Varför är alla så kritiska mot BF4? Trend?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Baserar det på min teori och på hur många som faktiskt pratar om det, även de som inte har problem med det blir nog nyfikna när de ser en tråd om det.

Hur som helst så är det för mycket problem med spelet med tanke på hur dyrt det är, hur mycket de hypar det osv

BF4 har sålt ungefär 1Miljon kopior (ref.), om 50% av alla spelare hade problem skulle du har 500'000 personer som skriver om det och reaktionen vore mycket större?
Säg att det är 10-25'000 som har verkliga problem, väl markant på forum runt om i världen men är iaf bara 1-2.5% av alla spelare och känns ju mer troligt?

CoD Ghost och BF4 är för tillfället de mest sålda spelen i Sverige, Swec är det ett av de största forumen för folk med intresse för datorer så självklart dyker det upp massa trådar/åsiker/upplevelser och speciellt om det negativa?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morpeus:

Säg vilka spel som inte är halvfärdiga då dem kommer, 90% av alla nya spela är full med buggar å skit. Men det är ändå skoj att spela, även fast spelen är inte helt klar. Förstår nog att det finns folk som vill ha helt perfekta spel vid releaser men världen är inte perfekt. Finns inte en bil, skoter mm som funkar perfekt heller. Det är bara att sätta sej ner å ha skoj å lira ihop med vännerna ;D å hoppas på att spelet inte krashar så mycket, det är nog den värsta buggen i alla fall sker för en del lite mer än andra för mej krashar det sällan.

Inga kanske nästan?Jag kör åtminstone 4-5 spel aktivt och inga av dom har kraschat nån gång utom cod ghosts första gången men det var bara att ändra i grafikinställningarna så har det funkat bra.Bf4 körde jag betan och det var ingen rolig historia alls:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muki91:

bf4 har stora problem.
kraschar ofta, dålig netcode, för många buggar för ett AAA spel,

För mig verkar netcode funka.. Måste vara fel för en del personer då. Lite halvseg netcode ibland kanske, men oftast upplever jag inga som helst problem med netcode i bf4.

Permalänk
Medlem

Nån mer som har crasher i BF4 som också låser datorn? Man får köra reset knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

För mig verkar netcode funka.. Måste vara fel för en del personer då. Lite halvseg netcode ibland kanske, men oftast upplever jag inga som helst problem med netcode i bf4.

Dålig nätkod kan i många fall förklaras med andra saker än just dålig nätkod. När jag börjat tänka på nedan punkter så känner jag i princip inte något problem med nätkoden:
Oneshotkill-buggen.
Hip fire-ADS-delay/bugg
Hög ping på moståndare.
Givetvis också krascher, ljudbuggar och andra liknande problem som förmodligen kan orsaka delay i kommunikationen.

Permalänk
Medlem

BF4 borde ha slipats nån månad till eller två innan släpp ..... därav allt gnäll
själv härdar jag ut .... fast pröjsat typ 1k pengar (köpte premium å hela kittet på studs) så lär det lösa sig över tiden ... typ samma som BF3
EA pressar ut spel innan developers känner att dom e klara gissar jag

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Det är nog det vanliga. Folk som gillar spelet, som spelar mycket, har roligt och allt fungerar för det mest bra. Sånt folk kommer inte skriva poster och göra massa trådar bara för att säga "works fine, nice game!". Men dom som har problem skapar många trådar för att klaga, för att dra upp problem, eller diskutera problemet i fråga. Och det är dom trådarna vi ser.
Jag har själv inte köpt bf4 så jag kan ej prata om hur bra det fungerar eller om det är roligt. Jag vet bara att under den öppna betan så hade jag inte kul när jag spelade det. Kan ha varit för att jag hade ca 20 fps på lägsta inställningarna. Så därför väntar jag på det tills det kanske kommer på rea eller något och prövar det då.

Men det är alltid rösten över folk som klagar man kommer höra mer än folk som tycker det fungerar bra. Tänk om alla som gillar spelet skulle skapa en ny tråd om det hela tiden? Det hade ju inte fungerat på något sätt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av anon99565:

För mig verkar netcode funka.. Måste vara fel för en del personer då. Lite halvseg netcode ibland kanske, men oftast upplever jag inga som helst problem med netcode i bf4.

Så det har aldrig hänt dig att du blir skjuten bakom en vägg?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Så det har aldrig hänt dig att du blir skjuten bakom en vägg?

Typ aldrig. Man vet ju att man "släpar efter" en aning, så det kan verka som att man blir skjuten bakom LITE ibland. Men aldrig så att jag ställer mig bakom en vägg sen en halv till en sekund senare får massa skott och dör det har aldrig hänt mig iaf.

