Asus Zenbook "Infinity" UX301

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Stämmer att det kostar mer att lägga på en antireflexbenhandling på en skärm än att inte göra det. Är helt ritkigt en av orsakerna till att man ibland inte gör det då det fördyrar produkten. Speciellt tydligt blir detta på stora tv-skärmar. På plasma och LC-skärmar i tex 60" storlek så kan det kosta någon tusenlapp med en antireflexbehandling av bra kvalitet, och är osaken till att det bara är de dyrare serierna/skärmarna som får det hos de bättre tillverkarna.

Det finns dock vissa nackdelar med en antireflexbehandling, och det är att ljuset påverkas och blir lite mer diffust när det passerar ut genom lagret. Detta leder till en lite mindre oskärpa och även att färgdjupet kan ofta påverkas negativt. Detta kan försämra upplevelsen av tex bilder och filmer när du sitter i en mörkare miljö som inte störs så mycket av inkommande reflexer.

Vad man föredrar beror oftast på två saker; a. Vad man främst använder datorn till. b. I vilken miljö som man främst vistas i med datorn.

Nedan har du exempel på två helt olika scenarion:

  • UC1: Du använder datorn mest till text och att producera saker (tex kontorsjobb i Office, mata in information i databas/intranät eller hackar kod i Emacs). Miljön du sitter i är starkt upplyst kontorsmiljö med lampor vars ljus faller in i skärmen ifrån alla håll. Mest är det på dagtid och då har du ibland även sol som kan skina starkt in genom fönstren.

  • UC2: Du använder datorn mest för att konsumera/titta på saker (film som du sparat/streamat/laddat ner, kikar på foton och andra bilder på FB och tittar på musikvideos på Youtube). Du skriver väldigt lite text (några enstaka rader på Facebook eller Twitter, någon URL-adress i webbläsaren, etc). Miljön du sitter i är hemma i soffan i vardagsrummet som normalt har en väldigt dämpad belysning (oftast sofflampa riktad emot vägg/tak som ger en mjuk indirekt belysning). Mest använvder du datorn efter jobbet på kvällstid och då är det mindre ofta som solen stör dig.

I UC1 så kanske det passar lite bättre med en matt skärm medans i UC2 så kanske det i vissa fall passar bättre med en "ofiltrerad" blank skärm.

mvh,
martin

Dold text

Ok, håller med i stort. Det jag undrar då är hur stor andel av de som faller inom UC2 gruppen som också är målgruppen för premiumlaptops... Hur många betalar 15k+ för en laptop med relativt klen GPU om den inte är ett arbetsredskap?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av motvikt:

Asus! Om ni läser det här så måste ni släppa den vita i Sverige också! Helt sjukt snygg, snacka om ha-begär

Hejsan!

Det lutar mot att vi kommer lansera den vita färgen när den blir tillgänglig nästa år, men exakt när detta kommer att ske kan jag ännu inte svara på. Vilka konfigurationer som kommer finnas tillgängliga i vitt är ännu ej bestämt.

MVH, ASUS Anders

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Skrivet av Comwan:

Mkt trevlig recension! Kul med bärbara datorer som levererar något nytt.

Dock för mig är 1080p versionen mer intressant och är intresserad över batteritiden på den. Har ni någon data på det?

/c

Hej Comwan,

I den data jag har att tillgå så står det tyvärr inte specifikt för vilken skärm eller processor som batteritiden gäller. Jag kan dock säga att det kommer bli lite bättre batteritid än det som uppges i testet eftersom förbrukningen går ned med lägre upplösning och lägre tdp på processorn. Köper du UX301 med en i5 4200 så ligger tdp på nästan hälften vid maximal förbrukning vilket kommer resultera i betydligt bättre batteritid vid maxbelastning.

MVH, ASUS Anders

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ok, håller med i stort. Det jag undrar då är hur stor andel av de som faller inom UC2 gruppen som också är målgruppen för premiumlaptops... Hur många betalar 15k+ för en laptop med relativt klen GPU om den inte är ett arbetsredskap?

Du har en mycket god poäng där.

Själv så kan jag tänkta mig att betala 20k+ för rätt maskin, men då håller det inte för mig att bara ha den till för att titta på lite film och bilder i soffan. Måste även kunna använda den till lite mer jobbaktiga saker för att motivera ett sådant inköp i den prisklassen, och då faller det för mig personligen på om det inte finns alternativ med lite mer matta skärmar.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll hur panelens reflexbehandling ser ut när de sen ska sätta en kapacitiv pekpanel plus gorillaglas ovanför, glas är så mycket svårare att reflexbehandla och om du inte bondar pekpanelen och glaset med LCD-panelen så kommer det dessutom vara ett litet mellanrum mellan lagren som förvärrar reflexioner, därför MBPr och iMac kör glaset limmat direkt mot skärmen och använder det för att montera själva panelen i datorn. Mobiler kör ofta det samma.

