Permalänk

Efterbehandling på bilderna?

Har haft min 1020 sen i tisdags och hunnit greja lite med den.
Överlag är den riktigt grym och älskar helheten men framförallt kameran!

Men, när man fotografarar och får upp en preview på den tagna bilden är den klockren med riktigt bra skärpa och färger.
När samma bild sedan öppnas för att granskas syns den "fina varianten" i en halv sekund tills mobilen gör någon slags behandling och slätar ut detaljerna och ändrar färgerna en aning. Den första "preview bilden" som visades kan man inte hitta någon stans.

Det är störande speciellt vid mörkerfotografering då det blir extra tydligt. Den första bilden som syns är knivskarp med kolsvart och snygg himmel. Men den bilden som man sedan får efter behandlingen är svagt uppljusad och himmelen har fått massa tråkigt brus.

Har provat alla olika inställningar och att endast spara 5mp bilden osv. Men oavsett inställning får man samma fenomen.
Enormt frustrerande när man först ser en klockren bild som sedan försvinner.

Någon med 1020 som har samma problem eller tankar kring det?

//Peter

Permalänk
Skrivet av Kaffe Bulle 20kr:

Har haft min 1020 sen i tisdags och hunnit greja lite med den.
Överlag är den riktigt grym och älskar helheten men framförallt kameran!

Men, när man fotografarar och får upp en preview på den tagna bilden är den klockren med riktigt bra skärpa och färger.
När samma bild sedan öppnas för att granskas syns den "fina varianten" i en halv sekund tills mobilen gör någon slags behandling och slätar ut detaljerna och ändrar färgerna en aning. Den första "preview bilden" som visades kan man inte hitta någon stans.

Det är störande speciellt vid mörkerfotografering då det blir extra tydligt. Den första bilden som syns är knivskarp med kolsvart och snygg himmel. Men den bilden som man sedan får efter behandlingen är svagt uppljusad och himmelen har fått massa tråkigt brus.

Har provat alla olika inställningar och att endast spara 5mp bilden osv. Men oavsett inställning får man samma fenomen.
Enormt frustrerande när man först ser en klockren bild som sedan försvinner.

Någon med 1020 som har samma problem eller tankar kring det?

//Peter

Samma fenomen händer på Lumia 920:n också. Jag tror dock inte detta har något att göra med den slutliga kvaliteten på bilden utan bara hur den renderas på mobilens skärm. En 4,5" skärm är på tok för liten för att man ska kunna avgöra något om bildkvaliteten, framförallt skärpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

GDR3 och WP 8.1 är två skilda saker.

GDR3, som i Nokias tappning heter 'Bittersweet Shimmer' (den inkluderar Nokias egna kompletteringar), kommer att släppas i höst. Denna revision kommer att finnas på de mobiler som Nokia presenterar på sitt evenemang i Abu Dhabi den 22 oktober. Nya funktioner kommer bla. att vara:

-små kryss i hörnen för att stänga ner appar i 'multitasking view'
-en extra rad live tiles på startskärmen (3 medelstora tiles på bredden) på modeller vars resolution tillåter det (bla. 920 & 1020)
-screen rotation lock
-notifieringar på sms, samtal etc. på snabbkollsskärmen

...samt en hel del andra förbättringar.

Windows Phone Blue, eller WP 8.1 är en större revision av operativet som enligt rykten kommer att ha någon form av notification center samt övriga grundläggande ändringar i operativet. Den släpps troligtvis i början av 2014.

aaaaaaaaaaaaaaaa jag hade fel, hur är det möjligt...
Men det blir intressant att se vad kommande WP uppdateringar kommer ge... kanske Blutooth 4.0 med LE så mobilen klarar av att prata med en liten smart klocka... typ Agent ...
(edit: utan att äta upp batteritid för mkt...)

Blir intressant att se hur de tänker göra med Sonys Z1 reklamen nu när "världens bästa" mobil kamera kanske inte längre sitter i den... Och Lumia 1020 får kanske lite mer spotlight på sig nu än 808 fick pga det då utgående symbian...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffe Bulle 20kr:

Har haft min 1020 sen i tisdags och hunnit greja lite med den.
Överlag är den riktigt grym och älskar helheten men framförallt kameran!

