödjer alla LTE-band och övriga funktioner som kom med 800.

Någon mer som är i samma sits som mig? Ge mig gärna för å nackdelar utifrån era egna upplevelser med Android och Windows phone 8.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Men du.. ta dig till en affär och kläm o känn på dom själv när det är dags.
Du vet att mycket av det som kan vara segt i Android försvinner med en ny gratis Launcher??
Tex Nova Launcher. Det är en bra Launcher att börja med som är gratis.

Det är sant att många upplever Android som segt när Telefonen är helt stock.
Men det går lätt att få den väldigt snabb och rapp som vilken annan du än mäter mot.
Frågan är bara om du vill packa upp en telefon och låta den vara som den är eller om du tycker det är värt att lära dig hur du kan få din telefon som du vill ha den. Med allt det innebär.

Sen vore det ju fxn om en Z1 inte flyter på bättre än en Acro S

Kan ge dig ett exempel. Jag har själv en Xperia Arc.
Den har en cpu, väldigt lite minne och är inte en prestanda telefon på något vis alls.
Men den flyter på väldigt fint, är rapp och snabb med Android 4.2.2

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte velat köpa 1020 bara pga hårdvaran.
Ska man köpa en ny highend mobil vill iaf jag ha det senaste som finns ute.

Men det är ju bara jag ;>

Permalänk
Master of Overkill

Gillar inte personligen Android och älskar WP8 så det är nog väldigt personligt.

Man måste testa själv.

Edit : Och då har jag testat väldigt många telefoner och OS

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hårdvaran är ju äldre i noikan än i z1an ? Z1 har ju en snapdragon 800. Snapdragon S4 har ju något år på nacken nu.

Personligen tycker jag Android är att föredra jämfört mot windows phone, då windows phone inte har några funktioner som skiljer sig mot android som på något sätt är bättre ^^

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Jag har redan vart å klämt å testat Z1 i trebutiken. Visst är den rapp.

Jag jobbar med IT-systemdrift och IT-utveckling och då vill man bara att de privata prylarna ska fungera. Man orkar så att säga inte testa olika custom roms eller leka runt med olika launchers på sin fritid. Det ska bara fungera och inte strula.

HTC HD2 har jag 10 stycken liggandes den var grym för den kunde man både köra Windows phone eller Android på om man ville

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Har klämt och känt på en Z1 men tycker inte att den ligger skönt i handen. Skulle valt 1020 pga WP8 är king och att den har en riktigt go kamera.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Man orkar så att säga inte testa olika custom roms eller leka runt med olika launchers på sin fritid. Det ska bara fungera och inte strula.

Kunde inte hålla med mer, avskyr när alla bara "lägg in customrom, custom launcher etc etc bara"
Min produkt ska funka klockrent ifrån stock, jag vill inte kladda en massa och hålla på med roms osv, jag vill ha en stabil stock.

Jag personligen har aldrig kommit överens med WP, gillar inte oset men ser fram emot vad kommande lumia lurarna tar med i leken, får se om det blir en WP då

Permalänk
Medlem

Sony Z1 är bara ca 14gram lättare än den ökända tegelstenen Lumia 920, varför säger ingen det?
Allt skit som skrevs om att Lumian väger så mycket betyder mindre nu när det är Sony som gör telefonen...
170gr väger Z1

Har själv en L920.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Ja precis. Problemet med custom roms osv är också att man har hela tiden känslan "fungerar min telefon optimalt nu? kanske ska byta rom så den blir bättre? eller blir den sämre då?" Man vet aldrig om telefonen fungerar så bra som den skulle kunna göra.

Men nu när stockromarna börjar ordna till sig så kanske man slipper snegla åt custom roms.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Sony Z1 är bara ca 14gram lättare än den ökända tegelstenen Lumia 920, varför säger ingen det?
Allt skit som skrevs om att Lumian väger så mycket betyder mindre nu när det är Sony som gör telefonen...
170gr väger Z1

Har själv en L920.

Vikt är gött
Ger bättre intryck när man håller i handen också.

En S4 känns som man kan krossa med 1 hand, tunn och plastig med lätt vikt = inget för mig.
Jag gillar lumia mobilerna, plasten känns betydligt bättre och vikten bidrar till en bra känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vikt är gött
Ger bättre intryck när man håller i handen också.

En S4 känns som man kan krossa med 1 hand, tunn och plastig med lätt vikt = inget för mig.
Jag gillar lumia mobilerna, plasten känns betydligt bättre och vikten bidrar till en bra känsla.

Jag håller med dig! Min fru har en S4 mini och den är ju löjligt lätt, undrar ifall det verkligen är något under skalet eller om det bara är en attrapp...

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Nokia är en bra telefon å så slipper du Sonys PC companion program som måste användas vid tex systemupdateringar och som startar så fort du pluggar in den till datorn. laddade alltid via datorn men sonyn får skämasi nått väggutag långt ifrån datorn.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jo självklart vill en att telefonen ska fungera som en vill vid köp.
Men att aktivt välja bort att få telefonen bättre.. det tycker iaf jag är lite konstigt.
En ny Launcher installeras som en app. Hur svårt är det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Nokia är en bra telefon å så slipper du Sonys PC companion program som måste användas vid tex systemupdateringar och som startar så fort du pluggar in den till datorn. laddade alltid via datorn men sonyn får skämasi nått väggutag långt ifrån datorn.

Du har missat att du kan förhindra att program startar på din dator??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

I grund och botten, ifall man bortser från operativen de telefonerna kör så är det mycket

Bra kamera (Ta mig inte fel här, Z1 kameran är grym men 1020 är bättre) eller vatten/smutstålig (eller vad de nu heter)

Permalänk

WP kommer alltid vara mer optimerat och fungera bättre än android men är så sjukt jävla tråkigt oftast att man tröttnar på telefonen efter 2 dagar.

