Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Snabbtest: Macbook Air – fokus på batteritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Har en Retina Macbook Pro, batteritiden blir 60-70% sämre när Windows 8 körs. Kan tänka mig att Macbook Air-modellerna hamnar där också :/

Fast där har vi en helt annan sak dock.
För jag antar att du har en 15" rMBP om du tappar så mycket batteritid?
Annledningen att man tappar så mycket i Windows miljö med rMBP är för att dGPU'n är på hela tiden i Windows eftersom Apples graphic swiching inte fungerar i Windows.
Så dGPU'n är på hela tiden och suger enorma mängder ström.

På en Air har du inte det problemet eftersom du bara har en iGPU och ingen dGPU.
Så det skiljer sig rätt avsevärt mellan just MBP och MBA i Windows miljö.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu är du fånig. Många användare på SweC har flera gånger efterfrågat just jämförelser mot Macbook Air, och nu levererar Jacob. Vill du inte läsa, låt bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Är jag lite efter eller står det ingen stans att Jacob har skrivit det hela?

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Har en Retina Macbook Pro, batteritiden blir 60-70% sämre när Windows 8 körs. Kan tänka mig att Macbook Air-modellerna hamnar där också :/

Har en 15" Retina och kör Windows via bootcamp, en av anledningarna till att batteritiden blir lidande är att den switchar inte grafik så Windows kör bara på GT650 24/7 medans OS X switchar till HD4000 vid idle, Air lider inte av detta då den bara har Intels integrerade

Edit: missade att zOlid redan hade skrivit.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Den som prioriterar batteritid och inte vill använda OS X rekommenderas därför att titta på andra alternativ.

Vilka andra alternativ än OSX och Windows ger bra batteritid? Tolkar detta som att man ska använda den med någon Linux-distribution eller kanske PCBSD istället. Hur blir batteritiden om man kör Linux på den? Vet att det också mycket beror på hur man konfigurerar operativsystemet förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Av någon anledning verkar Apple lik förbannat ha bättre känslighet och följsamhet i sina pekplattor. År efter år sägs det att nu är PC:arna ikapp, men i min erfarenhet brukar det inte stämma. Jag förstår inte varför det är så svårt att fixa en ordentlig pekplatta för PC-tillverkarna.

Nu har jag själv inte testat en Macbook på flera år men "alla" säger ju att den pekplattan är bättre så den måste ju vara det. Jag tror att Apple har kommit på en väldigt bra teknik som de säkerligen har patent på och det är kanske väldigt svårt att tillverka responsiva/känsliga pekplattor samt touch-skärmar utan just den tekniken? Detta är dock bara mina tankar utan bevis eller dylikt.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alpha:

Alltid trevligt med bra batteritid, även om några av jämförelserna var med förra generationen laptops med Ivy Bridge. Men varför en TN-panel år 2013 när nästan alla andra kör de betydligt bättre IPS/PLS skärmarna?

Med tanke på att Apple håller på att fasa ut MBP utan Retina så blir ju Air budgetalternativet. Om de sätter en bättre skärm i MBA så blir skillnaden mellan MBA och MBP Retina för liten för att motivera prisskillnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Ptja, jag har ju ärligt talat inte provat en Mac själv, men vad jag hört från både lärare på högskolan och av "massa random internet people" samt kompisar så ska Mac vara värdelöst för programmering? Om en lärare som arbetat inom ämnet en större del av sitt liv säger det, så tror jag på det, samt att jag har fått den uppfattningen hela mitt liv.

MEN, jag säger inte att Mac är dåligt. det tycker jag inte. Det är bara att en windowsdator och en Mac har olika ändamål. Mac gör sig jättebra till i princip allt som inte har med spel och programmering att göra, men extra bra för tex. press och fotografer.

PS: återigen så säger jag att jag inte har alls mycket personlig erfarenhet av detta ämne.

https://yourlogicalfallacyis.com/appeal-to-authority

Din lärare är en Windows fanboy.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ronnylov:

Vilka andra alternativ än OSX och Windows ger bra batteritid? Tolkar detta som att man ska använda den med någon Linux-distribution eller kanske PCBSD istället. Hur blir batteritiden om man kör Linux på den? Vet att det också mycket beror på hur man konfigurerar operativsystemet förstås.

Läs hela stycket utan att ta meningen ur sitt sammanhang Vi menar självklart andra datorer än Macbook Air.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

OsX inte passar för en som går datateknik...

jag studerar det själv och undrar varför? Skulle vilja påstå att det är mycket bättre än Windows då terminalen där inte är imponerande!

Jag har aldrig haft problem med att utföra några av mina uppgifter oavsett plattform däremot, varesig det är simuleringar, utveckling eller annat.

Däremot så skulle jag nog inte välja en Mac som bärbar, jag är rätt intresserade av Surface 2, den verkar lagom stor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:
Skrivet av Yoshman:

Vad saknar du i OSX för att den ska passa för datateknik? Tycker det fungerar utmärkt att köra OSX "trots" att jag primärt använder dator för programmering.

Är väldigt nöjd när jag ser resultatet av detta test, visst har MBA väldigt bra batteritid men numera finns ju konkurrenter som helt klart ligger i samma klass så man har mer att välja mellan! Tycker däremot man man inte påstå att MBA skulle vara speciellt dyr jämfört med de laptops som håller jämförbar kvalité, det som är surt med Apple är att de tar horribelt betalt för förändringar man gör från standardmodellen.

Skrivet av blomqvist:

OS X är nog ett av de bättre valen när det kommer till studier inom datateknik. Absolut sämst måste Windows vara (du har inte ens en terminal värd namnet). Eller vad gör ni på eran datatekniklinje?

Skrivet av anon81912:

jag studerar det själv och undrar varför? Skulle vilja påstå att det är mycket bättre än Windows då terminalen där inte är imponerande!

Jag har aldrig haft problem med att utföra några av mina uppgifter oavsett plattform däremot, varesig det är simuleringar, utveckling eller annat.

Däremot så skulle jag nog inte välja en Mac som bärbar, jag är rätt intresserade av Surface 2, den verkar lagom stor!

Detta är nog första gången jag gillar att bli motbevisad
Ska nog ta och läsa på lite om hur det faktiskt ligger till med Mac, för jag har alltid velat ha en.
(Nackdelen är fortfarande att det är så satans dyrt, inte för att det inte är värt det, men det är mycket pengar för en student )

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ska nog ta och läsa på lite om hur det faktiskt ligger till med Mac, för jag har alltid velat ha en.
(Nackdelen är fortfarande att det är så satans dyrt, inte för att det inte är värt det, men det är mycket pengar för en student )

Körde själv med MacBook Pro under hela studietiden... Bästa laptopen jag har ägt.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

En liten detalj utöver det alla andra sagt är att multipla skrivbord gör MBA/MBP väldigt sköna att arbeta med!
Bara en liten svepande rörelse på trackpaden så byter du skrivbord, xcode på ena, hemsidor på andra... Det är lättanvänt och lättarbetat även med en liten skärm när man vill ha mycket information uppe samtidigt.

/T

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk
Medlem

Konstigt att dom inte kör på en full-HD skärm och IPS för den delen.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att priset är överdrivet högt! Det är klart att man betalar för en kvalitativ produkt, men ligger ju typ i nivå med premiummärken på pc sidan. Dock är ju priset för att upgradera komponenter fortfarande för dyrt, även om det inte är så absurda priser som det var förr... (priset på extra minne var ju typ 5ggr högre än på andra ställen).

Har en MacBook 13" från 2008 (alu, modellen bytte namn till pro 6 månader senare) Har bara bytt fläkt på den, Känns och ser fortfarande ut som ny! Ganska imponerande! hade 4h batteritid när den kom, den är ca 2.5h nu, så ett nytt batteri kanske vore gött. Det enda att klaga på är väll upplösningen 1280x800.... Man blir lite klaustrofobisk när man är van vid 2560x1600!

Kort och gott, apple gör bra bärbara datorer som håller länge:)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Sitter med 4 "pc's" och en macbook pro måste däremot säga att efter 2008 när Apple gick ut med att deras bärbara skall köra deras touchpad i glas så har det inte funnits någon konkurrent.
Folk må ha skrattat då med tanke på vilken risk det var att sätta in mer glas i något som skall slängas runt på axeln, ack den risken Apple tog men vilken belöning det var i slutändan. Vet många som mig som valde att inte gå över till den pcmarknaden som finns just med tanke på vilken känsla glas som touchpad lämnar efter sig.

Har själv pluggat webprogrammering och även om C# må ha varit en akilleshäl så kan jag säga att en välgbyggd dator utöver prestandan som den ändå levererat, är värd varenda krona extra man lägger ner. Det är ju oftast helt klart många fler kronor man betalar för prestanda.

Nu befinner jag mig i Kina sedan 2 månader tillbaka och har inte tillgång till min kära stationära tronkämpe(ack vad jag saknar att få köra rome II total war samt BF4 betan) Men finns nog inget annat jag skulle vilja ha med mig än den kämpeglada lilla macbook pro'n jag sitter på sedan 2008. Vill verkligen ge heder åt alla håll & kanter som finns möjligt med tanke på vilka möjligheter som skapats av konkurrensen men just nu som alltid så känns det som att man får det man betlalar för... Sitter ju trots allt på en 5 år gammal burk just nu och tro mig när jag säger att jag ändå kollat på nya alternativ i pcmarknaden men valde i slutändan en uppgradering till SSD och minne.

