Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Har beställt en och ska köra den som filserver. Har lite funderingar kring RAM. Står i specifikationerna (på Proshop) att den max hanterar 8GB RAM, stämmer verkligen det? Står även att minneshastigheten är 800 MHz, men det syftar väl på stickan som sitter i vid leverans?

I övrigt förstår jag inte riktigt vad skillnaden på följande minnen är, vore trevligt om någon mer insatt kunde förklara:
http://www.dustinhome.se/product/5010653384/kingston-8gb-1600...
http://www.dustinhome.se/product/5010638661/kingston-8gb-1600...

Vet att en av stickorna är en beställningsvara, men är mest förundrad över alla begreppen i artikelnamnen, som inte förklararas i specifikationerna. W/TS? REG? DR X4 INTEL?

Du skall ha den första av de två du länkar till. Den andra använder registrerat minne, något som inte stöds av N54L. Enligt wikin så kan maskinen inte boota med registrerat minne.

Många (men inte alla) verkar ha fått N54L att fungera med 16GB RAM (2x8).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av celoz:

Fixat upp min N54L 2008R2 allt konfigurerat med IIS, AD, DNS, FS, CA och Exchange 2010. Behöver nog 2GB till märker jag

Default för exchange store är att roffa åt sig allt minne den bara kan. Du har kört adsiedit enligt http://eightwone.com/2010/03/25/limiting-exchange-2010-databa... och http://eightwone.com/2011/04/06/limiting-exchange-2010-sp1-da... och begränsat den cachen? De SmallBusiness 2008/2011 jag installerat som tilldelats enbart 4 GB minne flyter på väldigt bra om man säger åt information store att hålla band på sig. Observera att syntaxen för minnesstorleken skiljer mellan 2008 och 2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Default för exchange store är att roffa åt sig allt minne den bara kan. Du har kört adsiedit enligt http://eightwone.com/2010/03/25/limiting-exchange-2010-databa... och http://eightwone.com/2011/04/06/limiting-exchange-2010-sp1-da... och begränsat den cachen? De SmallBusiness 2008/2011 jag installerat som tilldelats enbart 4 GB minne flyter på väldigt bra om man säger åt information store att hålla band på sig. Observera att syntaxen för minnesstorleken skiljer mellan 2008 och 2011.

Inte gjort detta men tackar för infon, ska fixas. Tror fortfarande den kan må bra av 2GB till (har bara 2GB just nu), när jag gör nya grejer märker jag att diskaktiviteten skjuter i höjden och allting går ruskigt segt ett tag.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Har beställt en och ska köra den som filserver. Har lite funderingar kring RAM. Står i specifikationerna (på Proshop) att den max hanterar 8GB RAM, stämmer verkligen det? Står även att minneshastigheten är 800 MHz, men det syftar väl på stickan som sitter i vid leverans?

Jag köpte den här stickan till min:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Den är med på listan över kompatibla prylar på wikin som länkats i tråden och verkar fungera att köra 2x8 också. Var bara trycka i och köra, inga som helst problem. Behöll även 2GB stickan och har inte stött på några problem med att köra 10 GB minne än så länge i alla fall.

Har förövrigt suttit och pillat med ESXI i veckan men insåg ganska snabbt att det inte var någon särskilt bra idé att köra NAS via ESXI. Nu rullar Ubuntu på den istället. Planen är en mjukvaruraid (5) och kunna köra lite servrar mest för skojs skull. Eventuellt få den att agera router på något vänster i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Jag köpte den här stickan till min:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Den är med på listan över kompatibla prylar på wikin som länkats i tråden och verkar fungera att köra 2x8 också. Var bara trycka i och köra, inga som helst problem. Behöll även 2GB stickan och har inte stött på några problem med att köra 10 GB minne än så länge i alla fall.

Har förövrigt suttit och pillat med ESXI i veckan men insåg ganska snabbt att det inte var någon särskilt bra idé att köra NAS via ESXI. Nu rullar Ubuntu på den istället. Planen är en mjukvaruraid (5) och kunna köra lite servrar mest för skojs skull. Eventuellt få den att agera router på något vänster i framtiden.

Varför går det inte bra att köra NAS via ESXi, jag hade tänk ge mig på det nämligen. Kör ESXi 5.5 host och en Win 2012 Server Guest och en Synology DSM Guest, inte konfat DSMen färdigt än, men som jag förstått det så ska det fungera via ESXi. Var fick du problem?

