Affärsidé, men hur ??

Permalänk

Affärsidé, men hur ??

Hej hopp! Har en affärsidé som jag behöver hjälp med att sjösätta.

Tänkte skapa en ebay store och komma igång med försäljning av data, inte datorer utan program, pdf och information.

Har kollat runt lite och insett att jag har ett problem, jag vill kunna få en order, skicka en länk för nedladdning till köparen som tankar ned, kruxet är att att jag vill komma igång utan utgifter och den zippade mappen är redan lite över 100GB stor så planen om att använda dropbox gick inte som planerat. Jag har möjlighet att (50Mbit/s upp via bbb och en vänn som kan sätta upp en linux server åt mig) skapa en egen server, måste jag vara knyten till ett dyrt webbhotell eller kan jag köra en service gratis på jobbet? förutom att servern står på dygnet runt.

Leker med tanken att få 100kunder i veckan som laddar ned säg 150GB (max) per kund.
Finns det något billigt alternativ eller tips på hur jag kan köra detta ? Mina data kunskaper är begränsade.

Permalänk
Medlem

Tror du på idén så köper du ordentlig plats.
Finns inga andra svar egentligen.

Om du inte vågar satsa, så tror du inte heller på din egen idé.

Glöm inte kolla så mjukvaran du tänker kränga tillåts att säljas hur som helst så du inte får pisk i efterhand.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepacazul:

Hej hopp! Har en affärsidé som jag behöver hjälp med att sjösätta.

Tänkte skapa en ebay store och komma igång med försäljning av data, inte datorer utan program, pdf och information.

Har kollat runt lite och insett att jag har ett problem, jag vill kunna få en order, skicka en länk för nedladdning till köparen som tankar ned, kruxet är att att jag vill komma igång utan utgifter och den zippade mappen är redan lite över 100GB stor så planen om att använda dropbox gick inte som planerat. Jag har möjlighet att (50Mbit/s upp via bbb och en vänn som kan sätta upp en linux server åt mig) skapa en egen server, måste jag vara knyten till ett dyrt webbhotell eller kan jag köra en service gratis på jobbet? förutom att servern står på dygnet runt.

Leker med tanken att få 100kunder i veckan som laddar ned säg 150GB (max) per kund.
Finns det något billigt alternativ eller tips på hur jag kan köra detta ? Mina data kunskaper är begränsade.

Du kan väl bara skaffa en plan där du pröjsar ett par hundra i månaden till Dropbox så slipper du huvudvärken?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

försäjlning utav program, pdf och information?

Tänker du skapa programmen själv eller? Du kan inte ta betalt för någon annans program direkt och information kan man hitta lätt på internet, samt pdf-filer för det man söker finns till 80% också.

Och jag fattade inte direkt vad du menade, men du har en zippad mapp på 100 gig som folk ska göra vad med?
Ska den automatiskt unzippa de filer kunderna köper?

Jag är nog helt klart ute och cyklar då jag inte har någon aning om vad "Ebay store" menas med.
Och ja, jag är fullt medveten om vad Ebay är.

Men någon kan ju ta och förklara det hela för mig så kanske jag är till lite nytta.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Låter som om någon inte riktigt tänkt igenom sin affärside....

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Låter inte så genomtänkt. 100 kunder i veckan är inte det lättaste när man precos startat, tro mig. Det finns redan scrips som skapar en länk åt alla som betalar för en vara så att de kan ladda ner. Men du lär ju vara beredd på at både spendera pengar o tid för att få det att fungera.

Sedan har du ett problem med att du säljer digitala föremål. Pdf:er är skitlätta att sprida gratis på internet. Hur ska du lösa problemet med pirater?

Var beredd på att jobba flera timmar dagligen i 6 månader eller mer innan du får 100 kunder per vecka (för en del tar det år). Om du inte har en idé som går viralt snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du ska sälja för mjukvara om det ska laddas ner 600Gbyte i månaden/kund, det låter inte som mjukvaruförsäljning utan nån form av videostreaming ?

Ska du verkligen sälja mjukvara så finns det seriösa lösningar som inte är så dyra, men förklara gärna hur det kan bli sån enorm trafik i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tack alla för svaren!

Det är ju helt sant att man måste tro på idén, dock så vill man prova idén utan större kostnader. Vilka är i så fall bäst av cloud tjänsterna för 150GB ?

För att förtydliga vill jag kunna maila en länk, gärna då specifik länk per kund, eller typ en tjänst som sprend där man tillåter endast en nedladdning. Ang 100 kunder i veckan är vad tjänsten måste klara av, i början är jag glad om jag får någon kund över huvudtaget, ville bara förtydliga att tjänsten måste godkänna mycket datatrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepacazul:

tack alla för svaren!

Det är ju helt sant att man måste tro på idén, dock så vill man prova idén utan större kostnader. Vilka är i så fall bäst av cloud tjänsterna för 150GB ?

För att förtydliga vill jag kunna maila en länk, gärna då specifik länk per kund, eller typ en tjänst som sprend där man tillåter endast en nedladdning. Ang 100 kunder i veckan är vad tjänsten måste klara av, i början är jag glad om jag får någon kund över huvudtaget, ville bara förtydliga att tjänsten måste godkänna mycket datatrafik.

Du lär ju ta och lära dig programmera vilket som.
Om du inte får tag på något webshop script du kan modifiera.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Ok, Så det går inte att ha en Hårddisk kopplad till en fysisk server som är påslagen hela tiden, typ en ftp eller något annat som folk kan få loginuppgifter till ?

Vore smidigt att vid vunnen auktion att bara kunna skapa en användare och skicka password via mail.

Alternativ 2 är om jag använder mig av dropbox eller liknande tjänst, går det då att dela en zippad fil till endast en mailadress ? Samt behöver mottagaren ha samma tjänst ?

Permalänk
Rekordmedlem

Visst kan du driva en egen server om du vill det men tänk då på att du behöver Gbit uppkoppling för att klara av 2Tbyte/dygn i uppladdning, det är bara att teckna ett Gbit företagsabonnemang och sätta upp en egen server.

Men du har fortfarande inte förklarat trafikvolymen, vad är det för gigantisk mjukvara som du ska distribuera?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag är konstruktör så det är stora cadfiler och pdf filer. En stor samling på 80Gig som jag ska utöka med bilder så det kanske slutar på runt 100GB i framtiden.

Permalänk

Jag har sålt USB flash minnen tidigare men har inte tid att skicka dem så kunderna får dem när de vill ha dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jepacazul:

Ok, Så det går inte att ha en Hårddisk kopplad till en fysisk server som är påslagen hela tiden, typ en ftp eller något annat som folk kan få loginuppgifter till ?

Vore smidigt att vid vunnen auktion att bara kunna skapa en användare och skicka password via mail.

Alternativ 2 är om jag använder mig av dropbox eller liknande tjänst, går det då att dela en zippad fil till endast en mailadress ? Samt behöver mottagaren ha samma tjänst ?

Vem skulle vilja köpa flera GB data när det tar timmar att ladda ner det via dropbox eller någons hemmaserver?
Helt seriöst så tycker jag att du borde tänka igenom det här en gång till, väldigt noga, kanske finns det bättre ideér som du kan förverkliga?
Jag tror tyvärr att du slösar bort din tid på den här grejen du försöker dig på nu, med hänsyn till den information du gett oss här.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du bör nog fundera på vilken bandbreddskapacitet du behöver om det här ska fungera bra, med tanke på filstorleken och om det blir flera som ska hämta filer samtidigt kan det bli segt.

Visa signatur

Permalänk

En affärsidé ska vara kort, helst en mening. Sedan förtydligande, alltså längre men ändå lätt att förstå. Kan du inte förklara den på ett enkelt sätt har du inte funderat igenom den ordentligt. Detta säger jag efter vad du har skrivit. Jag kan då inte greppa idén helt, så tänk igenom det och sedan skriv ned den som förklarat ovan så kommer du få bättre svar och hjälp.

Edit: Vad är det du kommer erbjuda som något/någon inte redan gör? Varför ska man välja din tjänst? osv. Några exempel på frågeställningar som kan vara bra att fundera på.

Permalänk
Medlem

S3 / CDN / Bittorrent / "100TB servers".
Att skicka "mycket" kommersiell data är inte gratis.

Permalänk

Detta handlar inte om affärsidén är bra eller dålig, utan om det kommer att funka att sälja data över nätet istället för en hårddisk, dvdskivor eller flashminnen. Jag har hittat en tjänst som funkar precis som Sprend gör, dvs att jag kan skicka en nedladdningslänk. https://sizablesend.com

Hur fungerar dropbox? Om jag har 100GB där som kunder laddar ned från, kommer min internet leverantör säga ifrån om det blir mycket trafik, finns det någon hake ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepacazul:

Detta handlar inte om affärsidén är bra eller dålig, utan om det kommer att funka att sälja data över nätet istället för en hårddisk, dvdskivor eller flashminnen. Jag har hittat en tjänst som funkar precis som Sprend gör, dvs att jag kan skicka en nedladdningslänk. https://sizablesend.com

Hur fungerar dropbox? Om jag har 100GB där som kunder laddar ned från, kommer min internet leverantör säga ifrån om det blir mycket trafik, finns det någon hake ?

Dropbox speglar filer från din hårddisk till deras servrar. Du kan ha dropbox på flera datorer samtidigt och då kommer filer som ändras på en dator uppdateras på andra.
Det går även att ha en publik mapp som alla du delar dess adress med har tillgång till. Dessa filer servas från Dropbox servrar och inte din dator.
Dropbox är inte till för att distribuera 100GB data till dina kunder och enligt Dropbox "Business Agreement" (https://www.dropbox.com/acceptable_use#business_agreement) kan dom mycket väl begränsa din bandbredd om du tar upp för mycket.

Så dropbox är INTE ett alternativ för dig.

Permalänk
Inaktiv

Googla på sell downloads så hittar du en del sidor som erbjuder såna tjänster om dom tillåter så stora filer är en annan sak

Permalänk
Rekordmedlem

Man brukar inte få ha kommersiell eller serververksamhet via privatabbonemang, så ja din internetleverantör kan definitivt stoppa det om du inte har ett företagsabbonemang eller hyr in dig i ett webbhotell eller serverhall, dessutom behöver du hursomhelst en bra och snabb uppkoppling om dina krav ar seriösa, Gbit är minimum om det ska fungera för du har ju räknat med att behöva en medelhastighet på ca 200Mbps i uppladdning. även om det är teknisk möjligt att lösa det, har du räknat på tiden det tar för dina kunder att ladda ner filerna och om det är intressant för dem om tiden blir lång ? 150 Gbyte tar ca 4 timmar att överföra om du har 100Mbps, jag vet inte hur du tänkt på det med bandbreddskraven men det kan bli ett verkligt praktiskt problem som fäller din ide om det upplevs som segt av kunderna.

Visa signatur

Permalänk

Tack alla för svar och ideér! Kommer använda PayLoadz.com tillsammans med ebay Kostar 100kr månaden och en liten avgift för varje såld vara.

Permalänk
Medlem

Vilka neggo-peggon det var i den här tråden!

Om du tror på din idé, kör! Oavsett om du lyckas (läs säljer) eller ej, så lär du ändå lära dig en hel del på vägen, och förhoppningsvis dessutom ha kul.
Om man ska lösa varenda enskilt problem som kan uppkomma på vägen innan man ens börjar vandra den, så kommer man för alltid stå och stampa på samma, slitna plats. Lös problemen när dem kommer

Lycka till!

Visa signatur

---