Snabbtitt på Intel NUC – Next Unit of Computing

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av piXtor:

Som sagt släpptes Nano för två sedan och naturligtvis har då denna produkt högre prestanda i förhållande till storleken. Då Nano släpptes hade den också förhållandesvis hög prestanda i förhållande till sin storlek.

Nja, de där (liksom netbook-datorer) var inte snabba ens när de kom (även om det inte fanns så många konkurrenter). Det nya här är ju att man i princip har en normal skrivbordsdator istället för ett utpräglat lågeffektssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns det någon AMD-baserad produkt som ungefär motsvarande NUC?
D.v.s. finns det ett litet moderkort med Trinity?

För det går ju inte att jämföra med desktop A-serien då det lägsta TDP man hittar där är 65W, vilket ligger lite väl långt från 17W.
Och det går inte att jämföra med E-serien för den har både klenare GPU och brutalt mycket klenare CPU, trots det så ligger TDP ungefär i nivå med NUC.

Du kan ju inte jämf. AMDs desktop-CPU med denna mobila Intel i3-3217U. AMDs mobile Trinity som bla. sitter i Arctic MC101 (AMD 10-4600M) just nu har en TDP 17Watt för A6-4455m Dual core, 19Watt för Quad A8-4555m och 25 Watt för A10-4655m. Nästa eller när dom släpper 28nm-varianter Kaveri eller vad den nu heter kommer den mobila variaten dra ännu mindre ström och ha väl mer prestanda för att kunna användas på samma sätt som NUC.

Intel i3-3217U
http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i3-3217U-Notebook-Pro...
AMD A8-4555m
http://www.notebookcheck.net/AMD-A-Series-A8-4555M-Notebook-P...

Permalänk
Medlem
Skrivet av piXtor:

Som sagt släpptes Nano för två sedan och naturligtvis har då denna produkt högre prestanda i förhållande till storleken. Då Nano släpptes hade den också förhållandesvis hög prestanda i förhållande till sin storlek. Det jag vill säga är man ger Intel cred för att ha kommit med något helt nytt och revolutionerande när faktum är att Zotac och flertal andra tillverkare som till exempel Asus och MSI kommit med liknande produkter med snarlikt pris och, för sin tid, prestandanivå långt tidigare.

Att jag valde Zotac specifikt är att jag blev något förvånad över att Intel kopierat väldigt mycket av formgivningen från Zbox Nano. Formgivning spelar väldigt stor roll vill jag påstå, speciellt i en konsumentorienterad produkt som den här. Intel skriver ju t o m på själva kartongen produkten kommer i: "The shape that fits the future". Just den formen vill jag säga är tagen rakt av från Zbox Nano.

Hur du kan tycka att WD HD Live är mer lik Intel NUC än Zbox Nano förstår jag inte riktigt. Jag äger för övrigt både en Nano och en WD HD Live.

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2011/08/zotac-NANO....

http://techreport.com/r.x/intel-nuc/nuc-front-3q.jpg

http://cdn-static.cnet.co.uk/i/product_media/39044753/image1/...

Jo den versionen ser onekligen lik ut, jag har tänkt på tidigare version. Men åter igen handlar väll detta främst om att lyckas få in så stark prestanda på så liten yta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Datavetare
Skrivet av iMatter:

Du kan ju inte jämf. AMDs desktop-CPU med denna mobila Intel i3-3217U. AMDs mobile Trinity som bla. sitter i Arctic MC101 (AMD 10-4600M) just nu har en TDP 17Watt för A6-4455m Dual core, 19Watt för Quad A8-4555m och 25 Watt för A10-4655m. Nästa eller när dom släpper 28nm-varianter Kaveri eller vad den nu heter kommer den mobila variaten dra ännu mindre ström och ha väl mer prestanda för att kunna användas på samma sätt som NUC.

Intel i3-3217U
http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i3-3217U-Notebook-Pro...
AMD A8-4555m
http://www.notebookcheck.net/AMD-A-Series-A8-4555M-Notebook-P...

