Permalänk

Systemkamera för nybörjare

Hallå alla fotokunniga människor!

Har bestämt mig för att köpa min första systemkamera någonsin och jag kan NADA om det så vänder mig till er och hoppas kunna få lite hjälp.

Vill ha en kamera för under 7000:-

Det jag kommer fota är mest ute i storstan, naturen samt filma en del.

Har kollat runt lite och hittat kameror som:

Pentax K-30
Canon EOS 600d
Canon EOS 700d
PANASONIC LUMIX G6

Men då jag inte kan någonting får ni gärna säga om det finns någon bättre och ge lite för och nackdelar!

väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Eftersom du Ska du filma också rekomenderar jag 600d eller G6. Är film viktigt kanske jag lutar lite mer åt G6.
Jag har filmat mycket med 600d och en GH3 som är mycket lik en G6 och varit mycket nöjd.

Om prisskillnaden är skitsamma säger jag definitivt G6.

Fördelar G6 mot 600d
Focus peaking
EVF (Optisk Spegelsökare fungerar inte när du filmar)
1080p Slowmotion
Kan filma tills kortet är fullt utan att hacka den.
Hög bitrate utan hack.

Vad gäller stillbilder så kan andra det bättre än mig men jag skulle kunna och har använt bägge kamerorna (600d/GH3) för betalda jobb och de duger mer än gott och väl.

Permalänk

Okej tack så mycket för snabb och bra info!

Såg denna G6 på nedsatt pris

http://www.dustinhome.se/product/5010761210/panasonic-lumix-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexlander:

Okej tack så mycket för snabb och bra info!

Såg denna G6 på nedsatt pris

http://www.dustinhome.se/product/5010761210/panasonic-lumix-g...

Jag kollade prisjakt snabbt och av de kit som fanns hade jag nog tagit det du länkade till.
Men prio 1 efter det hade varit ett fast och ljuskänsligt objektiv. Det är med dem du får till systemkamerans "Film Look".
Ett bra alternativ är Panasonic 20mm f1.7. De kan du hitta beggade för strax under 2000 kr.
Om du inte har råd så är mitt tips köp kameran med bara ett objekiv så du får pengar över till ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexlander:

Okej tack så mycket för snabb och bra info!

Såg denna G6 på nedsatt pris

http://www.dustinhome.se/product/5010761210/panasonic-lumix-g...

Jag slog till på den där i helgen. Har inte hunnit klämma så mycket på den ännu men jag är nöjd än så länge. Har inte använt det större zoomobjektivet, känner inte att jag har användning av det och hade tänkt sälja.
En jäkla massa inställningar och knappar som man behöver hålla reda på. Om man aldrig haft en systemkamera förut så är det förmodligen också en fördel då den är mindre och lättare, vilket kanske ökar chansen att man får med sig den oftare.

Kolla även här, Nisse övertalar och tipsar om objektiv i min tråd med liknande fråga : http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1261321-kamera-foto...

Permalänk

Ja det lutar åt att köpa en sådan för mig också!

Någon som kan förklara vad "magic lantern hack" är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexlander:

Ja det lutar åt att köpa en sådan för mig också!

Någon som kan förklara vad "magic lantern hack" är?

Magic lantern är ett "program" som ligger på minneskortet. Programmet har ton-vis med funktioner för både foto och filmning. Canon kameror med Compact Flash kan ofta filma i raw 1080p i 24fps, vilket är sjukt trevligt. Kolla upp det på Youtube!

Permalänk
Skrivet av alexzpro:

Magic lantern är ett "program" som ligger på minneskortet. Programmet har ton-vis med funktioner för både foto och filmning. Canon kameror med Compact Flash kan ofta filma i raw 1080p i 24fps, vilket är sjukt trevligt. Kolla upp det på Youtube!

aha okej! funkar det till G6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexlander:

aha okej! funkar det till G6?

Nope Canon only.
Men du måste köpa en lite dyrare Canon för att filma Raw.
Med de billigare tex 600d så får du mest features som redan finns i G6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexlander:

aha okej! funkar det till G6?

