Silicon Image avtäcker MHL 3.0-lösning för 4K-videoströmning

Permalänk
Melding Plague

Silicon Image avtäcker MHL 3.0-lösning för 4K-videoströmning

Upplösningar i 4K blir en allt vanligare syn och nu avtäcks världens första helhetslösning för MHL 3.0, som möjliggör videoströmning av sådant material från mobila enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen streama 4K i dagsläget? Med tanke på vad all utrustning kostar ..
Dock intressant att det börjar ta fart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Behöver man verkligen streama 4K i dagsläget? Med tanke på vad all utrustning kostar ..
Dock intressant att det börjar ta fart!

Nej, men i framtiden.
Då är det ju bra att dom jobbar på saker och ting nu

Permalänk
Avstängd

Tänk dig att du har en telefon med ARMv8 64-bitar processor med 8 kärnor. Du har 3-8 GB RAM, och 128-256 GB lagring.
Du har molnlagring på några gigabyte eller terabyte. Kanske någon server som kör ownCloud med terabyte lagringsutrymme.

Du dockar din mobil till en mobildocka med USB-portar som du pluggar in tangentbord, much din 24 eller 27 tums skärm till.
Eller kör trådlöst tangentbord och mus över Bluetooth till telefonen, och använder WiDi, Wireless USB, MHL, MiraCast eller något liknande för att koppla dig mot din 24" skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tänk dig att du har en telefon med ARMv8 64-bitar processor med 8 kärnor. Du har 3-8 GB RAM, och 128-256 GB lagring.
Du har molnlagring på några gigabyte eller terabyte. Kanske någon server som kör ownCloud med terabyte lagringsutrymme.

Du dockar din mobil till en mobildocka med USB-portar som du pluggar in tangentbord, much din 24 eller 27 tums skärm till.
Eller kör trådlöst tangentbord och mus över Bluetooth till telefonen, och använder WiDi, Wireless USB, MHL, MiraCast eller något liknande för att koppla dig mot din 24" skärm.

Och när allt är inkopplat och klart så inser man att allt blev fel, då man kommer ihåg hur extremt långsam den lilla sketna ARM-processorn är, varpå man rycker ur luren och ställer dit en redig stationär istället.

Nej men visst, mobil htpc kan man ju ha det till. Fast varför skulla jag vilja ha en mobil htpc? Uhm. Hmm. Om man har flera tv/bio-rum och är för snål för att köpa fler än en htpc?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Och när allt är inkopplat och klart så inser man att allt blev fel, då man kommer ihåg hur extremt långsam den lilla sketna ARM-processorn är, varpå man rycker ur luren och ställer dit en redig stationär istället.

Nej men visst, mobil htpc kan man ju ha det till. Fast varför skulla jag vilja ha en mobil htpc? Uhm. Hmm. Om man har flera tv/bio-rum och är för snål för att köpa fler än en htpc?

Jag tror säkert att om utvecklingen fortsätter så kommer vi kunna se datorer stora som en Raspberry Pi med prestandan av en monster dator. Jag säger inte att det kommer hända de närmsta åren men för eller senare kommer det säkert komma.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

30Hz känns sådär. Att filmindustrin inte satsar på att dubbla frame raten så man slipper hackiga svepande filmsekvenser? Helt otroligt att man fortfarande kör på 24fps faktiskt...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

30Hz känns sådär. Att filmindustrin inte satsar på att dubbla frame raten så man slipper hackiga svepande filmsekvenser? Helt otroligt att man fortfarande kör på 24fps faktiskt...

Som tur är består film inte enbart av svepande sekvenser. HFR har sin vits, men det är inget jag skulle vilja se all film/TV i.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Men vilken bitrate? Det finns ju 1080p på youtube men det är ju inte direkt samma som att köra en blu-ray skiva om man säger så...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

30Hz känns sådär. Att filmindustrin inte satsar på att dubbla frame raten så man slipper hackiga svepande filmsekvenser? Helt otroligt att man fortfarande kör på 24fps faktiskt...

Man törs inte, då man är helt upptagen med att fyrdubbla bitraten på ett annat, långt mindre märkbart sätt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Jag tror säkert att om utvecklingen fortsätter så kommer vi kunna se datorer stora som en Raspberry Pi med prestandan av en monster dator. Jag säger inte att det kommer hända de närmsta åren men för eller senare kommer det säkert komma.

Visst är det så. Ni minns ju hur allt såg ut innan iPhone/Android släpptes 2007. Tiden och utvecklingen går rasande fort om man ser till den tid vi lever i. Allt går mot att vi kommer ha en enhet på oss som sköter allt. BYOD kommer bli självklart och du kommer koppla in dig på en död skärm på jobbet. Oculus Rift är också ett bra exempel på vart vi är påväg.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Och när allt är inkopplat och klart så inser man att allt blev fel, då man kommer ihåg hur extremt långsam den lilla sketna ARM-processorn är, varpå man rycker ur luren och ställer dit en redig stationär istället.

