Permalänk
Medlem

Skrivtest, ord per minut

Tjao på er allihopa!

Jag har ett tag haft uppe en liten sida där man kan testa hur snabbt man skriver på en tangentbord, men har nu nyligen uppdaterat den och skrivit om scriptet bakom. Nu loggas även testerna och man kan få fram lite kul statistik, har även utökat den med fler meningar, ord och språk. Resultatet ska nu även vara rättvisande även om orden skiljer sig i längd mellan testerna.

Nu vore det kul om fler kunde testa den och gärna komma med respons på den och framförallt se om det finns några fel i scriptet (det var en dold bugg sen innan som gjorde att jag skrev om den). Den bästa hittils har skrivit 92 ord i minuten.

Länk: http://ordiminuten.se

Tack på förhand!

ps. Den ska även funka bra i mobilen. Prova, det kan överraska, jag skrev nämligen själv lika fort på telefon som på datorn. ds.

Permalänk
Medlem

Verkar fungera bra

Du skrev 22 ord på 18 sekunder (74 ord i minuten) med 0 fel.
Jag kan skriva
74
ord i minuten

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Stör mig något enormt på att orden flyttar på sig hela tiden. Annat än det så gillar jag det!

Permalänk
Medlem

Härligt, men det är ingen som har sett några skumma fel?

Det där med att texten flyttar på sig, har du något förslag på hur man annars ska ställa upp det? Vill inte gärna visa alla ord samtidigt, men kan kanske se till att ordet man ska skriva alltid är i mitten och att den så att säga inte rör på sig?

Permalänk
Medlem

Den borde hoppa vidare till nästa ord när man trycker på mellanslag, oavsett om man har rätt eller inte. Registrera det bara som ett fel om man inte har skrivit rätt, men tvinga inte att man skriver om ordet igen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogga:

Härligt, men det är ingen som har sett några skumma fel?

Det där med att texten flyttar på sig, har du något förslag på hur man annars ska ställa upp det? Vill inte gärna visa alla ord samtidigt, men kan kanske se till att ordet man ska skriva alltid är i mitten och att den så att säga inte rör på sig?

Hellre att den visar en hel textrad statiskt och bara markerar aktuellt ord precis som nu i så fall. Och sedan byts hela textraden ut på en gång.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Den bryr sig inte om stora eller små bokstäver. Att börja en mening med liten bokstav är rätt på din sida, vilket det inte är

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Den bryr sig inte om stora eller små bokstäver. Att börja en mening med liten bokstav är rätt på din sida, vilket det inte är

Det står i beskrivningen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Använder du definitionen på ord/minut som man brukar använda? Dvs att man räknar långa ord som flera ord med mer.

Permalänk
Medlem

Tycker bättre om http://10fastfingers.com/

Edit: Såg inte att det var din egen sida TS. Den skulle vara riktigt bra med lite mindre förbättringar som andra har påpekat

Visa signatur

- Dator: In Win 301 | Ryzen 7 1700 @3.7Ghz | Palit 1070ti Dual | 16GB LPX 2933Mhz | 850 EVO 500GB SSD, WD Red 4TB | AOC AG352UCG 35" 3440x1440 100hz
- Tangentbord: Poker II mx brown | Mus: Zowie ec1-a
- Hörlurar: Sennheiser HD558 | Högtalare: JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Tycker de var en bra test. En sak jag undrar över är när tidtagningen börjar... De rimliga borde vara att den startar när man skriver första tecknet i skrivrutan. Är de så? Sen kanske testet borde vara lite längre för att få bättre värden över tid... man ska inte kunna läsa in de första 10 orden och på något sätt "ta rekord" på något annat sätt än att man faktiskt är snabb på att skriva.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StigJobs:

Jag håller med. Massor av random ord som tillsammans inte skapar meningar. TS sida har ord som ska passa ihop och skapar meningar. Själv tycker jag att det är irriterande då de flesta meningarna inte ens har någon logik i sig.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Störande att man MÅSTE skriva rätt innan man kan gå vidare, borde vara så att man går vidare om man trycker space.
Är även otydligt när tiden startar.

Bra grund annars.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Vasadu och Ainok, Borde kanske skriva ut det på sidan, vilket som. Men tidtagningen börjar vid första knapptryckningen.

niclasc, Jag hade det på så vis innan att man var tvungen att ange både stora och små bokstäver korrekt, men det gillades inte av de flesta så jag valde att ta bort det.

Massy, Jepp, sen förra versionen har jag förbättrat hur den räknar ut antalet och ord och helt enkelt går efter antalet tecken istället och räknar på att ett snittord består av 5,45 tecken. Därav ska den vara mer rättvisande.

