Vad betyder TTL värde när man pingar?

Permalänk
Medlem

Vad betyder TTL värde när man pingar?

När jag gör en ping så står följande: Svar från "ipadress": byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Men vad står TTL för, jag har försökt hitta det men mindra bra resultat. Har bara hittat att det ska ligga runt 64. Vad blir skillnaden i nätverket om den ligger på säg TTL=255 ? Har någon fördröjning med saken att göra också? När jag pingar så har jag säg 25ms och TTL=255.

TTL = Time to live?

Visa signatur

Gigabyte X299, i7 7800X, 3200Mhz 32GB, 960 EVO 500GB, GTX 1060 6GB

Gigabyte GA-X58A-UD5, i7 920 @ 3,2Ghz, Corsair 18GB, 480GB Corsair , GTX 470

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzazz:

När jag gör en ping så står följande: Svar från "ipadress": byte=32 tid < 1 ms TTL=64
Men vad står TTL för, jag har försökt hitta det men mindra bra resultat. Har bara hittat att det ska ligga runt 64. Vad blir skillnaden i nätverket om den ligger på säg TTL=255 ? Har någon fördröjning med saken att göra också? När jag pingar så har jag säg 25ms och TTL=255.

TTL = Time to live?

TTL är Time To Live. Alltså hur länge paketet ska leva innan det droppas.
Jag tror det är så att om paketet inte hittar fram till rätt värd så kan det slussas runt i nätet i 64 sekunder. Har ingen router lyckats tala om vart det ska under den tiden så droppas det. Inte helt säker dock, så någon annan kan få flika in med info

Permalänk
Medlem

Det är 64 hops den kan leva och inte sekunder. Alltså den kan blir redirectad av en router 64ggr inna den kasseras. Detta är för att undvika packet som skickas till en destination som inte finns och studsar runt på internet i en oändlig loop.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

TTL är Time To Live. Alltså hur länge paketet ska leva innan det droppas.
Jag tror det är så att om paketet inte hittar fram till rätt värd så kan det slussas runt i nätet i 64 sekunder. Har ingen router lyckats tala om vart det ska under den tiden så droppas det. Inte helt säker dock, så någon annan kan få flika in med info

Delvis rätt. Förkortningen är rätt men livslängden räknas i antalet hopp mellan nät. Varje hopp räknar sänker TTL-värdet med ett. I teorin är TTL baserat på tid i IPv4, men i praktiken är det antalet hopp som styr. Utan TTL skulle paket utan någon giltig destination cirkulera nätet i all evighet.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

När en router får ett paket med ttl=1 så skickar den inte det vidare utan det slängs.
Samtidigt skickar routern tillbaka en "icmp Time exceeded,TTL expired" till avsändaren.

Och det är så traceroute fungerar. Först skickas ett paket med ttl=1 och då svarar närmaste router med en icmp, därefter skickas ett paket med ttl=2, ttl=3 osv...
På så sätt får man ett icmp-svar från samtliga routrar på vägen mellan dig och det du traceroutar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

När en router får ett paket med ttl=1 så skickar den inte det vidare utan det slängs.
Samtidigt skickar routern tillbaka en "icmp Time exceeded,TTL expired" till avsändaren.

Och det är så traceroute fungerar. Först skickas ett paket med ttl=1 och då svarar närmaste router med en icmp, därefter skickas ett paket med ttl=2, ttl=3 osv...
På så sätt får man ett icmp-svar från samtliga routrar på vägen mellan dig och det du traceroutar till.

Alla routrar är inte inställda att skicka icmp-svar. Därför kan svarstider för mellanliggande routrar saknas i traceroute och liknande program. Dock visas alla hopp.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Alla routrar är inte inställda att skicka icmp-svar. Därför kan svarstider för mellanliggande routrar saknas i traceroute och liknande program. Dock visas alla hopp.

Hur får man då reda på alla hopp om routrarna inte skickar tillbaka ICMP-svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Hur får man då reda på alla hopp om routrarna inte skickar tillbaka ICMP-svaret?

För att den sändande parten vet att den skickat ett paket dit..

Hopp nr 2 är en router som är konfad att inte skicka svar.

1 <1 ms * <1 ms SERVER [192.168.0.1] 2 * * * Request timed out. 3 <1 ms <1 ms <1 ms stora-vida-internet.se [12.34.56.78]

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

För att den sändande parten vet att den skickat ett paket dit..

Hopp nr 2 är en router som är konfad att inte skicka svar.

1 <1 ms * <1 ms SERVER [192.168.0.1] 2 * * * Request timed out. 3 <1 ms <1 ms <1 ms stora-vida-internet.se [12.34.56.78]

Den sändande parten vet endast om att ett hopp missats pga av att det TTL-svaret på nästintill liggande hopp är för litet för att det inte ska ha varit ett hopp emellan.