Fildelare döms till att betala 4,3 miljoner i skadestånd – för en enda film

Permalänk
Medlem

Pontén, är den tomten fortfarande aktiv.

Löjligt skadestånd, ingen bryr sig om svenska skräpfilmer.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrjensa:

Orkar inte läsa allt poster så det har säkert redan tagit upp. Ber om ursäkt i förhand för detta.

Hela artikeln är ganska missvisande. Eller den kan tolkas på ett sätt som får "Svensson" att tro att det är en vanlig "Svensson" som åkt dit. Det är det inte. Det är "marcil", en av de största uploadarna på Swebits. Han är en av många som bidragit till att "Svensson" kan få tag på filmerna om man säger så.

Att Gustav Nipe på Ung Pirat inte har bättre koll på detta är väldigt skrämmande då hans uttalande om att "något som miljontals andra svenskar sysslar med" direkt är felaktigt. Det finns inte miljontals andra svenskar som sysslar med den typ av verksamhet som Marcil gjorde.

Det är klart att det finns många "leechwhores" på scenen men långt ifrån alla struntar i deras regler och lägger upp informationen på torrent-siter.

Tur att någon vet vad de talar om... Synd att ingen lyssnar när de går bärsärkagång.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Snubben borde försvarat sig med att: men för fan! Ni tar redan 100kr på varje såld hårddisk/mobil/padda till CopySwede. 4.3 miljoner från dem! Det är bara 1% av vad dessa utpressare drar in.
-----
(Kämpa emot! Acceptera aldrig detta. Gör som jag: ansök om undantag för CopySwede. Extremt enkelt. Gå in på deras hemsida. Fyll i ansökan om undantag. Ange ett Fskatte nummer. (Som är ditt eget, såklat) *host host* vilket nummer som helst från rastit duger *host*. Sedan får du ett undantags nummer och kan skratta galet som en james bond skurk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Jag själv använder netflix ganska ofta, bara det att många nya filmer är så sega att släppas på netflix..

Jag förstår din poäng, men du får ju inte 4 miljoner i skadestånd om du snor en film på ICA och låna ut den till en kompis?

Om du hade tagit filmen på ICA och sen gjort ett par miljoner kopior på filmen och delat ut helt fritt till allt och alla så skulle du troligtvis åka på ett rätt rejält skadestånd.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Citat:

– Det höga skadeståndet visar vilka skador kreatörer och rättighetshavare drabbas av genom illegal fildelning av en film. Framöver kommer en rad processer där vi kommer att begära skadestånd för en eller flera filmer, säger Henrik Pontén, jurist på Rättighetsalliansen.

Om skadeståndet syftar till att ersätta den möjliga skadan av delningen så bör ju ersättningen på sin höjd vara

Antal Personer som laddat ner filmen * priset på en biobiljett (möjligen * 2 i snitt då man kanske oftast tittar på en film två tillsammans)

Hypotetiskt kan vi säga att jag delar en film och 10 personer laddar ner den.
Av dessa tio kan vi vara så generösa att säga att alla 10 annars hade sett filmen på bio.
Det finns ju ingen som helst ranson i förhållandet mellan vad rättighetsinnehavarna faktiskt förlorat på detta och det faktum att jag skulle få betala x antal miljoner eftersom det är vad licensen att sprida filmen fritt annars skulle kostat.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Pontén, är den tomten fortfarande aktiv.

Löjligt skadestånd, ingen bryr sig om svenska skräpfilmer.

Jopp, dreamfilm är på nästa planket vad jag vet.

Såg Pontén gå hemvärns intro, fick även ut G88

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolham:

Detta är löjligt. Det finns inte en chans i världen att filmen hade dratt in 4.3 miljoner, någonsin. Ingen tittar på svenska skitfilmer. 1-2 mille, kanske. Max.

Skrivet av Bokenbergen:

Svenskt fängelse i ett halvår eller vara skuldsatt livet ut. Jag vet vad jag hade valt i alla fall...

Så som jag förstod det så stod det mellan sammhällstjänst i 160 timmar eller fängelse i 6 månader, skadeståndet kommer oavsett, kan ha fel dock.

Skrivet av korvjohn:

Kul att de baserat beloppet på hur många som laddat det den och menar att de förlorat 5.5miljiner kr på honom men av de som laddat ner den så är det knappast mer än 2% som faktiskt köper filmer de andra 98% hade bara skitit i att kolla

Skickades från m.sweclockers.com

De har inte baserat beloppet på hur många som har laddat ner filmen utan på licenkostnader och anseende och så vidare. Själva "personer laddade ner filmen" beloppet kommer antagligen inte i närheten av vad han fick i skadestånd. Om det är rätt eller fel tänker jag dock inte gå in på.

