Permalänk

Vilken mus är mest lämpad för FPS spel ?

Finns det för/nackdelar om vilken mus man använder osv ? Eller är det inte en speciell mus till just de ändamålet ? OM det är skilnad, vilken mus passar då till övriga sortimentet ? Tex Total War spelen, Guild Wars 2 osv. Och så vill jag ju veta en bra mus för FPS games.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Finns det för/nackdelar om vilken mus man använder osv ? Eller är det inte en speciell mus till just de ändamålet ? OM det är skilnad, vilken mus passar då till övriga sortimentet ? Tex Total War spelen, Guild Wars 2 osv. Och så vill jag ju veta en bra mus för FPS games.

Helt individuellt, går inte att säga att någon är bättre eller sämre utan det beror helt på användaren.

Det enda man brukar vara överens om är att det skall vara en optisk/laser mus samt i de flesta fallen så föredras en mus med sladd när det gäller spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Vissa gillar att ha en mus med många knappar på till MMORPGs (för makron och förmågor t.ex.) men annars är väl den bästa musen den som ligger skönt i handen (och inte har en helt värdelös sensor... ).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Helt individuellt, går inte att säga att någon är bättre eller sämre utan det beror helt på användaren.

Det enda man brukar vara överens om är att det skall vara en optisk/laser mus samt i de flesta fallen så föredras en mus med sladd när det gäller spel.

Använder Logitech G700 (Trådlös) som jag är mycket nöjd med och märker ingen skillnad om jag använder sladden till den eller inte (Man kan nämligen välja om man vill spela trådlös eller sladd)

Ville bara motbevisa din sladd-teori där

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hade en G700 för ett tag sedan, väger alldeles för mycket och har dåligt grepp. Inte precis att föredra till FPS-spel då de ofta kräver snabba och exakta rörelser.

Bytte senare upp mig till en Steelseries Sensei Raw. Är mycket bättre på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Det hela beror väldigt mycket på hur kräsen och känslig du är angående defekter i musen.
Vill du bara köra lite "casual gaming" då och då, så är det bara att köra på den mus du tycker passar bäst i handen.

Om du börjar bry dig om högkvalitativ prestanda på musen så är det en annan fråga.
De flesta (alla?) icke optiska lasermöss har någon sorts problem med random positiv och negativ musaccelleration. Det påverkar ens förmåga att sikta snabbt och precist negativt.
Av denna anledning brukar mer seriösa gamers föredra optiska möss. Dock är inte en mus automatiskt bra bara för att den är optisk. Det är inte jättemånga som har en "perfekt" sensor i den meningen att den inte lider av musaccelleration eller andra störningar.
Sensorn som sitter i Deathadder 2013 lär vara en av de bästa sensorerna. Själv tycker jag dock att formen på den musen är klumpig och jobbig att greppa.
Väldigt snart ska version 2 av Steelseries Kana släppas. Den lär ha samma sensor som deathaddern. Det kommer att bli ett självklart köp för mig.
Kan man kombinera Deathadderns sensor med Kanans lätta vikt så känns det som en vinnare i mina ögon.

Zowie lär ha vissa möss med riktigt bra sensorer som gamers föredrar. Har dock inte koll på vilka modeller det rör sig om.
G400 lär också ha en bra sensor om man nu gillar den lite större formen och ganska höga vikten på den musen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Använder Logitech G700 (Trådlös) som jag är mycket nöjd med och märker ingen skillnad om jag använder sladden till den eller inte (Man kan nämligen välja om man vill spela trådlös eller sladd)

Ville bara motbevisa din sladd-teori där

Den är inte motbevisad
Jag sa nämligen brukar, inte att alla var överens om det.

Vet att en del föredrar trådlöst och att man kanske inte märker någon större skillnad, men jag tror nog du ändrar uppfattning den dagen du sitter och lirar (trådlöst) och precis skall göra en avgörande "kill" med siktet inställt för ett HS och vad händer, jo batteriet lägger av och du förnedras med en knivning
Den dagen önskar du att du alltid körde med sladd

Permalänk

När det gäller möss till fps-spel tycker jag att det är sensorn man i första hand ska titta på. Har musen en bedrövlig sensor så spelar det ingen roll hur bra den ligger i handen, den kommer ändå att vara hemskt att spela fps-spel med. Mitt råd är att titta på möss som har Avagos 3090, 3988,eller 3888-sensor. De har ingen/minimal acceleration eller prediction. Exempel på sådana är alla Zowies möss förutom Mico och Razer Deathadder. Steelseries kommer med Kana v2 snart också som har Avago 3090. Det finns fler möss men det är några exempel.

Utöver sensorn så är självklart passform, vikt och liknande enormt viktigt men det är ju högst personligt vad man gillar bäst där.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Jag gillar trådlös eftersom att man slipper sladden. Enda nackdelen är att man måste byta batteri.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den är inte motbevisad
Jag sa nämligen brukar, inte att alla var överens om det.

Vet att en del föredrar trådlöst och att man kanske inte märker någon större skillnad, men jag tror nog du ändrar uppfattning den dagen du sitter och lirar (trådlöst) och precis skall göra en avgörande "kill" med siktet inställt för ett HS och vad händer, jo batteriet lägger av och du förnedras med en knivning
Den dagen önskar du att du alltid körde med sladd

Du kan vara lugn, Min mus börjar blinka tydligt (röd lampa) när det bara är ungefär 1 timme kvar. Så det är Nema Problemas

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

En sensor som har 1:1 sensor utan acceleration.
Alltså en G400, deathadder vissa versioner.