Hur ser eran Dröm Retro Dator ut?

Permalänk
Medlem

Drömdatorn är alltså bland annat en som man fortfarande förstår sig på att mecka med? För det vore ju synd om man fått tag på drömdatorn, och sedan slutar den att fungera och det varken finns fler exemplar av drömdatorn eller någon att vända sig till som kan reparera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Drömdatorn är alltså bland annat en som man fortfarande förstår sig på att mecka med? För det vore ju synd om man fått tag på drömdatorn, och sedan slutar den att fungera och det varken finns fler exemplar av drömdatorn eller någon att vända sig till som kan reparera den.

Yes, det skulle jag helt och hållet hålla med om. Det är viktigt, iaf för mig personligen, att datorn fungerar och så långt som det är möjligt att kunna hålla den fungerande. Går inte det så blir det mest en prydnadssak som tappat sin "själ" och på sitt sätt även sitt syfte att vara en dröm-retro-dator.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Ok... Jag är i 30-årsåldern nu, men när jag var tonåring så drömde jag ordentligt om Silicon Graphics och NeXT-datorer. Jag hade fått chans att pröva på dem på mässor, och de kändes som de första riktiga datorerna som faktiskt gick att använda.
Tänk att det här var tidiga 90-talet innan Windows '95 på PC.

Underskatta inte hur NeXT's operativsystem NeXTStep har påverkat operativsystemen som kom senare: både Amiga OS 2.0 och Windows '95 lånade mycket från det, och NeXTStep utvecklades senare till MacOS X, som kom först ett decennium senare. Konkurrens får de andra att skärpa sig. Utan NeXTStep hade vi kanske varit kvar i en variant av Windows 3.11 till slutet av 90-talet.

Silicon Graphics (SGI) var coolt också därför att det var de första som hade datorkraft för datorgrafik. Plus att de hade en överlägset snygg design på sina maskiner, både utanpå och inuti. Datorgrafik associerade man med SGI och SGI var något magiskt.
3D-grafik för hemma-PC kom först lite trevande på sena 90-talet, den första riktiga GPU:n (nVidia GeForce) för den icke-professionella marknaden kom först sent under '99. Sen hade SGI liksom NeXTStep en rätt så användbar och polerad användarmiljö under Unix rätt tidigt medan de flesta Unix på den tiden var rätt hemska.

Jag är dock inte nostalgisk över hårdvaran inuti datorer. För min del får det gärna vara moderna saker inuti, men jag skulle nog passa på om jag kunde få tag på ett hölje till t.ex. en Indigo2, från en defekt maskin.
SGI Indy, Octane, O2 eller granit-färgade tangentbord och möss är jag inte så intresserad av. (och se sistnämnda har jag redan)

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”