Strömsnål backupserver i Linux

Permalänk
Medlem

Strömsnål backupserver i Linux

Hej
Jag tänker bygga en backupserver för hemmabruk och mitt stora dilemma är val av moderkort och processor. Jag vill helst inte lägga ut mer än cirka 1500:- för bägge tillsammans, men kan sträcka mig till 2000:- om det finns en riktigt bra strömsnål kombination.

Servern ska bara funka som backup (rsync), bara debian utan fönsterhanterare och sånt lull. Tanken är att ha ett par diskar WD Red (oklart storlek men kanske 2TB styck) i en mjukvaru-raid 5 (japp, raid är redundans och inte backup).

Efter att ha läst en hel del här inne har jag förstått att de senare generationens Intel processorer är rätt bra vad gäller strömsnål i kombination med prestanda (Ivy Bridge eller ännu hellre Haswell), samt att formfaktor m-ITX är rätt bra för moderkort. Dom två konfigurationer som jag tycker verkar mest lovande nu är antingen:

Moderkort: ASUS H87I-PLUS m-ITX
CPU Pentium G3220 (kanske lite onödigt kraftfull?)

Moderkort: Asrock H77 Pro4/MVP ATX
CPU: Intel G1610

Men sen läste jag att en del rekommenderar kort med integrerade processorer, typ dessa:

Moderkort: Asus E45M1-M Pro
CPU: AMD E450 (integrerat)

Moderkort: Intel DN2800MT
CPU: Atom N2800 (integrerat)

(chassit rymmer alla varianterna)

Frågor:
1) Vilken av dessa alternativ lär bli mer strömsnål, samtidigt som jag vill att servern ska orka med backupen utan större bekymmer?
2) Är det så himla noga att satsa på det allra senaste 1150 eller kan jag lika gärna satsa på 1155? (om jag inte väljer det integrerade kortet)
3) Hur noga tycker ni det är med ECC? jag vet vad det är, jag vill bara veta hur ni själva valt att göra. Själv lutar jag åt att inte ha det.
4) ge gärna egna förslag...minimalism uppskattas så länge det kan driva servern.

Jag har säkert glömt någon väsentlig information men hoppas på vägledande svar.

Edit: kortade ner texten en aning.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter ungefär samma som du, gärna strömsnålt och litet format fast för lite mer än bara lagring, och fick lite tips i den här tråden.

Har funderat väldigt mycket på mITX vs mATX men lutar nog åt att köra mITX + Haswell trots att de korten är dyrare.

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Jo den verkar helt okej, dessutom bra pris! Men jag vill ändå bygga min egen server. Då får jag mer frihet att skräddarsy den..vill ha så ljudlös och strömsnål som möjligt. (Och dessutom plats för minst 6 diskar)

Edit: jag såg just att N54L bara har Sata 2 (3Gbit/s)..inte hela världen men det vore fint med Sata 3 (6Gbit/s) om man t.ex. ska ha WD red-diskar. Så ännu en orsak att bygga själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sisyfus:

Edit: jag såg just att N54L bara har Sata 2 (3Gbit/s)..inte hela världen men det vore fint med Sata 3 (6Gbit/s) om man t.ex. ska ha WD red-diskar. Så ännu en orsak att bygga själv.

Menar du att en WD Red disk skulle fylla upp en SATA 2 kanal? Förövrigt så kommer du ha max 1Gbit in och ut från servern, vilket man fyller med en modern hårddisk. Din server kommer således att begränsas av bandbredden in och ut från servern om du inte skaffar bättre nät, 10Gigabit kort ligger på 3000-4000 men switcharna är fortfarande dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Menar du att en WD Red disk skulle fylla upp en SATA 2 kanal? Förövrigt så kommer du ha max 1Gbit in och ut från servern, vilket man fyller med en modern hårddisk. Din server kommer således att begränsas av bandbredden in och ut från servern om du inte skaffar bättre nät, 10Gigabit kort ligger på 3000-4000 men switcharna är fortfarande dyra.

Å fasen, nu kollade jag upp det och det stämmer ju det du säger att disken inte lär maxa SATA 2:an.
Sen har du förstås även helt rätt med att den stora flaskhalsen är ju bandbredden mellan servrarna.

Bakläxa till mig själv.