Permalänk
Medlem

se stream + spela = random fps drops.

Ohoy! Jag har ett problem med min dator som jag nu börjat störa mig mycket på då jag inte får någon bukt alls med det.

Problemet är att om jag har en stream igång samtidigt som jag försöker spela så får jag random fps drops ner till 2-5fps under 10-20 sekunder sedan stiger den till normal nivå igen. Har hittils inte spelat någon roll vad det varit för spel jag provat spela från bf3 till minecraft.
Det är även bara då jag har en stream igång som detta problem dyker upp..

åtgärder jag har provat för att bli av med detta är:
olika webbläsare.
testat olika drivrutiner.
rengjort dator på damm.
ingenting speciellt med temperaturerna i datorn.
har provat formatera datorn men utan framgång.

Saker jag provat utifrån tips i tråden utan framgång hittils:
provat stänga av maskinvaruacceleration i streamrutan.
provat att ge spelet högre samt streamen lägre prioritet i aktivitetshandlaren.

komponenterna jag har i datorn är.

Cpu: Phenom2 955 3.2ghz
Ram: 3x2gb corsair xms3 1600mhz
Moderkort: Asus M4N68T LE V2
Gpu: gtx 560ti
Op: windows 7 64bit med senaste uppdateringar

*Edit, fortfarande inte kommit på problemet och har gett upp för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sellgren:

Ohoy! Jag har ett problem med min dator som jag nu börjat störa mig mycket på då jag inte får någon bukt alls med det.

Problemet är att om jag har en stream igång samtidigt som jag försöker spela så får jag random fps drops ner till 2-5fps under 10-20 sekunder sedan stiger den till normal nivå igen. Har hittils inte spelat någon roll vad det varit för spel jag provat spela från bf3 till minecraft.
Det är även bara då jag har en stream igång som detta problem dyker upp..

åtgärder jag har provat för att bli av med detta är:
olika webbläsare.
testat olika drivrutiner.
rengjort dator på damm.
ingenting speciellt med temperaturerna i datorn.
har även provat formatera datorn men utan framgång.

komponenterna jag har i datorn är.

Cpu: Phenom2 955 3.2ghz
Ram: 3x2gb corsair xms3 1600mhz
Moderkort: Asus M4N68T LE V2
Gpu: gtx 560ti
Op: windows 7 64bit med senaste uppdateringar

Försöker du streama när du spelar , eller har du en stream uppe när du spelar?

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooker90:

Försöker du streama när du spelar , eller har du en stream uppe när du spelar?

Det är då jag tittar på en stream samtidigt som jag spelar

Permalänk
Medlem

prova högerklicka på streamen, inställningar, klicka ur "aktivera maskinvaruacceleration"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

prova högerklicka på streamen, inställningar, klicka ur "aktivera maskinvaruacceleration"

Tack för tipset! Ska testa det och återkommer i tråden om problemet är kvar eller löst

*Edit. fortfarande samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooker90:

Försöker du streama när du spelar , eller har du en stream uppe när du spelar?

men varför spela sammtidigt och kolla på en stream ? iofs det är upp till dig. Men testa köra utan streamen och kolla om det funkar. För när jag lirar och följer en stream så funkar det.

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooker90:

men varför spela sammtidigt och kolla på en stream ? iofs det är upp till dig. Men testa köra utan streamen och kolla om det funkar. För när jag lirar och följer en stream så funkar det.

Det funkar utmärkt att spela utan att ha en stream igång.

Spelar till 99% solo och blir väldigt lätt uttråkad då jag tlx grindar eller farmar någonting så då brukar jag ha en stream igång på andra skärmen eller i bakgrunden som "radio" istället för musik.

Sen att det orsakar så massiva fpsdrops bara att ha en stream igång i bakgrunden (från tlx 75 ner till 1-5fps) tyder ju på att någonting inte riktigt mår bra i min burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sellgren:

Det funkar utmärkt att spela utan att ha en stream igång.

Spelar till 99% solo och blir väldigt lätt uttråkad då jag tlx grindar eller farmar någonting så då brukar jag ha en stream igång på andra skärmen eller i bakgrunden som "radio" istället för musik.

hehe men fungerade de tipset som förgående sa ?

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sellgren:

Det funkar utmärkt att spela utan att ha en stream igång.

Spelar till 99% solo och blir väldigt lätt uttråkad då jag tlx grindar eller farmar någonting så då brukar jag ha en stream igång på andra skärmen eller i bakgrunden som "radio" istället för musik.

Vad händer om du drar ner prion på streamen och upp prion på spelet i aktivitetshanteraren?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooker90:

hehe men fungerade de tipset som förgående sa ?

Det fungerade inte att avaktivera maskinvaruacceleration.

Skrivet av NordhNet:

Vad händer om du drar ner prion på streamen och upp prion på spelet i aktivitetshanteraren?

Har inte provat det tidigare så tack för tipset så ska jag testa det och återkommer med resultat!

*Edit, fungerade tuvär inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sellgren:

Det fungerade inte att avaktivera maskinvaruacceleration.

Har inte provat det tidigare så tack för tipset så ska jag testa det och återkommer med resultat!

*Edit, fungerade tuvär inte

hmm , bättre o spela utan stream då? fast DET ska funka spela med stream på med.. men eftersom jag inte vet lösningen , kör utan stream

Visa signatur

''Just doing what god commands me to do''

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooker90:

hmm , bättre o spela utan stream då? fast DET ska funka spela med stream på med.. men eftersom jag inte vet lösningen , kör utan stream

Hehe ja jag vet att det är ju inte världens undergång med att inte kunna ha en stream igång samtidigt som man spelar.
Vill bara gå till botten med vad det kan vara som orsakar detta problem då det enligt mig tyder på att någonting i min burk inte är som det ska vara + att jag är nyfiken på vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

Ladda hem MSI Afterburner eller dylikt och kolla ifall GPU'n klockar ned till 2D läge när det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sombiiie:

Ladda hem MSI Afterburner eller dylikt och kolla ifall GPU'n klockar ned till 2D läge när det händer.

Tack för tipset! ska kolla det och återkommer med svar i tråden senare!

*Edit, fortfarande inte kommit på problemet och har gett upp för tillfället.