Permalänk
Medlem

Jag upplever inte hälften av alla problem som folk på detta forum gör. Oavsett vad det gäller spel eller hårdvara. Eller drivrutiner. Har ytterst sällan haft problem med varken Nvidia / radeon eller spel.

Dock finns det oändligt med konfigurationer vad gäller pc hårdvara. Helt enkelt omöjligt för ea/Dice eller någon annan att testa alla system i världen innan hårdvara/spel släpps.

Folk verkar glömma eller ser förbi detta. Folk är allt för bittra tycker jag. Visst är det tråkigt när saker inte fungerar. Men maila in era problem till Dice och skriv inte en tråd på sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Jag tror att det är en trend att gnälla på EA/Battlefield. Eller så har folk aldrig köpt ett spel vid release förut samt aldrig spelat en Beta/Alpha med tanke på hur många som säger att BF4 känns som en Beta. Spelet fungerar förvånansvärt bra för att vara så pass nytt. Men för en bortskämd tonåring så rasar hela deras värld om servern kraschar en gång verkar det som

Vadå fungerar fruktansvärt bra för att vara nytt? Det ska funka utmärkt för ett så pass bra spel. Inte går du och köper senaste BMWn som visar sig ha små fel och säger att den är fruktansvärd bra för att vara ny. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Vadå fungerar fruktansvärt bra för att vara nytt? Det ska funka utmärkt för ett så pass bra spel. Inte går du och köper senaste BMWn som visar sig ha små fel och säger att den är fruktansvärd bra för att vara ny. Eller?

Håller med, tycker det är bra att det skapas massor av trådar om problemet och skrivs mycket på diverse spelsiter och forum så problemet får mycket exponering. Negativ publicitet är iaf något som borde få fart på företagen att lösa problemet så fort som möjligt och förhoppningsvis även ge en kompensation i form av ett gratis spel eller liknande som vid SimCity fiaskot som jag förövrigt tappade lusten att spela på grund av buggarna. Får se om jag ger det en ny chans nu när det varit ute ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan77:

Men tror du inte EA pressar/tvingar DICE att göra release?

jo så att de kan släppa det innan CoD. Annars tror jag att DICE kunde skjutit upp releasen så att de hade ett någorlunda mer fungerande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Håller med, tycker det är bra att det skapas massor av trådar om problemet och skrivs mycket på diverse spelsiter och forum så problemet får mycket exponering. Negativ publicitet är iaf något som borde få fart på företagen att lösa problemet så fort som möjligt och förhoppningsvis även ge en kompensation i form av ett gratis spel eller liknande som vid SimCity fiaskot som jag förövrigt tappade lusten att spela på grund av buggarna. Får se om jag ger det en ny chans nu när det varit ute ett bra tag.

Jo så är det absolut. Jag tappade lusten direkt och har knappt en timme körd sen release.

Permalänk
Medlem

Det är ingen trend. Spelet är precis så buggigt som folk skriver. Spelet i sig är skoj, men att släppa en såpass ofärdig produkt är riktigt dålig stil. Bra att folk klagar imo.

Permalänk

Flyter på bra men har sina buggar. Flimrande bild titt som tätt trots att ingen har utlöst EMP, vissa objekt blinkar som stroboskoplampor och att ljudet försvinner på vissa banor. I singleplayerläget så verkar dom ha gjort ett bra jobb då allt flyter och inga större buggar som jag har märkt. Multiplayerdelen är ett hafsjobb som kom ut allt för tidigt och att släppa ett spel med färdig singleplayer men inte multiplayer då spelet främst är ett multiplayerspel är riktigt dåligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag upplever inte hälften av alla problem som folk på detta forum gör. Oavsett vad det gäller spel eller hårdvara. Eller drivrutiner. Har ytterst sällan haft problem med varken Nvidia / radeon eller spel.

Dock finns det oändligt med konfigurationer vad gäller pc hårdvara. Helt enkelt omöjligt för ea/Dice eller någon annan att testa alla system i världen innan hårdvara/spel släpps.

Folk verkar glömma eller ser förbi detta. Folk är allt för bittra tycker jag. Visst är det tråkigt när saker inte fungerar. Men maila in era problem till Dice och skriv inte en tråd på sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Så fungerar det inte, ska man bara skicka brev till sina representanter i regeringen och inte demonstrera då heller menar du?
Förstår faktiskt inte hur du kan ha ett sådant stort problem med att folk klagar om sina problem på ett FORUM.

Jag hoppas verkligen att all kritik har satt sina spår hos användare, potentiella köpare och speciellt EA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det är otroligt många som har problem med krasch, dålig netcode. Därför är det så många som klagar.

Jag har slutat spela BF4. Det är ospelbart i dagsläget.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag har slutat spela BF4. Det är ospelbart i dagsläget.