Var ju precis det som var min poäng, det går inte att jämföra NUC mot E-serien (mycket långsammare) eller mot desktop A-serien (drar långt mycket mer ström). Och jag kunde inte hitta några miniATX-kort som är baserad på ULV varianten av A-serien, vilket är den närmaste jag kan tänka mig.

Tittar man sedan på länkarna du postade så är ju i3-3217U snabbare både på CPU- och GPU-delen, ganska mycket snabbare på CPU-delen. Så om det finns en AMD-produkt på mobil A-serien så bör den vara ganska mycket billigare för att det ska vara en poäng med den.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var ju precis det som var min poäng, det går inte att jämföra NUC mot E-serien (mycket långsammare) eller mot desktop A-serien (drar långt mycket mer ström). Och jag kunde inte hitta några miniATX-kort som är baserad på ULV varianten av A-serien, vilket är den närmaste jag kan tänka mig.

Tittar man sedan på länkarna du postade så är ju i3-3217U snabbare både på CPU- och GPU-delen, ganska mycket snabbare på CPU-delen. Så om det finns en AMD-produkt på mobil A-serien så bör den vara ganska mycket billigare för att det ska vara en poäng med den.

Embeddedvarianter som lär fungera hyfsat för konsumenter kommer kanske snart med Xi3 X7A som sagt, annars är det bara inbyggnadskort för 400-500 Euro med 384 SP VLIW4 GPU Trinity, med standard AMI EFI och liknande man såklart bygga system på de med. Fast det kostar. AMD-brädor med mobila konsument-Trinity är fattigt.

Xi3 med inbyggnads-Trinity kommer såklart inte vara billigt heller. Mini-ITX med Socket FP2 hade varit intressantare. Inte för att de säljer deras bärbara processorer i kanalen. Missat tillfälle att sälja mer som sagt, det är något de skulle ordnat förra året. Kaveri hade varit intressant i mindre brädor också. Vi får se om det finns mer intresse att bygga intressanta saker då.

Permalänk
Medlem

Perfekt för sovrummet. Fästa den på väggfästet till TVn.
Streama playtjänster från nätet, streama filmer från filservern.
För mig så är media appar till Android/IOS inte på samma nivå som windows versionerna.

Min mor som tycker sitt Define arc mini är ett ENORMT STORT chassi blev som ett barn på julafton när hon såg detta.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Perfekt för sovrummet. Fästa den på väggfästet till TVn.
Streama playtjänster från nätet, streama filmer från filservern.
För mig så är media appar till Android/IOS inte på samma nivå som windows versionerna.

Min mor som tycker sitt Define arc mini är ett ENORMT STORT chassi blev som ett barn på julafton när hon såg detta.

Du får förklara för din mor att det är över 10 månader kvar till tomten kommer...

Permalänk

Åh, vad jag önskar att det var möjligt att koppla in ett grafikkort via USB 3.0, så man kunde använda den här för att spela några spel, typ LoL. Antar att det inte finns några sådana möjligheter? Skulle bli så smidig LAN-dator..!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitramatsi:

Åh, vad jag önskar att det var möjligt att koppla in ett grafikkort via USB 3.0, så man kunde använda den här för att spela några spel, typ LoL. Antar att det inte finns några sådana möjligheter? Skulle bli så smidig LAN-dator..!

Du kan ju koppla in via TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nitramatsi:

Åh, vad jag önskar att det var möjligt att koppla in ett grafikkort via USB 3.0, så man kunde använda den här för att spela några spel, typ LoL. Antar att det inte finns några sådana möjligheter? Skulle bli så smidig LAN-dator..!

Det påstås väl gå med thunderbolt i alla fall: http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-graphics-thun...

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Ah, det verkar häftigt, men om prislappen hamnar på $800 - bara för chassit (!) känns det inte riktigt värt det...

