Svenska motsvarigheten till "sysadmin" och hur blir man det?

Permalänk
Medlem

Svenska motsvarigheten till "sysadmin" och hur blir man det?

Vad är den svenska motsvarigheten till sysadmin och var kan man utbilda sig till det ? Är intresserad av programmering och datorer men jag brinner inte för att sitta och koda, istället skulle jag vilja ha ett mera varierande jobb. Är högskoleingenjör inom datateknik rätt väg att gå ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eldfan:

Är högskoleingenjör inom datateknik rätt väg att gå ?

En väg är det nog, men frågan är om det är rätt om det är just systemadministratör man vill bli. Risken är att man får läsa mycket annat (matematik, elektronik, etc.) som kanske inte är direkt tillämpbart samtidigt som man inte alls berör exchange-konfiguration eller liknande specialfall. Ett alternativ är kanske KY:
http://www.nackademin.se/#!system-och-natverkstekniker-linux
http://www.yh.kungsbacka.se/yrkeshogskola/Yrkeshogskolan/utbi...

Permalänk
Medlem

Ett program jag känner flera som har läst och blivit sysadmins efter avklarad utbildning: http://www.his.se/nsa

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Dock kommer du inte kunna glida in på ett jobb som sysadmin direkt efter studierna. Krävs några års erfarenhet innan du hamnar på en sådan position. Men klart det finns undantag, men definitionen systemadministratör är något bred som det ser ut idag

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Dock kommer du inte kunna glida in på ett jobb som sysadmin direkt efter studierna. Krävs några års erfarenhet innan du hamnar på en sådan position. Men klart det finns undantag, men definitionen systemadministratör är något bred som det ser ut idag

Du kommer troligen få börja med någon form av kundtjänst / tech support eller liknande och räkna med att det tar 2-4 år innan du antingen får möjlighet att avancera inom företaget eller kan söka och få något annat jobb. Utbildning och eventuella certifieringar skadar ju aldrig, men arbetsgivare är framförallt intresserade av arbetslivserfarenhet.

Detta av egen erfarenhet då jag läst på en av ovan nämnda yrkeshögskolor

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag är sysadmin på två företag, ensam och självgåede, ena har runt 60klienter, andra runt 15 fast samt upp till 200 trådlösa gäster

har inte gått någon utbildning, allt är självlärt och ett genuint intresse.

man började sent 90tal att arrangera lanpartyn, senare med hacking av olika nätverk, och för att lyckas med det så behövde man ju kunna systemen, så det blev att läsa bok efter bok om windows servers, novell netware mm.

sedan är det bara att labba, labba och åter labba, tänk igenom alla scenarion som kan tänkas behövas på ett företag, sätt upp det i en labb och grotta ner dig i det.

när du kan "allt" som sker i bakgrunden så får du senare öva in alla mjukvaror som klienterna använder, officepaketet och allt annat som respektive företag använder, nu säger jag inte att du behöver bemästra powerpoint, men det är bra att veta vad outlook igentligen kan mer än att skicka mail

om du är på mindre företag så blir du även deras support och helpdesk, dvs du behöver kunna allt ifrån att fixa skrivare som strular till att på ett pedagogiskt sätt visa användarna hur de gör olika saker vid datorn, samt du skall kunna förklara varför saker inte fungerar.

du bör även vara duktig på att sälja, för om din chef inte kan något om it och har attityden "men det funkar ju nu" så kommer du inte få en spänn till nya servers eller licenser om du inte kan förklara varför

lite scripting är alltid bra, visual basic är trevligt med för enklare lösningar

sist men inte minst måste du vara en höjdare på att dokumentera, ha i bakhuvudet tanken att någon när som helst ska kunna ta över ifall du dör på stört, lösningarna du gör skall vara best practice enligt tillverkarens rekomendationer, och alla "ful hack" som är gjorda skall vara väl nedskrivna.

glöm inte disasterrecovery planering

dra ett PM om du undrar något

är 26år, jobbat med IT sen 2005, och har väl först nu senaste åren klarat jobbet som ensamgående sysadmin fullt ut

i Sverige så är det bara "jättarna" som brytt sig om certifieringar, idag tar varenda gymnasieelev ett CCNA ifrån Cisco, men de kan fortfarande inte ens peka ut routern ur ett rackskåp, erfarenhet väger alltid tyngst

men om du skall plugga så rekomenderar jag firebrand training. kostar en slant men de är nog i särklass bäst i sverige

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så jättevanligt att man tar CCNA på gymnasiet även om många IT-program innehåller kurserna helt eller delvis.

Det är idag ganska svårt att komma in på arbetsmarknaden utan dokumenterad erfarenhet och utbildning. Att man har ett väldigt fint labb i källaren säger inte så mycket för den som ska sålla bland ansökningarna. Sen kan man såklart ha tur och glida in ändå. Har man sedan väl kommit in och jobbat ett par år även om det är ett mindre företag, så har man ett stort försprång mot de som bara läst på högskola/universitet men inte jobbat med det. Men det kräver som sagt en del tur. Annars är det bara att kämpa på.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Ett program jag känner flera som har läst och blivit sysadmins efter avklarad utbildning: http://www.his.se/nsa

Kan rekommendera, vi har anställt 3-4 sysadmins från den linjen med väldigt bra trackrecord.

Jag skulle också rekommendera dig att labbs mycket hemma, det ger en del erfarenhet och är någonting vi gärna letar efter när vi anställer.

Skickades från m.sweclockers.com