Skrivet av rinosaur:

Sjukt att ladda ner en film ger såpass högt straff.

Att ett fall av misshandel ger tusen gånger mindre pengar än att ladda ner en film är bara sjukt..

Svenska straff är överlag för "fega". Rättegångar känns ofta helt onödigt och ibland orkar man inte ens ta en sak som misshandel till polisen för att inget händer, tyvärr. Men nu fick han inte straff för att han har laddat ner en film, utan för att han har laddat upp en film, innan den kom ut, utan att ha licens för den. Beloppet är enligt mig för högt för att en enskild person ska betala det, men som sagt, det var inte för att han laddade ner en film.

Skrivet av Mrjensa:

Orkar inte läsa allt poster så det har säkert redan tagit upp. Ber om ursäkt i förhand för detta.

Hela artikeln är ganska missvisande. Eller den kan tolkas på ett sätt som får "Svensson" att tro att det är en vanlig "Svensson" som åkt dit. Det är det inte. Det är "marcil", en av de största uploadarna på Swebits. Han är en av många som bidragit till att "Svensson" kan få tag på filmerna om man säger så.

Att Gustav Nipe på Ung Pirat inte har bättre koll på detta är väldigt skrämmande då hans uttalande om att "något som miljontals andra svenskar sysslar med" direkt är felaktigt. Det finns inte miljontals andra svenskar som sysslar med den typ av verksamhet som Marcil gjorde.

Det är klart att det finns många "leechwhores" på scenen men långt ifrån alla struntar i deras regler och lägger upp informationen på torrent-siter.

Det här med att det inte var vem som helst har jag tänkt på, jag har inte läst igenom hela rättegången nu men det känns lite som att det kan ha spelat in i vad han fått för straff. Jag har inte en aning, men det är inte Kalle 15 som har laddat upp den här filmen. Sen håller jag med dig om att det känns skumt att lägga ett sådant uttalande. Det är inte "miljontals" med svenskar som Laddar upp(!!!!!) filmer.

Skrivet av dmr:

Pontén, är den tomten fortfarande aktiv.

Löjligt skadestånd, ingen bryr sig om svenska skräpfilmer.

Jag minns när han var och snackade på Dreamhack, (första gången jag såg honom), det blev en del buande.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Straffa en persson på 60-200 tusen så tar det styggt på plånboken och man skärper sig. Straffa en man på 1 miljon och upp är skadan förstör och det är bättre att jobba 100% svart och ta A-kassa. Hade aldrig jobbat vitt om jag blev så hårt bestraffad.

Permalänk
Medlem

Självklart ska han ha ett straff. Men eftersom han inte personligen har tjänat pengar på det utan mer haft det som en hobby så borde det bara vara dagsböter. Mindre straff att snatta filmer från butik än att ladda ner dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Precis, flera år i fängelse (våldtäkt/mord) är ju ett vanligt straff för snatteri...vad är enligt dig ett lämpligt straff när man är ursprunglig seedare och tillgängliggör en film innan den ens släppts på bio?

Jag menade inte att det var samma straff som för snatteri, men jag trodde det var uppenbart. Det jag menade var att balansen mellan straffen börjar bli att för skev. "Våldtäkt? Jag dömer dig till 6 månader på hotell." "Fildelning? Jag dömer dig till en livstid av existensminimum." Låter det bra, tycker du?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Finns ingen rim å reson i skadestånd av denna nivån.

1) Ingen skulle någonsin köpa licens för att dela ut materialet på detta viset, den FAKTISKA förlusten är betydligt mycket mindre. Skadestånd ska stå i relation till skada gjord.

2) En skuld av denna nivå förgör en människa, för en handling hundratusentals svenskar begår dagligen. Hur ska pengarna ens drivas in? Jag gissar på skuldsanering, en kostnad samhället får bära. Det blir alltså då du och jag som betalar för Beck-filmer.

3) I relation till andra brott så kan man begå handlingar som har långt mycket värre och mer direkta konsekvenser för offren, å ändå komma lindrigare undan. Utan att insinuera hot mot människorna bakom åtalet (för det är självfallet inte rätt väg att gå) men man skulle kunna skaka upp dessa människors liv ordentligt och komma lindrigare undan när (egentligen OM) man åker dit.

4) Den avskräckande effekten, dvs samhällsnyttan (om man nu kan kalla detta samhällsnytta) blir tveksamt större p.g.a. denna domen.

Ärligt talat, gräv ner svensk film om inte folk vill betala för det.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Trodde folk hade lärt sig att aldrig ladda ner svenska filmer!

Speciellt med tanke på hur skitdåliga dom flesta svenska filmer är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Självklart ska han ha ett straff. Men eftersom han inte personligen har tjänat pengar på det utan mer haft det som en hobby så borde det bara vara dagsböter. Mindre straff att snatta filmer från butik än att ladda ner dom!

