Permalänk
Medlem

Kompakt Systemkamera

Hej!

Min Sambo vill jättegärna ha en Kompakt Systemkamera och nu när jul är runt hörnet så tänkte jag ge henne en. Men... jag kan absolut ingenting om Kameror så nu behöver jag eran hjälp att hitta den perfekta Kompakta Systemkameran.

Hon gillar Samsungs Vita modeller, men är de något att ha? Kom gärna med tips på prisvärda Kameror. Budget är inte jätteviktig men 2-4tusen, viktigast är att den är prisvärd.

Tack på förhand

Cykeln

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att satsa på Panasonic, Olympus eller Sony. Panasonic/Olympus delar objektiv och är de största märkena inom kompakt/spegellösa systemkameror. Till Sony finns inte lika många objektiv men det är också mycket bra kameror.
Om du vill göra henne riktigt glad kan du köpa en Nex-5t nu för 4900 med 500 kr tillbaka på tex Netonnet.

Annars kan du kolla på Panasonic GF5, den är väldigt billig. Finns med 2st objektiv, ett bra och ett helt ok för 2900:-
Slog till på en sådan själv eftersom jag vill åt det ena objektivet till en annan kamera och löst kostar det mer än hela paketet.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Den vita Nex-5t skulle hon gilla på allt med troligtvis, har ju både utseendet och är troligtvis en väldigt bra kamera.

Panasoniic GF5 verkar prisvärd men skulle tyvärr aldrig tycka den va "snygg", lite fåfängt men inte mycket att göra åt saken.

Permalänk

Frågan är om hon vill använda den som en förväxt kompaktkamera och titta på lcd skärmen eller vill använda sökaren. M4/3 kamerorna är mindre, billigare men har en del nackdelar jämfört med en större DSLR med spegel ffa i smidighet när man väl fotograferar med den, brus i bilden, bildkvalite (ju större sensor ju bättre blir det i regel men mest beror på kvaliten på objektivet) och bättre sökare. Ska den gå ner i en handväska är dock en M4/3 kamera med pannkaksobjektiv svårslaget.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Inveramsay Tack för ditt inlägg!

Meningen är att den ska användas för att ta så bra bilder som möjligt med en så smidig kamera som möjligt, dvs att den ska lätt gå ner i handväskan. Men samtidigt ta mycket bättre bilder än en vanlig digitalkamera för en tusenlapp.

Permalänk
Medlem

^^ Skulle nog vilja säga att skillnaden i bildkvalitet mellan m43 och en APS-systemen inte är så stor som du säger, skillnaden i sensor storlek är rätt så marginell egentligen samt att APS kamerorna brukar generellt ha något högre antal pixlar, vilket betyder att pixelstorleken (vilket är det som kan ge mycket brus) är rätt så samma.

Slår också ett slag för GF-5:an, helst med 14mm pannkakan i paketet (en av de bättre linserna i m43 systemet). Helst om man ser till priset, typ något i stilen med: "Köp en lins (14mm pannkakan) och få kamerahus samt en till lins på köpet"
Har en själv (köpt för 2990:-) och gillar formatet, inte för stor och tar grymt bra bilder. De bästa av båda världar, kompaktheten från en liten kamera och bildkvaliteten från en DSLR.

Letar du även lite så kan det kanske finnas något kitt med vit kamera om du har tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Frågan är om hon vill använda den som en förväxt kompaktkamera och titta på lcd skärmen eller vill använda sökaren. M4/3 kamerorna är mindre, billigare men har en del nackdelar jämfört med en större DSLR med spegel ffa i smidighet när man väl fotograferar med den, brus i bilden, bildkvalite (ju större sensor ju bättre blir det i regel men mest beror på kvaliten på objektivet) och bättre sökare. Ska den gå ner i en handväska är dock en M4/3 kamera med pannkaksobjektiv svårslaget.

Jo men de har ju andra fördelar mot FF också tex pris, EVF för den som gillar det och bättre Tele

EDIT: Sen är ju vissa spegellösa APS-C tex Nex-5 och A7 är FF. Den sistnämnda är utanför budget men det är FF oavsett om den har spegel eller inte så i det här sammanhanget finns det ingen fördel att köpa spegelreflex vs spegellös.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar, uppskattar det väldigt mycket eftersom jag inte kan något om kameror.

