Seriell ATA och Firewire på moderkort?

Permalänk
Avstängd

Seriell ATA och Firewire på moderkort?

Hade varit tacksam om någon lite enkelt kunde förklara så att jag fårstår vad detta är för saker och om jag kan tänkas behöva det? Finns nämligen två nästan likadana ASUS moderkort och det enda (?) som skiljer dom åt är dessa två sakerna.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

A7N8X deluxe och A7N8X , tja... man har väl ingen större nytta av s-ata:n (än) , har dock beställt en 250Gb:s firewire hd, ska kolla om det e nått drag i den... men det finns mer som skiljer, deluxen har ju en inbyggd ac3 encoder och som jag förståt ett mkt fetare ljudkort, samt att den har dubbla inbyggda nätverkskort..

Visa signatur

A7N8X-Deluxe rev1.xx(XP2800 BÄRTON@2300Mhz)(2x256Mb PC2700)(9700pro)

Permalänk
Hedersmedlem

Denna fråga gäller primärt lagringsmedia så därför flyttar jag tråden dit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarLove
A7N8X deluxe och A7N8X , tja... man har väl ingen större nytta av s-ata:n (än) , har dock beställt en 250Gb:s firewire hd, ska kolla om det e nått drag i den... men det finns mer som skiljer, deluxen har ju en inbyggd ac3 encoder och som jag förståt ett mkt fetare ljudkort, samt att den har dubbla inbyggda nätverkskort..

Var en P4 jag skulle köpa, glömde jag nämna Så det är alltså ASUS P4S8X som gäller Det ena kortet ligegr på 950 och det andra på ca 1300. Synd man inte fattar allt inom datorvärlden =(

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
Denna fråga gäller primärt lagringsmedia så därför flyttar jag tråden dit.

Sen när blev moderkort lagringsmedia? Undrade faktiskt över skillnader mellan två olika moderkort Sen att jag inte fattar vad dessa extrasaker är borde inte frångå att det är ett moderkort fortfarande :C

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du frågar om S-ATA och Firewire vilket gäller lagringsmedia i större utsträckning än moderkort.

S-ATA och Firewire är kortfattat olika överföringsstandarder och det har vad jag vet inget med moderkort att göra.

Permalänk
Medlem

Det är ju aldrig fel med många roliga saker inbyggda på moderkortet. Nån gång i framtiden kommer S-ATA-diskar att vara vanligare än dagens flatkabelhärken, och då måste man ju ändå ha det. Och firewire är alltid trevligt att ha. Att köpa moderkort med grejer inbyggt brukar vara mycket billigare än att köpa grejorna löst (och man får fler lediga PCI-platser).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Det är ju aldrig fel med många roliga saker inbyggda på moderkortet. Nån gång i framtiden kommer S-ATA-diskar att vara vanligare än dagens flatkabelhärken, och då måste man ju ändå ha det. Och firewire är alltid trevligt att ha. Att köpa moderkort med grejer inbyggt brukar vara mycket billigare än att köpa grejorna löst (och man får fler lediga PCI-platser).

Jo, så har jag resonerat dom två senaste gångerna jag har köpt en ny dator men problemet är oftast att om man ska göra uppgraderingar sen så behöver man ändå ett nytt moderkort ju =( För köper man dom snabbaste minnena till moderkotret nu kan man ju inte köpa snabbare sen =(

Men det kanske är lite skillnad på Firewire och SATA

Får se vad det blir i slutändan

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
Du frågar om S-ATA och Firewire vilket gäller lagringsmedia i större utsträckning än moderkort.

S-ATA och Firewire är kortfattat olika överföringsstandarder och det har vad jag vet inget med moderkort att göra.

Hrm... kanske har du rätt men det intressanta är ju att allt som har med ett moderkort att göra är ju egentligen en annan sak som bara ska kopplas till moderkortet eller är jag fel på det nu

Du vet säkert bäst men jag är smartare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börjar bli en löjlig tråd. Kanske skulle låsas? Han har ändå fått svar på frågan.