Permalänk
Medlem

Underlig krasch/reboot

Nu fick jag en konstig krasch andra dagen i rad så måste höra med er om ni har någon aning om detta;

Gjorde ingenting märkvärdigt med datorn, hade webbläsare igång och ett par program (satt faktiskt i telefon dessutom nu), och datorn startar helt plötsligt om sig helt ur det blå - precis som att någon tryckt på reset-knappen. Samma sak hände igår. Fick ingen varning eller nåt annat. Vad kan det här bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nu fick jag en konstig krasch andra dagen i rad så måste höra med er om ni har någon aning om detta;

Gjorde ingenting märkvärdigt med datorn, hade webbläsare igång och ett par program (satt faktiskt i telefon dessutom nu), och datorn startar helt plötsligt om sig helt ur det blå - precis som att någon tryckt på reset-knappen. Samma sak hände igår. Fick ingen varning eller nåt annat. Vad kan det här bero på?

Du har inga automatiska uppdateringar igång?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Du har inga automatiska uppdateringar igång?

Windows updates är inställt på automatiska uppdateringar, men den senaste är gjord 13/11 så det är inte det. Sen brukar ju inte Windows Update starta om utan att varna om det. Webbläsarna var jag ju tvungen att köra "restore session" på för att få tillbaka flikarna jag hade öppna.

CPU-temperaturerna är också helt okej, ligger på ca 35-40C i idle.

Permalänk
Medlem

Har du tittat igenom eventloggarna Application och System. Det brukar finnas ledtrådar där till varför datorn starta om.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Har du tittat igenom eventloggarna Application och System. Det brukar finnas ledtrådar där till varför datorn starta om.

Det står under Critical Events att source är Kernel-Power med Event ID 41. "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Innebär det att jag har spänningsfall i lägenheten eller vad ska man tolka det som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det står under Critical Events att source är Kernel-Power med Event ID 41. "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Innebär det att jag har spänningsfall i lägenheten eller vad ska man tolka det som?

Det kan tyvärr bero på många orsaker då det är ett ganska generellt felmeddelande.

Program/Tjänster som hängt sig/krascha kan lämna spår i loggarna strax innan du fick detta.
Program lämnar det efter sig i Application och tjänster(servicear) i System och Application beronde på hur dom är skrivna. Försök komma på vad som var igång då datorn starta om och sedan försök stressa fram det igen.

Instabil överklockning är en annan orsak om du nu har överklockat.

Spikar/bortfall(svängningar) på strömen är en annan och förekommande i elnätet, eller i värsta fall en nätdel som börjar må dåligt.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Det kan tyvärr bero på många orsaker då det är ett ganska generellt felmeddelande.

Program/Tjänster som hängt sig/krascha kan lämna spår i loggarna strax innan du fick detta.
Program lämnar det efter sig i Application och tjänster(servicear) i System och Application beronde på hur dom är skrivna. Försök komma på vad som var igång då datorn starta om och sedan försök stressa fram det igen.

Instabil överklockning är en annan orsak om du nu har överklockat.

Spikar/bortfall(svängningar) på strömen är en annan och förekommande i elnätet, eller i värsta fall en nätdel som börjar må dåligt.

Jag får väl se om det händer igen då, det kanske är något som händer i fastigheten just nu. Det är ett Corsair AX860i som sitter i datorn, hoppas inte att det håller på att ge upp i så fall, bytte bort två HX850 på RMA för att till slut få det här agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag får väl se om det händer igen då, det kanske är något som händer i fastigheten just nu. Det är ett Corsair AX860i som sitter i datorn, hoppas inte att det håller på att ge upp i så fall, bytte bort två HX850 på RMA för att till slut få det här agget.

Det är inte så att du har taskig ström?
Bytt två nätagg redan eller var dom trasiga vid leverans?
Kanske dags att fundera på en enklare UPS som tar hand svängningarna i elnätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Jag tror inte att det är dålig ström, bytte nätaggen för att det var ett irriterande fläktljud i båda HX-aggen, och har nu AX860i som är tyst och bra.
Fenomenet jag upplevt nu har bara varit igår och idag, så det kan bara vara en tillfällighet också antar jag.