GF-5:an verkar ju väldigt prisvärd från vad jag har kunnat läst här och googlat fram, men det är inte den snyggaste kameran. Hade det varit till mig själv hade jag kört på den, men så lätt ska det ju inte va

Permalänk
Medlem

Tänk på att för att kameran ska bli så "liten och smidig" som hon vill att den ska vara så kan man direkt glömma "riktiga" objektiv. det blir pannkaksobjektiv som gäller isf.
finns kanske undantag då det finns lite mindre objektiv som fortfarande håller sig inom de vanliga måtten, men teleskopobjektiv blir det inget iaf

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ska tänka på det Morxy49

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag också är intresserad av att köpa en kompakt systemkamera när jag inte orkar släpa med mig min Nikon D7000. Har varit intresserad av Panasonic GM1 som ska släppas denna veckan. Hur står sig GF5 mot den i jämförelse?

GM1 är ju lite mindre men kanske på gränsen till för liten för att kunna hålla stabilt?
Ett annat plus för GM1 är att den har wifi som verkar himla smidigt, har dock aldrig haft en kamera med det så vet inte hur ofta det kommer användas.

Skiljer det inte speciellt mycket mellan dom annars är nog GF5 att föredra då den ligger under halva priset jämfört med GM1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Lånar tråden lite då jag också är intresserad av att köpa en kompakt systemkamera när jag inte orkar släpa med mig min Nikon D7000. Har varit intresserad av Panasonic GM1 som ska släppas denna veckan. Hur står sig GF5 mot den i jämförelse?

GM1 är ju lite mindre men kanske på gränsen till för liten för att kunna hålla stabilt?
Ett annat plus för GM1 är att den har wifi som verkar himla smidigt, har dock aldrig haft en kamera med det så vet inte hur ofta det kommer användas.

Skiljer det inte speciellt mycket mellan dom annars är nog GF5 att föredra då den ligger under halva priset jämfört med GM1.

Jag tror att om du lekte med bägge så skulle du föredra GM1. Den är i en annan liga vad gäller byggkvalitet och utformning. Är nog svårslagen om du verkligen vill ha en liten men kraftfull spegellös.
Själv får jag en GF5 imorn, tror det är tredje gången jag köper en sån. Ska ta ena objektivet som följer med och sen sälja den eftersom det objektiv jag vill ha kostar mer än hela paketet.

Permalänk
Medlem

Har bestämmt mig för att köpa en GF5 nu, och bara för att vara helt säker är det denna http://www.prisjakt.nu/product.php?p=1223921 ni talat om?

Finns endel olika att välja mellan.

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykeln:

Har bestämmt mig för att köpa en GF5 nu, och bara för att vara helt säker är det denna http://www.prisjakt.nu/product.php?p=1223921 ni talat om?

Finns endel olika att välja mellan.

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Den är det, personligen hade jag övervägt detta paket istället eftersom 14/2.5 är riktigt trevligt,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223919

Men det spelar ingen större roll. Jag har haft det objektiv som följer med den du länkar till och det är ok det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den är det, personligen hade jag övervägt detta paket istället eftersom 14/2.5 är riktigt trevligt,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223919

Men det spelar ingen större roll. Jag har haft det objektiv som följer med den du länkar till och det är ok det med.

Kör på den du länka ifall du rekommenderar det.

Tack så mycket för all hjälp Nisse-Tuta, uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykeln:

Kör på den du länka ifall du rekommenderar det.

Tack så mycket för all hjälp Nisse-Tuta, uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Så lite så, hoppas ni blir nöjda.
Det som är bra med det lilla 14/2.5 som följer med är att det är Litet med stort L och funkar bättre i svagt ljus. Sätter du det på kameran så har du en given "partykamera" som du kan ha med dig i fickan.
Slänger du på det stora så har du mer zoom och stabilisering för dagsljus.

Om du/ni nångång känner för att skaffa ett teleobjektiv men vill hålla budgeten nere så är Sigma 60/2.8 snorbilligt och mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykeln:

Kör på den du länka ifall du rekommenderar det.

Tack så mycket för all hjälp Nisse-Tuta, uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Köpt kamera ännu??
Såg denna idag, och skulle tro att den passar det du söker: http://cdon.se/hemelektronik/panasonic/panasonic-lumix-dmc-gf...