Samsung förbereder 4K-upplösta telefoner, vikbara skärmar och 64-bitars ARM-kärna

Permalänk
Medlem

Tycker att Windows Phone är en härlig motpol till Android i det här sammanhanget. I WP är full HD att betrakta som high-end och senaste tekniken medan det i Android-delen kommer betraktas som gammal teknik redan nästa år. Full HD är verkligen fullt tillräckligt på skärmar i de här storlekarna och det blir ju enklare att undvika lagg i gränssnitten om upplösningen är lägre. Min flickväns S4 laggar mer när hon scrollar i listor (typ kontaktlistan, email, inställningar) än vad min snart fyra år gamla LG Optimus 7 gör.

Utöver att det krävs bättre hårdvara för att driva de här högre upplösningarna smärtfritt lär ju även tillverkningskostnaderna drivas upp.

Permalänk
Medlem

Det fanns en person på Sweclockers som bevisade med hans ögon att han kunde helt tydligt se en rad pixlar på en 1080p mobilskärm, så vi behöver 4K. Det kommer dra ner priserna på mobiltelefoner med 1080p, så det är väldigt bra också för folk som tycker att batteritid är viktigare.

Skrivet av Imaculent:

Tänkte också det. Enligt vissa är det inte till någon nytta men varför har man då så hög dpi på text..?

DPI och PPI är nog lite annan sak. Jag tror en pixel består av 3 subpixlar/färger medan en 'dot' är bara en färg. Sen när man printar på ett vanligt papper så suger pappret också in bläcket och punkterna deformeras, så DPI:t stämmer inte så bra egentligen. På äkta fotopapper blir det mycket bättre punkter, och därför mycket bättre skärpa.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SnowJim:

Men visst har en vanlig utskrift på papper högre ppi än de flesta mobilenheter? Det måste väll ändå betyda att de har en lite väg kvar att gå?

4K på en lite 5" hållar jag dock med om att det låter överdrivet, bättre batteritid eller mer slimmande modeller hade varit mycket intressantare. MEN om de kan få rätt på 4K utan att det ger några större nackdelar, varför inte, allt som tar tekniken framåt är bra.

Många skrivare klarar högre DPI för det är en fin försäljningssiffra för printern men det vanligaste är att materialet som skickas till tryck i magasin, posters, klistermärken med mera är inte över 300 DPI generellt. Boktext är inte heller över 300 DPI. Tryck brukar alltså ligga på 150-300 DPI, inte mer. så näe, det finns inte så mycket mer att hämta där om nu glossy front covers för tidningar är den definitiva riktlinjen (vilket det kanske inte är).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Underbart!

4K i telefoner. 4K i laptops. 4K i pads. 4K i GPS:er. 4K i tvättmaskiner. 4K i brödrostar.

Wohoo....

1080p i 65" TVs...

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Tja, specifikationsracet kan vi nog tacka Google för.... Så blir det när funktioner i ett OS är lika över "alla" märken....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett att man gick tillbaka till 16:10 ratio på telefoner och surfplattor, typ 1920x1200 på telefoner, 4K på en telefon med ca 5" känns ganska meningslöst.

finns andra områden kanske främst på batterisidan att utveckla, man skulle kunna tänka sig en ganska stor smartfhone runt 5" där baksidan till stor del består av solceller som kan ladda upp batteriet, det skulle vara intressant.

Tekniken med minne däremot är intressantare och användbart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nitroid:

Det fanns en person på Sweclockers som bevisade med hans ögon att han kunde helt tydligt se en rad pixlar på en 1080p mobilskärm, så vi behöver 4K. Det kommer dra ner priserna på mobiltelefoner med 1080p, så det är väldigt bra också för folk som tycker att batteritid är viktigare.

Vad jag minns av fysiklektionerna för länge sedan kan ögat uppfatta enstaka fotoner. Innebär det att vi behöver ha en kontrollerad ljusström per foton? Troligen inte. Yes, det går säkert att urskilja en svart pixel på en vit 5"skärm i 4k. Men det innebär inte att man kommer uppleva skärmen i vardagligt bruk som skarpare om den är 4k jämfört med 1080p. Skaffar man mobilen för att utföra experiment med färgskalan i labtest så kanske 4k är nödvändigt. Har man tänkt använda mobilen som just en mobil så... är det högst troligt helt och hållet onödligt.

