Permalänk

Das Source-210 v2.0

Här på SweClockers är folk tydligen mer seriösa än vad man kan tro, så nu är jag tillbaka!
denna gången är mycket tid och energi nerlagd, samt mer vårdat språk.
jag kan dock inte garantera att min grammatik är helt korrekt, men hoppas det kan levas med!

Då börjar vi med specifikationer på datorn!

Först ut har vi CPU'n, det är en AMD FX-6100 3.3Ghz, dock överklockad till sin högsta stabila hastighet vilket är 4Ghz.
alltså, 6st kärnor, FX-serien, 4000Mhz.
en av AMD's törstigaste CPU'er är det också, 125w under 75%load.

Efter det tar vi GPU'n, det är en GF116.
fast själva grafikkortet är ett GTX550Ti DirectCU, dock överclockat det också till sin högsta stabila hastighet (med msi-afterburner) vilket är 1Ghz till själva GPU'n.

På tredje plats har vi RAM, det är ett Corsair Vengeance 1.6Ghz modul på 8GB.
finns inte så mycket mer att säga om det, har bara plats för en modul på grund av kylaren till min cpu, men personligen tycker jag att 8GB är det som funkar, man behöver inte mer, förutsatt att man inte konstant sitter och renderar och använder photoshop samtidigt etc..

På tal om kylaren till min Cpu, nu kan vi ju gå in på den!
det är en CoolerMaster Hyper212 som jag valt att inte använda fläkten som följde med till på, istället använder jag mig av 2st Scythe glide stream 120mm 1600rpm i en push%pull konfiguration.
under 100%load så ligger CPU'n på 45grader celcius i ett rum på 20grader celcius vilket gör den till en MYCKET prisvärd kylare!

Och på femte plats tar vi själva moderkortet, det är ett AsRock 960GM-GS3 FX.
detta är AsRocks mATX budgetmoderkort för am3+ CPUer, VÄLDIGT bra moderkort!
har allt jag behöver..
stöd för 1600mhz moduler, stöd för am3+ CPU.
väldigt bra mjukvara följer det med också!

Nu på sjätte plats har vi PSU'n, det är också från Corsair!
det är Corsairs CX430 nätaggregat.
det ska alltså vara 430w, men det finns ju inget nätaggregat som faktiskt ger ut den maximala siffran det står, men detta gör det NÄSTAN. det är ett 80bronse+ vilket innebär att det ligger nära till 430w istället, och det är ju alltid någonting!

och på plats nummer åtta hittar vi HDD'er.
en av de är en Western digital bluedrive, vilket är en hårddisk på 320Gb och 5400rpm.
den andre är den hårddisk med operativsystem på, vilket är en Seagate barracuda på 1TB 7200rpm.
(har fler hårddiskar och en SSD som ska in i nästa projekt)

Och på sista plats hade jag tänkt mig chassiet, det är ett chassie från NZXT.
det är faktiskt ett NZXT Source210 om man vill vara lite snällare.
det är ett midtower chassie som är VÄLDIGT stilrent (tycker iaf jag)
har stöd för både mATX moderkort och ATX vilket gör det framtidssäkert för mig om jag får för mig att byta till ett ATX moderkort. har massor av platser för hårddiskar vilket också är bra då jag tänkt använda datorn som en NAS också, kabeldragningen på baksidan kunde varit bättre.. men dumt att klaga med tanke på priset (318kr på Inet när jag köpte det)

Kameran jag använde för att dokumentera och fota allt var en Nikon D40 med ett objektiv som följde med när jag köpte kameran. ALLA bilder är photoshopade, många av bilderna är troligtvis över-redigerade, men jag tycker personligen att jag gjorde ett ganska bra jobb!