Nej, det är till Canonkameror. Finns ett "hack" som öppnar för fler inställningar till GH2, och det är på gång till GH3 och eventuellt G6 men enligt vad många säger så är dessa kameror inte alls i lika stort behov av det som Canons.

Too late.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Nej, det är till Canonkameror. Finns ett "hack" som öppnar för fler inställningar till GH2, och det är på gång till GH3 och eventuellt G6 men enligt vad många säger så är dessa kameror inte alls i lika stort behov av det som Canons.

Too late.

Alright förstår!

Kan fan inte bestämma mig för vilken kamera jag ska ha.. får ju tuppjuck!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexlander:

Alright förstår!

Kan fan inte bestämma mig för vilken kamera jag ska ha.. får ju tuppjuck!!

Det här har jag filmat med en Panasonic GH3 (blir samma kvalitet som en G6)

Det här har jag filmat med en 600d

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexlander:

Alright förstår!

Kan fan inte bestämma mig för vilken kamera jag ska ha.. får ju tuppjuck!!

Haha, jag var precis i samma land förra veckan.

Tror helt ärligt att du kommer bli lika nöjd som jag med G6:an.

Permalänk
Skrivet av alexlander:

Alright förstår!

Kan fan inte bestämma mig för vilken kamera jag ska ha.. får ju tuppjuck!!

Har du varit ner i en affär och känt på kamerorna i handen och sett hur du gillar ergonomin? Själv skulle jag aldrig köpa en kamera med EVF med dagens teknik och en m4/3 kamera är inte så mycket mindre att det spelar någon större roll för den går inte ner i en ficka med ett zoomobjektiv ändå. Personligen ser jag inte poängen med en m4/3 kamera för stillbilder men dom har onekligen fördelar när det kommer till video.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Har du varit ner i en affär och känt på kamerorna i handen och sett hur du gillar ergonomin? Själv skulle jag aldrig köpa en kamera med EVF med dagens teknik och en m4/3 kamera är inte så mycket mindre att det spelar någon större roll för den går inte ner i en ficka med ett zoomobjektiv ändå. Personligen ser jag inte poängen med en m4/3 kamera för stillbilder men dom har onekligen fördelar när det kommer till video.

Något APS-C/FF vs m4/3 krig orkar man ju inte med, speciellt eftersom jag inte äger ågon av sensorerna just nu, lite för stora för min smak
Sedan finns det ju spegellösa APS-C och FF med, allt är inte m4/3.

Men visst finns det fördelar, storlek till exempel. Vare sig du får ner den i fickan eller inte så får du ner alla dina objektiv i en och samma ficka. Du har dessutom betalat mindre för både dem och kameran. Sedan är ju mindre storlek en faktor även i kameraväskan och på stativet.
Det finns pancake både primes och zooms och med ett sånt på en gx7, gf3-5, gm1, OMD, Pen så får du garanterat ner den i fickan. Kanske inte i en tajt jeans ficka men vi bor ju i Sverige där vi har jacka på oss

EVF är smaksak men jag personligen behöver det eftersom optisk sökare inte går att filma med och när jag väl vant mig med histogram osv i sökaren vill jag ha det där. Optisk sökare är bättre i dagsljus men EVF trumfar. en annan grej jag gillar med EVF är att det är lättare att sätta focus manuellt med focus assist och peaking.
På de dyrare kamerorna så är lagget i princip borta men på de billiga kan det finnas ibland om det är en "komplex" bild med mycket rörelse.

Nu kan man ju skriva en hel radda fördelar med APS-C/FF också speciellt eftersom jag själv kört APS-C i många år och kommer förr eller senare göra det igen, nästan i alla fall, försöker hålla mig till filmstandarder om jag har råd. Men för den som filmar är nog största fördelen bildvinkeln. APS-C är mycket likt s35 som är vanligaste formatet i filmbranshen. Men m4/3 ligger rätt nära s16 som finns representerat i modern tid med bland annat med 6 Oscars bla för bästa film och en nominering för bästa foto (Hurt Locker).

Att kolla i en butik kan vara smart, personligen skulle jag aldrig köpa en kamera som inte fungerar bra bara för att den var skön att hålla i men det kan ju dyka upp andra tankar och funderingar när man väl får pilla.