Permalänk
Medlem

Idag kraschade datorn igen och startade om sig, än en gång precis som ett tryck på reset-knappen.
Kollade i loggarna direkt efter och hittade under Windows - System;
"An I/O operation initiated by the Registry failed unrecoverably.The Registry could not flush hive (file): ''."
Detta fel står som Kernel-General med Event ID 6.

Permalänk
Medlem

Felet kan bero på flera orsaker tyvärr.
Hårdvara som håller på gå sönder.
Drivrutiner som brakat ihop.
Intel speedstep kan strula eller AMD's motsvarighet.
Även Avast 8 Free är känt att kunna lämna detta i Eventloggen.

Testa minne med Memtest.
Testa hårddisken med program från tillverkaren av den samma.
Testa systemfilerna är OK med sfc /scannow i en eleverad CMD prompt.
Testa att stänga av Speedstep i BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Felet kan bero på flera orsaker tyvärr.
Hårdvara som håller på gå sönder.
Drivrutiner som brakat ihop.
Intel speedstep kan strula eller AMD's motsvarighet.
Även Avast 8 Free är känt att kunna lämna detta i Eventloggen.

Testa minne med Memtest.
Testa hårddisken med program från tillverkaren av den samma.
Testa systemfilerna är OK med sfc /scannow i en eleverad CMD prompt.
Testa att stänga av Speedstep i BIOS.

Jag kör ju faktiskt Avast också, vet du om det finns några särskilda förutsättningar som skulle leda till att Avast orsakar en sån här krasch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag kör ju faktiskt Avast också, vet du om det finns några särskilda förutsättningar som skulle leda till att Avast orsakar en sån här krasch?

Vet inte men kolla in följande tråd hos Avast http://forum.avast.com/index.php?topic=116738.0

Ledtrådar genom att goggla https://www.google.se/search?q=An+I/O+operation+initiated+by+...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag

• Kört memtest86 i 16 timmar - inga fel.

• Kört Intel SSD Toolbox full scan - inga fel.

• Kört sfc /scannow eleverat - inga fel.

• Uppgraderat till Windows 8.1 med tillhörande drivrutiner.

• Stängt av Intel Speedstep i BIOS.

• Bytt ut Avast mot annat antivirus.

Det första i listan jag gjorde var att uppgradera till Windows 8.1, men upplevde en krasch även då. Sen har jag gjort alla kontroller som du rekommenderade och samtliga har varit felfria. Har även stängt av Speedstep i BIOS, påverkar det energiförbrukningen för datorn på något sätt förresten? CPU:n klockar ju aldrig ner nå mer utan står konstant på 4400Mhz i CPU-Z.

Jag har min 3770K överklockad till 4.4Ghz, men det är ändå konstigt att dessa krascher/reboots skulle börja inträffa nu eftersom datorn varit överklockad i mer än ett halvår stabilt genom tunga renderingar och liknande. Nu får jag i alla fall se om ovanstående åtgärder kanske har fixat problemet, annars riktas nog mina misstankar till mitt Corsair AX860i nätagg, jag har för mig att jag läst att flera exemplar av agget har gått sönder efter drygt ett halvårs bruk.

Permalänk
Medlem

Genom att stänga av Intel Speedstep gör att processorn inte trottlar hastighet utan kör den på max hela tiden.
Då du har överklockat processorn är ju frågan, hur stabil är den överklockningen?
Som första steg skulle vara att köra allt i standard läge utan någon överklockning och försvinner då problemet så var överklockningen inte tillräckligt stabil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Genom att stänga av Intel Speedstep gör att processorn inte trottlar hastighet utan kör den på max hela tiden.
Då du har överklockat processorn är ju frågan, hur stabil är den överklockningen?
Som första steg skulle vara att köra allt i standard läge utan någon överklockning och försvinner då problemet så var överklockningen inte tillräckligt stabil.

Jo jag förstod att det var det som Speedstep gjorde, men påverkar det energiförbrukningen för datorn? Mina idle temps är desamma som tidigare, så då verkar det ju inte som att det energimässigt borde vara någon skillnad, och då undrar jag ju varför man över huvud taget har Speedstep till att börja med.