Wrathborn771, Välj bara "Svenska ord" i rullistan nedanför och tryck på [Börja om] så har du en bunt random ord istället.

Vasadu, Min tanke med meningar är att du ska kunna läsa i flera ord åt gången och kunna skriva normalt på en tangentbord som man annars också gör. Det är ju sällan man skriver med random ord. Sen har jag funderat på lämplig längd på testet, problemet är att det inte får tråka ut den som skriver testet genom att vara för långt heller.

era909 och Ainok, Har faktiskt tänkt på det där med felaktiga ord och ska fundera vidare hur man ska lösa det snyggt.

Permalänk
Medlem

92 var mitt bästa Brukar annars testa med http://10fastfingers.com/typing-test som bara använder vanliga ord, så det blir ju en ganska stor skillnad. Bägge har ju sina fördelar, men ord som "konstitutionellt" kan jag säga saktade ner mig ganska mycket

EDIT: Nu har jag använt 22 minuter till, 92 har jag fått några gånger till men verkar svårt att komma över..

En sak jag reagerade på är att antalet olika meningar verkar litet. Redan i andra försöket kom samma mening igen, och överlag verkar det röra sig om kanske 10 stycken. Jag antar att det verkliga antalet är lite större, men om möjligt borde det utvidgas ännu mera.

Permalänk
Medlem

Haha, jo det ordet har jag tagit bort nu då det är onödigt jobbigt att skriva

Det finns ca 20-30 meningar i databasen, men detta ska jag öka på eftersom just för att man inte hela tiden ska få samma meningar.

Permalänk

Coolt. Jag har ett riktigt gammalt DOS spel som måste vara sen i början av 90 talet som jag använt men detta är ju mer tillgängligt. Bra jobbat och utveckla det gärna med mer funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogga:

Vasadu och Ainok, Borde kanske skriva ut det på sidan, vilket som. Men tidtagningen börjar vid första knapptryckningen.

niclasc, Jag hade det på så vis innan att man var tvungen att ange både stora och små bokstäver korrekt, men det gillades inte av de flesta så jag valde att ta bort det.

Massy, Jepp, sen förra versionen har jag förbättrat hur den räknar ut antalet och ord och helt enkelt går efter antalet tecken istället och räknar på att ett snittord består av 5,45 tecken. Därav ska den vara mer rättvisande.

Wrathborn771, Välj bara "Svenska ord" i rullistan nedanför och tryck på [Börja om] så har du en bunt random ord istället.

Vasadu, Min tanke med meningar är att du ska kunna läsa i flera ord åt gången och kunna skriva normalt på en tangentbord som man annars också gör. Det är ju sällan man skriver med random ord. Sen har jag funderat på lämplig längd på testet, problemet är att det inte får tråka ut den som skriver testet genom att vara för långt heller.

era909 och Ainok, Har faktiskt tänkt på det där med felaktiga ord och ska fundera vidare hur man ska lösa det snyggt.

Som sagt så gillar jag testet... Mycket just för att orden inte var slumpmässiga. Man kan läsa ord mycket fortare och mer korrekt i en mening vilket också ger utslag på att man kan skriva av snabbare utan att man ser fel på någon bokstav eller ändelse bara för att man råkat se fel. När de gäller längden kanske man kan välja olika test. Men de "stora testet" borde ta en stund för att verkligen mäta vad man går för. Sen borde du redovisa antal tecken per minut inklusive space per minut. För tar betydligt mycket längre tid att skriva långa... och sen kanske man kan räkna ut genomsnittlig hastighet i ord per minut men något antagande att ett ord i genomsnitt är 5 bokstäver (6 med space) eller något.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Bra test, men det behövs lite mer feedback till användaren tycker jag - t.ex. att ordet markeras (eller åtminstone blinkar till) i rött om man stavat fel och trycker space. Jag har fastnat på felstavade ord flera gånger utan att intuitivt märka att det var felstavning som gjorde att jag inte kom vidare, nämligen.

Annat:

  • Lägg gärna in en timer som räknar sekunder, antingen uppåt eller nedåt. Det blir mer tydligt när tidsmätningen startar då, och det är mer stressande (positiv stress som manar till att öka skrivtakten, eller åtminstone inte att sakta ned den).

  • Centrera (horisontellt) helst det ord som ska matas in. Ser att andra tycker annorlunda, så en inställning kanske?

  • Stavar man fel och trycker space så ser jag helst att man får skylla sig själv utan möjlighet till rättning; ordet markeras som ett fel, och man kommer vidare till nästa ord.

Visa signatur

5950X, 3090