Z1 har rätt bra respons och flyter på rätt bra. Linsen man kan koppla till den är också sjukt cool och säkert lika rolig att leka med som en WP är rolig under hela sin livslängd. Alltså typ 2 dagar.

Permalänk
Medlem

Funkar Z1 kameran enligt liknande princip som Nokias pureview, dvs att med hjälp av en stor pixelsensor ta "för stora bilder" som skalas ned till 5 eller 8 mpixels när de sparas? Ett väldigt effektivt knep eftersom bilder som förminskas i regel alltid får bättre kvalitet.

Har ägt en Nokia 808 pureview tidigare och det är tveklöst den bästa kameran jag haft. Saknar den men bytte då till en android eftersom SymbianOS förklarades dött och jag behövde en telefon som kan köra lite appar också.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du har missat att du kan förhindra att program startar på din dator??

ja det har jag missat orkade inte kolla runt efter den funktionen då det bara är arbetstelefonen som jag har av märket sony. ska kolla upp det nästa gång jag råkar koppla den till datorn för laddning

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Hoppade in på Thephonehouse idag å köpte en lila Z1

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Hoppade in på Thephonehouse idag å köpte en lila Z1

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1379752_1015...

Nöjd ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på min 1020, tänker att Windows Phone 8.1 och Nokias GDR3 kommer slå hål på många saker nu i slutet av året

Tror du blir riktigt nöjd med din Z1, men själv skulle/tänker jag gå 1020. Dom gör verkligen En bild säger mer än tusen ord
Tittar på ALLT jag kan hitta på Youtube angående 1020'an!
http://www.youtube.com/watch?v=slf3GgxqusI
kul. Vet att reklam inte visar verkligheten men ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Hoppade in på Thephonehouse idag å köpte en lila Z1

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1379752_1015...

Den lila är riktigt sjukt snygg faktiskt.

Permalänk
Avstängd

Vill du ha en smartphone: Sony
Vill du ha en kamera: Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag hade inte velat köpa 1020 bara pga hårdvaran.
Ska man köpa en ny highend mobil vill iaf jag ha det senaste som finns ute.

Men det är ju bara jag ;>

En fördel med 1020 eller Nokialurar överlag är att man får mjukvaruuppdateringar väldigt snabbt och löpande.
En ny stor uppdatering som heter GDR3 kommer ut om någon vecka och om du har en Lumia 920 t.ex. så får du den väldigt snabbt. Hur många Androidlurar som inköptes hösten 2012 har fortfarande så snabba uppdateringar utöver Nexus 4?

Tänk om, tänk rätt.

Till TS:

Båda lurarna är riktigt bra, utan det landar på vad du tycker om mjukvaran. Med 1020 så får du en lur som uppdateras mycket bättre om 18-24 månader medan du kan glömma att Z1:an om 18 månader kommer få den nyaste Androiduppdateringen. Å andra sidan så är Android ett mer moget ekosystem, inte bara apputbud utan även funktioner överlag som du tar för givet men som inte finns för WP8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

En fördel med 1020 eller Nokialurar överlag är att man får mjukvaruuppdateringar väldigt snabbt och löpande.
En ny stor uppdatering som heter GDR3 kommer ut om någon vecka och om du har en Lumia 920 t.ex. så får du den väldigt snabbt. Hur många Androidlurar som inköptes hösten 2012 har fortfarande så snabba uppdateringar utöver Nexus 4?

Tänk om, tänk rätt.

Till TS:

Båda lurarna är riktigt bra, utan det landar på vad du tycker om mjukvaran. Med 1020 så får du en lur som uppdateras mycket bättre om 18-24 månader medan du kan glömma att Z1:an om 18 månader kommer få den nyaste Androiduppdateringen. Å andra sidan så är Android ett mer moget ekosystem, inte bara apputbud utan även funktioner överlag som du tar för givet men som inte finns för WP8.

Tycker inte direkt det tar lång tid innan dom rullar ut uppdateringarna till ex samsungs mobiler.

Behöver inte tänka om då jag redan tänker rätt.
Sen släpps det fler highend modeller av android än vad det gör av Lumia, därför är dom äldre ofta dom "hetaste" längre.
Precis som Iphone.

Sen gillar jag att du kan spå in i framtiden Det är rätt händig talang.

Permalänk
Inaktiv

Valet var självklar för mig. Hade tänkt köpa 1020, men efter att ha skapat en tråd på WPcentral, så vågar man inte köpa telefonen just så som det ser ut nu, kommer nog vänta ett par veckor för att se vad de Svenska kunderna tycker om telefonen, kanske är detta en ny batch som är bättre eller så

http://forums.wpcentral.com/nokia-lumia-1020/244248-how%B4s-b...

Permalänk
Skrivet av UnkeN:

Sony Z1 är bara ca 14gram lättare än den ökända tegelstenen Lumia 920, varför säger ingen det?
Allt skit som skrevs om att Lumian väger så mycket betyder mindre nu när det är Sony som gör telefonen...
170gr väger Z1

Har själv en Z1a som jag är väldigt nöjd med och har hittills inget att klaga på. Prestandan, kameran och batteritiden överträffade alla mina förväntningar.

Personligen ser jag inte det som något negativt att den väger mycket. Enligt mig bidrar vikten lite grann till premium-känslan som telefonen har i handen. Föredrar telefoner som har lite vikt jämfört med telefoner som är jättelätta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Hoppade in på Thephonehouse idag å köpte en lila Z1

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1379752_1015...

Fick du med hörlurar i paketet?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

Fick du med hörlurar i paketet?

I Sverige medföljer laddningsdockan istället för hörlurar verkar det som.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50