Jag har som sagt kört datorn överklockad i över 6 månader genom hård användning och det är först nu den sista veckan som detta konstiga kraschande har börjat inträffa, men jag ska ta och köra prime95 i natt och se om den klarar att ta sig igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jo jag förstod att det var det som Speedstep gjorde, men påverkar det energiförbrukningen för datorn? Mina idle temps är desamma som tidigare, så då verkar det ju inte som att det energimässigt borde vara någon skillnad, och då undrar jag ju varför man över huvud taget har Speedstep till att börja med.

Vet faktiskt inte men den borde dra mera ström över tiden. Utan speedstep så får CPUn full ström.

Skrivet av Tommy:

Jag har som sagt kört datorn överklockad i över 6 månader genom hård användning och det är först nu den sista veckan som detta konstiga kraschande har börjat inträffa, men jag ska ta och köra prime95 i natt och se om den klarar att ta sig igenom.

Använder prime95 endast för att se så att överklockningen primärt är stabil men avslutar alltid med en 24/7 körning med Folding@Home med alla kärnor samt grafikkort. Klarar datorn den pressen 24/7 så brukar det sedan inte vara några problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om mitt nätagg är för svagt för min dator numera efter att ha installerat SLI;

Mitt system består av en i7 3770K överklockad till 4.4GHz, 2st HDDs, 1st SSD, 2st GTX 670 och en DVD-brännare. Har som sagt ett AX860i, och kollade även på nätet med en kalkylator för "how much power does your computer need" och fick resultatet till ca 650W. Det känns inte som att jag effektmässigt har för lite för datorn..

Det som är märkligt är att jag får inte ens bluescreen när krascherna inträffar, datorn startar bara om av sig själv.

Permalänk
Medlem

liknande problem

jag har liknande eller typ samma problem...

mitt system är nytt sedan i september och har redan fått bytt ett AX860i

jag har:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Corsair H100i
Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z87 ATX
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1866Mhz DOMINATOR PLATINUM
Grafikkort: ASUS GTX780 DC2 OC
Hårddisk: Corsair SSD Neutron GTX 120gb
Nätaggregat:Corsair AX860i
Chassi: Corsair Vengeance C70
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan

Fick hem alla delar i början av september och byggde ihop datorn. Installerade Windows och uppdaterade bios, driv osv... funkade bra. Dagen efter dog datorn helt plötsligt och gick inte att starta. Konstaterade att nätagget gått och fick ett nytt på garantin. Det nya agget(samma model som innan) har nu suttit i datorn sen mitten av september och har fungerat felfritt fram tills idag när jag satt och spelade BF4 när datorn bara dog. Den försökte då starta om sig men dog direkt, detta gjorde den 4-5 gånger innan jag stängde av strömknappen på nätagget. Har inte testat att starta datorn än så jag vet inte hur det är med den. Har inte överklockat nått....

Dock tror jag att det är agget som är problemet då jag vet att just detta agg inte tillverkas av seasonic utan något annat företag och dem har haft stora problem med just AX860i. (detta fick jag reda på efter jag köpt agget)

Permalänk
Medlem

Hej

Det är inte så att ditt moderkort kräver extra strömmatning vid SLI?
Det brukar vara en extra molex, sataström eller PCI-E 6 pin för extra 12v matning.
Om inte så är det bara att börja från början tyvärr.
1. Testa och kör systemet utan överklockning och se om omstarterna upphör.
2. Testa med ett grafikkort i taget och se om det hjälper. Kan vara så att dom inte är OK i SLI men var för sig.
Om nu problemet började då du satte i ett grafikkort till så är nog det förklaringen tyvärr. Att köra SLI kräver numera ofta extra ström till moderkortet för att det skall bli stabilt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

är helt ny på detta men vad är en UPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Hej

Det är inte så att ditt moderkort kräver extra strömmatning vid SLI?
Det brukar vara en extra molex, sataström eller PCI-E 6 pin för extra 12v matning.
Om inte så är det bara att börja från början tyvärr.
1. Testa och kör systemet utan överklockning och se om omstarterna upphör.
2. Testa med ett grafikkort i taget och se om det hjälper. Kan vara så att dom inte är OK i SLI men var för sig.
Om nu problemet började då du satte i ett grafikkort till så är nog det förklaringen tyvärr. Att köra SLI kräver numera ofta extra ström till moderkortet för att det skall bli stabilt.

