Förbättra trådlöst nätverk med flera trådlösa accesspunkter

Permalänk

Förbättra trådlöst nätverk med flera trådlösa accesspunkter

Hej!

Hur stort är problemet med interferens om man har flera trådlösa accesspunkter (varje har ethernet från huvudroutern)? Jag har läst att man det finns tre interferensfria kanaler; 1, 6 och 11. Vad händer om man har fler än tre trådlösa accesspunkter hemma?

Permalänk
Skrivet av mikaeledstrom:

Hej!

Hur stort är problemet med interferens om man har flera trådlösa accesspunkter (varje har ethernet från huvudroutern)? Jag har läst att man det finns tre interferensfria kanaler; 1, 6 och 11. Vad händer om man har fler än tre trådlösa accesspunkter hemma?

hur långt måste du nå?

du kan få störningar. ja bor mitt inne i stan ja ser lite över 30-40 nätverk dom flesta ligger på kanal 1. 6. 11. eftersom det är default från tillverkaren. däremot behövs det väldigt många nätverk för att det ska bli fullt i etern.
du kan använda kanal 13 också. där är störnings fritt eftersom knapt någon vet hur man ändrar kanal

använder ja PassMark WirelessMon och riktantenn så får ja in 96st

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag bor i Stockholms innerstad och här får jag inte till ett bra trådlöst nätverk. Det finns massvis med trådlösa nätverk och dessutom har KTH sitt enorma nätverk igång här. Lägenheten är på ca 100 m2.

Jag har provat med olika routrar och olika kombinationer. Senaste försöket var att flytta den trådlösa routern från köket där första jacket finns till vardagsrummet med hjälp av 500 megabit/gigabit homeplug. Jag tycker fortfarande det är dåligt.

Frågan gäller även villa (säg 300 kvadrat, stenhus) då vi troligen kommer flytta till hus inom några år.

Permalänk
Medlem

Finns många faktorer att tänka på.
Antall AP, avstånd från, väggar, signal styrka, andra grejer som fungerar på 2.4ghz

Sen har du 802.11n 5ghz som har många fler kanaler.

Finns det någon grund att ha så många AP hemma?

Hur bra är utrustning du använder, hur många radios har APor, hur många finns det på klienten.
Kanaler är inte avgörande heller.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Kanske inte, men jag försöker lära mig mer om nätverk för att kunna göra ett bra både här i lägenheten och i framtida hus.

Hur många som behövs? Just nu har vi en Airport Extreme (inte den senaste, utan den innan) och vi kan knappt surfa i sovrummet som ligger 10 meter bort. Jag har haft Airport Express samt icke-apple routers tidigare..

Permalänk
Medlem

Det finns en grund att bra trådlösa routere har externa antenner.

Titta i din airport, kör dina klienter på 2.4 eller 5ghz. 2.4 är som regel lite mer robust, och man får lite bättre täckning i en lägenhet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av mikaeledstrom:

Kanske inte, men jag försöker lära mig mer om nätverk för att kunna göra ett bra både här i lägenheten och i framtida hus.

Hur många som behövs? Just nu har vi en Airport Extreme (inte den senaste, utan den innan) och vi kan knappt surfa i sovrummet som ligger 10 meter bort. Jag har haft Airport Express samt icke-apple routers tidigare..

har du android telefon så kan du ladda ner wifi analyzer. den e gratis och där får du en lista på alla nätverk och kanaler + en "bästa kanalen" den stjärnmärker alla 14 kanalerna och visar var som är minst störningar.

(detta går inte till iOS) för deras sekretess avtal gör att såna appar inte funkar.

vilken kanal har du nu och finns det fler på samma ?

problemet med Airport Extreme är väl att den bara har interna antenner ? (en vit lite låda)
https://www.google.se/search?q=airport+express+antenna+locati...

det finns hacks där man öppnar den och sätter på 2st RP-SMA kontakter och sen fixar riktiga spröt där du har lite mer gain / dbi.

100kvm borde funka den ska sitta på så öppet ställe som möjligt. finns det bärande väggar så ska det helst inte finnas datorer på andra sidan eftersom signalen försämras.

det du behöver testa är en router med MIMO den ska ha 2-3 spröt antenner och funktionen att signalen kan studsa på väggar&tak och ändå vara användbar. dom flesta routrar ser signaler som har studsat som felaktiga och rensas då bort.

300kvm stenhus är nästan omöjligt med wifi. bättre ha tråd och sen komplettera med wifi där det behövs.

5 Ghz har hög överförings hastighet men räcker med en cementvägg / stålplåt för att stoppa den helt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

För att det ska fungera bra med trådlöst så måste du ha bra grejer. Ubiquiti har bra AP som automatiskt anpassar sig till omgivningen och ställer in rätt kanaler och styrka. Dessutom kan du förflytta dig runt i lägenheten/huset/kontoret och den flyttar din dator mellan olika AP

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |