Permalänk
Medlem

Snabb & Tyst! Ny gamingdator

Denna datorn byggdes för att ersätta min två år gamla gamingdator som ska gå i pension (säljas).

Målet var att få till en maskin med riktigt bra prestanda men samtidigt hålla ljudvolymen på en så låg nivå som möjligt. Då vattenkylning inte riktigt är min grej så planerade jag för bästa luftflöde och bästa dämpning i chassit och valde alla komponenter med tanke på ljudet (och givetvis prestandan också).

Jag har byggt många datorer sedan min första 486:a i mitten av nittiotalet men jag är definitivt ingen modddare. Denna datorn är inte byggd för att vara snygg inuti (inget fönster i chassit) utan för att vara så snabb och tyst som möjligt. Lite lagom överklockning är också tanken.

Efter en hel del efterforskning så blev det följande komponenter:

CPU: Core i7 4770K
CPU-kylare: Noctua NH-U14S och en extra Noctua NF-A15 140mm fläkt
Moderkort: Asus Maximus VI Formula
Minnen: 16GB Corsair Vengeance Pro Red 2400MHz
Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming
Lagring: Samsung 840 Evo 1st 250GB & 1st 750GB
Optiskt: Asus 12x Blu-Ray Combo (yes, är lite oldschool)
Nätagg: Corsair RM850 850W
Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 Anthracite
Chassikylning: 4st Nanoxia Deep Silence 140mm 1100rpm

Snabb & Tyst! Ny gamingdator

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Det finns M2 PCIe ssd nuförtiden, som är löjligt snabba... Det hade jag lätt fyllt den slot-en med, snarare än wifi/bt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Riktigt snygg dator lite avis :S

Permalänk
Medlem

varför köper du två 780 till en 1080p skärm? Den kanske är en 120Hz, men annars känns det lite overkill?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det finns M2 PCIe ssd nuförtiden, som är löjligt snabba... Det hade jag lätt fyllt den slot-en med, snarare än wifi/bt...

Det ena utesluter inte det andra. Det finns plats för SSD:n i samma modul som ger WIFI/Bluetooth.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Armada:

varför köper du två 780 till en 1080p skärm? Den kanske är en 120Hz, men annars känns det lite overkill?

Tja, ta en titt på min test av BF4 Beta. Snittframerate på 109 fps, inte ens två GTX 780 når upp till min monitors 120Hz. Dessutom så ska denna datorn överleva några år och förhoppningsvis en uppgradering till en IPS-panel med 2560x1440 och 120Hz.

Jag gillar overkill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiTroNooB96:

Riktigt snygg dator lite avis :S

Tack! Ingen anledning till att vara avis, det är bara en dator...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt! 5/5

Får man fråga vilken svensk återförsäljare du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pTw:

Grymt! 5/5

Får man fråga vilken svensk återförsäljare du pratar om?

Tack!

Här en länk som beskriver problemet:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det ena utesluter inte det andra. Det finns plats för SSD:n i samma modul som ger WIFI/Bluetooth.

http://i.imgur.com/OD7ayDg.jpg

Får de dela på samma PCIe-lane låter det fortfarande inte som en bra idé...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Får de dela på samma PCIe-lane låter det fortfarande inte som en bra idé...

Nä, det optimala hade givetvis varit anslutning bara för SSD. För mig räcker det gott med hyfsat snabba SSD på SATA, inget jag gör är så diskintensivt att det slöar ner min användarupplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, du har datorn jag verkligen vill bygga/ha

När man väl har byggt datorer ett tag, så börjar man priotera ljudnivå ganska mycket vilket jag oxå ska vara ute efter med mitt nästa bygge.

Mycket fint 5/5

Visa signatur

i7 3770k @ 4.2, 16gb dominator platinum @ 1866, 2x 780Ti Classified, FT02, Corsair m65 vit, Ducky Shine 3 MX Brown vita keycaps, Asus Xonar STX, Sennheiser HD650, Asus Rog Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolbarn5:

Mycket trevligt, du har datorn jag verkligen vill bygga/ha

När man väl har byggt datorer ett tag, så börjar man priotera ljudnivå ganska mycket vilket jag oxå ska vara ute efter med mitt nästa bygge.

Mycket fint 5/5

Tack så mycket!

Jag inbillar mig att när man varit med ett tag så tappar man suget efter monstermaskiner som låter som ett serverrum och vill ha något diskret och tyst utan att tappa prestanda. 70% av tiden jag sitter vid min dator så gör jag saker som låter mitt nya bygge jobba helt ljudlöst, resterande tiden kör jag spel och då är antingen högtalarna eller hörlurarna igång och då kan man leva med lite fläktljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

smyggt! vad gick kalaset på? & får du ut 100load med dina 780s?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

smyggt! vad gick kalaset på? & får du ut 100load med dina 780s?

Totalt gick det löst på ca. 26 000:-, köpte många av prylarna när CDON hade 10% rabatt och grafikkorten från Inet till nedsatt pris.

När det gäller load så kan du ta en titt på mina siffror från BF4 Demo (innan patchen), i "vanliga" singleplayerspel blir det givetvis helt andra siffror:

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Om du har tillgång till en energimätare så skulle jag tycka det vore intressant att veta ungefär hur mycket dit monster drar när du belastar den i spel och/eller i benchmarks. Tack på förhand oavsett.

Edit; Lite åsikter kring Noctua-kylaren skulle också vara trevligt eftersom jag funderar på att skaffa en. Ljudnivåer, temperaturer etc.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om du har tillgång till en energimätare så skulle jag tycka det vore intressant att veta ungefär hur mycket dit monster drar när du belastar den i spel och/eller i benchmarks. Tack på förhand oavsett.

Edit; Lite åsikter kring Noctua-kylaren skulle också vara trevligt eftersom jag funderar på att skaffa en. Ljudnivåer, temperaturer etc.

Jag har en UPS som mäter energiåtgången. Den högsta förbrukningen jag sett var under en körning av 3D Mark 11 då jag ett kort ögonblick förbrukade 650W (bara datorn inget annat igång på UPS:en). Testade med benchmarken i Tombraider (Ultimate inställningar) och då låg förbrukningen och pendlade runt 600W. Runt 600W även för Unigine Valley.

Grafikkorten är givetvis de som äter det mesta av energin, ett IntelBurn Test drar runt 200W.

Är imponerad av Noctuakylaren, så länge man inte kör fläktarna på max så är den helt tyst i mitt chassi. Jag låter moderkortet reglera de två fläktarna och de går i princip bara upp över 1000rpm vi max belastning av CPU:n.

Jag kör ju överklockat (4.2GHz med 1.25V) och kör jag IntelBurn Test med fläktarna på max (1450 resp. 1250rpm) så kan jag komma upp i max 87 grader på någon kärna.

Vid de tyngsta spelen med fläktarna kontrollerade av moderkortet (i princip helt tysta) så kan jag kanske toppa 75-77 grader som max. Snittet brukar vid tyngre spelande ligga mellan 50 och 60 grader. Det mest CPU-krävande spelet jag testat är BF4 Beta då låg den varmaste kärnan på i snitt 66 grader.

Vid vanligt "arbete" så ligger tempen runt 45 grader.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

Detta är guld värt! Man tackar, man tackar!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Grym spec, trevligt galleri och utförlig text. 5p. Får man fråga varför du inte valde ett Define R4?

Permalänk

Mycket snyggt och intressant bygge! Är själv anhängare av samma filosofi: Kraftfull dator som är tyst som en mus. Måste fråga hur exakt du har löst fläckstyrningen. Via mjukvara i bioset där du lkan sätta upp tempkurvor, eller har du en mekanisk fläktkontroller?

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Grym spec, trevligt galleri och utförlig text. 5p. Får man fråga varför du inte valde ett Define R4?

Sorry för sent svar, har av någon anledning missat dessa senaste inlägg i denna tråden.

Valde Nanoxia Deep Silence 1 mycket på grund av denna recension på Anandtech: http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-case-review-you-asked-for-it-you-got-it

Skrivet av Betlomanus:

Mycket snyggt och intressant bygge! Är själv anhängare av samma filosofi: Kraftfull dator som är tyst som en mus. Måste fråga hur exakt du har löst fläckstyrningen. Via mjukvara i bioset där du lkan sätta upp tempkurvor, eller har du en mekanisk fläktkontroller?

Nanoxiachassit jag kör med har en tvåkanals steglös fläktstyrning för 6st fläktar vilket fungerar perfekt för chassifläktarna. CPU-kylarens båda fläktar är PWM-kontrollerade av moderkortet vilket också fungerar klockrent (idle ca. 300rpm, fullt ös ca. 1400rpm).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser att vi har samma moderkort,processor och kylare

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Ser att vi har samma moderkort,processor och kylare

Det är uppenbarligen vi som gjort vår hemläxa bäst! Ser även att du har den goda smaken att använda Corsair SP 2500 för ditt välljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det är uppenbarligen vi som gjort vår hemläxa bäst! Ser även att du har den goda smaken att använda Corsair SP 2500 för ditt välljud.

Tråkigt nog får jag detta när jag spelar varje spel. Körde memtest och fick två errors och hoppas det bara är mina minnen som spökar.
Ska testa lite överklocking snart också

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

http://www.youtube.com/watch?v=tPbpCvaCyPI

Tråkigt nog får jag detta när jag spelar varje spel. Körde memtest och fick två errors och hoppas det bara är mina minnen som spökar.
Ska testa lite överklocking snart också

Konstigt fel, har själv kört en del timmar i Metro Last Light utan problem och då kör jag ju även SLI vilket brukar vara lite mer plågat av strul. Men det är kanske dina minnen som är trasiga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Konstigt fel, har själv kört en del timmar i Metro Last Light utan problem och då kör jag ju även SLI vilket brukar vara lite mer plågat av strul. Men det är kanske dina minnen som är trasiga.

Vakna upp till den bilden i förr går och jag hoppas det är minnena annars måste det vara grafikkortet i så fall,
annars vet jag inte riktigt vad det kan vara. Har mina spel installationer på en intel 530 240gb, kanske den som strular?
Har även uppdaterade drivrutiner också.

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Totalt gick det löst på ca. 26 000:-, köpte många av prylarna när CDON hade 10% rabatt och grafikkorten från Inet till nedsatt pris.

När det gäller load så kan du ta en titt på mina siffror från BF4 Demo (innan patchen), i "vanliga" singleplayerspel blir det givetvis helt andra siffror:

http://i.imgur.com/ynhRiu8.jpg

http://i.imgur.com/fiAZgpz.jpg

Tjenare! Hur fick du gömt 24pins kabeln snyggt? Har samma chassi och jag får inte gömt den kabeln :/

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexstheman:

Tjenare! Hur fick du gömt 24pins kabeln snyggt? Har samma chassi och jag får inte gömt den kabeln :/

Den kabeln syns inte så mycket på mitt bygge på grund av att det är en helt svart plattkabel till mitt Corsair RM850. Drog kabeln till baksidan av chassit med hjälp av hålet i moderkortsplåten som sitter närmast nätagget och sedan ut i hålet som sitter direkt vid 24-pinskontakten på moderkortet. Syns ex. på sista bilden i galleriet.

Visa signatur