Byte av processor AMD Turion X2 till Amd Turion X2 Ultra (Zm 82) + klocka grafikkort Nvidia 7000

Permalänk
Medlem

Byte av processor AMD Turion X2 till Amd Turion X2 Ultra (Zm 82) + klocka grafikkort Nvidia 7000

Hej alla Var snälla och flytta tråden om det finns en bättra plats.

Jag har för första gången försökt att byta processor på en laptop och jag blev skiträdd! Den började brumma något förfärligt och ville inte starta...bara dra igång och sen dog den igen. Jag bytte tillbaka och den funkar felfritt.

Bytet skulle ske på min "nya" gamla Acer 5520 som för närvarande har en Amd Turion X2 processor på 1.9 ghz Dual core till en X2 Ultra processor av Amd Durion typ på 2.1 ghz. Det gick alltså inte.

Är det fel på processorn, kan jag testa den med en multimeter på något sätt eller är det en inkompatibel processor? tack på förhand.

Jag la nog på ganska mycket sån där kylpasta också men försökte torka av mer senare och det hjälpte inte.

Tack så mycket på förhand. Om någon har en bättre processor som skulle funka att ge mig eller skicka till mig så skulle jag uppskatta det jättemycket. Jag betalar då för frakten.

Juste: Går det att klocka det här antika grafikkortet tro? Det är inbyggt i moderkortet. Hur gör jag i så fall? Jag har försökt med afterburner men det funkar inte. Är det någon speciell driver jag behöver?
Hör av er

Permalänk
Skrivet av Senapen:

Hej alla Var snälla och flytta tråden om det finns en bättra plats.

Jag har för första gången försökt att byta processor på en laptop och jag blev skiträdd! Den började brumma något förfärligt och ville inte starta...bara dra igång och sen dog den igen. Jag bytte tillbaka och den funkar felfritt.

Bytet skulle ske på min "nya" gamla Acer 5520 som för närvarande har en Amd Turion X2 processor på 1.9 ghz Dual core till en X2 Ultra processor av Amd Durion typ på 2.1 ghz. Det gick alltså inte.

Är det fel på processorn, kan jag testa den med en multimeter på något sätt eller är det en inkompatibel processor? tack på förhand.

Jag la nog på ganska mycket sån där kylpasta också men försökte torka av mer senare och det hjälpte inte.

Tack så mycket på förhand. Om någon har en bättre processor som skulle funka att ge mig eller skicka till mig så skulle jag uppskatta det jättemycket. Jag betalar då för frakten.

Juste: Går det att klocka det här antika grafikkortet tro? Det är inbyggt i moderkortet. Hur gör jag i så fall? Jag har försökt med afterburner men det funkar inte. Är det någon speciell driver jag behöver?
Hör av er

Specs på de 2 aktuella cpus:

original: http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Turion%2064%20X2%20Mobil...
(Kolla gärna även längst "ner" i länken, där bla vassare cpus med Socket S1 (S1g1) finns listade, och som borde funka till din burk. Ev krävs isf först en bios flash med original cpun i, innan byte till annan cpu)

den andre: http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/AMD-Turion%20X2%20Ultra%20ZM...

Vid mkt snabb jämförelse:

Orginalet har: Socket S1 (S1g1) samt: Manufacturing process 0.09 micron SOI

Den andre har: Socket S1 (S1g2) samt: Manufacturing process 0.065 micron SOI

Permalänk
Medlem

Hmm så trots att Socket "grunden" S1 är den samma så skiljer sig alltså versionerna och de är inte kompatibla?

Tur att jag inte pajade datorn då, jag hade för mig att det funkade med alla S1 AMD Turion men det gör det alltså inte?

Försökte även överklocka mitt grafikkort med afterburner och det är blockerat men det väntade man sig kanske.
Vet inte om jag ska riskera det med några konstgjorda drivers.

Det där med processorn skulle jag dock gärna vilja veta mer om.

edit: Näh verkar som om fler är lite arga: http://forum.grasscity.com/silicon-valley/747194-fuck-you-amd...

Permalänk

Som synes så skiljer det även på Manufacturing process, ev mer. Som nämnts så kollade jag bara som hastigast. Har själv alltid varit noga med att hålla mig till samma sockel, tdp och cpu serie vid byten.

Hehe, (länken) japp de verkar inte vara glada precis, lärdomen att dra är som med mkt annat inom it, att kolla först...