Permalänk
Avstängd

Ownit Inteno FG500 mediasplitter DMZ

Hej.
Jag har min router bakom en Inteno FG500, jag kommer inte åt min LAN från internet pga att mediasplittern inte släpper genom nån trafik. Jag har inte fått nått lösen till hårdvaran, nån som vet om det går att ringa Ownit imorn så att de fixar skiten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ring Ownit ock be dem brygga intenoboxen. De kommer då brygga itenons wan till någon av portarna på itenoboxen, gissningsvis port 2. I från denna port kopplar du vidare till routerns wan.

Permalänk
Medlem

testa logga in med user/user . Funkar med min inteno från Ownit

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Ownit brukar vara ruggigt tillmötesgående. Jag fick en Intenorouter för min IP-telefoni och vill inte använda den, då gav de mig en till IP-adress istället så nu kör jag linan via en switch och har intenon + IP-telefoni på ena och allt annat (d v s min egen router) på andra.

Permalänk
Avstängd

Fint och höra, ringer imorn... var lite orlig att jag inte skulle kunna köra detta som jag ville

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, hajar läget. Jag blev tvångsflyttad över till Ownit från BBB då min förening signade gruppavtal. Klagar inte dock då jag betalar ~130pix/månaden för 100/100 och IP-telefoni nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Hehe, hajar läget. Jag blev tvångsflyttad över till Ownit från BBB då min förening signade gruppavtal. Klagar inte dock då jag betalar ~130pix/månaden för 100/100 och IP-telefoni nu.

Samma här, Men 100/100 för 80kr/mån och 1000/1000 för 299kr/mån
Ownit sköter det bra förutom att bryggningen av gbitporten på min router fortfarande inte funkar=(

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Avstängd

Jag betalar för 1000/1000 men min router har bara 267 mbit throughput.. Får köpa ny router nån dag snart Får faktiskt exakt 300 mbit halfduplex så routern ger mer än specen vilket är ovanligt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Hej.
Jag har min router bakom en Inteno FG500, jag kommer inte åt min LAN från internet pga att mediasplittern inte släpper genom nån trafik. Jag har inte fått nått lösen till hårdvaran, nån som vet om det går att ringa Ownit imorn så att de fixar skiten?

Hej,
Nu är det såhär pass lägligt att jag faktiskt arbetar på Ownit.
Du kan gott PMa mig dina uppgifter (kundnummer,namn,adress etc) så skall jag ordna detta så fort jag kommer in på kontoret imorgon förmiddag.
Antingen kan vi lägga in statiska forwards, eller helt enkelt bara slå ut NAT-funktionen på en LAN-port så att du får en publik anslutning på just den datorn.

Skrivet av CyberVillain:

Jag betalar för 1000/1000 men min router har bara 267 mbit throughput.. Får köpa ny router nån dag snart Får faktiskt exakt 300 mbit halfduplex så routern ger mer än specen vilket är ovanligt..

Med anledning utav det du beskriver ovan låter det onekligen som en bryggning utav en LAN-port är i sin plats.
Dels gör detta att din dator (eller kommande router) får publik access till nätet, samt att hastigheten kommer ökas, förhoppningsvis markant!

Skrivet av sorksat:

Samma här, Men 100/100 för 80kr/mån och 1000/1000 för 299kr/mån
Ownit sköter det bra förutom att bryggningen av gbitporten på min router fortfarande inte funkar=(

Även du skulle kunna PMa mig ditt kundnummer, eller annan information för att identifiera dig - så ser jag vad vi kan åstadkomma!

Trevlig kväll på er!

Permalänk
Avstängd

Tack för svar och PM, jag har pratat med er kundtjänst och han har bryggat WANet nu, får prova nära jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur
Permalänk

Om jag inte misstar mig så är Itenon inte en router utan en level3 switch

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Hej!

Fick nyligen Ownit indraget i kåken och är överlag nöjd, får ut 16,9 mB (135 mbit) ner och peakar 34mB (275mbit) upp, har 100/100 så det är trevligt

Dock blir jag irriterad på:
1. Placeringen av Intenon ( har kass täckning i hela lägenheten förutom i hallen) - går ju iof att lösa med en repeater men det känns sådär när lägenheten bara är 70 kvm...
2. att man inte får adminkontroll på Routern, skulle själv vilja ställa in kan kanaler, B/G/N osv
3. att USB inte stöds av mjukvaran som Ownit satt in, nu måste jag antingen använda min gamla router (massa fula sladdar) för att dela skrivaren i nätverket, eller köpa en repeater och dela via den....

Frågan är egentligen hur arga ni tror ownit blir om man försöker byta firmware i modemet?

Visa signatur

Amd 3500+ Excalibur His 9800 pro 1024 ddr 8 mbit lina, 350 W agg, artic cooling chassi Zalman 7700 cu

Permalänk
Medlem

Använder du ip-telefoni eller ip-tv? Om du inte gör det behöver du inte använda ownits box alls utan bara koppla in din egen.

Permalänk
Avstängd

Rätt dyrt med en router med fiberingång

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det är någon som funderar på admin login till FG500 så har jag ett lösenord, min är inte från Ownit men det kanske är ett default lösen från Inteno. Loggar man in som admin kan man aktivera DLNA, printserver etc. Förstår dock inte varför dom inställningarna är borttagna från user login.

Kanske någon blir upprörd om jag postar det här så skicka PM istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlimE:

Om det är någon som funderar på admin login till FG500 så har jag ett lösenord, min är inte från Ownit men det kanske är ett default lösen från Inteno. Loggar man in som admin kan man aktivera DLNA, printserver etc. Förstår dock inte varför dom inställningarna är borttagna från user login.

Kanske någon blir upprörd om jag postar det här så skicka PM istället.

Vore schysst om du kan PM'a mig default lösen på inteno FG500.
tack på förhand

Permalänk
Medlem

oj,oj,oj ownit låter som en väldigt bra tjänst. Undra när det kommer till stan(linköping). Har 100/10 från BBB idag betalar 320kr/mån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Du skulle i så fall bygga en egen med t.ex. PfSense som brandvägg/router.. en mATX eller ITX dator kanske kan va något
Fixar en nästa månad här, från en svensk sida med en del ITX produkter.

EDIT: OJ gammal tråd Då har du nog redan ordant det kan jag tänka mig haha

Permalänk
Medlem

funkar inteno FG500 för alla ISP.er?

lånar tråden lite...

På gång att upphandla tjänster till vårt blåsfibernät och undrar om Inteno FG500 fungerar för alla ISP.er?

Permalänk
Avstängd

Fick fick också Inteno FG500 och har Net at once. Kan göra vad jag vill i admin men sedan är det ju hur man gör för att brygga port 4 . Behöver hjälp. Finns bland annat denna inställning i Wan service:

Citat:

Wide Area Network (WAN) Service Setup
Choose Add, Remove or Edit to configure a WAN service over a selected interface (endast port 4).

Network Address Translation Settings

Network Address Translation (NAT) allows you to share one Wide Area Network (WAN) IP address for multiple computers on your Local Area Network (LAN).

Valen man har

Citat:

Enable NAT = på/av
Enable Fullcone NAT = på/av
Enable Firewall = på/av

IGMP Multicast... tar inte med det som står där

Inteno FG500 trådat till min egna Asus-router med 5 GHz AC hade jag tänkt. Asusen ger alltså ut ipv4 adresser till övriga datorer i nätverket. Med bryggning ut skulle jag då slippa dubbelportforwarda.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Nja, var nog inte där man bryggar. Men bara att ringa support när de kopplat in fibern så fixar de bryggning var svaret från ISP.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Någon som känner till om det finns någon generell admin user/password förutom den som står i Inteno FG500 manualen ?
På onsdag (18/12) kopplas vårt fibernät (NetAtOnce) som leverantör och då kommer förmodligen min admin access försvinna som jag tycks ha idag. Det stör mig oerhört mycket att min ISP skall begränsa mig vilka inställningar jag får eller inte får göra. Så om någon vet något så skicka mig gärna ett PM.

Permalänk
Medlem

Jag postade en tråd om att knäcka lösenordet på Inteno FG500, den är dock inkomplett och behöver lite input.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...