Nu har han ju [teoretiskt sett] snattat filmen (filmerna) och sedan kopierat den och stått på torget och delat ut kopiorna gratis.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Snacka om att förstöra en människas liv med gigantiska skulder som han lär få betala hela livet för en rutten film... Nej något står inte rätt till. Speciellt om man jämför detta med "riktiga brott" som direkt skadar andra människors liv, detta handlar bara om bekvämlighets pengar för filmmakarna

Permalänk
Medlem

Det mest skrämmande i situationen är att han är dömd för en film, anta att han skulle dömas till ett liknade straff för övriga 517 filmer som han enligt artikeln delat ut, då blir skadeståndet fantastiska 517x4,3M=2,2 miljarder kronor. Vilket enligt TuHack motsvarar ungefär tre års omsättning hos svenska filmindustrin.

Att någon ens försöker göra svensk film när det förloras sådana summor till piratkopiering att det måste vara omöjligt att tjäna pengar när en pirat kan orsaka hela årsomsättningar i förlust

Skrivet av konabu:

Det är fel att bryta mot lagen, men ett skadestånd på 4,3 miljoner är något överdrivet kan man tycka.

Kan inte annat än att hålla med, 4 miljoner är ju i storleksordningen vad man kan förvänta sig tjäna på en livstid, anta att man betalar in 10k i månaden så tar det ~36 år och då räknar vi ingen ränta på pengarna, så straffet är i min mening inte långt ifrån livstids fängelse, man kommer i praktiken aldrig mer ha några pengar över till annat än att överleva.

Skrivet av TuHack:

Killen attackerar svensk filmindustri som omsätter cirka 700 miljoner om året. Det är en hel del skattepengar därifrån som går till behövande inom sjukvård, skola, och omsorg mm. Han verkar dessutom inte tillföra något själv. Som man bäddar får man ligga?

Så du tycker att skadeståndet 4,3M för en film är rimligt? Tycker du att det borde vara motsvarande "böter" på snatteri och fortkörning också? Du körde 10 km/h för fort det blir 2 miljoner tack...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Personen var med i flera FTP-nätverk och tog filmer/serier därifrån för att sen ladda upp på SweBits under användarnamnet Marcil. Det är alltså inte vilken fildelare som helst utan en som gjorde sakerna tillgängliga för oss "vanliga". Åtalet gällde ursprungligen 517 filmer/tv-serier och 318 av dom var s.k. prereleaser(tillgängliggjorda före det officiella utgivningsdatumet på marknaden). Inriktning mot svenskt material hjälpte nog inte heller.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Trodde folk hade lärt sig att aldrig ladda ner svenska filmer!

Speciellt med tanke på hur skitdåliga dom flesta svenska filmer är.

Håller med, Dansk och Norsk film brukar faktiskt hålla en högra kvalitet generellt i kriminalserie och dylikt.

Permalänk

undra vad det är för film han har delat ut? göta kanal 3?

nej men...

det här är så patetiskt. film = världens mest oviktiga sak rent praktiskt.
måste kännas hemskt för alla våldtagna kvinnor eller misshandlade fruar att deras banemän kommer undan lindrigare än vad en snubbe som delat en film gör.

hoppas den där ponten eller vad han heter sover gott på nätterna.

tragiskt sa bill, patetiskt sa bull.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Den största delen gäller den så kallade skäliga ersättningen, som ska motsvara vad mannen skulle fått betala om han köpt en licens för att fritt få dela ut filmen. Dessutom ingår ersättning för utebliven vinst, marknadsstörning, skada på filmens anseende samt ideell skada.

Jag tycker det är skrämmande hur det här kan gå igenom på en legal instans. För mig handlar inte detta om att det borde vara tillåtet, utan rimligheten i domen.

Ponera att någon faktiskt hade köpt en licens för att fritt dela ut filmen. Då hade man inte pratat om marknadsstörning, utebliven vinst, skada på filmens anseende eller ideell skada. För den som har köpt licensen hade ju gjort rätt för sig. Alltså straffar de flera gånger om för samma sak.

Sedan är jag skeptisk till om det verkligen hade behövts en licens för fri utdelning, swebits var ett privat community med ett ett någorlunda fast nummer av användare. Vill man göra det ännu mer strikt, så fanns det säkert ett exakt antal nedladdningar av torrentfilen loggade.

Dessutom så tror jag inte någon som laddade hem filmen kände att det var fritt. De flesta var nog väldigt insatta i att de gjorde en straffbar handling.
Därför vill jag än en gång fråga mig vad rimligheten är att han ska betala för en sådan licens. Hade precis vem som helst kunnat ladda ner filmen och garanterat inte kunnat bli bestraffad hade jag däremot köpt det. Men så är inte fallet.