Skrivet av nitroid:

DPI och PPI är nog lite annan sak. Jag tror en pixel består av 3 subpixlar/färger medan en 'dot' är bara en färg. Sen när man printar på ett vanligt papper så suger pappret också in bläcket och punkterna deformeras, så DPI:t stämmer inte så bra egentligen. På äkta fotopapper blir det mycket bättre punkter, och därför mycket bättre skärpa.

Njaaäeeaaa. Ja och nej. beror lite på trycket men generellt sett trycker man inte i hela färgskalan utan man använder CMYK-färger vilket är tre färger och svart. Så man kan egentligen säga att man har 4 subfärger vid tryck också.
Exempel på förstoring av tryck nedan:

Men det stämmer ju att tryck inte har lika exakt form som skärmens pixlar

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Parallellkörning mot stor skärm, verkar vara på tapeten. Redan nu klarar mobilerna av att göra detta mot nyare TV

Jo, men det all verkar rörande överens om är att mobilens egen skärm inte behöver 4k på en 5 - 6". Att grafikdelen kan visa det på extern skärm är ingen större nackdel men för det dagliga användandet är det ju ett jäkla slöseri med batteritid att skriva SMS i 4k....

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem

Samsung måste driva utvecklingen framåt på alla håll, även om bättre skärmar inte är det viktigaste måste de ändå göra det för att hålla konkurrensen mot t.ex. LG och Sharp.

Och alla klagar på batteritiden, ja det är ett problem. Ingen har fortfarande kommit på ett billigare/lika bra eller bättre alternativ än Li-Po eller Li-Ion. (så klart har man gjort bättre batterier i labb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Tänkte också det. Enligt vissa är det inte till någon nytta men varför har man då så hög dpi på text..?

Du håller för det mesta en text på ett papper på ungefär hälften av avståndet som du har en datorskärm eller padda (åtminstone är det så jag funkar) så jag kan tänka mig att avståndet är en viktig faktor där - ju närmare du kan tänkas titta på något desto högre dpi behövs innan vi slutar uppfatta en enskild punkt.

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem

All utveckling är i sig bra. Men var är utvecklingen/forskningen på batterier? Jag får vibben av att det läggs fokus enbart på andra detaljer från Samsung här. Jag har varken färgseende eller ögon för att urskilja pixlarna på t.ex. Xperia Z och iPhone 5 så att gå än högre blir bara överdrivet.

Som sagt i sig är utvecklingen bra, men varför inte fötterna på jorden också?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Och som vanligt kommer dessa utrustas med mediokra batterin.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, då blir Samsungmobiler onödigt slöa och så blir iPhones ännu intressantare. För att mjukvaran (OS:et) är alltid intressantare än hårdvaran.

Lägg gärna in 500 till onödiga funktioner, Samsung, som ingen använder. Så ni blir före Apple. För det är ju flest funktioner som vinner inte sant?

4K-mobiler känns relevant när vi alla har 4K-TVs hemma och när mobilerna är snabba nog. De är de inte nu.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Du håller för det mesta en text på ett papper på ungefär hälften av avståndet som du har en datorskärm eller padda (åtminstone är det så jag funkar) så jag kan tänka mig att avståndet är en viktig faktor där - ju närmare du kan tänkas titta på något desto högre dpi behövs innan vi slutar uppfatta en enskild punkt.

Men mobil kan man ha nära... Och är "uppfatta enskild punkt" samma sak som att kunna avgöra hur skarp texten är? Jag tycker det är skillnad på text och text från de olika laserskrivarna här på jobbet...

Väntar på skärmen som fanns i Futurama - den hade bättre upplösning än verkligheten... =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så man kan egentligen säga att man har 4 subfärger vid tryck också.

Det är sant, men vad jag försökte säga är att DPI på ett papper är helt annorlunda från PPI, bland annat eftersom DPI handlar om just om dessa subfärger, eller dots, medan PPI handlar om pixlar som är en kombination av 3 primärfärger.