Säg inte det du. Dessa nya ARMv8 med 64-bit och 8 kärnor kan komma att bli riktigt bra.
Jag hör mycket bra om ARMv8 arkitekturen, att den ska vara väldigt väldesignad och väsentligt bättre på SMP.

Nvidia tar fram ny Tegra med ARMv8 64-bit och GeForce.
Intel tar fram Atom med nya Goldmont arkitekturen.
Det kan bli riktigt bra.

Visst, du kanske inte kan spela Battlefield 4 i 4K-upplösning.
Då får du ha en riktig rygg.
Men det kan komma ha tillräckligt mycket prestanda för dom flesta personer att göra vad dom brukar använda en dator till; Facebook, Youtube, Twitter.

Skrivet av backfeed:

Nej men visst, mobil htpc kan man ju ha det till. Fast varför skulla jag vilja ha en mobil htpc? Uhm. Hmm. Om man har flera tv/bio-rum och är för snål för att köpa fler än en htpc?

Supersmidigt när man har filmkvällar hemma hos kompisar, flickvän, etc.
Du kan ta med dig din telefon med hundratalsfilmer att kolla på.
Tänk om ni sitter och använder er telefon som handkontroll i ett spel och spelar 2 eller 4 spelare samtidigt på en 50" skärm hos en polare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rektor:

Säg inte det du. Dessa nya ARMv8 med 64-bit och 8 kärnor kan komma att bli riktigt bra.
Jag hör mycket bra om ARMv8 arkitekturen, att den ska vara väldigt väldesignad och väsentligt bättre på SMP.

Nvidia tar fram ny Tegra med ARMv8 64-bit och GeForce.
Intel tar fram Atom med nya Goldmont arkitekturen.
Det kan bli riktigt bra.

Visst, du kanske inte kan spela Battlefield 4 i 4K-upplösning.
Då får du ha en riktig rygg.
Men det kan komma ha tillräckligt mycket prestanda för dom flesta personer att göra vad dom brukar använda en dator till; Facebook, Youtube, Twitter.

Supersmidigt när man har filmkvällar hemma hos kompisar, flickvän, etc.
Du kan ta med dig din telefon med hundratalsfilmer att kolla på.
Tänk om ni sitter och använder er telefon som handkontroll i ett spel och spelar 2 eller 4 spelare samtidigt på en 50" skärm hos en polare.

Ge mig ARMv8 med en lite saftigare GPU, Släng detta på en Project ARC lur med Ubuntu phone...

Mums!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men det kan komma ha tillräckligt mycket prestanda för dom flesta personer att göra vad dom brukar använda en dator till; Facebook, Youtube, Twitter.

Ja, absolut. Det skulle räcka gott och väl för vardagssysslor, visst är det så.

Skrivet av rektor:

Supersmidigt när man har filmkvällar hemma hos kompisar, flickvän, etc.
Du kan ta med dig din telefon med hundratalsfilmer att kolla på.
Tänk om ni sitter och använder er telefon som handkontroll i ett spel och spelar 2 eller 4 spelare samtidigt på en 50" skärm hos en polare.

Jodå, jag menade bara i mitt fall - flickvännen bor jag redan med, samtliga polare har htpc och tv-spel undviker jag helst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

30Hz känns sådär. Att filmindustrin inte satsar på att dubbla frame raten så man slipper hackiga svepande filmsekvenser? Helt otroligt att man fortfarande kör på 24fps faktiskt...

Ja det verkar vara någon religion inom filmindustrin och bland filmfantaster att det ska vara 24fps. Har svårt att se någon anledning annat än nostalgi eller att det är en djupt rotad vanesak.

Anledningen kanske är så enkel att det inte går att sälja nya tv-apparater med argumentet högre fps då samtliga redan klarar av det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

30Hz känns sådär. Att filmindustrin inte satsar på att dubbla frame raten så man slipper hackiga svepande filmsekvenser? Helt otroligt att man fortfarande kör på 24fps faktiskt...

Mycket bra synpunkt. Man kan verkligen undra varför de inte satsar lika hårt på att uppnå en framerate där det mänskliga ögat inte längre uppfattar hackandet, som man gjort för att uppnå upplösningar där man inte längre ser pixlarna, om det nu är så att upplevelsen står i centrum. Personligen undrar jag om jag inte hellre har bra flyt i filmerna än absurt höga upplösningar som ändå är totalt overkill för de skärmstorlekar och avstånd vi snackar om i vardagsrummet.

Kanske helt enkelt har att göra med att konsumentbasen redan är duktigt indoktrinerad i att högre upplösning = bättre, och att det där med framerate är ett nytt begrepp för de flesta, som det skulle kosta tillverkarna stora pengar att etablera bland konsumenterna? Det kanske helt enkelt är lönsammare att bara fortsätta trycka ut skärmar med högre upplösning, än att satsa krutet på att förbättra frameraten.

Vem som helst som lirat FPS på en 120Hz-skärm kan ju i alla fall vittna om fördelarna med vettig framerate.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!