Jag har också slutat spela. Synd själva spelet i sig är kul men crasherna kan ju inte vara hällsosama för datorn, med RSOD och startar om sig tvärt.

Permalänk
Medlem

Bra val, Dice ska känna av att man inte tolererar såhär dålig release. Personligen har jag inte slutat spela eftersom jag knappt inte har börjat (2 timmar sedan fick det räcka).

Permalänk
Medlem

Battlefield 4 lider av defekter i hög grad. Det är för många ospelbart med tanke på dess stora problem kring prestanda, ljud och instabilitet. Det faktum att spelet är en AAA-titel med den prissätning som det innebär för kunderna, gör det hela inte mer acceptabelt.
Detta är dock något jag kan acceptera, om det sköts på ett vettigt och respektfullt sätt från leverantörerna. Där misslyckas dock EA/Dice något utomordentligt. Vi kan ta deras sätt att kompensera spelare som exempel. EA väljer att dumförklara en stor del av sina spelare genom att erbjuda en vecka av förhöjd XP. Istället för att exempelvis erbjuda något som en DLC till sina kunder. En DLC som för övrigt borde ingå i första paketet, med tanke på hur de marknadsfört DLC-material som en del av retail-spelet. Men detta hade inneburit förlorade intäker för EA, vilket vore katastrofalt...
Det är även mycket uppenbart hur de censurerar Battlelog-communityn genom att ta bort många inlägg innehållande vettiga argument, med kritik riktad mot de.
I detta fall är det ändå fullt berättigad kritik mot EA/Dice.

Sedan kan man ha egna åsikter gällande hur de begränsar server-inställningar så att servrar ska kunna riktas mot den publik de vill locka till sig(COD-spelare?). Vilket ändå är märkligt med tanke på att de markandsför detta som ett spel som ska kunna skräddarsys individuellt. Detta har EA givetvis full rätt att ignorera, trots att de kommer från en publik av första-serien Battlefieldspelare...

Permalänk
Inaktiv

En del här verkar vara uppenbart trångsynta. Bara för att ni inte har problem betyder det inte att vi andra gnäller för att följa senaste trenden på stan eller verka häftiga.

Det jag har upplevt är krascher och serverproblem i minst var tredje match, ibland varannan. Resultatet av detta är att speltiden och resultatet går förlorat.

Vi är inte trendiga, det är BF4 som är ett uselt spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har också klarat mig väldigt bra ifrån de krascher som många upplever. Men man märker tydligt att spelet inte är färdigt på vissa fronter utan att man kastat ut spelet utan att ha testat det först. Exempel på detta är menyval som är omvända, spelkrascherna som många upplever, revive-buggen där du behöver starta om spelet om du är i loadout, serverprogramvara som skickade ut meddelande ifrån en spelare istället för admin, trasig/buggig nätkod mm. Det känns extremt framstressat. Man utlovar snabbare fixar på kritiska problem, men här är vi återigen, väntat i över en vecka på att lösa småproblem. Det blir inte bättre och man utlovar saker som man återigen inte håller. Pengarna läggs på att utveckla material som man kan ta betalt för. Det som skrämmer mig är att man inte verkar förstå, och inte verkar göra någonting åt det. Battlefield 3 var en katastrof vad gäller patchning och prata med communityt, och här står vi i samma fotsteg på nytt. Allt handlar om pengar och communityt är längre inte viktigt. Så länge vi köper spelet kommer det fortsätta så här, då har EA/DICE lyckats. Jag tycker den här releasen har varit ett slag i ansiktet för oss som lagt ut över 1000 kronor på ett spel.

Mitt "hat" är befogat. Jag tycker överlag spelet är bra. Det är precis så här som vi ville att Battlefield 3 skulle vara. Det finns mycket positivt som logiskt sätt inte syns lika mycket som det negativa för tillfället. Jag kommer fortsätta spela spelet och jag kommer säkerligen köpa framtida titlar också. Är ganska lättsåld trots allt. Men man måste verkligen skärpa sig för nu fungerar det inte för EA/DICE. Hoppas man kanske lär sig något denna gång, för det har man uppenbarligen inte gjort tidigare.

Det är lite komiskt att spela klanmatcher för tillfället också, när många spelare kraschar under rundor. Vi har ingen pausfunktionalitet i spelet vilket betyder att man måste fortsätta spela. Vissa kartor är mer extrema än andra, och ibland kan det sluta med att man spelar 3 vs 5. Nästa vecka är det dreamhack och en stor BF4-tunering. Skulle vara komiskt att se hur en dreamhack-final avgörs när ena laget kraschar några gånger. Härlig PR!