Det hade varit bra mycket billigare att köra en bar AG-behandlad LCD-panel, dessutom ser man ju trådarna i en kapacitiv panel i rätt ljus så det stör ju också. Sen är ju alla LCD-paneler behandlade på något sett, glossy-paneler är själv behandlade och kör en skyddsfilm självklart så det är bara vilka kemikalier och material de använder som skiljer egentligen, så det handlar mer om att filmen behandlas på olika sätt men det kommer alltid vara kemiska processer och olika lager inblandade där med färgfilter, polarisator osv med olika sätt att minska reflexioner, och alltid behov av att skydda dessa. Kan inte tänka mig att behandlingen i glossypaneler skulle vara billigare. Att ta bort skyddsfilmen överst på panelen är en sak, men en glossypanel har också en skyddsfilm självklart, annars skulle du lätt skada polarisatorn. Visst kan du klara dig med en något enklare teknologi om du inte köper in en AG-behandlad lösning, men här ska man tänka på att de som tillverkar polarisatorn, AG-behandling/film och/eller skyddsfilmen inte är LCD-fabrikatörerna själva. Om AG-coatingen eller skyddet är på det yttersta lagret film så behöver inte ens den filmen med AG-behandling eller "clear" vara tillverkad av samma ena som gör polarisatorn utan det blir en lång kedja leverantörer. Även filmen ovanför polarisatorn brukar vara en del av den optiska lösningen så det är inte så enkelt som att bara stoppa en klar film på allt. Tar du bort översta filmen på en skärm (med stark AG) tar du även bort skyddslagret som finns där som även finns på en glossymodell och vilken behandling allt sånt får lär inte vara den dyraste delen och är en väldigt liten del av skärmtillverkningen.

Med plasma är det lite en annan sak, ett louvrefilter från Panasonic (som stänger ner sin tillverkning ändå) är just ett filter och inte en glans eller reflex-minskande behandling av en film på skärmen och påverkar även sådant som betraktningsvinklar. En LCD-paneler har inget louvrefilter oavsett behandling.

Ett extra lager glas som inte har något med skärmtillverkningen att göra försvårar självklart alltid och kommer inte ge samma resultat oavsett behandling. Dem som kör glas är ju dessutom begränsade till vad Corning/Gorilla Glass levererar för något.

Permalänk
Hedersmedlem

Fy fan vilken porrig data. Ge mig.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OSX är ett väldigt bra desktop-OS så länge man använder det till MS Office/iWork, surf och e-mail. För mig är OSX GUI-mässigt det bästa desktop OS som existerar och ser inte hur det skulle ändras i närtid.

Det jag refererar till är OSX-kärnan som började visa sin ålder för ganska länge sedan, trots det har ingenting av värde förbättras i själva kärnan sedan Snow Leopard som lade till Grand Central Dispatch.

OSX saknar alla former av avancerade funktioner för multicore-programmering, funktioner som Linux och Windows haft under många är. Som exempel har Apple vägrat att lägga till funktioner för att kunna låsa ner trådar på specifika CPU-kärnor, en funktion man definitivt vill ha i mer avancerade applikationer.

Virtualisering är en annan svag punkt, Win Pro och Linux har båda stöd för virtualisering som standard funktion (Hyper-V och KVM), Linux har även vad man kallar OS-level virtualization som standardfunktion. Virtualisering på OS-nivå existerar inte till OSX i någon form, men även "vanlig" virtualisering av SMP-system lider av att OSX saknar möjligheten att låsa ner trådar på specifika CPU-kärnor så beteendet på gästen blir inte bra. Detta är det största problem jag personligen har med OSX just nu då jag vill ha Linux installerat som gäst OS.

OSX saknar också alla former av POSIX-realtidsextensioner, vilket är lite ironiskt då OSX är en certifierad UNIX medan Linux som inte är certifierat implementerar alla dessa POSIX-funktioner (som dock inte är ett krav för certifiering).

OSX har en omodern nätverksstack, det är i princip samma NetBSD-stack som när man tog stacken från BSD i slutet på 90-talet. De tidiga OSX-versionerna fick ett par merge:ar av nya funktioner, men sedan har inget hänt.

Apple själva sa redan för 10 år sedan att HSF+ (filsystemet i OSX) har passerat bäst-för-datum och borde bytas ut. Personligen tycker jag SSD löser de problem jag sett med HSF+ prestanda, men jämför man prestanda på HSF+ med NTFS och EXT4 på mekaniska diskar inser man rätt snabbt att man borde göra något åt detta.