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på NAS och NAS, DSM är ju något annat än t.ex. NAS4Free. Vad jag läst är det rätt kinkigt att få igång ZFS i ESXi.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Varför går det inte bra att köra NAS via ESXi, jag hade tänk ge mig på det nämligen. Kör ESXi 5.5 host och en Win 2012 Server Guest och en Synology DSM Guest, inte konfat DSMen färdigt än, men som jag förstått det så ska det fungera via ESXi. Var fick du problem?

Kopplade in min 2TB disk med all data på. Problemet är att få ex. FreeNAS att fatta att disken är inpluggad i FreeNAS maskinen. Lyckades visserligen halvt lösa det med RDM (raw device mapping), det vill säga man skapar en virtuell disk som pekar på den fysiska disken. Efter lite googlande verkade dock inte detta erbjuda någon vidare datasäkerhet då RDM tydligen gillar att flippa ur. Så för min del skippar jag det, åtminstone för tillfället med tanke på att jag är semi-nybörjare på virtuella maskiner och inte vill gå miste om datan på disken. Huruvida det här bara hänger ihop med FreeNAS eller stämmer bra rent generellt har jag ingen aning om.

Läste om det bland annat här: http://forums.freenas.org/threads/absolutely-must-virtualize-...

Skrivet av jgreco FreeNAS Forums:

Do NOT use VMware Raw Device Mapping. This is the crazy train to numerous problems and issues. You will reasonably expect that this ought to be a straightforward, sensible solution, but it isn't. The forums have seen too many users crying over their shattered and irretrievable bits. And yes, I know it "works great for you," which seems to be the way it goes for everyone until a mapping goes wrong somehow and the house of cards falls. Along the way, you've probably lost the ability to monitor SMART and other drive health indicators as well, so you may not see the iceberg dead ahead.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Kopplade in min 2TB disk med all data på. Problemet är att få ex. FreeNAS att fatta att disken är inpluggad i FreeNAS maskinen. Lyckades visserligen halvt lösa det med RDM (raw device mapping), det vill säga man skapar en virtuell disk som pekar på den fysiska disken. Efter lite googlande verkade dock inte detta erbjuda någon vidare datasäkerhet då RDM tydligen gillar att flippa ur. Så för min del skippar jag det, åtminstone för tillfället med tanke på att jag är semi-nybörjare på virtuella maskiner och inte vill gå miste om datan på disken. Huruvida det här bara hänger ihop med FreeNAS eller stämmer bra rent generellt har jag ingen aning om.

Läste om det bland annat här: http://forums.freenas.org/threads/absolutely-must-virtualize-...

Ajdå :/ Det är precis det jag börjat på med DSM nu, fifflade några timmar med det igår, för att kunna få igång RDM. Gick igång igår på Win2012server iaf, DSMen är inte helt installerad än, men ja RDMen ligger ju kvar, lätt att flytta. Tråkigt att det inte verkar säkert :/

Tack för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Efter lite googlande verkade dock inte detta erbjuda någon vidare datasäkerhet då RDM tydligen gillar att flippa ur. Så för min del skippar jag det, åtminstone för tillfället med tanke på att jag är semi-nybörjare på virtuella maskiner och inte vill gå miste om datan på disken. Huruvida det här bara hänger ihop med FreeNAS eller stämmer bra rent generellt har jag ingen aning om.

??? Hos en tidigare arbetsgivare körde vi RDM mot ett SAN över FC (filserver-VMen var en W2k3) och det snurrade i de år jag jobbade där iaf. och några före det. ESX 3.5-ish. Såvitt jag vet funkade den tills grejerna togs ur drift. Hur det är med RDM mot SATA däremot vettif*n.