Permalänk

Är det bara Apple som kör med Haswell 4X50U processorerna? Är det någon som sett en icke Apple som har en 4X50U processor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Border inte detta ligga på 99mac.se?

Helt olika publikationer, delar bara ägare, så nej.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Trevliga datorer. För min del passar dock MacBook Pro retina bättre. Skulle vara kul med ett liknande test på en sådan när de uppgraderats med Haswell processorer vilket borde ske snart.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag blev lite förvånad när jag såg priserna - Apple är ju inte direkt kända för billiga produkter, men dessa ligger ju på en rimlig nivå måste jag säga. Om jag hade haft behov av en bärbar hade jag nog köpt en 13".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ja, då är batteritesterna på Windows 8 igång! Borde ha alla resultat mot slutet av helgen, sen får vi se hur det presenteras. Eventuellt gör vi en proper uppföljning på det annars uppdaterar vi helt enkelt diagrammen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

Skulle vilja se en enklare sammanfattning av det här testet. Är mkt nöjd med batt.tiden på min MBA. Tycker dock om Windowsmiljön (7:an) mycket mycket mera.

Tror mycket handlar om vana. Jag har efter 20 år med Windows köpt min första mac och är supernöjd. Det är väldigt ovant i början men sakta men säkert lär man sig det nya funktionerna och inser att OS X har mycket fint att erbjuda

Permalänk
Skäggig legend

Jag har en Windows baserad PC hemma (komigen, jag måste ju få lira!) och en iMac PC på jobbet som jag är helt lyrisk över.

Jag har aldrig haft problem att betala för bra kvalité oavsett om det handlar om mat, bilar, hantverkare, elektronik eller tandläkare (?). Apple tycker jag besitter den där extra stjärnan "premium" med oklanderlig kvalité, precision, materialval samt design - sistnämnda subjektivt. De människorna som säger OS X är skit! Blää!! Jag har testat det och usch! (i 1 minut på Elgiganten) tycker jag ska hålla det för sig själva. Jag fick slängas in i OS X världen och lära mig det och gissa om det gick fort. Efter några dagar sitter det som berget och hur det fungerar tycker jag är extremt behagligt. Detta kan man inte uppleva efter den där minuten på Elgiganten. Samma sak gäller ekosystemet i iOS - och självklart Android!!

Jag har bara så trött på detta jävla krigande vare sig det gäller Mac vs Windows - iPhone vs Android - etc. Åsikter om detta får man ha, men utan att ha testat är dessa åsikter tagna ur luften. Skaffa en egen uppfattning av testande från båda lagen det står emellan och kom tillbaka med för och nackdelar mellan de två istället för "xxxx SUGER" - "xxx DYRT" - "xxxx ÄR SÅ SEGT OCH HACKIGT"

Över Macbook air säger jag - Grymt bra batteritid, gedigen kvalité men tyvärr tråkig upplösning/PPI och inte IPS.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Läs hela stycket utan att ta meningen ur sitt sammanhang Vi menar självklart andra datorer än Macbook Air.

Hela stycket:

Citat:

Det är samtidigt värt att notera att Apple åstadkommer lång drifttid tack vare den täta integrationen mellan hårdvara och mjukvara. Det går visserligen att installera Windows, men det sker på bekostnad av drifttiden. Dessutom blir även styrplattan märkbart sämre i kombination med Microsoft operativsystem. Den som prioriterar batteritid och inte vill använda OS X rekommenderas därför att titta på andra alternativ.

Jag tyckte sammanhanget i hela detta stycket handlade om vilka operativsystem som funkade bäst på denna hårdvaran och eftersom Windows inte var något bättre alternativ än OS X så skulle man därför titta på andra alternativ om man inte vill använda OS X. Självklart läste jag då det som andra alternativ till OS X än Windows. Var jag den enda som läste detta på det viset? Min naturliga reaktion när jag läser om någon ny hårdvara är alltid - hur funkar Linux på den där månntro?