Men, när man fotografarar och får upp en preview på den tagna bilden är den klockren med riktigt bra skärpa och färger.
När samma bild sedan öppnas för att granskas syns den "fina varianten" i en halv sekund tills mobilen gör någon slags behandling och slätar ut detaljerna och ändrar färgerna en aning. Den första "preview bilden" som visades kan man inte hitta någon stans.

Det är störande speciellt vid mörkerfotografering då det blir extra tydligt. Den första bilden som syns är knivskarp med kolsvart och snygg himmel. Men den bilden som man sedan får efter behandlingen är svagt uppljusad och himmelen har fått massa tråkigt brus.

Har provat alla olika inställningar och att endast spara 5mp bilden osv. Men oavsett inställning får man samma fenomen.
Enormt frustrerande när man först ser en klockren bild som sedan försvinner.

Någon med 1020 som har samma problem eller tankar kring det?

//Peter

Har du testat att kolla på bilden i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffe Bulle 20kr:

Har haft min 1020 sen i tisdags och hunnit greja lite med den.
Överlag är den riktigt grym och älskar helheten men framförallt kameran!

Men, när man fotografarar och får upp en preview på den tagna bilden är den klockren med riktigt bra skärpa och färger.
När samma bild sedan öppnas för att granskas syns den "fina varianten" i en halv sekund tills mobilen gör någon slags behandling och slätar ut detaljerna och ändrar färgerna en aning. Den första "preview bilden" som visades kan man inte hitta någon stans.

Det är störande speciellt vid mörkerfotografering då det blir extra tydligt. Den första bilden som syns är knivskarp med kolsvart och snygg himmel. Men den bilden som man sedan får efter behandlingen är svagt uppljusad och himmelen har fått massa tråkigt brus.

Har provat alla olika inställningar och att endast spara 5mp bilden osv. Men oavsett inställning får man samma fenomen.
Enormt frustrerande när man först ser en klockren bild som sedan försvinner.

Någon med 1020 som har samma problem eller tankar kring det?

//Peter

ladda ner HD Photo Viewer och se ifall bilderna är så som du minns som..

Permalänk
Medlem

Filmade med denna mobil på ett event igår. Hade även med min 920. 1020 vart mycket mörkare. Har inte alls lika bra mörkerkamera som 920:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuffe82:

ladda ner HD Photo Viewer och se ifall bilderna är så som du minns som..

den öppnar ej 38mp bilderna. Bara 5mp.

förstår nu vad han menar, märker med att den ser bra ut någon sekund men sen blir det något där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni batteritiden?
Det är det jag känner mig missnöjd med just nu, vet inte om det är något som är fel med min.

Laddade mobilen en hel kväll, lät den ligga bredvid sängen under natten utan laddning. Stendöd då jag vaknade. (Alla appar avstängda).
Stängt av de flesta funktionerna så som glance, notifikationer från appar, positioneringstjänster, nfc, bluetooth.
Det jag däremot inte stängt av är 4G.

Provade ladda mobilen hela natten, surfade ca 45 minuter då jag vaknade, sen har jag låtit den ligga.
3 timmar efter att jag vaknade, låg telefonen på 53%, inga appar som körs i bakgrunden och ingen kamera använd.

Så här dålig kan det ju inte vara meningen att batteritiden ska vara? Kommer ju aldrig klara en hel dag med minimal användning.
Telefonen blir även väldigt varmt efter någon minuts användning.
Någon som har något tips på en viss batterikrävande funktion jag glömt stänga av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

Hur upplever ni batteritiden?
Det är det jag känner mig missnöjd med just nu, vet inte om det är något som är fel med min.

Laddade mobilen en hel kväll, lät den ligga bredvid sängen under natten utan laddning. Stendöd då jag vaknade. (Alla appar avstängda).
Stängt av de flesta funktionerna så som glance, notifikationer från appar, positioneringstjänster, nfc, bluetooth.
Det jag däremot inte stängt av är 4G.

Provade ladda mobilen hela natten, surfade ca 45 minuter då jag vaknade, sen har jag låtit den ligga.
3 timmar efter att jag vaknade, låg telefonen på 53%, inga appar som körs i bakgrunden och ingen kamera använd.

