Permalänk
Avstängd

Flytta massor av jord?

Jag tänkte stoppa ner en liten låda innehållande radiator + stora fläktar långt ner i min gräsmatta i vad jag tror är en gammal brunn. Ett litet lock, som jag tagit bort, men det visade sig att grejjen var igentäppt med jord. Jag tänkte börja gräva, men det visade sig ganska snart att det blir otroligt jobbigt + att det är kära 1,5 decimeter ner i jorden. Så nu undrar jag om ni har något förslag på hur jag ska få bort den här jorden!?

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Jag undrar mer hur fläktarna ska få luft att blåsa när de är under jorden, och hur du har tänkt att fläktarna ska hindras från att blåsa in jord i lådan

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

hur ska du få in det kalla vattnet i datorn sen då??? verkar ju väldigt omständigt.

Permalänk
Medlem

Får väl ta och skaffa dig en jordborr? Vet inte om det funkar bra att med borrning när det är tjäle i backen men kanske,,

Permalänk
Avstängd

Jo... får kolla vart man kan hyra en jordborr då. Har lite ändrade planer också, borde man inte kunna gjuta ner radiatorerna i en bit aluminium och trycka ner den istället?

Visa signatur

H.T.I.D.

Permalänk
Medlem

Varför drar du inte bara ett rör tvärs igenom gräsmattan och tillbaka? Det borde väl kyla av vattnet från datorn rätt bra...

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

tänk på att vintern gör marken massa hård

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Jo... får kolla vart man kan hyra en jordborr då.

du, lunga dig tills tjälen har gått ur marken. Vet inte var du bor, men vänta iallafall tills slutet av april, mitten av maj.

Visa signatur

Uncle ben's såser!!!
"Känn mig i fickan"-FLAGEL | Jag är väl inte lätt LURAD?

Permalänk
Medlem

Hålla på o lägga ner saker i gräsmattan? Galen?
Då kan du ju lika bra sänka ner hela datorn i freon bad så blir det kallt som fan, och efter som freon är isolerande så får du maximal kylning, freonet kommer ju åt överallt på hela mobot o prollen

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Äh, underkylt destilerat vatten borde duga att sänka ner den i...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Tanken är att jag för billig peng ska kunna få finfin kylning och ha ett modifierat tv-uttag i väggen där det sitter nipplar istället. Någon kanske tycker att jag är tokig, men jag tycker iaf att det är grymt. Var väl någon amerikan som hade gjort så?

Visa signatur

H.T.I.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Tanken är att jag för billig peng ska kunna få finfin kylning och ha ett modifierat tv-uttag i väggen där det sitter nipplar istället. Någon kanske tycker att jag är tokig, men jag tycker iaf att det är grymt. Var väl någon amerikan som hade gjort så?

jepp, kommer ihåg det, han grävde ner en stor tank typ 5 meter under jorden eller nått (så djupt att tjälen inte nådde den, men där det är kallt), igentligen en ganska smart ideé. Alltid när man dricker kallvatten hoss nån med egen brunn så är det vatnet skitkallt.

enda nackdelen är väll att det inte blir så mobilt om man säger så, men man kan ju bygga en liten låda som man kan koppla in när man vill ha med datorn hemifrån! hehe, som en respirator när man är borta från kylanläggningen hemma! hehe

svårighet med denna lösning (med att gräva ner en tank) är ju att du måste isolera ledningar så att de inte fryser på vintern!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt dig för pump?? en ide är ju att du har en stark pump som pumpar vattnet in och ut från radiator och sen en liten till datorn.. sammankopplingen bör gå att lösa med en tank bara??