Permalänk
Medlem

Datorn väsnas

Har haft problem i nästan två veckor nu med att dator låter otroligt mycket när den startas. Öppnade den idag och blåste rent den för att se ifall det kan vara det som krånglar, tyvärr verkade det inte fungera för när jag startade den igen så väsnades den ändå. Jag spelade in lite men jag vet inte hur bra det hörs

https://www.youtube.com/watch?v=NB4W9J9oEx4

Jämför med som den låter nu

http://www.youtube.com/watch?v=smk-2Zs8ods&feature=youtu.be

Det brukar hålla i sig i runt 5 minuter, från att jag startat datorn.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core? 2 Quad Q9400 2,66GHz,
Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed med fläkt
Processorkylare: vet inte
Moderkort: ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775
DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16
Minne: 4x Corsair Value S. PC5300 DDR2 2GB
Kit w/two matched Value Select 1024MB
Grafikkort: XFX Radeon HD 4870 1GB GDDR5
PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 750MHz
Hårddisk: Western Digital Caviar GreenPower 500GB
Sata 3 Gb/s, 32MB Cache
Nätaggregat: Corsair VX 550W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin, 1x 6+2-p
Övriga komponenter: In-Win J649 ATX Midi Tower Svart
Fläkt: vet inte
Temperaturer: vet inte

Permalänk
Medlem

prova att skruva åt alla skruvar, (moderkort, kylare, grafikkort nätagg osv),men dra inte åt för hårt!

Visa signatur

Corsair Carbide 500r Black - Xfx Proseries 750w - Msi z77a-g43 - Intel 3570k @4.4ghz, Stock voltage -CM Seidon 120m - MSI GTX 680 2gb OC edition - 2x4gb Corsair Vengeance - WD Caviar black 500gb

Permalänk
Medlem

Har skruvat åt alla skruvar nu men det har inte hjälpt.

Permalänk
Medlem

Prova koppla ur hårddisken och liknande för att felsöka problemet

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag den mest datorkunnige, men med "liknande" så menar du...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr00mz:

Nu är inte jag den mest datorkunnige, men med "liknande" så menar du...?

allt som inte krävs för att starta den, alltså moderkort, ram och CPU, sen börjar du lägga till del efter del. Förslagsvis med grafikkortet först tills du hittar vad som väsnas.

Det låter som att det är en fläkt där lagret inte mår bra. dock konstigt att det slutar efter 5 min.

Permalänk
Medlem

Kolla upp exakt vad som väsnas. Viktigt att du inte sitter och gissar som vissa gör.

• Kopplar ur hårddiskar, chassi fläktar osv.

• Skruva loss nätagget och flytta den så långt sladdarna tillåter så att du får in huvudet mellan dom och hör om det är den eller resten av datorn.

• Tillslut har du bara processor kylaren och grafikkort kvar. Ta ut grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Vad är det du hör/väsnas mer nu? Vibrerar det, surrar det, "skramlar" det?

Jag hör inte någon skillnad ärligt talat med hörlurarna ens!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd

skulle gissa på fläkt så kollar agg cpu gpu chassie fläktar då dom brukar kunna vara tyst ibland och låta illa ibland
diskar brukar oftast vina på ett annat sätt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Låter det bara mycket när den startas och den sen hoppar tillbaka till normal ljudnivå?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Låter det bara mycket när den startas och den sen hoppar tillbaka till normal ljudnivå?

Ja, bara när den startas, sen efter runt 5 minuter där alla program har startats upp och den så att säga varvat ner, så slutar oljudet.

Ska öppna den senare under dagen och se om jag kan hitta vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr00mz:

Ja, bara när den startas, sen efter runt 5 minuter där alla program har startats upp och den så att säga varvat ner, så slutar oljudet.

Ska öppna den senare under dagen och se om jag kan hitta vad som är fel.

Du får öppna upp den och se om du kan lyssna dig till vad det är som låter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har öppnat datorn nu och startat den för att se/höra vad det kan vara som är fel. Men hörde inget, så jag startade om den 4 gånger för att se vad det kan vara för fel. Jag har en "airduct" med teleskopfunktion i sidopanelen av datorn som går att justera olika steg vänster/höger och dra in och dra ut, för att göra den längre kortare.

Jag ändrade lite på den och stängde datorn igen startade och om 3-4 gånger och inget oväsen. Kan det vara det som har orsakat oljudet? om det nu är den, varför skulle oljudet försvinna efter uppstart? cpu fläkten är väl igång hela tiden.

Permalänk
Medlem

En uppdatering ljudet är fortarande kvar. Verkar bara komma efter att datorn varit avstängd en längre tid, tex att jag startar den på morgonen eller när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

Det som oftast ställer till oljud i en dator är någon fläkt, testa att köra din dator utan sidan med "airduct", Är ljudet borta är det den som bråkar, annars försök utesluta fläkt efter fläkt, lagren i dem är inte gjorda för att fungera i all oändlighet, du skrev att du blåste ren datorn, använder du någon typ av tryckluft då? I sådana fall håller du still fläktarna då du blåser? Dom bör inte rotera då du blåser rent eftersom du då kan skada lagret i dem.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem

@mindflow jag provade att starta datorn utan sidopanelen tyvärr var ljudet kvar. Det konstiga är att 10 min senare startade jag om datorn och ljudet var borta jag undrar vad det kan vara som gör att det bara låter en gång. Spelade in men har inte till gång till internet skriver från en stenålders telefon med tryckluften så låter jag fläktarna snurra men inte åt motsatt håll, det har varit fel om jag förstått rätt?

Permalänk
Medlem

En uppdatering

Jag kopplade loss grafikkortet innan jag startade datorn och inget oljud, så det är sannerligen den som bråkade.

Någon som kan förklara varför just när man startar dator? Varför inte hela tiden?