Sinnesjuka framedrops i BF4 (video)

Permalänk

Sinnesjuka framedrops i BF4 (video)

Hej!

Har den senaste tiden haft feta problem med framedrops som bara blivit värre och värre (se videon). Spola fram till 2:20 i videon där jag drar fram grafritaren. Där ser man att jag får CPU- och GPU-spikes väldigt ofta som resulterar i kraftiga framedrops.

Min setup:
Asus Sabertooth Z87
i7-4770K
2st GTX 660 (SLI)
8GB Corsair Vengeance LP

Jag använder Windows 8, och har testat med olika versioner av drivrutiner till grafikkorten men utan framgång. Jag har även stängt av core parking, vilket många verkar ha haft problem med. BF4 och Origin har även ominstallerats, vilket inte heller hjälpte.

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på? Jag har ju schyst prestanda i benchmarks så det verkar handla om ett problem som är specifikt för BF4.

Permalänk
Medlem

Läste i en annan tråd om fps i bf4 innan och då rekommendera någon att uppgradera till 8.1, visserligen handlade det inte om detta utan att prollen bottleneckade och killen med problemen hade windows 7 så varför en sådan uppgradering skulle vara läglig förstår jag inte. Men det kanske hjälper dig?

Permalänk
Medlem

när jag pillade med att parkera kärnor fick jag liknande värden.

en jättehög cpuspike följt av en snäppet mindre gpuspike, efter att jag unparkat alla kärnor / ställt cpun på 100% minimum så försvann det.
Ibland kunde det gå en minut emellan, ibland hände det nån gång i sekunden.

Kika på det om du inte gjort det än.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Jag provade att installera Windows 8.1 och det verkar faktiskt som om det har hjälpt en del. Fick problem med att punkbuster inte startade som det skulle, men efter att även ha löst det, verkar det som om det blivit lite bättre med spikesen. Tack för hjälpen!

Permalänk

Kolla med dpc latency checker så att du inte har någon drivrutin eller sådant som spökar. Med samma moderkort fick jag tex stora probbs med latenser när jag körde in win8 dyngan. Har perfekta latenser i win7.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Kolla med dpc latency checker så att du inte har någon drivrutin eller sådant som spökar. Med samma moderkort fick jag tex stora probbs med latenser när jag körde in win8 dyngan. Har perfekta latenser i win7.

Det visade sig att även Windows 8.1 krånglade trots allt. Det funkade fint till en början men plötsligt återkom problemen igen. Testade med 7:an nu och nu funkar det mycket bättre. Jag har spelat några timmar nu utan några problem alls. Kanske var latency som gjorde det.

Permalänk
Medlem

J*vlar vilka CPU pikar!
Kommandon för att aktivera dessa grafer?

Edit; Har du klockat processorn?

Permalänk
Skrivet av Ramses_II:

Det visade sig att även Windows 8.1 krånglade trots allt. Det funkade fint till en början men plötsligt återkom problemen igen. Testade med 7:an nu och nu funkar det mycket bättre. Jag har spelat några timmar nu utan några problem alls. Kanske var latency som gjorde det.

Ja win8 är rent otroligt dåligt. Har aldrig haft så mycket skumma buggar och skit med själva OSet, tom task managern buggar ut och halv krashar, det har den aldrig gjort i någon tidigare version av vindows. Och driuvrutiner som slutar fungera eller krashar hela windows... suck. Otroligt att man tvingas använda skiten i nya datorer som laptops. Någon borde stämma microsoft för att som totalt pajat windows.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Kommandon för att aktivera dessa grafer?

perfoverlay.drawgraph 1

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Problemet låter som parkerade kärnor.
win 8 har ej detta problem.

För övrigt får du en fpsboost i win 8 och är superstabilt iaf för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramses_II:

Hej!

Har den senaste tiden haft feta problem med framedrops som bara blivit värre och värre (se videon). Spola fram till 2:20 i videon där jag drar fram grafritaren. Där ser man att jag får CPU- och GPU-spikes väldigt ofta som resulterar i kraftiga framedrops.

http://www.youtube.com/watch?v=hkno5h-O05Y

Min setup:
Asus Sabertooth Z87
i7-4770K
2st GTX 660 (SLI)
8GB Corsair Vengeance LP

Jag använder Windows 8, och har testat med olika versioner av drivrutiner till grafikkorten men utan framgång. Jag har även stängt av core parking, vilket många verkar ha haft problem med. BF4 och Origin har även ominstallerats, vilket inte heller hjälpte.

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på? Jag har ju schyst prestanda i benchmarks så det verkar handla om ett problem som är specifikt för BF4.

Vilka settings kör du på då?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Vilka settings kör du på då?

I videon kör jag på high. Jag testade lägre settings men det var exakt likadant. Jag fick såklart bättre FPS över lag, men det spelar ingen roll när det blir så hackigt så fort det händer något. Det var helt ospelbart.