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem

(Vilken intressant och väl utförd recension!)

Jag har för närvarande en Raspberry Pi här hemma som biosystem, men den är ju inte riktigt på samma nivå som vad som recenseras här. Dock är priset mycket mer överkomligt, och 4000-4500 kr för en mediaspelare känns inte riktigt befogat. Jag ser att Celeron-modellen verkar kosta runt 3000 kr, vilket är mycket bättre men fortfarande lite för dyrt för att jag ska impulsköpa.

Kommer dock bevaka med intresse!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

(Vilken intressant och väl utförd recension!)

Jag har för närvarande en Raspberry Pi här hemma som biosystem, men den är ju inte riktigt på samma nivå som vad som recenseras här. Dock är priset mycket mer överkomligt, och 4000-4500 kr för en mediaspelare känns inte riktigt befogat. Jag ser att Celeron-modellen verkar kosta runt 3000 kr, vilket är mycket bättre men fortfarande lite för dyrt för att jag ska impulsköpa.

Kommer dock bevaka med intresse!

4 GB minne och 60 GB ssd verkar man väl dock kunna hitta för ~1000 kr, så 2200 kr för celeron, 3300 kr för i3 och 4000 kr för i5 borde vara möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

4 GB minne och 60 GB ssd verkar man väl dock kunna hitta för ~1000 kr, så 2200 kr för celeron, 3300 kr för i3 och 4000 kr för i5 borde vara möjligt.

Absolut, var inne på samma spår nu. Du kan ju t.o.m. hitta 30GB SSD för en mindre peng.

Satt och testade lite igår med XMBC på min Raspberry och man blir ju lite tveksam om man vågar sig på en Celeron variant. Tänk om det är segt?

Permalänk
Medlem

Blev impulsköp av en i5 (vissa av de mer intressanta skinsen var lite slöa på de andra modellerna), med 8GB internminne, Wifi-kort och 30GB SSD.

Kommer köra XBMC, ett gäng spel-emulatorer och en Live TV server på den. .

Får vi se om det är något att ha.

Permalänk
Medlem

Sorry för bump, men vad är det ni använder för mediaspelare vid tester? för att få ut informationen om framerate osv.

Som på den här bilden; http://www.sweclockers.com/image/red/2013/02/08/Nuc_60.jpg?t=...

Tacksam för svar,
Daniel

Visa signatur

MVH Daniel Söderlund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Utvecklingen av tunna och kompakta datorer försiggår inte enbart på den bärbara sidan. Intels minsting NUC ska bereda väg för samma utveckling bland de stationära datorerna. SweClockers undersöker referensmodellen.

Läs artikeln

Skrivet av Danjul:

Sorry för bump, men vad är det ni använder för mediaspelare vid tester? för att få ut informationen om framerate osv.

Som på den här bilden; http://www.sweclockers.com/image/red/2013/02/08/Nuc_60.jpg?t=...

Tacksam för svar,
Daniel

Jag är intresserad av samma svar.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danjul:

Sorry för bump, men vad är det ni använder för mediaspelare vid tester? för att få ut informationen om framerate osv.

Skrivet av lhffan:

Jag är intresserad av samma svar.

Media Player Classic - Home Cinema

Permalänk

Köpt en NUC (D34010WYK) 8GB minne och en intel SSD... Har ett irriterande problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

Enda sättet att få ut surroundljud är via HDMI eller Displayport. Jag har testat två varianter: 1. En sladd till Stärkaren och en till TV:n. 2. En sladd till stärkaren och sedan från stärkaren till TV:n. Resultatet är detsamma i båda fallen. När jag stänger av TV:n eller byter till annan källa så stängs ljudet till stärkaren av vilket är väldigt irriterande när jag vill ha spotify eller annan musik på utan att behöva ha bilden från datorn på TV:n.

Någon som vet hur jag får NUC att ignorera vad som händer i andra änden av kablarna? (Win8 installerat)