Vad är det för fel på mig? Ang 290x och hur det får mig att tycka att mitt nuvarande system är dåligt.

Permalänk
99:e percentilen

Alltså ... va?

Du slipper microstuttering, dina kort låter inte som två gräsklippare och du har två ex av världens snyggaste, mest åtråvärda grafikkort. Jag vågar utan problem påstå att dina två Titan totalt sett ger en bättre upplevelse än två 290X.

Och glöm inte resten av din rigg. Man skulle nästan kunna gå över lik för din dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Flasha skiten och överklocka så mycket det går, har svårt att tänka mig att 290x kommer utprestera överklockad titan...

De är redan "super clocked" från fabrik, sen har jag klockat +110/60 själv. Måste nog ha ny firmware för över det havererar det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

Låter troligt, jag skulle bara vilja förstå vad som händer i hjärnan i såna här lägen.

Den första frågan - och den avgörande - är såklart om du är nöjd med prestandan du får. Jag tolkar det som att du är det, eftersom R9 290x bara är marginellt snabbare än Titan. Så då är det uppenbart så att du kopplat värdet av att vara en datorentusiast till just att ha det senaste, oavsett vad och oavsett pris.

Utan att känna till hur mycket du tjänar i relation till vad hårdvaran kostar, så kan det kanske ändå vara värt att tänka på vilka semesterupplevelser och dyl. som man kan få ifall man skippar ett till kort för 8 lax. Men samtidigt så ska man ju inte kasta sten i glashus. Själv studerar jag och tänker på att köra med GTX 780 SLI, som egentligen är mer än vad jag behöver. En kompis trodde inte sina öron när jag sa att jag kanske tänkte lägga över 10 lax enbart på grafik. De flesta i min kompiskrets har hela datorer för drygt 10-12...

Men i slutändan går det inte att förneka att man får en högst verklig rush av att köpa dyra grejer. Och ska man koka ner sin livsupplevelse totalt, så består alltihop bara av angenäma elektriska impulser och kemiska ämnen i hjärnan.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

De är redan "super clocked" från fabrik, sen har jag klockat +110/60 själv. Måste nog ha ny firmware för över det havererar det

Jag tror du lider av http://en.wikipedia.org/wiki/Oniomania samt någon form av behov av uppmärksamhet/bekräftelse. Hade jag varit du hade jag kollat upp det hos en psykolog istället för att fråga här om det

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

Tror mest att det ligger i att du betalat ett fett jävla överpris för att sedan se något komma delad "1a" plats till en bråkdel av priset.

Max OCa dina titans, bada i dina 6GB VRAM och njut av din PhysX! Sen röker du en fet and all your worry is gonne go away!

Om det inte hjälper så införskaffar jag två 290x till dig och så tar jag dina Titans (Im dead serious, PM me!)

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det enda du vill ha nya grafikkort för är för att visa upp att du har det nyaste och känslan över att öppna ett nytt packet du har fått på posten, att installera kompnenterna men efter ca 2 dagar så kommer du troligtvis ångra köpet då du la ut så mycket pengar på en så liten prestandaboost.

(Förlåt om jag låter elak, men lite så är det. Jag köpte självett 1200w agg en gång utan att jag ens behövde det, för jag ville ha det största och bästa)

Problemet med pengar är att man kan spara dom - men det är tråkigt. Man kan investera dom - men då kan man förlora dom. Man kan köpa en bil eller ett hus - men då räcker troligtvis inte ens egna pengar för den uppgradering man vill ha.

Datorprylar är tillgängliga för alla normala heltidsarbetande och du kan få det bästa och en märkbar prestandaförbättring för acceptabla summor. Detta är lockelsen med datorprylar.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

skaffa ytligare ett gtx titan och riktig vatten kylning

och klocka så långt som du kan både gpu och cpu.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Distant Worlds:

Problemet med pengar är att man kan spara dom - men det är tråkigt. Man kan investera dom - men då kan man förlora dom. Man kan köpa en bil eller ett hus - men då räcker troligtvis inte ens egna pengar för den uppgradering man vill ha.

Datorprylar är tillgängliga för alla normala heltidsarbetande och du kan få det bästa och en märkbar prestandaförbättring för acceptabla summor. Detta är lockelsen med datorprylar.