Hur som helst hade det varit intressant att läsa om hur den fungerar med en modern och optimerad Linuxdist, exempelvis med avseende på batteritid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svanfors:

Tror mycket handlar om vana. Jag har efter 20 år med Windows köpt min första mac och är supernöjd. Det är väldigt ovant i början men sakta men säkert lär man sig det nya funktionerna och inser att OS X har mycket fint att erbjuda

jo det är nog iofs sant, hade nog gärna jobbat i en mac om jag var mera inkörd med det. Nu finns tyvärr inte programmen jag behöver till mac...
Garageband till Mac är bra

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ronnylov:

Jag tyckte sammanhanget i hela detta stycket handlade om vilka operativsystem som funkade bäst på denna hårdvaran och eftersom Windows inte var något bättre alternativ än OS X så skulle man därför titta på andra alternativ om man inte vill använda OS X. Självklart läste jag då det som andra alternativ till OS X än Windows. Var jag den enda som läste detta på det viset? Min naturliga reaktion när jag läser om någon ny hårdvara är alltid - hur funkar Linux på den där månntro?

Macbook Air fungerar bäst med OS X, därav är det bäst att titta på andra alternativ/datorer om OS X inte faller dig i smaken. Det är i alla fall det budskap vi ville föra fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

jo det är nog iofs sant, hade nog gärna jobbat i en mac om jag var mera inkörd med det. Nu finns tyvärr inte programmen jag behöver till mac...
Garageband till Mac är bra

Jag förstår det va mycket googlande i början vill jag lova

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hela stycket:

Hur som helst hade det varit intressant att läsa om hur den fungerar med en modern och optimerad Linuxdist, exempelvis med avseende på batteritid.

Verkar inte fungera speciellt bra med "moderna" Linuxdistar öht; http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTQ0NTA

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag blev lite förvånad när jag såg priserna - Apple är ju inte direkt kända för billiga produkter, men dessa ligger ju på en rimlig nivå måste jag säga. Om jag hade haft behov av en bärbar hade jag nog köpt en 13".

Jo men titta också på specifikationerna, den där skärmen var inte ens bra för fem år sedan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Verkar inte fungera speciellt bra med "moderna" Linuxdistar öht; http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTQ0NTA

Med andra ord - för användare av Linux blir rekommendationen "Undvik".
Härligt när man får reda på fakta så man slipper köpa grisen i säcken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Jag har en Windows baserad PC hemma (komigen, jag måste ju få lira!) och en iMac PC på jobbet som jag är helt lyrisk över.

Jag har aldrig haft problem att betala för bra kvalité oavsett om det handlar om mat, bilar, hantverkare, elektronik eller tandläkare (?). Apple tycker jag besitter den där extra stjärnan "premium" med oklanderlig kvalité, precision, materialval samt design - sistnämnda subjektivt. De människorna som säger OS X är skit! Blää!! Jag har testat det och usch! (i 1 minut på Elgiganten) tycker jag ska hålla det för sig själva. Jag fick slängas in i OS X världen och lära mig det och gissa om det gick fort. Efter några dagar sitter det som berget och hur det fungerar tycker jag är extremt behagligt. Detta kan man inte uppleva efter den där minuten på Elgiganten. Samma sak gäller ekosystemet i iOS - och självklart Android!!

Jag har bara så trött på detta jävla krigande vare sig det gäller Mac vs Windows - iPhone vs Android - etc. Åsikter om detta får man ha, men utan att ha testat är dessa åsikter tagna ur luften. Skaffa en egen uppfattning av testande från båda lagen det står emellan och kom tillbaka med för och nackdelar mellan de två istället för "xxxx SUGER" - "xxx DYRT" - "xxxx ÄR SÅ SEGT OCH HACKIGT"

Över Macbook air säger jag - Grymt bra batteritid, gedigen kvalité men tyvärr tråkig upplösning/PPI och inte IPS.

Det är precis det som är problemet. Folk är så in i helvete trångsynta och rentav korkade när de spyr galla över Apple, OS X, iOS m.m. I 99% av fallen så har de aldrig använt sakerna själva utan går helt enkelt på vad "andra har sagt", oftast från folk som inte heller använt sakerna i mer än 5 min.

Jag var precis likadan själv som fd PC-byggarentusiast. Använde man Mac så var man dum i huvudet, oteknisk och hade för mycket pengar för sitt eget bästa om man var villig att betala extra för ett halvätet äpple. Sen hände det något för 5 år sedan, jag slutade nästintill spela under ett års tid och hade inget behov av min gamingdator utan började kolla på laptops istället. Motvilligt men "lurad" av hypen runt Apple och Mac då så gick jag och köpte en Macbook Pro med tanken "nåja, jag testar väl ett tag och ser vad grejen är. Är den kass så köper jag en annan istället, no big deal".

Sedan dess har jag inte använt något annat privat och Apple-parken har utökat under åren och jag kunde inte vara mer nöjd idagsläget.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.