Som sagt G6an är en nyare och modernare kamera men 600d är också mycket bra. Bara att försöka komma över tuppjucket så du får ut och fota istället

Permalänk
Avstängd

Canon 600d inklusive magic lantern ftw!

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Canon 600d inklusive magic lantern ftw!

Fantastisk kamera, men om vi bortser från pris. Vet du några fördelar med ML på den som inte G6 redan har och ifall de väger upp de saker du inte får som g6 har/kan?
Har aldrig sattit mig in i exakt vad man får med ML på de billigare kamerorna.

Permalänk
Avstängd

Canon har generellt mycket större community än panasonic. Allt fungerar typ.
vet inte g6 specsen så kan inte uttala mig helt där.

men stödet för canon är enormt 2parts tillverkare , linser, tillbehör osv.
Canon är rätt säkert val så att säga om man får tag på en 600d till ett bra pris.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk

köp en 60d med trevlig glugg till så kommer du vara ready set go

Permalänk
Avstängd

Sony NEX = spegellös systemkamera .. mycket mindre än en vanlig systemkamera och lika bra bildkvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Canon 600d inklusive magic lantern ftw!

Inte om man gillar nån form av detajlrikedom i sina filmer.

Nu är jag kanske lite negativ, men jämför 600d med ex GH3 eller BMPCC och det är knappt att man kan definiera 600d klippen som "High Definition".

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Har precis beställt en panasonic lumix G6!

väldigt tacksam för all hjälp jag fått här!

Permalänk

Hur vet jag vilka objektiv som funkar till vilken kamera?

vart nämligen lite sugen på detta objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

funkar det till en G6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexlander:

Hur vet jag vilka objektiv som funkar till vilken kamera?

vart nämligen lite sugen på detta objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

funkar det till en G6?

Sorry, inte utan adapter och just Canon EF adapters är luriga. Mycket billigare med Nikon adapters.
Om du inte vill köpa nytt så kan du kolla tradera. Jag var nyss och hämtade ett 78-210 f3.5 för 350 kronor som kommer funka med en billig adapter.

Men alla dessa funkar direkt ur lådan,
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=326#rparams=l=s15455025...

Permalänk
Skrivet av alexlander:

Hur vet jag vilka objektiv som funkar till vilken kamera?

vart nämligen lite sugen på detta objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

funkar det till en G6?

notera att gluggen är skitbra på alla sätt utom när det kommer till autofocus som tar typ 2 år på sig så typ oanvändbart i auto om man har bråttom att ta fotot

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexlander:

Har precis beställt en panasonic lumix G6!

väldigt tacksam för all hjälp jag fått här!

Kul, kom på att jag borde tipsa om två sidor som kan vara intressanta för dig nu.

http://www.43rumors.com/
En nyhetsblog om allt inom m4/3, spegellöst och high end kompaktkameror.
Av nån anledning så vet alltid den här killen allt först och de "rykten" han skriver om verkar nästan alltid slå in.
Det enda dåliga är kommentarerna. Det är bara troll och flame wars (lite underhållande ibland )

http://www.mu-43.com
Grymt bra forum. Där finns allt du behöver veta om allt från vintage objektiv till de senaste recensionerna. Det är trevlig ton i forumet och i princip inga troll. Finns oändligt mycket bilder folk har tagit och är ett kul ställe att få feedback på.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kul, kom på att jag borde tipsa om två sidor som kan vara intressanta för dig nu.

http://www.43rumors.com/
En nyhetsblog om allt inom m4/3, spegellöst och high end kompaktkameror.
Av nån anledning så vet alltid den här killen allt först och de "rykten" han skriver om verkar nästan alltid slå in.
Det enda dåliga är kommentarerna. Det är bara troll och flame wars (lite underhållande ibland )

http://www.mu-43.com
Grymt bra forum. Där finns allt du behöver veta om allt från vintage objektiv till de senaste recensionerna. Det är trevlig ton i forumet och i princip inga troll. Finns oändligt mycket bilder folk har tagit och är ett kul ställe att få feedback på.

ah kanon! tack så mycket, ska jag kolla in