Permalänk
Medlem

Limma kylfläns?

Vad ska jag använda för något lim när jag fäster kylflänsar på mina mosfets? Det ska leda värme bra och sitta som gjutet...

Det leder väl inte elektricitet va?? Lite riskfyllt isåfall :/

Permalänk
Medlem

superlim

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem

Eftersom flänsarna förhoppningsvis är av metall (:)) så måste de leda ström. Men "öronen" som sticker ut från MOS-FETs är väl inte ledande - det är väl en liten kylfläns redan?

Har inte de flesta mosfets ett hål i metallörat? Iså fall tror jag det är enklare att skruva fast dom (förutsatt att du kan få vettiga små hål i flänsarna).

Ska du limma så är väl Ahdesive (stavning?) thermal paste bäst. Blanding av lim och kylpasta typ. Finns hos de flesta affärer som säljer lite mer elita datorprylar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

hmm... du vet inget ställe som säljer det där Ahdesive limmet som man kan beställa över nätet? och nej, jag har inga skruvhål på mina flänsar, eftersom jag sågar ut mindre bitar ur en gammal passiv p1 kylare...

EDIT: stavning

Permalänk

gtek säljer zalmans värmeledande lim!

Permalänk
Medlem

tack! svaret jag ville ha... men, leder det lim? är det totalt ofarligt att sätta det på chipsets???

Permalänk

Hmm, Kretsarna "kylfläns sida" brukar väll leda? På de apparater jag kollat på sitter det nån gummi liknande bit mellan kretsen och flänsen.

Permalänk
Medlem

jag har använt zalmans tvåkomponentslim till mitt chipset...funkar klocka!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Om flänsen inte tar i någåt annat än det den ska kyla spelar de väl ingen roll om det leder eller inte ?

Permalänk

Nä bara man ger fan i att ta i den så.

Permalänk
Medlem

som en tidigare sa här i topicen --> SuperAttack = Superlim en liten liten dutt i 2 av 4 hörn på chippet som du vill kyla.. de funkar kanon..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.