Det funkar ju med windows 7 nu. Jag funderar lite på om jag ska testa att installera windows 8 eller 8.1 igen nu. Jag vet liksom inte om det var själva ominstallationen eller bytet till windows 7 som löste problemet. Har ju läst överallt annars att prestandan i framförallt BF4 blir bättre med windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramses_II:

I videon kör jag på high. Jag testade lägre settings men det var exakt likadant. Jag fick såklart bättre FPS över lag, men det spelar ingen roll när det blir så hackigt så fort det händer något. Det var helt ospelbart.

Det funkar ju med windows 7 nu. Jag funderar lite på om jag ska testa att installera windows 8 eller 8.1 igen nu. Jag vet liksom inte om det var själva ominstallationen eller bytet till windows 7 som löste problemet. Har ju läst överallt annars att prestandan i framförallt BF4 blir bättre med windows 8.

Unpark cores
Googla det, använd det och återkom. Tenderar att vara det som spökar oftast.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min gamla i7 930 och testade unpark cores utan lycka.

När jag däremot stängde av HT så blev graferna jämna och fina samt att alla spikes försvann. Högre snitt-fps fick jag också.

Under Win7 kan tillägas.

Permalänk
Medlem

Senaste Nvidia-drivaren har gett mig mycket sämre prestanda, och en del rejäla drops faktiskt. Iaf på servrar med fler än 50 pers.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Unpark cores
Googla det, använd det och återkom. Tenderar att vara det som spökar oftast.

Mjo, fast som jag skrev i första inlägget så har jag redan provat det. Det är inte det som är problemet i mitt fall.

Skrivet av Swing3r:

Jag hade liknande problem med min gamla i7 930 och testade unpark cores utan lycka.

När jag däremot stängde av HT så blev graferna jämna och fina samt att alla spikes försvann. Högre snitt-fps fick jag också.

Under Win7 kan tillägas.

Jag läste detta också någonstans och testade att stänga av det. Jag märkte dock varken till eller från. Problemet kvarstod. Jag tror nästan att det måste ha blivit något mysko med min Windows-installation, eftersom det funkar nu när jag ominstallerat allt.

Permalänk

JAG BLIR GALEN!!!

Problemet har kommit tillbaka, nu i Windows 7. Har inte ändrat något sedan det funkade senast. Tror ni att det kan röra sig om hårdvarufel? Typ moderkort eller processor?

Kolla grafen som kommer upp de sista sekunderna i det här klippet! Det är ju till och med värre än innan.

Permalänk
Medlem

testa en GPU i taget, funkar dom bra separat så har du problem med SLI.
Annars är mitt råd att backa tillbaks till den drivrutin som var stabil innan dina framedrops.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramses_II:

Hej!

Har den senaste tiden haft feta problem med framedrops som bara blivit värre och värre (se videon). Spola fram till 2:20 i videon där jag drar fram grafritaren. Där ser man att jag får CPU- och GPU-spikes väldigt ofta som resulterar i kraftiga framedrops.

http://www.youtube.com/watch?v=hkno5h-O05Y

Min setup:
Asus Sabertooth Z87
i7-4770K
2st GTX 660 (SLI)
8GB Corsair Vengeance LP

Jag använder Windows 8, och har testat med olika versioner av drivrutiner till grafikkorten men utan framgång. Jag har även stängt av core parking, vilket många verkar ha haft problem med. BF4 och Origin har även ominstallerats, vilket inte heller hjälpte.

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på? Jag har ju schyst prestanda i benchmarks så det verkar handla om ett problem som är specifikt för BF4.

Testa att skriva in renderdevice.renderaheadlimit 2 i konsolen i bf4, cpun och gpun bör ligga så lika som möjligt i grafen för bästa prestanda.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tjenare kompis hoppas jag kan stå till tjänst!

Jag kör adaptive v-sync och render ahead limit på mina kort då jag inte klarar av screenteraring och input lag!

Funka perfekt för mig med mitt 7970 med dynamic v-sync och render ahead på 1.

Men mitt 780ti fick massa CPU/GPU spikes med samma inställningar. Men vad jag gjorde var att låsa fps i spelet

"gametime.maxvariablefps 60" så försvann alla spikes!

Så testa att leka runt med "Maximum pre renderframes" 3 är vad man börjar med på alla kort.

Testa även lås fps och se om det hjälper.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tjenare kompis hoppas jag kan stå till tjänst!

Jag kör adaptive v-sync och render ahead limit på mina kort då jag inte klarar av screenteraring och input lag!

Funka perfekt för mig med mitt 7970 med dynamic v-sync och render ahead på 1.

Men mitt 780ti fick massa CPU/GPU spikes med samma inställningar. Men vad jag gjorde var att låsa fps i spelet

"gametime.maxvariablefps 60" så försvann alla spikes!

Så testa att leka runt med "Maximum pre renderframes" 3 är vad man börjar med på alla kort.

Testa även lås fps och se om det hjälper.

Nej, med Nvidia så är standard setting på "use the 3d application setting". Och denna inställning skall vara så nära 1 som möjligt. 9/10ggr så blir de värre med högre.