Bra synpunkter. Håller med om filsystemet och Grand Central Dispatch. De andra grejerna kände jag inte till. Intressant. Alltid roligt med saklig kritik som dessutom är informativ.

Vet du hur man kan se om ett program använder sig av GCD? Hur ter det sig att nätverksstacken är omodern?

Känns som det borde dyka upp ett nytt filsystem någorlunda snart. Kanske nästa år eller så.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det hade varit bra mycket billigare att köra en bar AG-behandlad LCD-panel, dessutom ser man ju trådarna i en kapacitiv panel i rätt ljus så det stör ju också.

Precis som med annat så är det nog lite personligt vad man stör sig på. Jag kan se linjerna på den här skärmen (X1 Carbon Touch) om jag fokuserar på att se efter det, men annars så stör det inte mig det minsta. Däremot så är jag personligen lite känsligare för "spegeleffekt" och blanka ytor som stör mig att se vad som står på skärmen. Därav att jag själv inte har något emot en digitizer i skärmen, men föredrar att ha en matt skärm på alla mina jobbdatorer.

Skrivet av Petterk:

Kan inte tänka mig att behandlingen i glossypaneler skulle vara billigare. Tar du bort översta filmen på en skärm (med stark AG) tar du även bort skyddslagret som finns där som även finns på en glossymodell och vilken behandling allt sånt får lär inte vara den dyraste delen och är en väldigt liten del av skärmtillverkningen.

Förmodligen så är det då Apple och andra som bara hävdar detta för att de vill kunna motivera en högra avgift för det (dvs i de fall som de ens erbjuder antireflexbehandling som tillval). För mig så är det dock helt OK om jag får betala lite mer för det. Är tacksam om det ens finns alternativ att välja med matta skärmar.

Skrivet av Petterk:

Med plasma är det lite en annan sak, ett louvrefilter från Panasonic (som stänger ner sin tillverkning ändå) är just ett filter och inte en glans eller reflex-minskande behandling av en film på skärmen och påverkar även sådant som betraktningsvinklar. En LCD-paneler har inget louvrefilter oavsett behandling.

Det var detta som jag hört kostar. Här känns det ju lite mer motiverat att man tar ut ett klart högre pris (eller bara erbjuder på de bättre modellerna).

Fint att få alla detaljer utförligt förklarat.

Skrivet av Petterk:

Ett extra lager glas som inte har något med skärmtillverkningen att göra försvårar självklart alltid och kommer inte ge samma resultat oavsett behandling. Dem som kör glas är ju dessutom begränsade till vad Corning/Gorilla Glass levererar för något.

Jo, detta med blanka vs matta skärmar har nog som sagts tidigare allra mest att göra med efterfrågan på marknaden hos olika kundgrupper och vad de önskar.

Förhoppningsvis så har Asus tänkt på detta och gjort analysen att de flesta i det kundsegment som de vill sälja denna dator till föredrar högblank skärm. Verkar ju vara en väldigt fin och extremt lyckad dator i övrigt (om man hade skippat allt Gorilla-glas på den).

Kan dock personligen hoppas att fler tillverkare erbjuder lite matta alternativ framöver. Vi är nog flera lite mer kapitalstarka personer som både kan tänka oss att köpa hyfsat dyra ultrabooks, och även tom att betala lite extra för sådana skärmalternativ.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Gigabyte p34G istället

14-tum, 1080p, IPS, matt, ingen touch screen, 2cm tjock, haswell i7, nvida 760....

http://www.dynamism.com/top-notebooks/gigabyte-p34g.shtml

Kan det vara nått

Permalänk
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hejsan!

Det lutar mot att vi kommer lansera den vita färgen när den blir tillgänglig nästa år, men exakt när detta kommer att ske kan jag ännu inte svara på. Vilka konfigurationer som kommer finnas tillgängliga i vitt är ännu ej bestämt.

MVH, ASUS Anders

Hejsan!

Hur är det med den vanliga modellen, när kan den levereras?

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns det någon motsvarande fast utan touch? Jag vill helst inte betala för något som jag inte kommer att använda.

Permalänk
Medlem

Verkar som en rejält intressant lösning för min del.
Känns som det finns kraft för visst spelande utan "bulket" med en separat GPU.
Köper i så fall 1920x1080 skärmen, behövs bättre GPUer och gränsnitt för high-res skärmar, ger det några år till.
Prislappen är dock i högsta laget, Apple börjar kännas prisvärda...

Permalänk
Inaktiv

Varför är Combined Score i Firestrike tested med decimaler? Med mitt system får jag runt 1000 poäng.