Min dator startas om!!

Permalänk
Medlem

Min dator startas om!!

För ett par veckor sedan köpte jag en ny låda,moderkort och processor....men d funkar inte riktigt som det ska...=( När jag är inne i något spel,sufar på internet t.ex så startas datorn plötsligt om!Först kommer det upp en bluescreen (kör XP) där det står massa saker som man knappt hinner läsa innan den startas om....någonting om dumpning av fysiskt minne.....
Jag har prövat att uppdaterat BIOS men utan något resultat....vad ska jag göra!?

//Raksol

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk

Hur mycket ram har du? Har för mig att detta hände för mig också när jag hade 128mb ram...

Permalänk
Medlem

Jag har 256mb sdram

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |

Permalänk

Hmm... Jag vet inte vad som kan vara fel, men det kan vara att minnet "tar slut". Brukade hända mig när jag spelade bf1942 och hade ca 9mb kvar i minnet!

Permalänk
Medlem

min dator startade om sig helt apropå när nätagget var för klent och cpun för varm

Permalänk
Medlem

hm....okej.....jag får väl tanka Tweak XP å fixa lite mer fritt minne innan jag kör nåt spel....kan man köpa ddr ram samtidigt som sdram?eller måste man byta ut??jag har fyra minnes portar på mitt moderkort,två där det sitter sdram i och två tomma där det står något om DIMM i moderkorts-manualen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan köpa ddr och sdram på samma gång men du kan inte använda dem i samma dator på samma gång. Och du kan inte heller byta ut dina sdram minnen mot ddr eftersom kontakterna är olika.

Permalänk
Medlem

men jag har kontakter för ddr också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok då kanske det funkar.. aldrig sett det.
kolla i manualen hur du ska göra då.

Permalänk
Medlem

Annars vet jag att det finns en mysko-bugg i xp som gör att datorn startas om även om man inte vill det.
Det uppstår när du har installerat Easy Cd Creator. Då startas datorn om även om du har valt "Stäng Av".
Detta löser du genom att uppgradera ECC...
=), Helmysko

Permalänk
Medlem

Börja med att stäna av automatisk omstart så att du ser vad det står när du får BSOD. Kan ju helt enkelt vara så att du har för aggresiva nminnestiming i BIOS eller , om du har otur, får infinite loop

Permalänk
Medlem

Okej Dez....men vad ska jag göra åt saken?Blir galen här hemma...!!!
Jag har skrivit ner hela felmeddelandet på papper....men nu har fler mysko saker börjat hända:Min inloggnings skärm har blivit annorlunda,kan inte gå in på användarkonton i kontrollpanelen,kan inte öppna enhetshanteraren och lägg till/ta bort program,menyn i kontrollpanelen (den blå till vänster där man kan växla menllan klassiskt läga t.ex)är helt borta!

Visa signatur

Permalänk

har du ställt in det virtuella minnet?

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Okej Dez....men vad ska jag göra åt saken?Blir galen här hemma...!!!
Jag har skrivit ner hela felmeddelandet på papper....men nu har fler mysko saker börjat hända:Min inloggnings skärm har blivit annorlunda,kan inte gå in på användarkonton i kontrollpanelen,kan inte öppna enhetshanteraren och lägg till/ta bort program,menyn i kontrollpanelen (den blå till vänster där man kan växla menllan klassiskt läga t.ex)är helt borta!

Först laddar du hem memtest86 (ett program som bootar från diskett och testar minnet).
Sen kör du prime95 i några timmar för att testa processorns stabilitet.

Får du fellemeddelande i nåt av dessa program vet du att det är CPU eller minne (möjligtvis moderkort) som inte är stabilt.

Startar datorn om på samma sätt som tidigare sätter jag en slant (50 öre eller nåt) på att nätagget har gett upp

Permalänk
Medlem

jag har samma problem...ifs har det bara hänt ett ibland och inte nödvändigtvis när jag kör tunga applicationer...det händer alltid iallafall när jag ska avinstalllera ett virus program...jag har 512 sdram

Visa signatur

AMD athlon 1800+ <> 512 sdram <> Geforce 4 mx 440

Permalänk
Medlem

3vligt!

fler som har samma problem....
Även jag har detta problem, datorn startar om endast när jag ska starta spel!!! Annars så funkar det bra....*suck* irriterande!

Visa signatur

i7 930 | Corsair H50 | Gigabyte X58A-UD3R | 3x2GB Corsair XMS3 | Gigabyte 9800GT Silent Cell | Fractal Design R3 | Seasonic S12 | Samsung 226 BW | HS Habu | G15 v2 | Win7 Ultimate |