En gång j*vlades den, naturligtvis precis innan dom skulle ha avskedsfika (min sista dag där) och jag skulle bara utöka volymen som RDM:en pekade på och när jag gjorde en rescan i disk manager i Windows så försvann den. Jag minns inte dom exakta detaljerna men jag gjorde likadant som jag gjort ett antal gånger förut och jisses vad kallsvettig jag blev Backup fanns naturligtvis men det skulle ta lite tid att återställa... Minns inte om det räckte att starta om VMen eller om det blev host:en den snurrade på tillslut.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Att köra RDM med vanliga diskar i AHCI-läge är lite riskabelt eftersom SMART-information etc inte presenteras för den virtuella gästen. Men har du ett hårdvaruraidkort/SAN i botten som håller koll på diskarna och sedan presenterar in ett LUN genom RDM blir det betydligt säkrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

??? Hos en tidigare arbetsgivare körde vi RDM mot ett SAN över FC (filserver-VMen var en W2k3) och det snurrade i de år jag jobbade där iaf. och några före det. ESX 3.5-ish. Såvitt jag vet funkade den tills grejerna togs ur drift. Hur det är med RDM mot SATA däremot vettif*n.

En gång j*vlades den, naturligtvis precis innan dom skulle ha avskedsfika (min sista dag där) och jag skulle bara utöka volymen som RDM:en pekade på och när jag gjorde en rescan i disk manager i Windows så försvann den. Jag minns inte dom exakta detaljerna men jag gjorde likadant som jag gjort ett antal gånger förut och jisses vad kallsvettig jag blev Backup fanns naturligtvis men det skulle ta lite tid att återställa... Minns inte om det räckte att starta om VMen eller om det blev host:en den snurrade på tillslut.

Känns ju säkrare då backup finns, känns lite surt att köpa två hela uppsättningar diskar som privatperson. Då känns en raid 5 utan massa virtuella grejer kan gå fel som det säkraste alternativet vad jag lyckats forska fram än så länge. Annars verkar det vara ganska säkert att köra PCI-Express passthrough men då måste man ha ett raidkort som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hur fick du igång det inbyggda NIC'et med 2012 R2? Inte en kotte på nätet (inte ens HP - som jobbar med MS för att få det att funka) verkar få igång det utan måste disabla det och köra med ett extra pcie-x1 NIC.

Det finns ett moddat BIOS som är ett måste om man vill ha TRIM på sin SSD man anslutit på den IDE-emulerade extra SATA-kontakten på moderkortet. http://bios-mods.com/BIOS/AMI/HP/o41072911mod.rar instruktioner @ http://homeservershow.com/hp-proliant-n40l-microserver-build-... (N40L och N54L använder samma BIOS). Jag kör med det moddade BIOS'et. Det fungerade bra att ändra från IDE till SATA mellan backup/resore iom bios-bytet och ändrade inställningar.

Gör först en System Image Backup mha av en manuell backup (till intern annan disk, och använd inte backupen du ställer in från Dashboard) som inkluderar enbart systemdisken - för säkerhets skull. Jag blev iaf glad att jag bara behövde ta fram installations-stickan och starta en system image recover för att 15 minuter senare var uppe och snurra igen. Phew!

Tror att jag var lite för snabb, det var tjejen som har fipplat med den men jag vet att hon fick både Windows Server 2012 och R2 av MSDNAA. Men jag tror nog att hon installerade den vanliga på servern, så jag tror att det var jag som skrev fel. My bad.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Dessa minnen köpte jag och fungerar perfekt! https://www.dustinhome.se/product/5010639492/

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Lekt en hel del med min nu.
Kör Freenas på en USB sticka och 4x2TB diskar.
Pillrade in plex och den verkar orka med HD material bra, även transkodning.
Men jag är fortfarande lite osäker på hur "hårdhänt" freenas embedded är mot USB stickan, blir det för mycket skrivningar så klappar den ju ihop ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lekt en hel del med min nu.
Kör Freenas på en USB sticka och 4x2TB diskar.
Pillrade in plex och den verkar orka med HD material bra, även transkodning.
Men jag är fortfarande lite osäker på hur "hårdhänt" freenas embedded är mot USB stickan, blir det för mycket skrivningar så klappar den ju ihop ganska snart.

Nu vet jag inte hur FreeNAS fungerar eftersom det är andra kodare än vad det var på 7-seriens tid.
Men "embedded" är ju gjort för just USB-minnen och SD-kort. Skulle du vara riktigt osäker kan du ju köpa Kingston DataTraveler WorkSpace-minnen istället.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Blir inte vän med min N54L alls. Försökte köra FreeNAS från USB-sticka men den bootar inte, ger bara error 19 även om jag har försökt stänga av EHCI handoff. Installerade då FreeNAS på den medföljande disken och skapade en ZFS volym på tre andra diskar som jag har liggandes. Delar ut dem med iSCSI men kan inte mounta dem i VMware, får bara time out när jag ska lägga till volymen.

Har i princip bestämt mig för att köra Debian och ZFS on Linux men lackade på att inte kommer åt den remote så det blev att köpa remote access card från HP.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Ville bara inflika att jag kör dessa minnen utan problem: http://cdon.se/hemelektronik/corsair_value_select_2x4gb_ddr3_...

Har dessutom installerat ett IBM 39Y6128 Dual port NIC (Intel® PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter) som också fungerar bra. Så nu skall jag bara konfigurerar det sista i pfSense, så är min router-dator snart virtualiserad.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har installerat ESXi 5.5 och håller på och installerar en ubuntu server nu. Har stoppat in 2 st 3 tb wd red som jag vill köra ZFS på. Hur ska jag gå tillväga härifrån?

Jag kan ge ubuntu direkt access till dessa två hårddiskar med den hårdvara som kommer med N54L?

Permalänk
Medlem

Hur låser man en usb-enhet till en spec VM?
Jag kunde välja enheten först och kunde även använda denna men efter omstart funkar det inte längre.
Har provat ta bort men kan inte lägga till den ingen.

(Vad står ZFS för)

Permalänk
Medlem

ZFS, Z File System, är ett filsystem som används i många Unix- och Linux-varianter, bland annat för sin höga integritet (stor sannolikhet att upptäcka fel i data) och enkelheten att slå ihop flera diskar till en volym. Detta påminner om raid1 eller raid5 men med fler möjligheter, tex flera diskar med paritetsinformation (ZFS2 med 2 diskar, ZFS3 med 3).

http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Hur låser man en usb-enhet till en spec VM?
Jag kunde välja enheten först och kunde även använda denna men efter omstart funkar det inte längre.
Har provat ta bort men kan inte lägga till den ingen.

(Vad står ZFS för)

Vad menar du? Du ska inte köra dina VM:ar från USB-minnet (om du inte kör USB-minnen med "riktig" diskkontrollers, typ SandForce). Du installerar ESXi på ditt USB-minne, dina VM:ar kör du på din interna lagring eller från ditt SAN (iSCSI eller FC). Troligtvis ska du välja dina interna diskar.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Vad menar du? Du ska inte köra dina VM:ar från USB-minnet (om du inte kör USB-minnen med "riktig" diskkontrollers, typ SandForce). Du installerar ESXi på ditt USB-minne, dina VM:ar kör du på din interna lagring eller från ditt SAN (iSCSI eller FC). Troligtvis ska du välja dina interna diskar.

Jag har ESXI på USB minne men mina VMs ligger på en vanlig HDD. Det är tre tv-kort som skall användas av min tv server jag har problem med.
Finns det någon fördel att använda SSD som "VM disk"? Finns väll inget stöd för trim eller?

Permalänk
Medlem

Har inte ens startat upp min än, har bara suttit och plockat isär den. Har fortfarande inte riktigt bestämt mig för att köra virtualiserat, det vore kanske kul att leka runt med lite div. Linux-OS, eller om jag bara ska ha den som enkel mediaserver. Om jag kör virtualiserat, blir det högst troligt ESXi. Har inte ens köpt diskar än, så allt är fortfarande i planeringsstadiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Har installerat ESXi 5.5 och håller på och installerar en ubuntu server nu. Har stoppat in 2 st 3 tb wd red som jag vill köra ZFS på. Hur ska jag gå tillväga härifrån?

Jag kan ge ubuntu direkt access till dessa två hårddiskar med den hårdvara som kommer med N54L?

Nej, den stödjer inte vt-d. Det du kan göra är raw device mapping, men det är en rätt sunkig lösning då du inte kommer åt SMART info från din gäst. Eller skapa en VMDK på 3TB, inte heller speciellt bra.

Det du kan göra istället är att köra ubuntu direkt, skapa raid med zfs eller mdadm och virtualisera med kvm.

Skrivet av makko10:

Har inte ens startat upp min än, har bara suttit och plockat isär den. Har fortfarande inte riktigt bestämt mig för att köra virtualiserat, det vore kanske kul att leka runt med lite div. Linux-OS, eller om jag bara ska ha den som enkel mediaserver. Om jag kör virtualiserat, blir det högst troligt ESXi. Har inte ens köpt diskar än, så allt är fortfarande i planeringsstadiet

Varför inte mediaserver och kvm för att virtualisera?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Nej, den stödjer inte vt-d. Det du kan göra är raw device mapping, men det är en rätt sunkig lösning då du inte kommer åt SMART info från din gäst. Eller skapa en VMDK på 3TB, inte heller speciellt bra.

Det du kan göra istället är att köra ubuntu direkt, skapa raid med zfs eller mdadm och virtualisera med kvm.

Varför inte mediaserver och kvm för att virtualisera?

Får ta och kika lite på kvm, inte bekant med programmet alls. Men torde det inte vara något problem att installera dessa på samma disk? eller är det smidigare att sätta in en usb-sticka i den interna platsen för kvm, medans de virtuella maskinerna ligger på någon av diskarna. Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska ha ha kvar det disken som följde med, eller om jag ska slänga in 4 st. 2TB-diskar.

EDIT: skulle ju kunna ha kvar den medföljande för att ha OS på, och lägga den i 5.25"-facket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linus:

Vad ansluter du SSD disken till för kontakt utan att ta upp nån av förgreningarna från mini SAS connectorn???

Det finns en sata port på moderkortet, Drog bara en vanlig sata kabel upp och ström fanns redan där uppe fast jag fick ta en molex ---> sata ström addapter.

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Jag har ESXI på USB minne men mina VMs ligger på en vanlig HDD. Det är tre tv-kort som skall användas av min tv server jag har problem med.
Finns det någon fördel att använda SSD som "VM disk"? Finns väll inget stöd för trim eller?

Att köra en SSD för ESXi i sig är ganska "overkill". Det man däremot kan göra; köra ESXi på raidade diskar för att få bort en "single point of fail" aspekt. Dvs, du kör din ESXi-installation på en Raid1 tex. Brakar då en disk, så är driften fortfarande igång och din installation är inte förlorad.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Att köra en SSD för ESXi i sig är ganska "overkill". Det man däremot kan göra; köra ESXi på raidade diskar för att få bort en "single point of fail" aspekt. Dvs, du kör din ESXi-installation på en Raid1 tex. Brakar då en disk, så är driften fortfarande igång och din installation är inte förlorad.

Nu missförstod du nog Asus_84, frågan är om det lönar sig att ha en SSD som datastore. Det bör löna sig, speciellt om du har flera VM igång samtidigt som läser/skriver mot disk.

@Asus_84: N54L har inte stöd för pass-through så det finns risk för att du inte kommer att få igång det med dina TV-kort.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Klurar lite på hur jag skall göra med diskar. Har just nu 3 VM:ar, en pfSense, 1 ubuntu för Glassfish/utveckling och en Windows Server. Alla huserar på den medföljande 250 GB disken. pfSense och Ubuntu är inga problem med disk, de tar så lite, men Windows-burken skulle jag vilja tilldela disk på runt 2-300 GB. Har en till disk på 1 TB. Är det bara att köra på att skapa så stor VMDK på TB-disken, eller finns det andra sätt? Prestanda är inte det primära, utan tänkte bara kolla om det finns andra fiffiga sätt.
edit: Kom på att detta mer är en ren ESXi-fråga, men den kanske kan få vara kvar ändå?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

N54L - ingen bild.

Hej Sweclockers!

Har varit medlem ett bra tag nu men har knappt varit in på forum delen sen jag började arbeta som Server- och drifttekniker åt ett företag i min lilla stad som outsourcar sin IT avdelning till företag i alla storlekar. Sitter mestadels på serverforumet just därför man lär sig en hel del, och det är väldigt intressant!

Fick nys om N54L tråden och man blev lite för sugen på en extra ESXi/Hyper-V labbmaskin hemma, så jag köpte denna genom Proshop.

Har nu fått problem med min Proliant Microserver N54L som kom idag (känns som detta alltid händer mig, andra känner säkert likadant...). Fick den till jobbet, plockade in ett Kingston 8GB ECC ram och en 500GB disk utan problem. Nu när jag kommer hem och faktiskt ska testa servern får jag ingen bild på 19" skärmen genom VGA. Har även provat min 24" utan resultat..

Någon som har något tips på vad det kan vara, eller har något haft liknande problem? Känns ärligt talat som den helt enkelt är knas från början och den kanske måste bytas ut.

Mvh