Så en Galaxy S3 till exempel som har 306 ppi är 918 i dpi, så bara av den anledningen är DPI:n på papper egentligen 3 gånger lägre om man skulle skriva det i 'PPI', vilket man inte riktigt kan göra eftersom papper består inte av pixlar.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

jag vill inte ens ha 4k på min mobil för man kommer aldrig ha någon nytta av det på så små skärmar.
4k är för folk som söker en telefon utan batteri tid och folk som vill döda prestanda, inget annat.

Permalänk
Medlem

Onödigt, onödigt och onödigt.

Nej, men det är väl bra att det går framåt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

"4k" är inte ens 4k i det här fallet untan UHD och dessutom känns det helt meningslöst då alla mobiler idag redan har "retina"-nivå på alla skärmar. Hade helt klart blivit mer imponerad av en OLED-skärm som är helt färgkorrekt och uppfyller sRGB helt. Hade iof inte varit fel om den klarade ännu mer färgdjup men problemet är ju att inget källmaterial finns för det.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte ens.

Permalänk
Medlem

Rendera 4ggr fler pixlar än HD är nog inte vad de som gör spel till mobilt känner för, kommer kräva en nvidia titan eller nåt...

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk

Bara jag som inte förstår syftet med vinklade skärmar osv? Känns ju helt onödigt..

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Känns ju meningsfullt.... Kanske satsa på bättre batteritid istället

Permalänk
Medlem

När dem ändå håller på så kan trycka i 8k i 5".
Ser verkligen inte poängen med 4k i en mobil

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är äns poängen med 4k på en mobil? Det går troligen inte att urskilja pixlarna på en 720p, ännu mindre chans på en 1080p skärm (på en mobil skärm då). Istället så förlorar du en himla massor av saker, men största förlusten handlar om att du förlorar stora mängder av batteritid eftersom den klena cpun kommer behöva jobba på högvarv för att ens ha en chans att kunna driva på 4k i android.

Nej tack.

Permalänk
Avstängd

varför inte en smartwatch med 4k

Permalänk
Medlem

Hoppas självklart att det blir en standard att man kan välja mellan 2 lcd skärmar, allt annat har samma prestanda.
Tex. välj modell med "låg upplösning" 1080p och få 2 h mer batteritid + 1000:- billigare.

Lär ju aldrig hända.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Avstängd

Tycker det verkar lite onödigt med högre upplösningar, 1080p räcker.
Hade hellre sett mer energieffektiva skärmar då skärmen är det på mobilen som drar mest ström.

Men bra att dom går mot 64-bit så man kan köra 64-bit överallt, telefon, platta, dator, server, etc.

Bra att dom kan öka minnestätheten på RAM och lagring.
Tänk om man har 8 GB RAM och 512 GB lagring - då kanske man använder mobilen istället för dator och så dockar man tangentbord, mus och skärm till mobilen och använder den som stationärdator också...

Permalänk

1) Ju snabbare vi får 4k i mobiler desto snabbare blir occulus rift en verklighet.
2) Kanske lättare att göra en böjbar display om pixlarna är små?
3) Man måste inte rendera allt i 4k bara för att displayen klarar det. Spel kommer så klart skalas upp.
4) OCh ni som är emot böjbara displays, kolla på det här:
http://www.youtube.com/watch?v=yTu9omph9U8&feature=youtu.be&t...
Tycker det ser riktigt trevligt ut.

Permalänk
Skrivet av JagdKatzen:

Underbart!

4K i telefoner. 4K i laptops. 4K i pads. 4K i GPS:er. 4K i tvättmaskiner. 4K i brödrostar.

Wohoo....

1080p i desktop-skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Numbers sell :P... Och det är ju mycket billigare att göra och sälja en 4k skärm i 5" format än i 60"
Till saken hör att tom 60" skärmar med 4k så behöver man sitta så nära för att se skillnaden att det kommer spela NOLL roll för de flesta. Kolla THX specen (har för mig det är den) som tydligt visar vilket avstånd man skall sitta för att uppleva skillnader mellan 720p-1080p osv. På en 42" som många har skall man typ sitta max 1.5m ifrån :P. 60" är 2-2.5m om jag mninns rätt. Väldigt sällan jag ser folk sitta så nära sina 60" apparater. Och med 4k kommer man behöva sitta ännu närmre. Jag betvivlar att det kommer hända.

Håller inte med. Jag sitter 3m ifrån min 55" och 720p ser förjävligt ut i jämförelse med 1080p.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.