Så här dålig kan det ju inte vara meningen att batteritiden ska vara? Kommer ju aldrig klara en hel dag med minimal användning.
Telefonen blir även väldigt varmt efter någon minuts användning.
Någon som har något tips på en viss batterikrävande funktion jag glömt stänga av?

Drog ut min idag från väggen kl 09:30, har Position, wifi, 4g och Glance screen på hela tiden.
Sen har jag varit ute i skogen och fotat, surfat, kollat på bilderna sparat om (Synkat med Skydrive) etc. Surfat ännu mer. Visat telefon för massa folk med exempel foton. kollat på en 10 min youtube film.

Nu har den varit passive i 1 timme.

30% exakt kvar.

Upplever att den håller samma kvalitet som 920. Men jag förväntar mig mer när batteriet har fått lite mer stryk från laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Drog ut min idag från väggen kl 09:30, har Position, wifi, 4g och Glance screen på hela tiden.
Sen har jag varit ute i skogen och fotat, surfat, kollat på bilderna sparat om (Synkat med Skydrive) etc. Surfat ännu mer. Visat telefon för massa folk med exempel foton. kollat på en 10 min youtube film.

Nu har den varit passive i 1 timme.

30% exakt kvar.

Upplever att den håller samma kvalitet som 920. Men jag förväntar mig mer när batteriet har fått lite mer stryk från laddning.

Det känns ändå rimligt. Min har nu legat standby sen mitt inlägg och har droppat 11%, har alltså en burnrate på batteriet som är 10% / h helt utan användning och i princip alla funktioner avstängda.

EDIT: Startade om telefonen, detta orsakade att batteriprocenten nu sjönk ytterligare 14%. Tror nog det blir en reklamation på denna.

Permalänk
Medlem

Efter ha läst tråden så skippar jag nokian helt, synd att den ska dras med dåliga batterier på en del. Den har ju trots allt bra batteri om man får ett bra exemplar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

Det känns ändå rimligt. Min har nu legat standby sen mitt inlägg och har droppat 11%, har alltså en burnrate på batteriet som är 10% / h helt utan användning och i princip alla funktioner avstängda.

EDIT: Startade om telefonen, detta orsakade att batteriprocenten nu sjönk ytterligare 14%. Tror nog det blir en reklamation på denna.

Det har hänt att min lumia 920 laddade ur sig ca 10%/h enda lösningen var att låta den ladda ur helt dvs 0% starta för att ha verkligen ha inget kvar och sen plugga in och ladda till 100% sen dess har den inte dummat sig igen.. numera ligger discharge rate ~7%/h i snitt och då spelar jag en hel del och surfar... (ja tänk att det finns några spel till WP8 att spela!!! )
Så jag tror det är någon mjukvaru bugg som spökar... är ju värt att testa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Det har hänt att min lumia 920 laddade ur sig ca 10%/h enda lösningen var att låta den ladda ur helt dvs 0% starta för att ha verkligen ha inget kvar och sen plugga in och ladda till 100% sen dess har den inte dummat sig igen.. numera ligger discharge rate ~7%/h i snitt och då spelar jag en hel del och surfar... (ja tänk att det finns några spel till WP8 att spela!!! )
Så jag tror det är någon mjukvaru bugg som spökar... är ju värt att testa..

sen behövs minst 10ordentliga uppladdningar innan man får bra batteritid enligt många siter som skriver om detta.
själv stänger jag av allt när jag inte använder funktionerna. Det som jag dock har igång mer än annat är wifi å Blåtand. Ibland när man märker att mobilen slukar en jävla massa och är lite varm så startar jag om mobilen. Vips så är den "normal" igen. Bugg i wp8 sägs det, vissa tror det är hårdvaru relaterat men det tror inte jag.

bakgrundtjänster är avstängt på nästan allt, Battery app + bankhubben har access.

efter 1års använde utav 920 så är jag jävligt nöjd med batteritiden. Dock är det tråkigt att man måste som "ny användare" lära sig att stänga av tjänster man inte behöver.. Lite som att ekonomi köra en bil.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

sen behövs minst 10ordentliga uppladdningar innan man får bra batteritid enligt många siter som skriver om detta.
själv stänger jag av allt när jag inte använder funktionerna. Det som jag dock har igång mer än annat är wifi å Blåtand. Ibland när man märker att mobilen slukar en jävla massa och är lite varm så startar jag om mobilen. Vips så är den "normal" igen. Bugg i wp8 sägs det, vissa tror det är hårdvaru relaterat men det tror inte jag.

bakgrundtjänster är avstängt på nästan allt, Battery app + bankhubben har access.

efter 1års använde utav 920 så är jag jävligt nöjd med batteritiden. Dock är det tråkigt att man måste som "ny användare" lära sig att stänga av tjänster man inte behöver.. Lite som att ekonomi köra en bil.