Frågan är också vilken beräkning som används för att räkna ut utebliven vinst. Räknas varje nedladdning som en utebliven vinst?
För även om Beck hade varit gratis på bio hade man inte kunnat räkna med att varje person hade sett filmen hade köpt den annars.

Slutligen, vad är egentligen summan satt till? En rimlig summa hade ju varit filmbolagets marginal på en DVD-film (eller bluray).

Fast det som förvirrar mig mest är nog att det är ett stort fast belopp och inte dagsböter. Hade det inte varit rimligare att personen bestraffas utifrån sin förmåga att betala tillbaka?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Inte rimligt att förstöra en människas liv bara för att dom delat ut en skitfilm.

Helt orimligt bötesbelopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

För det första vill jag säga att jag inte är för fri fildelning. De som skapar filmer har rätt att ta betalt.

Din jämförelse är helt felaktig. En bättre jämförelse: Du går in på ett galleri och tar ett kort på en av tavlorna. Nu har du en kopia av tavlan i din kamera men galleriet har inte blivit av med sin tavla. Det är möjligt att du, om du inte hade tagit fotot, istället hade köpt en affisch i galleriets butik, men det är inte garanterat att du hade gjort det.

I din jämförelse vore det som att fotot skapade ett identisk kopia med valfri känd målning, oskiljaktig från originalet. Du kan nog själv räkna ut vad det skulle få för konsekvenser om det figurerade cirkus 5 miljoner Mona Lisa.

"Jag hade ju ändå inte tänkt köpa tavlan".....

Permalänk
Medlem

4,3 miljoner. Betalar inte det helt och hållet för en typisk svensk filmproduktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Svenskt fängelse i ett halvår eller vara skuldsatt livet ut. Jag vet vad jag hade valt i alla fall...

Skadeståndet utgår i vilket fall som helst. "valet" var snarare mellan samhällstjänst eller fängelse.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

I din jämförelse vore det som att fotot skapade ett identisk kopia med valfri känd målning, oigenkännlig från originalet. Du kan nog själv räkna ut vad det skulle få för konsekvenser om det figurerade cirkus 5 miljoner Mona Lisa.

"Jag hade ju ändå inte tänkt köpa tavlan".....

Knappast rimlig jämförelse. Originalet i det här fallet skulle vara deras material innan det blir omkodat till bluray eller dylikt.
Jag kan tänka mig att originalfilerna för beckinspelningen har ett bra mycket högre värde än en bluray-skiva.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Svensk film, svenskt bolag, svensk medborgare, svensk domstol... Vart får du in USA?

Hej DunderKlumpen!

Det är allmänt känt att de i USA stämmer varandra till höger och vänster för väldigt små ting. Jag misstänker att det är denna allmänna kännedom som ligger i grund för inlägget du citerat. Han menade alltså inte att vi bokstavligt talat blir en del av USA utan endast att vi tar efter deras dumheter.

Exempel: Flickvän stämmer pojkvän för att han inte längre älskar henne och vill göra slut. Föredetta flickvännen vinner i rätten och pojkvännen döms till skadestånd på mongobelopp (ja, mitt exempel är baserat på en sann historia).

Hoppas att detta ger lite klarhet i det hela.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Vilken klant arsle att åka dit hahaha..

Lycka till med att betala böterna.Kommer väl ta några hundra år eller nåt...

Varför sätta såna tok höga böter till en privatperson..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Och därför håller man sig själv borta ifrån allt vad svenska filmer/böcker and so on digitalt..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Skadeståndet utgår i vilket fall som helst. "valet" var snarare mellan samhällstjänst eller fängelse.

Och där är valet lätt. Skura toaletter i 1 månad eller ha 4 månaders betald semester?

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Medlem

Och vad fick snubben som läckte från produktionsbolaget för straff?
Någon på insidan måste ju gett ut den så målsägande fick tillgång att kunna sprida på nätet..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Skrivet av Dumsnuten:

Många kommer larva sig om att det ska vara gratis etc. Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld. Dock så är den moraliska skillnaden stor, då det är lättare att sno något som du inte kan hålla i än att gå in och plocka en SSD.

Nej, nej och nej! Att olovligen kopiera ett upphovsrättsskyddat verk absolut inte samma sak som stöld, varken fysiskt eller definitionsmässigt.
Sen kanske du anser att det är samma moraliska dilemma som vid stöld men det gör fortfarande det inte till stöld.
Frågan handlar bara om uteblivna intäkter och många inklusive mig själv är väldigt skeptiska till att säga att en nedladdad film är en utebliven köpt kopia.