Framtidsplanen ligger till som så att jag ska kasta in några till HDDer i raid-1. så även om en HDD går sönder, så ska filerna fortfarande kunna nås, då det är en ganska viktig punkt i en NAS.
Och jag ska dessutom kasta in 2st A-DATA SSDer på 128Gb/st, även de i raid-1 då jag kommer använda operativsystemet på SSD'erna och ifall en crashar så slipper jag kasta in ett nytt OS.
därefter hade jag planerat på ett ATX moderkort med stöd för SLI och am3+, köpa en AMD-8350FX och sedan ännu ett GTX550Ti och köra det i SLI-konfugiration. Och om jag får tag på ett till GTX550Ti, så köoer jag även ett Corsair CX750w PSU för att driva allting också. det var planen

Skriv en kommentar om det är någonting jag glömt tagit med så slänger jag in det också ASAP.
Tack för mig, och hoppas alla röstar snällt nu!

Das Source-210 v2.0

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem

Hur kan man protestera emot att ha luftflödet gå neråt? Åker de ut på undersidan blåser de bort markliggande damm. Och vi vet alla att damm är värst där.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Hur kan man protestera emot att ha luftflödet gå neråt? Åker de ut på undersidan blåser de bort markliggande damm. Och vi vet alla att damm är värst där.

MEN ELLER HUR LIKSOM!!
exakt den tanken hade jag också! men folkets vilja är min lag, så jag ändrade det för sweclockers skull.
men de hade tanke på att värmen stiger ju, så de menade att värmen åkte uppifrån sen ner, och har man tvärtom så tar den kalluft men jag vet inte riktigt, kan inte röra sig om en celcius ens tycker jag..

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Värme stiger.

Till bygget: Stilrent. Framtidsplaner?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

En helt klar förbättring!

Värme stiger, vill du dock inte dra in damm från golvet kan du kanske fixa insug i fronten?

Om byte av kylpasta: Försök att få bort allt först, dvs resterna runt GPU:n. Du behöver heller inte baka kortet i ugnen då alkohol avdunstar väldigt snabbt (max en minut efter rengöring). Sedan finns det diverse olika metoder för att applicera kylpasta, att smeta ut den verkar vara en av de mindre pålitliga metoderna. En liten klick i mitten eller ett riskorn verkar vara de bästa, dock behövs det väldigt lite för en GPU då kontaktytan är mycket mindre än på en CPU.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Värme stiger, vill du dock inte dra in damm från golvet kan du kanske fixa insug i fronten?

Om byte av kylpasta: Försök att få bort allt först, dvs resterna runt GPU:n. Du behöver heller inte baka kortet i ugnen då alkohol avdunstar väldigt snabbt (max en minut efter rengöring). Sedan finns det diverse olika metoder för att applicera kylpasta, att smeta ut den verkar vara en av de mindre pålitliga metoderna. En liten klick i mitten eller ett riskorn verkar vara de bästa, dock behövs det väldigt lite för en GPU då kontaktytan är mycket mindre än på en CPU.

har dammfilter i fläktplatserna framme, och det samlas en hel del damm där med

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

har dammfilter i fläktplatserna framme, och det samlas en hel del damm där med

Självklart samlas det damm där, det gör det överallt. Grejen var den att det förmodligen blir mindre damm än i botten. Det blir damm i insuget på sidan av min dator, ca 15 cm upp från golvet också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

justja, förklarade aldrig riktigt varför jag bakade kortet, anledningen att jag bakade kortet var för att jag tvättade rent det med väldigt hett VATTEN, och för att vara säker på att allt vatten skulle avdunsta ordentligt så bakade jag kortet samt allt annat jag tvättade i 75c i ugnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelixTejp:

justja, förklarade aldrig riktigt varför jag bakade kortet, anledningen att jag bakade kortet var för att jag tvättade rent det med väldigt hett VATTEN, och för att vara säker på att allt vatten skulle avdunsta ordentligt så bakade jag kortet samt allt annat jag tvättade i 75c i ugnen

Med hett vatten? Hoppas du sköljde rent det sista med destilerat vatten. Nästa gång, blås rent kortet med tryckluft och gör rent det sista med isopropanol. Vatten kan vara svårt att få bort även fast man torkar (bakar) kortet i ungen.