Idag så kraschade datorn igen och jag bestämde mig för att titta inne i chassit och se om jag hittade nåt udda..
Blev väldigt fundersam när ena grafikkortets dioder lyste rött medan det andra lyste grönt, kollade då runt i kring det felande kortet och såg att strömsladden till grafikkortet hade glidit halvvägs ut ur nätaggregatet..!

Hoppas att det är det som varit felet, det har inte kraschat igen... yet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Tos:

Dock tror jag att det är agget som är problemet då jag vet att just detta agg inte tillverkas av seasonic utan något annat företag och dem har haft stora problem med just AX860i. (detta fick jag reda på efter jag köpt agget)

Ni kan ju kolla på Corsairs forum om det verkar vara många som har problem med just detta nätagg. Om så är fallet skulle jag nog rekomendera er att få bytta mot något annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Tos:

är helt ny på detta men vad är en UPS

Lite kvällslektyr om vad UPS är http://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply
Har inget med transportföretaget att göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hoppas att det är det som varit felet, det har inte kraschat igen... yet

Håller tummarna att det var bara det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har jag massa att läsa tack

Permalänk
Medlem

Lät datorn vila från igår när den började knasa med försök till omstart 4-5 gånger på raken. Och nu när jag startade den på morgonen så fick jag ett felmeddelande om att mina överklocknings inställningar inte fungerade. Och att jag blev ombedd att ändra tillbaka i bios... vilket för mig är lite konstigt då jag inte gjort några överklockningar. Letade igenom bios och hittade inget att ändra. Startade om datorn och fick ett nytt felmeddelande där det nu står att den boot device som jag valt inte längre är rätt. Och ber mig nu ändra. Ser även att lampan på modekortet till boot device lyser rött.... knasigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Tos:

Lät datorn vila från igår när den började knasa med försök till omstart 4-5 gånger på raken. Och nu när jag startade den på morgonen så fick jag ett felmeddelande om att mina överklocknings inställningar inte fungerade. Och att jag blev ombedd att ändra tillbaka i bios... vilket för mig är lite konstigt då jag inte gjort några överklockningar. Letade igenom bios och hittade inget att ändra. Startade om datorn och fick ett nytt felmeddelande där det nu står att den boot device som jag valt inte längre är rätt. Och ber mig nu ändra. Ser även att lampan på modekortet till boot device lyser rött.... knasigt...

Låter som du kan något av följande problem.
1. Minnena är inte OK att köra med XMP profilen för 1866.
2. SSD enheten strular. Har ingen erfarenhet med Corsair Neutron serien.
3. Nätagget är inte OK.

Kolla på Corsairs support forum om andra har liknade problem med minnena, SSD, och nätagg ihop med ditt moderkort.
Det är inte direkt lätt att felsöka men leta på nätet om fler har liknande problem med samma uppsättning och hoppas dom har löst det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

uppdatering://

nu har jag fått startat datorn. Försökte ändra i bios till olika inställningar men efter att inget funka så ställde jag tillbaka allt som jag körde innan. Det jag gjorde istället var att flytta sata kabeln från ssd:ens sata port på modekortet till en annan och nu fick jag startat datorn.... skumt... frågan är ju då om porten på modekortet har gått sönder??? Och frågan är ju då varför den gick? nåja tänkte väl ringa återförsäljarens service och kolla med dem vad dem tror....sitter även på corsairs forum och letar efter liknande problem....kan ju va som du säger att ssd krånglar lite då och då.... men att få den att funka genom byta sata port??

to be continued

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Låter som du kan något av följande problem.
1. Minnena är inte OK att köra med XMP profilen för 1866.
2. SSD enheten strular. Har ingen erfarenhet med Corsair Neutron serien.
3. Nätagget är inte OK.

Kolla på Corsairs support forum om andra har liknade problem med minnena, SSD, och nätagg ihop med ditt moderkort.
Det är inte direkt lätt att felsöka men leta på nätet om fler har liknande problem med samma uppsättning och hoppas dom har löst det.

står att mina minnen har (High-performance 16GB (2x8GB) Dominator Platinum DDR3 memory kit with Intel XMP 1.3 profile)