Permalänk
Medlem

Presenttips till ljud

Hejsan!

Min käre far fyller snart år, och jag funderar på att ge honom något form av ljudsystem i present. Problemet är väl, som så ofta, att jag har väldigt begränsad budget.
Så, vad bör man prioritera? Han har i dagsläget ett par helt okej frontar från Mission (lite gamla, men spelar klart och bra), en lika gammal förstärkare, samt en cd-spelare modell 80-tal.

Min tankar går just nu till någon billig variant av en hemmabioförstärkare, för då kan man koppla in de nuvarande högtalarna och sedan bygga vidare i framtiden. Värt att nämna är att en Apple TV och en Smart TV finns, så allt för avancerade hemmabioförstärkare känns onödigt.

Men, jag vänder mig till er eftersom jag inte är helt insatt i ljud-världen. Tänker jag rätt som funderar på att skaffa en hemmabioförstärkare i första hand?

Köpråd uppskattas! (Tänk budget!)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vet du att farsan skall bygga ut i framtiden annars är det lite onödigt med en billig hemmabiostärkare som kanske är sämre ljudmässigt än hans nuvarande,får man fråga vad det är för någon han har?
Sen så skall man helst inte köpa ljudpryttlar åt andra,ge då hellre ett presentkort så kan han själv köpa.

Permalänk

riktigt knivigt detta. klart du kan ta en Onkyo bio förstärkare så är du hemma bra pris och prestanda, men hur kul är det? De brukar uppskatta ny dator de gamla rävarna:-) De ska sitta med stora skärmar och snabb surf. Kanske ny skärm eller ny stationär dator tex begagnad som maxas med cpu och RAM?! sen boka in överföring av filer och backup så blir det kanske toppen? eller jag kanske är fel ute. svårt detta. har liknande problem nu till jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vet du att farsan skall bygga ut i framtiden annars är det lite onödigt med en billig hemmabiostärkare som kanske är sämre ljudmässigt än hans nuvarande,får man fråga vad det är för någon han har?
Sen så skall man helst inte köpa ljudpryttlar åt andra,ge då hellre ett presentkort så kan han själv köpa.

Han har en Sony STR-DE405 Receiver. Måste varit bland de första digitala tjofräserna. Men, jag tror som sagt att dagens grejer, även budgetvarianterna, är bättre än den han har nu. Men det är trots allt en 5.0 stärkare, så jag kanske ska ta och sikta på att bara köpa högtalare...? Får fundera på ditt tips, att ge ett presentkort, men tbh så blir han nog glad oavsett. Han är inte så kräsen, så om jag är nöjd blir nog han också nöjd.

Skrivet av Ronaldino:

riktigt knivigt detta. klart du kan ta en Onkyo bio förstärkare så är du hemma bra pris och prestanda, men hur kul är det? De brukar uppskatta ny dator de gamla rävarna:-) De ska sitta med stora skärmar och snabb surf. Kanske ny skärm eller ny stationär dator tex begagnad som maxas med cpu och RAM?! sen boka in överföring av filer och backup så blir det kanske toppen? eller jag kanske är fel ute. svårt detta. har liknande problem nu till jul.

Dator och snabb surf är redan avklarade, men har gått och funderat lite på en filserver/nas också. Alltid smidigt att ha media tillgängligt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Humhum, har inte så stor framgång med mina trådar... Aja, kan informera om att jag skjuter upp ljud-tankarna till jul och köper något annat i present. Svårt att skramla ihop pengar till något vettigt.

Visa signatur

Permalänk

NAS är ju en sak som vore väldigt trevligt att ha. Eventuellt att man köper endast ett skåp och någon enstaka disk, så kan man köpa till diskar i efterhand vid kommande födelsedagar etc? Sen är ju en NAS något som alla kommer att ha nytta av

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube