Sinnesjuka framedrops i BF4 (video)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramses_II:

Hej!

Har den senaste tiden haft feta problem med framedrops som bara blivit värre och värre (se videon). Spola fram till 2:20 i videon där jag drar fram grafritaren. Där ser man att jag får CPU- och GPU-spikes väldigt ofta som resulterar i kraftiga framedrops.

http://www.youtube.com/watch?v=hkno5h-O05Y

Min setup:
Asus Sabertooth Z87
i7-4770K
2st GTX 660 (SLI)
8GB Corsair Vengeance LP

Jag använder Windows 8, och har testat med olika versioner av drivrutiner till grafikkorten men utan framgång. Jag har även stängt av core parking, vilket många verkar ha haft problem med. BF4 och Origin har även ominstallerats, vilket inte heller hjälpte.

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på? Jag har ju schyst prestanda i benchmarks så det verkar handla om ett problem som är specifikt för BF4.

Jag skulle ha Testat med först o främst uppdatera till Windows 8.1 skiljer sig lite grann blir stabilare har w8.1 själv funkar perfekt
sedan kanske lägga till 8GB ram till totalt 16GB och om inte det heller går Köp ett Asus GTX 780DC2OC då kommer du ha en stabil FPS på default ultra ca 85-110fps så får jag med I5-4670K¨någon gång ibland 65fps men då är det 64player bana med bomber och så.

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Jag skulle ha Testat med först o främst uppdatera till Windows 8.1 skiljer sig lite grann blir stabilare har w8.1 själv funkar perfekt
sedan kanske lägga till 8GB ram till totalt 16GB och om inte det heller går Köp ett Asus GTX 780DC2OC då kommer du ha en stabil FPS på default ultra ca 85-110fps så får jag med I5-4670K¨någon gång ibland 65fps men då är det 64player bana med bomber och så.

Fast jag har testat Windows 8.1 också. Det rör sig inte om för dålig hårdvara så att köpa en massa nytt är inget som hjälper.

Skrivet av Cameltotem:

Tjenare kompis hoppas jag kan stå till tjänst!

Jag kör adaptive v-sync och render ahead limit på mina kort då jag inte klarar av screenteraring och input lag!

Funka perfekt för mig med mitt 7970 med dynamic v-sync och render ahead på 1.

Men mitt 780ti fick massa CPU/GPU spikes med samma inställningar. Men vad jag gjorde var att låsa fps i spelet

"gametime.maxvariablefps 60" så försvann alla spikes!

Så testa att leka runt med "Maximum pre renderframes" 3 är vad man börjar med på alla kort.

Testa även lås fps och se om det hjälper.

Tack för tipset. Problemet kvarstår dock.

Skrivet av Gwaniiz:

Jag fick samma "spikes" i Windows 7 när jag hade HPET aktiverat (High precision event timer). Kolla om du kan inaktivera det i bios!

(jag hade också testat att unparka alla kärnor)

Jag hittar ingenstans där jag kan ändra det i BIOS. Var brukar man hitta det isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramses_II:

Fast jag har testat Windows 8.1 också. Det rör sig inte om för dålig hårdvara så att köpa en massa nytt är inget som hjälper.

Tack för tipset. Problemet kvarstår dock.

Jag hittar ingenstans där jag kan ändra det i BIOS. Var brukar man hitta det isf?

På mitt moderkort ligger den under kategorin "integrated peripherals", verkar dock som att man inte kan ändra HPET på moderkort från Asus. En på guru3d skrev följande i denna tråd:

"Some motherboards have HPET enforced and it can't be disabled (Asus)."

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=3770113&postcount=2

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk

Lånar tråden lite och jag har samma problem som TS.. Ibland kan det gå under 60 fps och lagga till, så väntar ivrigt på vad som kan vara lösningen.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Samma här, framdrops gör spelet helt ospelbart. Jag bryr mig inte om andra buggar i spelet men det här är sjukt irriterande. Det blir värre för varje uppdatering de släpper

Permalänk

Nu har jag fått det att flyta på betydligt bättre. Jag misstänkte nämligen att det var någon mjukvara som jag installerat efter ett tag som gjorde att det först fungerade bra efter nyinstallation av Windows. Jag testade med de programmen jag kunde komma på och det verkar ha gjort stor skillnad att avinstallera allt från Nvidia utom drivrutinen. Jag tog bort HD Audio, Geforce Experience och hela kitet, avinstallerade till och med drivrutinen för att sedan ladda hem igen och endast installera drivrutinen.

Det flyter inte helt perfekt nu heller, men MYCKET bättre än tidigare. Jag hoppas att det är detta som är problemet, så testa det ni andra med. Kanske kan det vara att jag använder Windows 7 som gör att det fortfarande finns småproblem kvar.

Skrivet av Gwaniiz:

På mitt moderkort ligger den under kategorin "integrated peripherals", verkar dock som att man inte kan ändra HPET på moderkort från Asus. En på guru3d skrev följande i denna tråd:

"Some motherboards have HPET enforced and it can't be disabled (Asus)."

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=3770113&postcount=2

Tack, men det verkar inte som om jag har möjligheten att ställa in det på mitt moderkort helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Samma problem

Skrivet av Ramses_II:

Nu har jag fått det att flyta på betydligt bättre. Jag misstänkte nämligen att det var någon mjukvara som jag installerat efter ett tag som gjorde att det först fungerade bra efter nyinstallation av Windows. Jag testade med de programmen jag kunde komma på och det verkar ha gjort stor skillnad att avinstallera allt från Nvidia utom drivrutinen. Jag tog bort HD Audio, Geforce Experience och hela kitet, avinstallerade till och med drivrutinen för att sedan ladda hem igen och endast installera drivrutinen.

Det flyter inte helt perfekt nu heller, men MYCKET bättre än tidigare. Jag hoppas att det är detta som är problemet, så testa det ni andra med. Kanske kan det vara att jag använder Windows 7 som gör att det fortfarande finns småproblem kvar.

Tack, men det verkar inte som om jag har möjligheten att ställa in det på mitt moderkort helt enkelt.

Jag har samma problem som dig. Tycker bara att det blir sämre för varje update också. Vet inte hur man ska få bukt med problemet. På vissa ställen på vissa kartor så är CPU spiksen mest framstående.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat något som iaf funkar för mig. Har haft sjuka CPU spikes sedan senaste update. Jag ändrade i Nvidia control panel till Maximalt för-renderade bildrutor: 1, Föredrar maximal prestanda och Vsynk: på (både i spel och kontrollpanel). Nu kan jag till och med köra med AA på och inte få några FPS drops. Jag är ingen stjärna när det kommer till datorer så jag vet faktiskt inte vad alla ändringar som jag gjorde gör men det funkar iaf. Prova!

Permalänk
Skrivet av Ferre3:

Jag har samma problem som dig. Tycker bara att det blir sämre för varje update också. Vet inte hur man ska få bukt med problemet. På vissa ställen på vissa kartor så är CPU spiksen mest framstående.

Vad har du för hårdvara? Om du har Geforce, har du testat att göra samma sak som jag?

Skrivet av Ferre3:

Nu har jag hittat något som iaf funkar för mig. Har haft sjuka CPU spikes sedan senaste update. Jag ändrade i Nvidia control panel till Maximalt för-renderade bildrutor: 1, Föredrar maximal prestanda och Vsynk: på (både i spel och kontrollpanel). Nu kan jag till och med köra med AA på och inte få några FPS drops. Jag är ingen stjärna när det kommer till datorer så jag vet faktiskt inte vad alla ändringar som jag gjorde gör men det funkar iaf. Prova!

Jag har testat att ända både vsync och för-renderade bildrutor, men det har inte hjälpt för mig. Gött att du lyckats lösa dina problem i alla fall!

Permalänk
Medlem

Jag har en ganska mycket sämre dator än dig. Intel i5 760 (klockad till 3,6), 8 gig ram och gtx 660 ti. Jag har inte provat ditt förslag. Orkar inte installera om Windows och vet inte hur man avaktiverar nvidia hd audio osv. Det kan vara så att jag uttalade mig lite för tidigt. Får fortfarande cpu spikes på siege of Shanghai men överlag har det blivit bättre med mina ändringar. Jag ska tillägga att jag kör med nvidias nya beta drivrutin och Windows 7.

Permalänk
Inaktiv

GPUns videominne tar slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

GPUns videominne tar slut?

Ja, så kanske det kan vara. Jag har 2 gig i videominne men 3 kanske skulle vara önskvärt.