Permalänk
Medlem

har du kollat så vad för temps din cpu och gpu går på? har du aktiverat hypertreding. vet att när jag skälv stängde av ht så började cpu arbeta up mot 80% och började få fps dropp. har du testat att köra med bara ett grafik kort? bf 4 är otroligt värdelöst optimerat för sli och du får värre fps dropp i sli men högre max.

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hexcail:

har du kollat så vad för temps din cpu och gpu går på? har du aktiverat hypertreding. vet att när jag skälv stängde av ht så började cpu arbeta up mot 80% och började få fps dropp. har du testat att köra med bara ett grafik kort? bf 4 är otroligt värdelöst optimerat för sli och du får värre fps dropp i sli men högre max.

Om du stänger av HT så stänger du hela grejen med Intel/highend cpuerna.... Varför fick du ens för dig att stänga detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Om du stänger av HT så stänger du hela grejen med Intel/highend cpuerna.... Varför fick du ens för dig att stänga detta?

hittade en tråd där dom sa att det kan hjälpa med det av då man kör sli. trodde ej riktigt på det men måste testa. kan säga att det hjälpte ej det minsta

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramses_II:

JAG BLIR GALEN!!!

Problemet har kommit tillbaka, nu i Windows 7. Har inte ändrat något sedan det funkade senast. Tror ni att det kan röra sig om hårdvarufel? Typ moderkort eller processor?

Kolla grafen som kommer upp de sista sekunderna i det här klippet! Det är ju till och med värre än innan.

Jag fick samma "spikes" i Windows 7 när jag hade HPET aktiverat (High precision event timer). Kolla om du kan inaktivera det i bios!

(jag hade också testat att unparka alla kärnor)

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Skapa en fil som heter user.cfg och lägg rakt in i bf4 mappen (där .exe filerna ligger) om den inte finns. Du kommer tacka mig!

PostProcess.DynamicAOEnable 0 RenderDevice.Dx11Dot1Enable 1 RenderDevice.Dx11Dot1RuntimeEnable 1 RenderDevice.Dx11Enable 1 RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 0 RenderDevice.TripleBufferingEnable 1 Screenshot.Format png UI.DrawEnable 1 [B]WorldRender.DxDeferredCsPathEnable 0 WorldRender.MotionBlurEnable 0 WorldRender.MotionBlurFixedShutterTime 0 WorldRender.MotionBlurForceOn 0 WorldRender.MotionBlurMax 0 WorldRender.MotionBlurMaxSampleCount 0 WorldRender.MotionBlurQuality 0 WorldRender.SpotLightShadowmapEnable 0 WorldRender.SpotLightShadowmapResolution 4 WorldRender.TransparencyShadowmapsEnable 0

RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 0 är valfritt men ger ett mycket bättre flyt när det gäller musrörelser.

snittar på 80 fps (high på allt) på ett gammalt 660 gtx kort..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Skapa en fil som heter user.cfg och lägg rakt in i bf4 mappen (där .exe filerna ligger) om den inte finns. Du kommer tacka mig!

PostProcess.DynamicAOEnable 0 RenderDevice.Dx11Dot1Enable 1 RenderDevice.Dx11Dot1RuntimeEnable 1 RenderDevice.Dx11Enable 1 RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 0 RenderDevice.TripleBufferingEnable 1 Screenshot.Format png UI.DrawEnable 1 [B]WorldRender.DxDeferredCsPathEnable 0 WorldRender.MotionBlurEnable 0 WorldRender.MotionBlurFixedShutterTime 0 WorldRender.MotionBlurForceOn 0 WorldRender.MotionBlurMax 0 WorldRender.MotionBlurMaxSampleCount 0 WorldRender.MotionBlurQuality 0 WorldRender.SpotLightShadowmapEnable 0 WorldRender.SpotLightShadowmapResolution 4 WorldRender.TransparencyShadowmapsEnable 0

RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 0 är valfritt men ger ett mycket bättre flyt när det gäller musrörelser.

snittar på 80 fps (high på allt) på ett gammalt 660 gtx kort..

Det där huckuspockuset har aldrig gjort någon skillnad för mig...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

battlefield på pc är också känt som battle of the config's .. du kan få en klar fördel mot spelare som enbart ändrar inställningar i menyn.

Jag ser igenom smoke, min polare gör det inte samt att man får en saftig fps boost när man skär ner på "blur" och "lightning" som brukar vara det som kräver mest av datorn.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Det där huckuspockuset har aldrig gjort någon skillnad för mig...

Det har det gjort för mig i många spel genom åren.
Edit: Med början i Rtcw - Return to Castle Wolfenstein. Sen har det rullat på.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Skrivet av S.Shooter:

Det har det gjort för mig i många spel genom åren.
Edit: Med början i Rtcw - Return to Castle Wolfenstein. Sen har det rullat på.

Säger inte att det inte skulle gjöra någon skillnad i andra spel.

I BF4 för mig = Nop, ingen skillnad.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz