Volymutjämning Asus rog xonar phoebus?

Permalänk

Volymutjämning Asus rog xonar phoebus?

Hej som tråden lyder, ni som har det här ljudkortet och 5.1 system var har ni för inställning på volymutjämning? Finns ju att välja på hög konsekvent och låg större volymvariationer. På musik använder jag låg för det blir bäst just där, men för film vet jag inte vilket jag ska ha för idag testade jag ha på lägsta och då blev det mer kraft i bakre högtalarna. Jag har alltid kört på högsta i film innan för jag trodde det skulle vara på det. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska köra nån volymutjämning alls,risken är att sabbar dynamiken och det kommer låta platt.

Permalänk
Rekordmedlem

Man har absolut inga såna funktioner igång om man vill ha bästa möjliga ljud.
Den enda snarlika funktion som ger acceptabel funktion är replay gain som går att köra på tex flac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Volymutjämning = ajabaja

Nej men det är att förstöra dynamiken på på film och musik, OK mycket av musik som finns är oftast ganska förstörd från början, men på film brukar dynamiken vara desto bättre.

Men har du ingen hemmabioförstärkare med OK högtalare, då kan man nästan alltid ställa nivåer på högtalarna så det känns bra sinsemellan dom.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Volymutjämning = ajabaja

Nej men det är att förstöra dynamiken på på film och musik, OK mycket av musik som finns är oftast ganska förstörd från början, men på film brukar dynamiken vara desto bättre.

Men har du ingen hemmabioförstärkare med OK högtalare, då kan man nästan alltid ställa nivåer på högtalarna så det känns bra sinsemellan dom.

I surroundsammanhang så finns det dynamikkontroll inbyggt i kodningssytemet från början, så där bör man absolut inta använda annat än det.
http://www.dolby.com/uploadedFiles/Assets/US/Doc/Professional...
Det kan däremot kallas lite olika saker på menyerna/fjärrarna för att nå det, nigtmode och drc är nog vanligast men det hittar man i manualen.
Det är inte riktigt detsamma som normalisering men det gör att man slipper stora skillnader mellan olika filmscener och gör att dialogen hörs tydligare när man spelar svagt.
Och glöm inte att stänga av normaliseringen i Spotify om ni använder det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej tack för alla svar, då blir det att stänga av den funktionen då Ska jag stänga av dialogförstärkning med har den på hälften nu? och ljudsystemet jag har är Logitech z5500 och i filmerna kör med volymen ca 5% av full styrka och hälften bas riktigt fint ljud är det, rent ljud och skön bas