Den här historien om att allt ond kommer ifrån EA behöver inte heller stämma till hundra procent. DICE drar nog in tillräckligt med pengar för att ha saker och säga till om . Några som gör ett riktigt bra jobb med både patchning och kommunikation (reddit/battlelog) är killarna/tjejerna(?) som jobbar med Battlelog. Känns som dessa personer glöms bort i allt hat. Skulle vilja lyfta dessa människor!

Permalänk
Medlem

Ju mer populärt någonting blir ju mer skit får det. Att flera CoD spelare gått över bidrar även det.

Ungar idag förhåller sig rätten till det mesta, är inte allt perfekt så gnäller man. Ungar idag är uppväxta med att sättas på pedestal och få det man vill. Att det finns problem med spelet är väl ingen som förnekar men det gäller att försöka formulera sig väl och kanske skicka en rapport till DICE istället för att förstöra spelet genom att spamma chatten.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Ljusskygg

Snyggt namn du har där TS!

OT: Netcoden är det enda jag har problem med, och det är något alla har. Dom behöver fixa den.
Dock har jag inga andra problem!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ju mer populärt någonting blir ju mer skit får det. Att flera CoD spelare gått över bidrar även det.

Ungar idag förhåller sig rätten till det mesta, är inte allt perfekt så gnäller man. Ungar idag är uppväxta med att sättas på pedestal och få det man vill. Att det finns problem med spelet är väl ingen som förnekar men det gäller att försöka formulera sig väl och kanske skicka en rapport till DICE istället för att förstöra spelet genom att spamma chatten.

Jag hade köpt ditt argument om det gällde någon annan spelrelease med mindre bekymmer, men inte i detta fall. Att skicka en rapport till DICE hjälper inte för fem öre. Kolla på Battlefield 3, det är bevis nog. Det som hjälper är när YouTube-människor börjar ta upp dessa problem, för då börjar det plötsligt handla om pengar. Folk kanske inte vill köpa spelet. Men ja, mycket av den inkommande kritiken är väldigt dåligt beskrivande och rent av dåligt klagomål, men det är inte unikt för just battlefield-serien.

"Ungar idag är uppväxta med att sättas på pedestal och få det man vill."
Det handlar inte om detta. Det handlar om att denna spelrelease är katastrofal för väldigt många spelare. Spelet var inte färdigt när det släpptes, och jag tror till och med utvecklare själva har bekräftat detta indirekt. Ungar må vara bortskämda idag, men vi har fortfarande rätt att få det vi betalar för. Jag tror de flesta människor har förståelse för småbuggar som dyker upp vid en release - det finns alltid sådana. Men det handlar inte om småbuggar i vårat fall, utan att spelet är i princip ospelbart för väldigt många människor. De mesta klagomålen jag läser i forum är extremt befogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ptja, jag kan spela i två minuter innan spelet kraschar.
Fast det är väl så det ska vara när jag pröjsat tusen spänn för ett spel, eller hur OP?

Tycker det är ren dumhet att köpa ett spel vid release för så mycket.
Speciellt när man vet vilket företag som ligger bakom det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tycker det är ren dumhet att köpa ett spel vid release för så mycket.
Speciellt när man vet vilket företag som ligger bakom det

Visst är det så. Borde väntat med att köpa premium ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Problem jag har med spelet:
-Kraschar oftast mellan var tredje och var fjärde laddning av en ny karta.(Spelet fryser, måste starta om det och sitta i kö igen.)
-Rubberbanding.(var och varannan kill/death, fördelen är väll att alla har samma problem.)
-Ofta flimrande skuggor på objekt långt bort.(syns tydligt på alla stadsbanor när man kan stå på hustak och kolla ut över banan)
-"Auto team balance" verkar vara icke existerande.(Efter att man har joinat en server så vinner/förlorar man 10 matchar i rad då spelet vägrar att flytta spelare/squads.)
-Allt ljud förutom skottlen försvinner.(Verkar bara som om det är i början av matchen som jag har det här problemet iaf.)

Problem polare har med spelet:
-Kraschar 4-5 gånger per match.
-Plus de problem som jag upplever.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger inte hos DICE, de är EA's kassako. Problemet ligger hos EA. De har ont om pengar, och jagar snabba vinster. Har gjort det de senaste 2-3 åren, eftersom att de har inte gått så bra för EA. De avskedar ju folk till höger och vänster, VD avgick etc. Därför tvingar de ut spelen så snabbt det går, och oftast är de inte helt färdiga då. Men de blir billigare att ta klagomålen och patcha buggarna (de allvarligaste iaf), än att släppa spelet efter tex CoD, som är mycket större. Det handlar om enorma summor pengar.

Nej, det är inte ok, men så länge EA's ledning etc är giriga efter pengar, och inte bryr sig om sina produkter, så kommer detta att fortsätta.