Skickade in min Lumia 1020 på service, kan behöva 10 ordentliga uppladdningar men samtidigt bör man kunna använda telefonen de 10 första uppladdningarna åtminstone.
Min går bara inte till sig, laddat ur den helt 2 gånger och laddat upp den utan skillnad.
Kört med flight mode, alla appar nerstängda, alla bakgrundsapplikationer blockerade från att köra i bakgrunden, stängt av automatiskt synkronisering, glance screen off, osv.

Den har alltid laddat ur sig när jag vaknar på morgon även om den är fulladdad när jag går och lägger mig.

Idag körde jag ett sista test innan jag skickade iväg den.
Gjorde en andra fabriksåterställning, laddade den till 100%.
Därefter startade jag bara upp telefonen utan SIM-kort, loggade inte in på något MS-konto utan körde bara igång den till start-screen.
Helt default.
Det var kl 10, klockan 15 när jag kom hem igen låg den på 61% kvar i batteriet och var riktigt varm. (Borde inte vara varm idle, antingen någon form av kortslutning, sensor som ger fel värden och triggar igång avbrottshanteringen eller någon form av mjukvarubugg som bara drabbar vissa, märkligt är det iaf)

Jag köper inte 10 ordentliga uppladdning innan man kan börja använda telefonen, jag är uppe i 5 uppladdningar sen fredag kväll och har inte ens använt telefonen.

Permalänk
Medlem

Varför skriver Z1 reklamen ut att den har världens bästa mobilkamera när den inte har det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xaitra:

Skickade in min Lumia 1020 på service, kan behöva 10 ordentliga uppladdningar men samtidigt bör man kunna använda telefonen de 10 första uppladdningarna åtminstone.
Min går bara inte till sig, laddat ur den helt 2 gånger och laddat upp den utan skillnad.
Kört med flight mode, alla appar nerstängda, alla bakgrundsapplikationer blockerade från att köra i bakgrunden, stängt av automatiskt synkronisering, glance screen off, osv.

Den har alltid laddat ur sig när jag vaknar på morgon även om den är fulladdad när jag går och lägger mig.

Idag körde jag ett sista test innan jag skickade iväg den.
Gjorde en andra fabriksåterställning, laddade den till 100%.
Därefter startade jag bara upp telefonen utan SIM-kort, loggade inte in på något MS-konto utan körde bara igång den till start-screen.
Helt default.
Det var kl 10, klockan 15 när jag kom hem igen låg den på 61% kvar i batteriet och var riktigt varm. (Borde inte vara varm idle, antingen någon form av kortslutning, sensor som ger fel värden och triggar igång avbrottshanteringen eller någon form av mjukvarubugg som bara drabbar vissa, märkligt är det iaf)

Jag köper inte 10 ordentliga uppladdning innan man kan börja använda telefonen, jag är uppe i 5 uppladdningar sen fredag kväll och har inte ens använt telefonen.

Jag var själv ute efter en lumia 1020, men efter att ha frågat många youtube recensenter och efter att ha startat en tråd på WPcentral över batteriet, så blev det ingen lumia. Tråden hittar ni här:
http://forums.wpcentral.com/nokia-lumia-1020/244248-how%B4s-b...

De flesta där hade alla dåliga batteritid.

Det hela slutade med att jag köpte en iphone 5 64gb, eftersom jag tidigare hade en. Z1 är bara ful, Note 3, blev ännu plastigare efter deras "läder" försök till baksida, men döm av min förvåning så kändes den bara ännu värre än den som satt på note 2.

Så jag gick på det säkra valet.

Permalänk
Medlem

Dålig batteritid är alltid beroende på någon installerad app som:
A) antingen är dåligt programmerad eller konstruerad på sådant sätt att den behöver mycket batteritid.
B) eller att appen har hängt sig.

