Livslängd på medier

Permalänk
Medlem

Livslängd på medier

Hejsan!

Jag underar om det är någon som vet vad det är för livslängd på disketter, CD skivor och DAT-band?

/JA

Permalänk
Testpilot

Jag hittade lite om cd-skivor:
gröna cd-r: 75år
guld cd-r: 100år
platinum cd-r: 200år
Detta är vad tillverkarna säger och är vid "ultimata" förhållanden, det blir också olika livslängd beroende på hur bra man bränner.
Vanliga cd-skivor håller tydligen bara i ca 50år på grund av att aluminiumet oxiderar

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hmm, inte håller väl cd-r-skivor längre än musik- och dataskivor?

Hur är det för övrigt med blå cd-r-skivor samt svarta?

Förresten tycker jag dom där siffrorna verkar vääldigt höga, jag har hört att cd-r-skivor bara ska hålla en 10 år eller så...

Permalänk
Medlem

Såg på tv en gång att den tid vi lever nu kommer att vara som ett svarthål i historien iframtiden. De medium vi använder idag för att spara digital data håller helt enkelt inte lika bra som papper/sten Om det inte är att själva cd skivorna / dat banden går sönder så finns det en annan sak som spökar. Dvs att cd spelaren/dat spelare lär knappast finns om 50 år. Å de få ex som då finns lär det bli svårt att hitta reservdelar till om de pajar. Många av de magnetband som man "spela" in data på under 70 talet håller på att kasta in handduken idag. Kan inte tänka mig att de finns så många vardagsrumsize anläggningar som kan spela upp dem nu heller.

Det jag skrev ovan är baserat på det jag minns av dokumentären, så kan inte kirra länkar om någon känner för att ifrågasätta.

Permalänk

Så länge man ser till att informationen löpande överförs till nyare medier så kommer den ju att finnas kvar så länge det finns en högteknologisk mänsklighet, problemet är väl snarare att de flesta inte tar säkerhet och backupkopiering på så stort allvar.