OT: investera pengar är ju båda roligt, lönsamt och säkert, så länge man är lite påläst^^

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Gå till en Psykolog ifall du känner att du behöver hjälp. annars kör vidare AMD vill ha dina pengar

Permalänk
Medlem

En kombination av köpberoende och "Butthurt fanboy syndrome"? Det är inget fel på din rigg så sitt du på den ett tag till, eller varför inte trycka in ett till titan under rean i vinter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Ja, kanske för dig. Jag berättar dock om ett problem jag upplever. Jag definerar det själv som en sjukdom.
Lika fullt upplever jag de här känslorna och är det något jag lärt mig är att på internet finns det alltid minst en till som delar ens problem.

Funderar på att skaffa ett till, som då får klara sig på 8 pcibanor eftersom jag redan gör av med 32. Men med pci 3.0 ska det spela mindre roll. Då får varje skärm ett eget kort.
MEN, då har vi ju tri-fire och känslan består.

Galet, jag vet men man är som man är

EDIT: CBD kanske är det jag har. Kul att äntligen få en bokstavsstörning. Det är ju modernt nu mera

Jag tänker inte att du har någon "sjukdom", jag tänker att du knyter din identitet lite hårt till din hårdvara so to speak, du gillar att vara killen med den grymma riggen. Hittar du nåt annat att lägga mer fokus vid tror jag att det blir ett mindre problem.

/Någon som är verksam i fältet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Distant Worlds:

Exakt.

Datorer är ändå relativt billiga i jämförelse med många andra hobbies. För "enbart" 25-35.000 kr så kan man få bästa möjliga grafikconfig, och med nya prylar som släpps varje år och ger mätbara prestandaökningar.

Ta audiofilvärlden som exempel. Finns folk med stereoanläggningar och hemmabiosystem för flera hundratusentals eller t.o.m miljontals kronor, och ett högtalarpaket på 40.000 är nästan instegsnivå om man talar om riktig high-end. Sen tillkommer förstärkare och annat för minst lika mycket.

Bilar? Ännu värre.

Visa signatur

3
4

Permalänk
Medlem

tror du är en såkallad "prylbög"?
http://sv.wiktionary.org/wiki/prylb%C3%B6g

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Bilar? Ännu värre.

Jag skulle vilja ha en koenigsegg agera r får det mesta, kanske till o med allt i superbilsklassen att vara tama/mjäkiga leksaker

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Detta problem är ganska vanligt i Sverige. Ryck upp dig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag skulle vilja ha en koenigsegg agera r får det mesta, kanske till o med allt i superbilsklassen att vara tama/mjäkiga leksaker

glöm inte "bugatti veyron super sport"

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag är 40 och har turen att tjäna skamligt bra. Så ekonomin blir inte påverkad av sjukdomen som tur är

Allt är ju relativt. Har du tidigare tjänat 15 000 brutto, så tycker du nog att 35 000:- är skamligt bra.
Samma sak med någon som tjänar 500 000:- i månaden anser nog inte att exempelvis 300 000:- skulle vara skamligt bra.
Så ska du skryta så kan du ju lika gärna slänga fram några siffror.

Ont, det blev ett byte från mina 680 till 290X i alla fall. Tänkte gå över från 1080P till 4k.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Wasd_101:

glöm inte "bugatti veyron super sport"

Gå och lägg er, en trött 240 drar om båda!

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Entusiast

Detta är vad som händer i våra konsumtionssamhällen, nothing special.
Är väl själv lite påverkad av det men det är nog mer för att jag är en entusiast och inte för att jag "MÅSTE HA BÄTTRE!".

Jag sträcker mig dock inte så långt som du utan jag planerar alltid mina framtida köp för min dator.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Många skriver saker som att jag vill vara den med värsta riggen. Det kanske är sant, men jag pratar aldrig om den med polare eller skryter med den. Det enda jag gör är att uppdatera min singatur här. Någon skrev också att jag lider av fanboyism, och det gör jag och har också erkänt det i flera trådar. Här kör jag Intel och Nvidia, något från AMD skruvas inte in i min mainrigg.

Min server och HTPC kör dock AMD.
HTPCn byts iofs ut mot en Haswell NUC den 30:e om dustin håller leveransdatumet

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag är 40 och har turen att tjäna skamligt bra. Så ekonomin blir inte påverkad av sjukdomen som tur är

vad händer om du plötsligt förlorar jobbet och fortfarande slösar pengar? Samt att pengar är alltid bättre att lägga på minnen för livet.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

vad händer om du plötsligt förlorar jobbet och fortfarande slösar pengar? Samt att pengar är alltid bättre att lägga på minnen för livet.