B) brukar fixa sig genom att starta om telefonen.

Det är fruktansvärt tidsödande att ta reda på vilken app det är som är boven och det vore önskvärt om MS kunde ändra opet så att det var möjligt att se hur mycket batteri enskilda appar drar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Varför skriver Z1 reklamen ut att den har världens bästa mobilkamera när den inte har det?

Troligen för att Sony Z1 släpptes typ 1vecka innan 1020n... men tycker nog att det fans bättre kameror innan Z1 också.. ifån kameran är ju inte dålig tex och är det megapixlar som gör kameran "bra" så fanns ju Nokia 808...

Och jag kommer inte ihåg vart det var men i en reklam från Sony om Z1 så visade de bilder och jämförde Z1 mot L1020... Resultatet var skrattretande, Z1 var milt sagt sämre... PR folk borde testa saker innan de visar upp dem inför världen...

Permalänk
Medlem

Gjorde en tråd på Wpcentral med hoppas på ett svar

Detta händer alla?
http://forums.wpcentral.com/nokia-lumia-1020/246429-why-image...

Permalänk

Funderar på att köpa en 1020.

Värt?

vad kör ni för abonnemang?
Var köpte ni telefonen?
Någon som kör med det trådlösa laddningsskalet?
Någon som köpt tiil batteripack/stativfästet?

Har för tillfället ingen telefon så börjar bli lite akut xD

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Uppdatering av nokia pro camera idag och vips så har man Nokia camera (kombinerar Nokia procamera och Nokia smart cam)! Några timmar efter lanseringen med lumia 1520. Bra jobbat Nokia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csjaunja:

Uppdatering av nokia pro camera idag och vips så har man Nokia camera (kombinerar Nokia procamera och Nokia smart cam)! Några timmar efter lanseringen med lumia 1520. Bra jobbat Nokia!

Lägg till kommande RAW-fotografering också

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Lägg till kommande RAW-fotografering också

kommer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

kommer det?

ja

http://www.wpcentral.com/nokia-announces-refocus-app-and-raw-...

Permalänk
Medlem

Polarens enhet verkar inte vara mottaglig för OTG, alltså att koppla in telefonen i datorn och sedan slussa över filer, den bör väl stödja samma filformat som andra Lumior, eller?

Permalänk
Skrivet av downup:

Varför skriver Z1 reklamen ut att den har världens bästa mobilkamera när den inte har det?

De säger att den har världens bästa kamera på en vattentålig mobil. Reagerade också på detta först men märkte sen att de sa på vattentät mobil

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

De säger att den har världens bästa kamera på en vattentålig mobil. Reagerade också på detta först men märkte sen att de sa på vattentät mobil

Den perfekta kameran för alla de som är under vatten när de fotar. Perfekt. Snart kommer den bästa kameran, i 50 minus. För alla de som fotar i stark kyla.

Men om man tillhör den lilla skara som fotar ovan vatten och i relativt vanligt klimat, så äger 1020 dem alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Polarens enhet verkar inte vara mottaglig för OTG, alltså att koppla in telefonen i datorn och sedan slussa över filer, den bör väl stödja samma filformat som andra Lumior, eller?

Precis, WP stödjer inte USB OTG. Det ska inte behövas för att koppla in den i datorn då alla(?) datorer har "USB host". Alla WP ska gå att koppla in i datorn och överföra filer.

Testa med detta program om ni inte redan gjort det:
http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/windows-phone-ap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Precis, WP stödjer inte USB OTG. Det ska inte behövas för att koppla in den i datorn då alla(?) datorer har "USB host". Alla WP ska gå att koppla in i datorn och överföra filer.

Testa med detta program om ni inte redan gjort det:
http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/windows-phone-ap...

tack, ja det är väl så att ex 1020 har stöd för samma filer som ex 720? Det ska väl egentligen bara vara att placera dem i mappen på en 1020, då det gått på andra 'sämre' lumior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

tack, ja det är väl så att ex 1020 har stöd för samma filer som ex 720? Det ska väl egentligen bara vara att placera dem i mappen på en 1020, då det gått på andra 'sämre' lumior.

Ja, det ska vara samma sak som för 720.