OT: Tror det är Seagate som satsar på någon teknik som skulle ge HDD:s på 20TB

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

vad händer om du plötsligt förlorar jobbet och fortfarande slösar pengar?

Lyxfällan.

Visa signatur

3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag har en buffert på 1,5 årslöner och i det närmaste 0% risk att inte hitta nytt jobb. Jag är väldigt spetsad i en branch med få spelare som behovet bara ökar för. Så jag är inte ens nästan orolig för det scenariot. Som sagt var så påverkar detta inte mig ekonomiskt, jag är mer intresserad vad som händer i hjärnan och hur jag undviker de här irattionella och olustiga känslorna

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

I förrgår älskade jag mina Titankort, var så nöjd. Sen släpper AMD 290x och det utpresterar Titan, vilket inte var oväntat. Nu hatar jag mina kort och det kryper i mig och kommer göra det till Nvidia kontrar med något dom slår r290x.
Så frågan är, vad är det för fel på mig? Någon slags psykisk sjukdom måste jag ju lida av. Jag har en konstant känsla av att jag sitter med skit i hela burken, även om den rationella delen av mig vet att jag sitter på ett prestanda monster (Faster then 96% of reported systems i 3D mark 11 Extreme).

Ska vi kalla det för hårdvaruångest eller prestandablues?
Hur som helst lider jag uppenbarligen av något. Jag hittar inte på, det är en påtaglig nästan deprimerande känsla. Sjukt.

Byta till AMD är inte aktuellt.

jag har ett 580 ska köpa 780 ti snart och jag bryr mig inte alls

tycker om nvidia mer än ati ati är mer rå prestanda men nvidia har bättre drivrutiner bygkvalite och stabilitet enligt mig så jag oroar mig inte alls för att ett ati kort kanske slår titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Allt är ju relativt. Har du tidigare tjänat 15 000 brutto, så tycker du nog att 35 000:- är skamligt bra.
Samma sak med någon som tjänar 500 000:- i månaden anser nog inte att exempelvis 300 000:- skulle vara skamligt bra.
Så ska du skryta så kan du ju lika gärna slänga fram några siffror.

Ont, det blev ett byte från mina 680 till 290X i alla fall. Tänkte gå över från 1080P till 4k.

Jag var inte ute efter att skryta. Bara att klargöra att problemet jag upplever inte är ekonomiskt utan psykiskt

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Jag var inte ute efter att skryta. Bara att klargöra att problemet jag upplever inte är ekonomiskt utan psykiskt

Nej, men jag är nyfiken inom vilket spann skamligt bra rör sig om för dig. Jag behöver inga exakta siffror. Pratar vi 400-600k, 600k-1000k per år, eller 3000k+?

(Nej, mitt ego blir inte skadat om du tjänar mer än mig, vilket du förmodligen gör. Det är mer en rolig grej.)

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, men jag är nyfiken inom vilket spann skamligt bra rör sig om för dig. Jag behöver inga exakta siffror. Pratar vi 400-600k, 600k-1000k per år, eller 3000k+?

(Nej, mitt ego blir inte skadat om du tjänar mer än mig, vilket du förmodligen gör. Det är mer en rolig grej.)

Ok då, förra året hade jag en taxeringsbar inkomst på 879627 kr och min fru 434877

Sen har vi barnbidrag och flerbarnstilläg för tre barn.

Happy?

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Ok då, förra året hade jag en taxeringsbar inkomst på 879627 kr och min fru 434877

Happy?

Jag menade inte att trampa på några tår.
Jag finner det bara väldigt intressant hur pass folk prioriterar. Klart man skall köpa det som får en att må bra!
Det jag hade gjort i din sits vore att köpa en dator till med dubbla 290X sen utnyttja ångerrätten efter att du ledsnat på att ha mindre prestanda än i dina titan-kort!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag menade inte att trampa på några tår.
Jag finner det bara väldigt intressant hur pass folk prioriterar. Klart man skall köpa det som får en att må bra!
Det jag hade gjort i din sits vore att köpa en dator till med dubbla 290X sen utnyttja ångerrätten efter att du ledsnat på att ha mindre prestanda än i dina titan-kort!

Nu är din nyfikenhet stillad, och nej det blir inga AMD kort här. Ingen ford på våran gård

Visa signatur

Oculus Cv1. Win10 pro